Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lagerbyte fläkt Ecoair 105  (läst 10250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« skrivet: 28 mars 2016, 00:26:29 »
Så har våren anlänt till skåne, och det var dags för lagerbyte i fläkten ;)

Har läst tråden av Gert2 där han tyvärrr stupade på mållinjen. :(

Gert berättade att det är 6202 i lagren, så 2 st av dessa införskaffades. Vi har en kullagergrossist i Eslöv, men de hade bara noname i denna dimension, så det fick det bli.

Dag 1;
Spärrade värmepumpen i Ecoelens meny och lossade sladden. Sitter med snabbkontakt så det är enkelt.

Igår, lyfte locket. Fläktmodulen med fläktkåpa, galler och fläkt sitter med 2 skruvar på vardera sidan och 3 st undertill. Fläktstaget en stor bult undertill i gummibussning. Själva fläktmotorn sitter med fyra mindre bultar som även går genom fläktkåpans stag samt staget rakt ner.

Ett av fläktkåpans stag lossades och fläkten kunde plockas ur. En pall framför värmepumpen underlättar då sladden inte har extra längd att tala om.
Fläkten en Hidria R11E-45EPP-6M2-5128 (kan vara 3 på slutet) 780/660 rpm IP44.

Fram och bakstycke av fläktmotorn är gjutna aluminiumbitar. Mitten är stålcylinder, och allt hålls ihop av att mittenbiten har knackats in över urgröpningar i aluminiumbitarna. Bara att trycka in en relativt smal skruvmejsel och bocka ut. Finns även uttag som förefaller vara avsedda för att bräcka isär delarna med en skruvmejsel.

Öppnad hittar jag ett SKF EXPLORER 6202-2Z. Försöker hålla i lagret med polygrip och slå ut axeln, men det ger inget resultat mer än märken i axeln. Avdragare behövs, vilket jag inte har, så det blir till att montera samman allt igen.

Dag 2;
Besökte biltema och införskaffade deras minsta 3-armade avdragare, sedan på det igen. Öppnar även andra gaveln på motorn och då kan stålcylindern och fläktbladen avlägsnas. Jag kan inte termerna men motorn är vad man kan kalla inventerad. Axeln är fast förankrad och det är utsidan som roterar. Strömkabeln kommer in genom axeln. Konstaterar att kabeln måste lossas för att lagret ska kunna bytas på den sidan. Fästet som håller axeln sitter med 3mm insex vars hål är fyllt med silikon. Missade skruven och konstaterade att det gick väldigt trögt att dra av den.

Lagret på insidan glappar en hel del, och man känner ojämnheter när det snurras. Det är således detta lagret som låtit.

När det är dags för lagren konstaterar jag att krokarna på avdragaren är alldeles för grova. Lagret utsida ligger väldigt nära lindningarna. Beslutar mig för att dela lagret genom att plocka bort tätningen och den detalj som håller kulorna på jämnt avstånd. Sedan kan kulorna skjutas till ena sidan och lagret delas. Krokarna går nu nästan in. Fram med polygripen igen. Innerringen kan vridas, men den vill inte i sidled för de få mm som saknas. Bankar med hammare igen på axeln. Nu flyttar sig själva motordelen, lindningarna (stator då det är fast rotor?).
Genom att flytta statorn kan jag komma åt lagren och dra av dem. Dock är jag lite snabb på ena sidan och när armarna sträcks så ändras vinkeln och en arm pressar mot lindningarna. En tråd i lindningen går av. Tack och lov endast en så den kan lödas utan att det blir fel.

Att flytta axeln fram och tillbaka har dock satt sina spår på ändarna. De har fått en antydan till päronform, men en nålfil har hjälpt mig att få de nya lagren på plats.

Imorgon blir det slutmontering och förhoppningsvis bara ett tyst väsande fläktljud istället för lagerbrum  :)

Fortsättning

Dag 3;
Idag allt monterat. Inga missöden, och tyyyyystnad.

Kan väl knappast påstå att fläktmotorn är tillverkad med service i åtanke, men de har samtidigt inte gjort det alltför svårt. Inga nitar eller lim.

För lagren betalade jag 20:- styck. TidsÃ¥tgÃ¥ng mÃ¥nga timmar. Med tillräckligt liten avdragare redan när jag startade hade det sannolikt gÃ¥tt mycket smidigare. 

