Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför läser inte folk manualen ?????  (läst 2141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kevin

  • Gäst
Kevin
Varför läser inte folk manualen ?????
« skrivet: 21 november 2006, 22:49:40 »
Finns det någon som kan förklara varför folk inte förstår skriven svenska...?

Är folk rädda för tekniska beskrivningar, eller är manualen oläslig / oförstålig ?

Allt man behöver veta och mycket mera stÃ¥r skrivet i just denna  (det gäller alla sorter av värmepumpar)

Självklart är en bra support viktig, men att svara på frågor som redan är besvarade i manualen tar tid och är i många fall mycket onödig. (en av anl. till att den finns, manualen alltså)
Jag vet att en värmepump kan kännas svår och man är rädd för att "ställa till det", men för guds skull min video är krångligare.
Alla normala fel som kan inträffa står tydligt beskrivet, till och med hur du löser problemet. Löses inte problemet enl. handboken skall man kontakta installatören, inte före.

Hur mÃ¥nga pÃ¥ detta forum har hjälpt folk genom att läsa manualen..? mÃ¥nga.     :,v(

Har man "riktiga" problem hjälper jag mer änn gärna till, men att förklara att ratten med + och minus är till för att höja resp. sänka tempen är helt oförståligt speciellt eftersom kunden fått både instruktionsbok samt en genomgång av värmepumpen.
Hur fyller man pÃ¥ vatten i värmesystemet?  Kanske pÃ¥ ratten som det stÃ¥r pÃ¥fyllning pÃ¥?

Märker även denna tendens på detta forum.

Man märker direkt på vilken teknisk nivå folk ligger, så man försöker förklara på deras nivå, men ändå förstår folk inte..Jag tror det beror på att vissa människor är helt enkelt jävligt lata och ointresserade. (har man hittat till detta forum tillhör du inte denna kategori. All heder åt er som försöker förstå i varjefall.)

Folk skyller pÃ¥ att handboken är dÃ¥ligt skriven  huvuddunk   Det kan ju ändÃ¥ inte stämma.
En korrekt installerad och intrimmad värmepump har inga driftstörningar och installatören kan inte hitta din kurva till ditt hus, utan han kan uppskatta vilken kurva (Annars måste installatören bo hos er i ett par dagar), kan ju iof. va trevligt.... ;)

Precis all info du som kund behöver och mycket, mycket mera har du redan.


OBS detta gäller naturligtvis inte de flesta människor, men vissa praktexemplar finns.

Hoppas jag inte trampa någon på tårna nu, men en förklaring tack.










Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #1 skrivet: 21 november 2006, 23:21:00 »
Men errol404, då!
Det vet väl alla att manualer bara är till för gnällspikar och morsgrisar. ;D

Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #2 skrivet: 22 november 2006, 00:37:21 »
Kontentan är RTFM eller STFF innan man frÃ¥gar   :D

Fast Errol404 hur hamnade detta utbrott under  Mark/Berg-värmepumpar ?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0

Borde det inte ligga under Allmänt forum ?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=25.0

« Senast ändrad: 22 november 2006, 00:42:12 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #3 skrivet: 22 november 2006, 01:07:24 »
Kontentan är RTFM eller STFF innan man frÃ¥gar   :D

Fast Errol404 hur hamnade detta utbrott under  Mark/Berg-värmepumpar ?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0

Borde det inte ligga under Allmänt forum ?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=25.0



Det är för att han inte läst manualen hur man lägger nya trådar. ;D ;D ;D ;D ;)
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #4 skrivet: 22 november 2006, 10:46:37 »
Eller för att han vill nÃ¥ de som inte läser manualerna.  huvuddunk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #5 skrivet: 22 november 2006, 12:30:04 »
Eller för att han vill nÃ¥ de som inte läser manualerna.  huvuddunk

Man märker direkt på vilken teknisk nivå folk ligger, så man försöker förklara på deras nivå, men ändå förstår folk inte..Jag tror det beror på att vissa människor är helt enkelt jävligt lata och ointresserade. (har man hittat till detta forum tillhör du inte denna kategori. All heder åt er som försöker förstå i varjefall.)

Hmmm...... Sc:,h

Har man letat på internet och hittat detta forum så tror jag nog att man också har öppnat manualen och försökt få svar på sina frågor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #6 skrivet: 22 november 2006, 12:52:06 »
Nu fÃ¥r jag väl alla pÃ¥ mig men är det inte ett typsikt mans fenomen att inte läsa manuler och diverse instruktioner?  ^-^
Det är ju inte macho att läsa manuler.  ^-^

Själv läser jag alltid manuler, instruktioner innan jag frågar (fast jag är ju tjej).
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #7 skrivet: 22 november 2006, 13:32:14 »
Hmmm...... Sc:,h

Har man letat på internet och hittat detta forum så tror jag nog att man också har öppnat manualen och försökt få svar på sina frågor.


Dom flesta har nog skummat igenom manualen innan dom söker på nätet. Problemet är nog snarare att det kan vara svårt att se hur deras "problem" ska åtgärdas. Förstår man inte de uttryck och beskrivningar som används i manualen är den ju inte till någon hjälp.

Men jag håller med Errol404 när det gäller oförmågan att söka på forumet. Jag tror att det finns få saker som inte varit uppe tidigare och man rimligen borde hitta om mn tar sig tid och söker på forumet.

Vi är väl alla lata: Det är lättare att fråga än att söka.

När vi ändå är inne på det här med inlägg i olika typer av forum så finns det en sak jag inte tycker om. Det är när man i sin rubrik skriver HJÄLP, HILFE, PANIK, VAD SKA JAG VÄLJA etc. Ska det vara så svårt att få till en enkel och kortfattad rubrik som beskriver problemet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Varför läser inte folk manualen ?????
« Svar #8 skrivet: 22 november 2006, 22:35:20 »
 ;D Jag brukar själv inte läsa manualer sÃ¥ va fan gnäller jag för.......ursäkta utbrottet  ;)

   :,v( hedanefther..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 614
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!