Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bila upp källargolv  (läst 36459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Bila upp källargolv
« skrivet: 03 mars 2006, 13:10:16 »
Verkar som om mÃ¥nga roar sig med att bila upp sina källargolv  ;D
Eftersom jag själv står inför det nöjet pga gamla avloppsrör så tänkte jag be om lite tips.

Vi har gamla gjutjärnsrör från 1955 längs hela källarplanet med frekventa stopp här och där. Innan jag börjar renovera golv måste dessa ersättas.
Finns det egentligen någon anledning att bila upp de gamla, eller kan man bila en ny ränna vid sidan om de gamla och lägga nya rör där?
Jag inser att det blir speciella problem vid vattenlås och toaletter, men rent generellt: kan man lämna kvar de gamla rören i golvet?

Hur fixar man rätt fall och ser till att det inte blir "fickor" med lägre punkter på rören?

När man väl lagt ner de nya rören, är det nögvändigt att gjuta igen? Vi lägger antagligen en platonmatta som kapillärbrytare och reglar uppe på det och jag har svårt att se behovet av att gjuta igen rännorna. Visst behöver rören fixers men måste man gjuta igen hela rännan är frågan.

Annat att tänka på innan man hugger in i detta guldjobb?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bila upp källargolv
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2006, 14:28:58 »
Är du verkligen säker på att det ligger gjutjärn INUTI källargolvet?
Det brukar vara betongrör UNDER eller av ett keramiskt material (har glömt vad det heter).

Har du spolat dom med riktig högtryck (inge hemmagrejjer utan ordentligt) och sedan fotograferat med kabelkamera för att se om det finns skador etc?

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bila upp källargolv
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2006, 15:37:25 »
Är du verkligen säker på att det ligger gjutjärn INUTI källargolvet?
Det brukar vara betongrör UNDER eller av ett keramiskt material (har glömt vad det heter).

Har du spolat dom med riktig högtryck (inge hemmagrejjer utan ordentligt) och sedan fotograferat med kabelkamera för att se om det finns skador etc?

Överralt där man ser rören är det gjutjärn. I anslutningar ner i betongen och vid rensluckor i golv.
Oavsett skick känns det som om rör från 50-talet bör bytas innan man renoverar golv.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bila upp källargolv
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2006, 22:36:24 »
Att bila upp betonggolv är toppennöjet varje lördagskväll.   *roflmao*

Jag förstår inte vitsen med att bila upp bredvid de gamla rören och lägga nya parallellt.
Får du inte korsningar mellan gamla och nya vid vissa greningar? Jag skulle ta bort de gamla och lägga nya på samma plats. Om de nya rören skall gå helt annan väg blir det naturligtvis enklare att bara bila upp för dessa och då kan du lämna de gamla där de ligger. Att slippa "fickor"/felaktig lutning är inte så svårt. Ett vattenpass, sand och noggrannhet är allt som behövs för att få en lagom lutning på 1cm per m.
Jag skulle nog gjuta igen efter, dels fixerar det rören dels bör det ha en ljuddämpande verkan.
Kolla så att det inte går vattenrör samma väg som avloppsrören innan du börjar bila hej vilt.
Jag tror också att rören huvudsakligen går under betonggolvet.
När du slutligen skall lägga så börja i lägsta punkten och gör inte lutningen för stor även om du har utrymme till det.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Bila upp källargolv
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2006, 22:51:32 »
Jag tror du kan låta dom gammla va kvar men försök att göra rent dom och täta alla hål för annars kan du få lukt.har själv lämnat gjutjärnsrör men tätade dom med sluring
(=mycket lös betong)

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bila upp källargolv
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2006, 10:08:34 »
Att bila upp betonggolv är toppennöjet varje lördagskväll.   *roflmao*

Jag förstår inte vitsen med att bila upp bredvid de gamla rören och lägga nya parallellt.
Får du inte korsningar mellan gamla och nya vid vissa greningar? Jag skulle ta bort de gamla och lägga nya på samma plats. Om de nya rören skall gå helt annan väg blir det naturligtvis enklare att bara bila upp för dessa och då kan du lämna de gamla där de ligger. Att slippa "fickor"/felaktig lutning är inte så svårt. Ett vattenpass, sand och noggrannhet är allt som behövs för att få en lagom lutning på 1cm per m.
Jag skulle nog gjuta igen efter, dels fixerar det rören dels bör det ha en ljuddämpande verkan.
Kolla så att det inte går vattenrör samma väg som avloppsrören innan du börjar bila hej vilt.
Jag tror också att rören huvudsakligen går under betonggolvet.
När du slutligen skall lägga så börja i lägsta punkten och gör inte lutningen för stor även om du har utrymme till det.