Det utslitna SKF-lagret har slitage på ena sidan av lagerbanan. Axialkrafter av att fläkten hela tiden trycker bakåt.
« Senast ändrad: 28 mars 2016, 12:04:40 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Patrik B

  • Gäst
Patrik B
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2019, 08:18:15 »
Hej,
Gabriel - tack för en bra guide.

Själv utförde jag lagerbyte igÃ¥r dÃ¥ familjen inte längre stod ut med oljudet... Bytet gick lättare än väntat. Jag kan rekommendera Biltemas avdragare, 19-1397  319 kronor  https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/lageravdragare-2000022831

Tidsåtgång med demontering och montering av fläkt blev 2 timmar.

/Patrik


Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2019, 18:47:44 »
Trevligt att den kommer till nytta. Ser att det är nästan 3 Ã¥r sedan jag skrev guiden och bytte lager pÃ¥ min. Tiden gÃ¥r  :o

Tack för tipset på lageravdragare. Klothuvuden ser smidiga ut för att lossa lager när det är trångt. Får ha det i åtanke om det blir aktuellt att byta lager framtiden.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Marcus_ecoair

  • Gäst
Marcus_ecoair
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2020, 17:01:16 »
Hej och tack för bra guide!
Bytte båda lagren i min eco air 105 för några dagar sedan, tog nog mig ca 3-4 timmar. Allt gick bra förutom att lagren satt väldigt hårt. Absolut värt att byta lagren då det inte är ngt fel på själva motorn. Utslitna lager är tydligen inte helt ovanligt vad jag hört från installatör. Vår fläkt är ca 10 år.
Vh
Marcus

Niklas Antonell

  • Gäst
Niklas Antonell
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2020, 11:58:09 »
Hej!

Och tack för en bra beskrivning.

Håller precis på att byta lager och det mesta har funkat bra än så länge men har jag fastnat vid att jag inte lyckas få bort bakstycket som man fäster i staget bak. Jag har tagit bort insex skruven men ändå sitter den som berget. Det är väl så att den ska träs av den genomgående cylindern och sen även bakstycket för att komma åt lagret där bak. Är det kraft som behövs? Är ju lite rädd att förstöra linningen.
Tacksam för all hjälp och idéer.

/Niklas

Utloggad Niklas Antonell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2020, 14:11:39 »

Hej!

Tänkte bara visa två bilder på mitt problem. Aluminumkåpan med skruvhål sitter alltså som berget och jag ska nu testa om det går att få någon reaktion genom att värma på aluminumet. Funderar på hur ni andra som bytt lager har gjort med sladden som går in genom axeln. Kan man lossa på den när man kommer in innanför kåpan?

Tack på förhand

/ Niklas.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2020, 15:10:38 »
Det är statorn som snurrar, den som fläkten sitter på, själva el-delen sitter fast och behöver inte demonteras. Kolla i topp på den rörliga delen, kanske en bricka där och under sitter det en låsring som håller allt på plats på axeln.

Utloggad Niklas Antonell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2020, 23:01:12 »

Ok. Men då måste statorn dras av axeln om jag ska kunna byta lagret bak?

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2020, 12:07:05 »
Hej,
Tack för bra instruktion om hur man byter lager! Då muttrar och skruv till stagen var rostiga på min Ecoair 105 tog jag istället bort fläktgallret på framsidan för att på ett enkelt sätt komma åt fläkten.

Dock har jag nu stött på ett problem. Jag får inte loss mittendelen på fläkten och förstår inte var jag ska böja bort stålet med skruvmejsel (det ser mycket tajt ut). Vill heller inte förstöra materialet. Se bifogade bilder.

Åt vilken sida ska man sedan dra av fläktvingarna? Mot fram- eller baksidan (baksidan där kabeln går in).

Tacksam om nÃ¥gon som redan har bytt lager kan hjälpa mig om hur jag  ska fÃ¥ isär fläkten.

Har varit på Biltema och köpt rekommenderad lageravdragare, dock har jag alltså ännu inte fått använda den då jag inte får isär fläkten.

Mvh Erik
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2020, 12:59:58 »
På din andra bild, en vit klick färg, precis till vänster så finns en grop. Slå ner en mejsel där till du kan börja vika och börja med handkraft, så ska grejerna tillslut börja lossna när man gjort så överallt. Det är vad jag kunde läsa mig till i originalposten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ErkanCTC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2020, 18:35:16 »
Tack,
Du menar alltså urgröpningen (markerad med vit pil), vilket gör att fläktstålet ska träs över bakåt (där kabeln går in).

