Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att välja mellan Hero och Sumo?  (läst 4835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Att välja mellan Hero och Sumo?
« skrivet: 12 oktober 2022, 13:30:31 »
Hej,

En Panasonic CS-HE12 DKE "Flagship" har snart gjort sitt och jag vill gärna ha en integrerad maskin som jag kan köra mot Tibber.

Hur väljer man och reder ut skillnaderna mellan Hero och Sumo, jag tycker de verkar ganska lika?

Förutsättningen är norra Halland så det är inte så viktigt med extrema värmeegenskaper vid många minusgrader - pumpen vi har idag har varit ganska lagom tycker jag. Vi kör en hel del kyla sommartid med öppen planlösning om ca 130 kvm.

Mvh

TMC
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Att välja mellan Hero och Sumo?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2022, 13:36:44 »
Hej! Sumo har lite bättre prestanda när det är riktigt kallt ute men innerdelen tar något mer plats så man ska mäta noga att den ryms där man tänkt ha den. Men bor man i Halland räcker det att titta på prestanda ner till -15°C för kallare än så blir knappast inte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Att välja mellan Hero och Sumo?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2022, 14:17:02 »
Det jag tycker är lite svårt att jämföra är vilken modell av Hero 25 / 35 som bör vara lämplig jämfört med min nuvarande Panasonic, men det verkar vara Hero 35 om jag inte är helt fel ute?

Mvh

TMC
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Att välja mellan Hero och Sumo?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2022, 14:25:54 »
Ja gamla storlek "12" motsvarar "35" som oftast används nu för att ange mellanstorleken. Blir säkert bra med tanke på att ni kör en del kyla också.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Att välja mellan Hero och Sumo?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2022, 17:14:13 »
Kylmässigt så behövs RW35 och för värmedrift så motsvarar RW25 mer än vad du har idag.
Med LN så är det 35:an
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 640
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!