Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat - Högtryck löst Ã¥terkommande larm  (läst 27160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jag har börjat få larm om Högtryck Löst ca varannan dag. Det räcker att återställa larmet för att få bort det så det verkar inte vara ett allt för allvarligt fel. Men jag vill ändå be er om hjälp då något uppenbarligen är fel eftersom det återkommer.

jag är väldigt okunnig på detta ämnet så snälla ha förstående för detta om jag inte fattar när ni kommer med tips på vad jag ska göra.

Alla element i huset är helt "öppna" och samtliga är varma. Golvvärmen i ena badrummet som är vattenburen är även den mycket varm. alltså kommer värmen fram till alla element.

Dock så har jag över pumpen en "tryckklocka" (vet inte vad det riktiga namnet är).
När jag läser i manualen så fattar jag det som att denna ska vara ställd till något mellan 0,8 - 1,5 Bar min ligger på 0,1-0,3Bar.
Över denna klockan finns en röd vridregglage som går att vrida åt ett håll stegvis.
jag har vridit denna 2 klick och det kommer ett litet bubbelljud(vatten) men inget hände på tryckklockan.

Hoppas någon här förstår vad jag menar och kan komma med förslag på vad jag kan göra.

Jag kan även fixa lite bilder efter jobbet om ni behöver.
 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du får börja med att fylla på vatten i systemet, det brukar vara en mindre svart "ratt" som sitter på ett rör mellan tappvattnet och radiatorvattnet. Några bilder och så ska man nog kunna identifiera vart den sitter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #2 skrivet: 14 november 2016, 11:05:40 »
"Vridreglaget" är säkerhetsventilen, vrider man på denna så släpper man ut trycket.
Om man inte har nått tryck så släpper man in luft.

Du har sannolikt en del luft i systemet, så när du hittat påfyllningsventilen och ökat trycket genom att fylla på i värmesystemet så behöver du troligen lufta grejerna också.
Det finns en luftningsnippel på samtliga radiatorer och sen finns det en på din Diplomat också, den sitter på ovansidan till höger om varm och kallvattenanslutningarna.
Man mÃ¥ste fylla pÃ¥ mellan luftningarna ocksÃ¥, fyll pÃ¥ till 1 bar och kolla regelbundet trycket, du kommer bli proffs pÃ¥ att lufta grejerna innan du är klar.  tummenupp
« Senast ändrad: 14 november 2016, 11:09:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #3 skrivet: 14 november 2016, 13:08:59 »
Var hem på lunchen och tog lite kort.
Ursäkta allt damm! hann inte städa innan :)

Jag såg att en av rattarna hette "filling" så jag vred lite försiktigt på denna och höjde trycket till 0,5 (vågade inte höjja mer eftersom jag inte skulle vara hemma under eftermiddagen..)

Frågan är väl nu om detta löste problemet med "högtryck löst" och vart sitter luftningsventilen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #4 skrivet: 14 november 2016, 13:29:58 »
Lufta får du göra dels på elementen/golvvärmefördelaren och dels på varmvattenberedaren. Höj trycket mer och håll koll på det när du luftar så det inte blir för lågt.
Hur/vart du luftar beredaren står förhoppningsvis i manualen.
« Senast ändrad: 14 november 2016, 14:22:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om den är lika som min sitter det en luftningsskruv (för TWS slingan) på översidan av pumpen, lite till höger och framför mitten på VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #6 skrivet: 14 november 2016, 14:20:45 »
hittade en annan bild som jag tog där man ser lite mer att det inte sitter någon ventil uppe på pumpen.

Kan det vara någon av dom andra svarta rattarna som är brevid "påfyllningen"?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #7 skrivet: 14 november 2016, 14:24:23 »
Nej, dom har inget med avluftning att göra. Den under är avstängning och den ovanpå är en säkerhetsventil för inkommande kallvatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ser jag rätt så har man satt manometer och säkerhetsventilen där luftnippeln ska vara, Vart går flexslangen som sitter kopplad där?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #9 skrivet: 14 november 2016, 14:45:15 »
Ser jag rätt så har man satt manometer och säkerhetsventilen där luftnippeln ska vara, Vart går flexslangen som sitter kopplad där?

Flexslangen går till expkärlet (röda i bakgrunden).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Då kan du troligen lufta slingan i beredaren genom säkerhetsventilen som sitter över manometern, Golv och element måste som purjo skrev luftas separat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #11 skrivet: 14 november 2016, 15:27:21 »
Stämmer bra, påfyllningen sitter på avluftningen.
Så efter att man fyllt på till 1 bar kan man lite snabbt vrida på den svarta ratten ovanpå manometern så hör du om det pyser luft eller skvalar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat - Högtryck löst återkommande larm
« Svar #12 skrivet: 14 november 2016, 16:07:03 »
Okej Tack så mycket för hjälpen alla.
Då får jag åka hem och lufta alla element samt pumpen.

En sista fråga dock. Ska pumpen vara avstängd när allt luftas?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!