Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning för solfÃ¥ngare, Ã¥sikter?  (läst 17530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Systemlösning för solfångare, åsikter?
« skrivet: 20 januari 2015, 14:22:38 »
Hej, vad tror ni om bifogad systemlösning?

Förutsättningar:
* Solfångare finns 8,6 kvm (AquaSol Big)
* VVB med solslinga finns (Nibe Compact 300 Sol)
* Ny värmepump ska inhandlas (finns separata trådar)


Bosse

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2015, 18:19:43 »
Är det tänkt att vp först ska värma vv och sen slutvärmas i vv/soltanken ? Jag skulle koppla en rejäl acktank med slinga i före vp och låta vp slutvärma vv när inte solen räcker till och sen skulle jag hoppa över att värma brine. Med stor acktank som kan ta emot energin ska det inte behövas dumpa nått i borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2015, 18:42:37 »
Håller med smurfen här, strunta i återvinningen till borrhålet. Det ger inte mycket och dessutom mår inte solfångarna så bra av att kylas ner så mycket.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Swed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2015, 22:42:46 »
Är det tänkt att vp först ska värma vv och sen slutvärmas i vv/soltanken ? Jag skulle koppla en rejäl acktank med slinga i före vp och låta vp slutvärma vv när inte solen räcker till och sen skulle jag hoppa över att värma brine. Med stor acktank som kan ta emot energin ska det inte behövas dumpa nått i borran.
Det är tänkt att VP ska värma första ja (till 45-50 gr) sen ska solen eller el toppvärma.
Har bara plats för 2 enheter i mitt pannrum och VVB finns redan så jag vill gärna ha med den,
annars så håller jag med om acktank.

Tycker att dumpningen har 2 fördelar, främst som just dumpning av överskottsvärme (som jag har soliga sommardagar)
och sen är det ju aldrig fel att "återladda" borran även om dom lärda tvistar om nyttan med det...

Utloggad Swed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2015, 22:45:50 »
Håller med smurfen här, strunta i återvinningen till borrhålet. Det ger inte mycket och dessutom mår inte solfångarna så bra av att kylas ner så mycket.
Förstår/"vet" att återladdning inte ger så mycket,
men vad menar du med att solfångarna inte mår bra av att kylas ner så mycket?
Kommer dom verkligen att kylas så mycket, värmeväxlaren är ju ganska liten?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2015, 09:16:03 »
Förstår/"vet" att återladdning inte ger så mycket,
men vad menar du med att solfångarna inte mår bra av att kylas ner så mycket?
Kommer dom verkligen att kylas så mycket, värmeväxlaren är ju ganska liten?
Vi har haft problem med några sådana anläggningar att solfångarna kondenserar inuti, titta på aquasols hemsida och kolla på min. DriftTemp så tror jag att den är 20gr.
Har du bara 8kvm solfångare så är det bättre att öka vattenvolymen och på så sätt förhindra överhettning. Laddningen dör av ganska snabbt after ca 70gr och det ska mycket till att få överhettning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2015, 09:27:19 »
Bäst är att spara värmen I källaren,  inte nere i grundvattnet...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Swed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2015, 11:26:19 »
Vi har haft problem med några sådana anläggningar att solfångarna kondenserar inuti, titta på aquasols hemsida och kolla på min. DriftTemp så tror jag att den är 20gr.
Har du bara 8kvm solfångare så är det bättre att öka vattenvolymen och på så sätt förhindra överhettning. Laddningen dör av ganska snabbt after ca 70gr och det ska mycket till att få överhettning.
Ok, den förklaringen köper jag på en gång (när den dessutom är erfarenhetsmässigt grundad...).
Tack för det!

Vad tror du/ni om riskerna för överhettning med Nibe Compact Sol, 275 liter vattenvolym och 10m kamslinga?
Dom interna 180 literna i EviHeaten når 70 grader (maxtemp...) redan före lunch en varm sommardag.

Men med 100 liter till plus att man kan släppa upp tempen den till 90 grader,
så borde problemet med överhettning inte vara så stort, eller?

Ska jag skita i dumpningslösningen, tycker ni?


Bosse

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2015, 13:24:33 »
Köp en 2-500liters tank istället, kostar väl inte så mkt extra?
Alltid bra med marginal.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Swed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2015, 13:35:32 »
Köp en 2-500liters tank istället, kostar väl inte så mkt extra?
Alltid bra med marginal.
Nja, inte så mycket extra kanske vid en ny installation.

Men nu har jag ju redan Niben på plats,
ska jag byta måste jag både köpa en ny tank, demontera Niben och montera tanken...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2015, 14:02:47 »
Jag hade letat på blocket efter tank eller ngn gammal vvb. Det finns massor för liten peng.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2015, 19:05:33 »
Jag skulle satsat på en 500-750 liter acktank med vv slinga i och kopplat den före beredaren i vp. Då sätt kan solen förvärma vv den del av året när den inte orkar värma så högt själv och på sommaren kommer inte vp beredaren starta utan vattnet går rakt igenom. Om du ska köra solen mot en beredare som redan håller 60 grader finns inte mycket kvar och vid så höga temperaturer lämnar solen mindre energi.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Swed

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2015, 21:23:26 »
Jag skulle satsat på en 500-750 liter acktank med vv slinga i och kopplat den före beredaren i vp. Då sätt kan solen förvärma vv den del av året när den inte orkar värma så högt själv och på sommaren kommer inte vp beredaren starta utan vattnet går rakt igenom. Om du ska köra solen mot en beredare som redan håller 60 grader finns inte mycket kvar och vid så höga temperaturer lämnar solen mindre energi.
Det hade förmodligen varit en bra lösning, problemet är bara att jag har bara plats för 2 enheter, VP + en enhet som är <74 cm.

Hade en entreprenör här idag som säljer EviHeat och ev. får jag in en sån splitlösning i min budget,
och då tror jag att jag "släpper" inverterstyrningen och tar en lösning som använder mina solfångare på ett bra sätt...
(hukar nu bakom skrivbordet...)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2015, 21:44:23 »
igentligen så är niben för liten
Optimalt är att ha 100liter tankvolym per kvadratmer solfångare vilket i ditt fall skulle betyda 860liter.

Men man kan minska volymen till 50liter per kvadratmeter solfångare vilket betyder 430liter (en 500liters tank blir nog bäst och enklast).
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Systemlösning för solfångare, åsikter?
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2015, 11:53:30 »
Du kommer inte spara många kronor på solen framförallt om lösningen blir långt från optimal. Jag skulle kolla upp lite mer kring evi heat dom verkar ha eller haft en del strul.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!