Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är 'VP Framl' i en EcoLogic?  (läst 1170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Vad är 'VP Framl' i en EcoLogic?
« skrivet: 18 september 2012, 18:30:21 »
Hej

Vad betyder "VP Framl" som finns under aktuell driftinfo i en EcoLogic, just den raden finns inte med i manualen.
När jag tittade idag så stod det "VP Framl 21(55)", antar att 21 är tempen och 55 är bör tempen eller?

Ska man var orolig pga av diffen i temperaturen, var/hur gör man för att fixa till det?

mvh
Christian

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är 'VP Framl' i en EcoLogic?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2012, 21:53:52 »
Hej

Vad betyder "VP Framl" som finns under aktuell driftinfo i en EcoLogic, just den raden finns inte med i manualen.
När jag tittade idag så stod det "VP Framl 21(55)", antar att 21 är tempen och 55 är bör tempen eller?

Ska man var orolig pga av diffen i temperaturen, var/hur gör man för att fixa till det?

mvh
Christian

Kan bara gissa att det handlar om temperaturen på vattnet som går från kondensorn in i tanken.
Kolla när kompressorn går vad den visar då?
Siffran i parentesen kan vara ett maxvärde innan kompressorn slår ifrån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är 'VP Framl' i en EcoLogic?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2012, 22:03:07 »
Hej!

I manualen står "Visar temperaturen på vattnet som kommer ut ur värmepumpen, samt inom parentes, vad värmepumpens maxtemperatur är". Sidan 21.

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=cf7e2b89-5300-4678-af60-3d4b6c693ea1&MediaArchive_ForceDownload=true

Att vara orolig för 21 grader behöver du inte vara sÃ¥ länge pumpen inte är igÃ¥ng!  tummenupp

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad mrw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Vad är 'VP Framl' i en EcoLogic?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2012, 07:58:22 »
 tummenupp
Tack då har jag koll + en manual som är några år nyare en den som levererades me pumpen :)

-/Christian


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!