Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215 förebyggande underhÃ¥ll?  (läst 403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peterbau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1215 förebyggande underhåll?
« skrivet: 16 december 2022, 19:18:06 »
Hej alla,

Finns det någon guide till förebyggande underhåll? (jag har sökt, två träffar som inte gav något...)
Ni som redan bytt en massa grejer, vad har ni bytt?
Ni som vet något om elektromekanik, hur länge håller de individuella delarna?

Har en Nibe Fighter 1215-7 från 2003.
Display säger VP-tid 42697h, 27129 starter och TS-tid 111h nu ikväll 16. december. (Är det bra värden?)

Fightern började med ett HP/MS-larm den 5:e december. Så jag plockade bort alla termostater (som redan stod på max).
Det fortsatte. Jag bytte cirkpump för den var varm och lät r-r-r i värmeslingan. Måste vara den!

Nopp, sen HP/MS vart tredje dag, sen varje dag och till sist vid varannan start den 15:e.
Så jag var till slut uppe 1 gång i timmen och kollade via nyinköpt nätverkskamera från Kjell.

Under tiden hade jag hittat värmepumpsforum och läst om mjukstartare. Min har bara kontaktorer, så jag gissade och beställde två på nätet.
De hann precis komma den 15:e innan det blev smällkallt i Skåne (-16 grader)- och efter byte av kontaktor nr. 69 har den kört felfritt.

Tog isär gamla kontaktorn och mittenfasen hade svetsat så att ena polen närmast var borta. Övriga poler var rejält smälta + rökiga liksom insidan av kontaktorhuset.


Så ni erfarna VP-folk - vad ska man mer byta i förebyggande syfte?

Finns det en checklista - till oss rookies som inte vet att en 20 år gammal kontaktor som brummar högre än kompressorn nog bör bytas *NU*.

Finns det fler prylar som mår bra att bytas efter en viss tid? För delarna är ju inte farligt dyra jämfört med att stå där med en pump son inte vill.
Gav t ex. 470 kr. per "original" Allen-Bradley kontaktor.


Hade i övrigt en certifierad Nibe-kille ute i höstas. Ställde samma fråga till honom - svaret var att man inte byter delar förrän de går sönder...



Nibe Fighter 1215-7 (2003)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Nibe Fighter 1215 förebyggande underhåll?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2022, 21:04:40 »
Växelventilens insats
Mjukstarten om man har
Motorskyddet - helst byta det mot ett som bättre detekterar fasbortfall än bimetallms
Rensa smutsfiltren
Kontrollera flexslangar så de inte är igensatta
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad peterbau

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215 förebyggande underhåll?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2022, 21:33:15 »
Tack för svar :-)

Flexslangarna, är det de som går in i kompressorhuset? Ser lite rostigt ut kring anslutningarna, vågar nog först skruva på dem till våren :-/

Motorskydd, jag har beställt ett av följande - är det den bättre sorten?
https://jsenergi.com/026-motorskydd-3-2-16a-res-d-34426.html (Allen-Bradley 193-EEDB)
Det som sitter är original, nästan - byttes 6 år efter installation (dvs. 2009)

Slänger in en bild på de statiska polerna från min trasiga kontaktor för fredagsunderhållning (Allen Bradley 100-C09*10 anno 2003)
Nibe Fighter 1215-7 (2003)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!