Dock ser det ut som att stålet sitter bergfast samt att det är en liten kant runt om som gör att det ser ut som att det inte går att trä över fläktstålet (markerat med orangea pilar).

Ivart fall fick fläkten sig en omgång tvätt och polering då den var sönderplockad vilket gör att den nu ser helt ny ut ::)

Jag gör ett nytt försök imorgon.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 105 V3, installerad mars -09.
Klassisk  1½-plans tegel/trä villa med källare frÃ¥n 1962, Lerum. Boyta 135 m2 (20-21 grader), + biyta pÃ¥ 85 m2 (källare 21 grader) + uterum vÃ¥r/höst+ 24 m2, totalt 244 m2.

Samtliga fönster (24 st) utbytta till lågenergi Elitfönster -07. Samtliga radiatorventiler och termostater utbytta till MMA. Självdrag. Braskamin Contura installerad -04 (ca: 1,5 kubik/säsong).

Har sänkt årsförbrukningen från totalt 33 000 kWh/år (tidigare ägarens elpanna) till runt 15 000 kWh/år. Två vuxna & två tonåringar.

Utfall 2021
Ecoair   6 476 kWh
Ecoel    2 498 kWh
hh-el    6 420 kWh
Totalt 15 394 kWh

Bytt givare samt styrkort två gånger pga fel på lågtryckpressostat (garantijobb). Dessutom själv bytt båda lagren i fläktmotorn 2021.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2020, 00:31:37 »
Åh, en sån pump! Sån står hos mormor/morfar till ett av hyreshusen, jäkla oväsen överlag på den tycker jag, alla slags ljud. Borde börja bli gammal, men den funkar ju.

Precis så! Börja där och se vad som döljer sig.

Jag skapade mig lite funderingar, hur axeln stannar i varje ända och hur motorn är byggd. Kolla på framsidan i den gropen så det inte är ett tunt lock där att pilla loss/förstöra. Mitt emot kabeln i olackade aluminiumdelen finns ett tätat hål. Se inlägg 5 från Niklas Antonell. Kanske är insexlåsning för något användbart.

Behöver du banka och slå, glöm inte att man kan göra bra mothåll i trä med passare och sticksåg. Behöver du täta något hål efter lagerbyte, så kan man efter spritrengöring lägga lite tidningspapper och fylla med utefog ovanpå.
« Senast ändrad: 15 augusti 2020, 00:39:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Niklas Antonell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #12 skrivet: 05 september 2020, 07:54:01 »

Erik "erkanctc" Hur gick det för dig med fläkten?

Jag fastnade också mitt i mitt byte efter att först ha bytt ut det främre lagret men sedan när jag skulle ge mig på det bakre så kommer jag inte åt det.
Jag har tolkat det som att man bara kommer åt lagren från ett håll eftersom elsladden går in där bak och den sitter fast i "statorn" (som den tydligen kallas) alltså själva motorn med kopparlindningar.
Hade också hoppats på att någon som lyckats byta båda lagren hade kunnat beskriva hur de kom åt det bakre lagret.

/Niklas.

MartinTT

  • Gäst
MartinTT
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #13 skrivet: 05 september 2020, 18:19:53 »
Får man fråga exakt vilka lager ni köpt? 6202 finns ju i ett gäng olika varianter. Tänkte jag också ska försöka mig på att byta lagrena då den låter väldigt mycket.
Följer era byten med stort intresse!!

Utloggad Niklas Antonell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lagerbyte fläkt Ecoair 105
« Svar #14 skrivet: 08 september 2020, 08:31:08 »
Får man fråga exakt vilka lager ni köpt? 6202 finns ju i ett gäng olika varianter. Tänkte jag också ska försöka mig på att byta lagrena då den låter väldigt mycket.
Följer era byten med stort intresse!!


Hej!

Jag köpte en modell som heter 6202 2RS LHT23
Den har täckta sidor och jag tänkte att det skulle skydda lite från smuts mm. Jag köpte på ett ställe som heter kullagret passande nog. Men som du skriver så finns det en uppsjö av kullager.
Nu har jag ju fortfarande bara lyckats byta det främre lagret men hoppas att nÃ¥gon kan förklara hur man kommer Ã¥t det bakre.   /Niklas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!