Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docke en Nibe Fighter 1115 8,5kw till acktank  (läst 1460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikkke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Docke en Nibe Fighter 1115 8,5kw till acktank
« skrivet: 03 januari 2006, 15:56:03 »
Har funderat på att investera i ytjordvärme. Är vedeldare men vill ha ett system till. Har tänkt köra enligt följande: ladda min 3 kubiksack full med 90 gradigt vatten.När tempen sjunker i tanken så skall en givare köra igång vp.Jag behöver ca1500l 60 gradigt vatten i tanken för att ha behovet av tappvarmvatten samt för att kunna hålla huset varmt. har ett optimalt vedsystem nu med shuntautomatik samt perfekt skiktning i tank. Vid 10-12 minusgrader krävs 40grader framledning för att hålla huset med värme. Det är gott om gamla feta radiatorer i huset som innehåller mycket vatten. Min fråga är, hur styr jag vp bäst? Jag vill ju inte värma 3000l med pumpen utan vill ligga och balansera på ca 1200-1500l 55-60 gradigt vatten

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Docke en Nibe Fighter 1115 8,5kw till acktank
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2006, 16:44:24 »
Tyvärr oekonomiskt!

Det bästa är att koppla in VP direkt på stig o retur, efter acktankarna.
Då kan du bara elda ved ELLER köra VP
Det är det bästa

Varför kan man undra

Jo har du en VP  ger varje kbm ved endast ca !/4 sÃ¥ stor besparing som tidigare!!!
Det mesta är ju "gratis" ur marken när man har en vp!

Kopplar man så då kan man köra VP med inbyggda elpatronen även vid hemsk svinkyla.

MEN vill du elda ved ibland då ska du passa på när det är svinkallt så kallt att elpatronen behövs, då har du åtminstone ca 1/2 besparingen mot tidigare!!

Varför bara halva besaringen jo även vid svinkyla får du mesta värmen från VP.

Om du nu väljer berg eller ytjord, som ger bra effekt oaktat utettemp!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Docke en Nibe Fighter 1115 8,5kw till acktank
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 16:45:02 »
jag skulle inte låta värmepumpen värma tanken, det är inte en bra lösning tycker jag.

En värmepumpe kan ju gå när den vill & behöver då inte en ack, problemet är att du har din vvb i acken.

Jag skulle nog köpa en 1215 & sen låta den kopplas i när behov fins så som du också mena 8har inte tänkt på hur man tekniskt löser det än)
men jag skulle då låta en trevägsventil eller liknande koppla bort acken, så du bara värmer huset.

varmvattnet från din nuvarande vvb får gå in i värmepumpens vvb & sen ut till huset, samtidigt har man en blandningsventil som styr från vilken vvb som vattnet ska hämtas ifrån (seria matningen är för att slippa mata värmepupens vvb med kalt vatten & då få gångtider på varmvatten produktion) på detta sätt så produserar värmepumpen bara varmvatten när acken inte längre kan leverera vatten
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Docke en Nibe Fighter 1115 8,5kw till acktank
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2006, 16:51:35 »
om du idag har en motorschunt kopplad till en utegivare. som är monterad efter acken & denna släpper ut lagom temp till radiatorerna så att du kan köre helt utan termostater, så kan du flytta värmepumpens framledningsgivare så denna mäter den på ett ställe på stigen som alltid äv varmt, både vid värmepumps drift & ved drift, men den måste sitta efter schunten så att det ine är för hett vatten.

när vattnet blir kallare än vad värmepumpen vill ha för att värma huset så startar värmepumpen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad mikkke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Docke en Nibe Fighter 1115 8,5kw till acktank
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2006, 08:20:06 »
Tack för svaren!
Undrar över en annan sak: Jag har ju en 3 kubiks tank med en stor toppyta.
Varför inte dra kollektorslang retur över tanken och på så sätt utnyttja detta som en värmeväxlare. Jag kan ju koppla tex cu35 rör 5m på kollektorn och sedan gå in i pumpendirekt och på så sätt få varmare temperatur in i vp
Micael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!