Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bufferttankfrågor + lura pumpen lite  (läst 413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bufferttankfrågor + lura pumpen lite
« skrivet: 29 mars 2024, 14:08:55 »
Jag är på väg att lägga till 2st 500l acktankar och en vattenburen eldstad till min befintliga Diplomat Optimum G2 och har några frågor.

Jag har en principskiss från Thermia (bifogad) som är bra i stora drag. Några detaljer saknar jag dock. Jag vill låta pumpen jobba mot en mindre del av den totala vattenvolymen. Därför tänkte jag seriekoppla tankarna så att bara värmen från veden laddar den ”nedre” tanken.

Den övre tanken innehåller en förrådsberedare för VV som kommer att ligga i serie och mata inkommmande på VPns VVB. Frågan om det är risk för bakterietillväxt har jag redan fått svar på. Det ska räcka med VPns hantering av det eftersom den hela tiden sitter sist i kedjan innan vattnet går ut i huset.

I normal drift kommer pumpen att shunta ut värme från tankarna så länge det finns ”billig” värme att ta av där. När temperaturen sjunker kommer den att börja jobba mot huset med flytande kondensering. Här kommer frågorna:

1. På vilken höjd ska bufferttankgivaren sitta? Jag behöver svetsa på ett extra dykrör och kan därför välja höjd fritt.

2. På vilken höjd bör pumpen ladda tanken? På tillverkarens skiss är tankarna parallellkopplade så att både VPn och eldstaden jobbar mot hela volymen med flytande temperatur på hela volymen när VPn jobbar utan tillskott från veden. Jag vill spara det mesta av volymen till att lagra värme från veden men ändå få lite extra varmvatten när pumpen värmer huset.

3. Kan jag på något smidigt sätt mha någon styrsignal låta VPn jobba med fast kondensering mot tanken? Syftet är att låta pumpen värma tanken när mina solpaneler överproducerar. Även om det är en mikrooptimering så är det en klar fördel med att alltid ha full tillgång till det extra varmvattnet när det inte är eldningssäsong och den egna elförbrukningen ligger i ofas med produktionen.

Det skulle kunna vara något av följande

- Manipulera värdet på någon givare
- Växla någon givare till en likadan på ett annat ställe i systemet
- Styra någon ventil som öppnar/stänger/stryper/leder förbi något

Alla de varianterna kan jag lösa utan några problem. Kommer ändå behöva någon extern styrenhet som tar in signalen från solanläggningen.
Mer exotiska/dyra lösningar pga extra rördragning:
- Värma via VVC
- Extra växelventil ut från befintliga VV-kretsen eller liknande går också att överväga

Tacksam för alla kluriga och initierade svar och inspel!

Med vänlig hälsning,
Johan

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bufferttankfrågor + lura pumpen lite
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2024, 15:16:20 »
Mer info behövs. Hur skarp är din kamin, klarar den att ge värme så det räcker för huset tro.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bufferttankfrågor + lura pumpen lite
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2024, 15:38:37 »
Jag lurar pumpen att det är för hög värme i tanken nattetid, och dagtid slutar relät att dra och normaltemperatur på tanken visas på pumpen, och gör oftast att den börjar med en vv körning.

På värmen kan jag välja att det är kallt ute så sjunker integralen snabbt och en värmekörning kör igång, samt att jag har nattsänkning aktiverat nattetid, eller då elen är dyr.

Automatiken styrs med ett relä där jag valt vilka tider den åtminstone ska köra. Antar ju att solen lyser en viss tid på dagen och då är vv på, lyser inte solen så köper man el från nätet. Jag kan då också gå in i relät och välja att nu ska den starta eller göra något.

Har ingen styrning som säger om det finns solel eller inte, gissar det spårar ur lite i pris då. Relät och några motstånd kostade under 200kr, så inte fasligt dyrt. Den styrs med Wi-Fi.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Vuppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bufferttankfrågor + lura pumpen lite
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2024, 22:07:18 »
Mer info behövs. Hur skarp är din kamin, klarar den att ge värme så det räcker för huset tro.

Ja det ska den göra om man bara håller i och eldar, så det behövs en del volym att jobba mot. Det är just vår/höst jag är inne på att den här funktionen gör nytta. Det går åt både värme och varmvatten när panelerna inte producerar och vise versa.


Jag lurar pumpen att det är för hög värme i tanken nattetid, och dagtid slutar relät att dra och normaltemperatur på tanken visas på pumpen, och gör oftast att den börjar med en vv körning.



Har ingen styrning som säger om det finns solel eller inte, gissar det spårar ur lite i pris då. Relät och några motstånd kostade under 200kr, så inte fasligt dyrt. Den styrs med Wi-Fi.
Just delen att samla in data och påverka lite olika givare och aktuatorer mha någon enkel styrenhet är inga problem. Det råkar vara mitt yrke  :)

Låter som din inomhustemperatur kan svänga lite med det upplägget. Inget du upplever några problem med? Jag vill ju mer hamstra i tanken utan att värma huset när solen skiner.

Ju mer jag beskriver det i ord och funderar på det, desto mer övertygad blir jag att man ska använda den vanliga VV-funktionen. Styra ut växelventilen mot tanken istället för VVBn, stänga shunten ut mot huset och växla VV-givaren till en likadan placerad i tanken. Då kommer den jobba på samma sätt som mot interna VVB men istället värma tanken. Påverkar inte integralen eller nånting annat som kan ställa till den vanliga regleringen. När den kliver tillbaks i vanlig reglering funkar det precis som om eldstaden hade laddat tanken.

Frågan är bara på vilken höjd det är bäst att koppla in VPn och på vilken höjd givarna till pumpen ska sitta. Någon input i den frågan?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bufferttankfrågor + lura pumpen lite
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2024, 22:23:03 »
Har golvvärme och har bara kört så i mars. Vintertid tror jag inte det fungerat så bra.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!