Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?  (läst 10691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kurtivan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« skrivet: 14 april 2017, 20:05:24 »
Jag står inför ett val att byta värmesystem. Valet är att endera göra en liten investering typ, aktivera elpatroner i befintlig värmepanna, eller en medelinvestering luft-vatten värmepump, eller en stor investering med att borra och installera bergvärme.
Huvudfrågan är nu om en luft-vatten värmepump är ekonomisk nog för ett hus i Västernorrland där en årsmedeltemperatur ligger runt +4 grader.
Huset är tänkt att hyras ut tills vidare så det måste vara en lösning som är driftsäker.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #1 skrivet: 14 april 2017, 20:46:46 »
Skillnaden mellan L/V och bergvärme är framför allt att L/V-värmepumpen blir mer väderberoende. Effekten avtar i sträng kyla och det finns alltid en viss risk att den misslyckas med avfrostningar och kräver manuell handpåläggning om märkligt "aprilväder" har lyckats lura avfrostningsautomatiken.

I praktiken får man väl räkna med att det blir lite mer körning av tillsatsvärme med elpatroner om man har L/V än med en bergvärmepump med samma märkeffekt, men man ska absolut inte döma ut L/V-lösningen. Det är ju ändå ganska få dygn per år som det är så kallt att en normalt dimensionerad L/V-värmepump inte räcker till för sin uppgift.

Man behöver mer uppgifter om anläggningen för att kunna göra en noggrannare bedömning. T ex hur förhållandet mellan utetemperatur och framledningstemperatur ser ut då man håller rimlig rumstemperatur inomhus, hur stort energibehovet är på en uppvärmningssäsong, uppgifter om husets storlek och beskaffenhet osv. De boendes vanor är också intressanta att känna till - t ex om det förbrukas mycket varmvatten eller inte, om man har för vana att myselda i braskamin ...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Kurtivan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2017, 21:45:19 »
Vi har tyvärr inte några bra uppgifter om vad huset kräver i uppvärmning, husets ägare har gått bort och han eldade huvudsakligen med ved. Huset kommer att hyras ut men först måste uppvärmningen ordnas. Det man kan säga är att det är byggt i slutet av 50-talet och har tegelfasad och tvåglasfönster.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2017, 23:05:10 »
Jag har kört med luft/vatten i Västernorrland i 6 år utan problem (den funkar bra än, men jag har flyttat).
En viktig faktor är vilken framledningstemp värmesystemet behöver när det är som kallast. Alla värmepumpar är dåliga på höga temperaturer, men i synnerhet luft/vatten. Min VP skulle funka till -20 ute, men vid ca -17 stannade den för att temperaturen ut blev för hög.

Jag antar att du har tänkt göra installationen själv, annars är det inte så jättestor skillnad mellan luft/vatten och markvärme.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2017, 16:21:18 »
Jag har kört luft-vatten några mil norr om Umeå sen hösten 2011 och den sparar ca 17-18 MWh per år åt oss och har samtidigt gett oss ett system som sköter sig självt och som ger oss tillräckligt med VV.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #5 skrivet: 21 april 2017, 16:54:52 »
Hur långt går den innan spets lunk?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2017, 08:55:08 »
Purjo ställer rätt fråga.
Framledningstemp är avgörande för valet.
Ingen l/v kan göra 60gr vatten vid minus 20 utomhus med hälsan i behåll.

En annan viktig aspekt i valet mellan l/V och L/L är den tekniska livslängden och återinvesteringskostnad när denna nåtts.
En bv kräver ca 40-50% av den ursprungliga investeringskostnaden när den är slut i återinvestering
LV kräver 80% av ursprungliga investeringskostnaden i återinvestering, och detta mycket tidigare.
På 20-25 år har bergvärmen vunnit stort..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2017, 10:22:17 »
F2120 gör ju 63 gradig framledningstemp vid -25 men om det är med hälsan i behÃ¥ll är väl tveksamt 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #8 skrivet: 22 april 2017, 15:05:38 »
F2120 gör ju 63 gradig framledningstemp vid -25 men om det är med hälsan i behÃ¥ll är väl tveksamt 😄

Med vilken avgiven effekt?  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2017, 15:58:06 »
8,3kw cirka för 16kw maskinen och då 55grader framledning, kör den spets upp till 63 eller fixar den det utan?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #10 skrivet: 22 april 2017, 18:29:58 »
Det var inte svaret jag frågade efter!
Vad ger den vid 60 alt 63 grC framledning vid minus 20 ute?
Och då vid nyavfrostad förångare
Konstigt nog redovisar ingen vad den ger med lagom påfrostad förångare vid dessa temperaturer..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #11 skrivet: 22 april 2017, 18:38:27 »
Haha ja det är över min kompetensnivÃ¥ 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #12 skrivet: 22 april 2017, 21:06:03 »
8,3kw cirka för 16kw maskinen och då 55grader framledning, kör den spets upp till 63 eller fixar den det utan?
63 grader ska den klara med kompressorn vill du ha mera blir det elpatron men returen får inte gå över 55 grader för då stoppar kompressorn. Har ingen koll på vilken effekt den lämnar då men gissar att det sjunker rejält och slitaget ökar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #13 skrivet: 23 april 2017, 13:50:12 »
Hur långt går den innan spets lunk?

Exakt när elpatronen ibland går in vet jag inte, men gissningsvis strax under noll. Vid -10 spärras VPn helt eftersom huset då kräver varmare framledning än vad min 5 år gamla EcoAir 107 PE kan ge. Men trots det så är det en lönsam investering i mina ögon. Du ser ju elförbrukning före och efter VP i figuren till vänster, i min signatur.

Jag räknar med 5 år till och sen byter vi upp oss till den då senaste versionen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Fungerar en luft-vatten värmepump norrut?
« Svar #14 skrivet: 23 april 2017, 14:04:51 »
Ok, dÃ¥ är det kökspannan som fÃ¥r leverera👍🏻 Jag började i dom tankarna att ha kvar vÃ¥r pelletspanna och köra en liten luft/vatten som gick till kanske minus 10 eller nÃ¥tt. Blir ju absolut billigast att installera men har tänkt om lite, vill gärna bli av med pelletsen helt
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 247
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!