Vitsen med att inte bila upp de gamal skulel väl bara vara att slippa slabba med dem  ;D
Sand under rören för stöd!? Går det bra med vilken sand som helst?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bila upp källargolv
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2006, 13:07:28 »
Det är förmodligen tomt i rören och det känns skönt att kasta ut eländet.

Vanlig rörgravsand (0-8) duger bra, men har du annan sand är det ok. Packa den, både under och på sidorna, så ger den bra stöd. Skall du gjuta igen kan du lägga sand runt om. *vinkar*
« Senast ändrad: 04 mars 2006, 13:09:11 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bila upp källargolv
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2006, 14:13:40 »
Går det inte att "relina" dina gamla rör? Även om det inte blir billigare än att byta ut så slipper du att bila upp golven helt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bila upp källargolv
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2006, 15:09:12 »
Går det inte att "relina" dina gamla rör? Även om det inte blir billigare än att byta ut så slipper du att bila upp golven helt.

/Johan
Hur gör man då?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bila upp källargolv
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2006, 16:35:25 »
Det finns lite olika metoder men dom flesta går ut på att man trär i en "strumpa" inuti röret.

I en del system är strumpan impregnerad med epoxi som får härda. För att strumpan ska hållas på plats blåser man in en avlång balong inuti röret.

http://www.avloppsteknik.se/
http://www.pollex.se/
http://www.allsugning.se/schakt.htm

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bila upp källargolv
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2006, 01:54:02 »
Jag kan för lite om det här och borde egentligen vara tyst men.. det är ju svårt.

- Ligger det verkligen gjutjärn under källargolv från 50-talet? Trodde helt säkert att man gick över till betong eller keramikrör.

- Golv från den tiden brukar knappast betyda en tjock sula på cellplast utan 5-8 cm skal cement och sand därunder.


Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bila upp källargolv
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2006, 07:46:04 »
Jag kan för lite om det här och borde egentligen vara tyst men.. det är ju svårt.

- Ligger det verkligen gjutjärn under källargolv från 50-talet? Trodde helt säkert att man gick över till betong eller keramikrör.

- Golv från den tiden brukar knappast betyda en tjock sula på cellplast utan 5-8 cm skal cement och sand därunder.


Som sagt, det enda jag vet är att alla anslutningar ner i betong och alla rensluckor ligger i gjutjärn. Grannar som bytt rör har bilat ur gjutjärn.
Hur golvet ser ut vet jag inte, men en renslucka ligger ca 30 cm under golv och där är det betong hela vägen, men det säger ju inget om resten av golvet.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bila upp källargolv
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2006, 08:55:40 »
Då skulle jag slänga ut eländet mesamma ;)
Det är ju att tigga om rost både innifrån och utifrån att ha det kvar.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bila upp källargolv
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2006, 11:33:57 »
- Golv från den tiden brukar knappast betyda en tjock sula på cellplast utan 5-8 cm skal cement och sand därunder.

Vi bilade upp ett golv på 40m2 som var gjutet 1956. Tjockleken på golvet var runt 15cm och det var armerat med gamla sängar!! Vi började med vanlig bilhammare (modell stor) men övergick till att såga (våt klinga) upp golvet i block. Sen blev det bara lite bilning kvar i dörr öppningar och längs en yttervägg. Det blev riktigt bra men tog tid och var ordentligt dammigt. För att slippa en stor del av dammet lyfte vi ur ett fönster satte upp en stor industrifläkt (75cm diameter)som fick suga ut det mesta.

När betongen var borta grävde vi ur 30-40cm sand/grus för att få ner isolering och avlopp innan vi gjöt igen golvet tillsammans med golvvärme.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bila upp källargolv
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2006, 11:43:57 »
Oj - Där ser man.
Kanske har vi fångat gammal byggteknik i ett nötskal: Man vet inte vad man möter eller hur det är konstruerat förräns man river i det!

I föräldrahemmet lyser frånvaron av armering i golv och väggar. UTOM när jag skulle såga upp rörgenomföringar för brine-slangen. DÄR var det f-n i mej järn!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!