Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om bergvärmepump styrka  (läst 2217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga om bergvärmepump styrka
« skrivet: 09 april 2024, 11:39:48 »
Hej,

Jag har en 9kw IVT bergvärmepump från 2007 och vill byta till en ny värmepump innan det behövs någon akut byte. Borrhålsdjupet är 150m och huset är 220 kvm (byggd 2007). Det finns två olika åsikter från firmor som har lämnat offert. En del säger att det är bättre att satsa på 12 eller 13 kw varvtallsstyrd värmepumpar för att ha bättre verkningsgrad och mindre el tillskott och en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål. Inköps prisskillnaden är inte viktig i en sådan investering men det är viktigt att satsa på rätt val som inte krånglar i framtiden och kanske kan minska elräkningen. Troligtvis blir det en av följande modeller baserad på vilken styrka jag väljer:

IVT Geo 608c
IVT Geo 612c
Nibe S1256-8
Nibe S1256-13

Jag undrar om ni har några tips när det gäller vilken styrka och vilken modell jag behöver välja bortse från prisskillnaderna?

Tackar för svaren på förhand!
« Senast ändrad: 09 april 2024, 12:34:08 av Sanvi »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #1 skrivet: 09 april 2024, 11:56:14 »
Hej! Vad har huset för värmebehov vid DVUT enligt värmeritningen? Var i landet står det? Har man en 9 kW on/off och byter till en inverter så bör invertern ha en något högre effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #2 skrivet: 09 april 2024, 12:23:00 »
Hej! Vad har huset för värmebehov vid DVUT enligt värmeritningen? Var i landet står det? Har man en 9 kW on/off och byter till en inverter så bör invertern ha en något högre effekt.

Vi bor i Stockholm. I dagsläget drar värmepumpen ca 15000 kwh el för uppvärmning per år. Är det svar för din fråga gällande värmebehovet? Om man har invertern med en högre effekt kan den överbelasta anläggningen eller öka elförbrukningen jämfört med en 8kw variant?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #3 skrivet: 09 april 2024, 12:38:27 »
Ok. 15000 kWh/år med 9 kW värmepump säger väl lite grann men bäst är ju om man kan läsa direkt på värmeritningen vad det står för effektbehov vid vilken DUT/DVUT detta är beräknat. Är det ett 1-planshus eller 2-planshus?

En on/off värmepump kan man normalt inte dimensionera så att det täcker 100% av husets värmebehov eftersom det då skulle bli väldigt mycket start/stopp som sliter på kompressorn. En inverter kan man däremot dimensionera så att den helt klarar sig utan el-patronen om man verkligen vill men ofta lägger man sig strax under. En inverter kan själv hålla koll på att borrhålet blir för kallt och i så fall kan den strypa effekten. En inverter minskar elförbrukningen men det handlar inte om någon jättestor energibesparing. Numera är det dock många som inte vill att el-patronen ska behövas alls eftersom el-priset blir väldigt högt när det är som kallast och elnätsbolagen inför successivt effekttaxa enligt EU-krav.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #4 skrivet: 09 april 2024, 12:55:51 »
Ok. 15000 kWh/år med 9 kW värmepump säger väl lite grann men bäst är ju om man kan läsa direkt på värmeritningen vad det står för effektbehov vid vilken DUT/DVUT detta är beräknat. Är det ett 1-planshus eller 2-planshus?

En on/off värmepump kan man normalt inte dimensionera så att det täcker 100% av husets värmebehov eftersom det då skulle bli väldigt mycket start/stopp som sliter på kompressorn. En inverter kan man däremot dimensionera så att den helt klarar sig utan el-patronen om man verkligen vill men ofta lägger man sig strax under. En inverter kan själv hålla koll på att borrhålet blir för kallt och i så fall kan den strypa effekten. En inverter minskar elförbrukningen men det handlar inte om någon jättestor energibesparing. Numera är det dock många som inte vill att el-patronen ska behövas alls eftersom el-priset blir väldigt högt när det är som kallast och elnätsbolagen inför successivt effekttaxa enligt EU-krav.

Det är ett 2-planshus med golvvärme. Värmepumpen vi har idag har en elpatron som körs i 6kw läge kopplad till 3x16 A. Enligt en frima som insisterar att installera 8kw värmepump behöver man ha 3x20A för en 12kw värmepump med liknande elpatron. Så de säger att med befintlig setup kan man installera en 12kw värmepump med en 3kw elpatron så totala effekten kommer att bli lägre jämfört med en 8kw värmepump plus 6kw elpatron. De säger även att det finns risken att värmepump med högre effekt ger larm hela tiden om borrhållet inte är rätt dimensionerad (jag vet inte varför?)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #5 skrivet: 09 april 2024, 13:16:26 »
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #6 skrivet: 09 april 2024, 16:54:19 »
Tycker också att 15000 kWh/år till värmepumpen låter väl mycket med tanke på husets ålder och storlek. Vad visar drifttidsmätarna för kompressor och tillsats? Det bör vara meny 7.1 och 7.3. Hur länge har ni bott i huset?

... en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål.

Väldigt konstigt resonemang. Fungerar pumpen effektivare kommer inte husets värmebehov att påverkas det minsta av det. En effektivare pump kommer att ta mer värme från borrhålet och förbruka mindre el. Att hävda att det därför går att installera en mindre pump är fel.

"högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål" tolkar jag som att man har påstått att en kraftigare pump inte kan ge så mycket mer värme då köldbärartemperaturen skulle sjunka så pass mycket att det kompenserar för den högre effekten. Det håller jag inte heller med om, huset kommer inte att behöva mer värme bara för att man installerar en kraftigare pump. Det är bara när det är kallare ute än vad gamla pumpen klarade utan elpatrontillsats som en kraftigare pump kommer att ta ut mer värme från borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #7 skrivet: 09 april 2024, 19:18:12 »
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?

Vår elförbrukning är 30000 kwh per år men jag räknar bort 15000 pga elbil+pool+hushålls elförbrukning. Jag håller med att det är för högt så jag hoppas på att vi ser någon skillnad med att byta bergvärmepumpen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #8 skrivet: 09 april 2024, 19:27:04 »
Ojojoj, 30000 kWh/år är ju jättemycket i dagens läge. Så du menar att värme och varmvatten är 15000 kWh/år? Du måste verkligen kontrollera om er nuvarande värmepump fungerar eller bara står och låter?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #9 skrivet: 09 april 2024, 19:34:55 »
Tycker också att 15000 kWh/år till värmepumpen låter väl mycket med tanke på husets ålder och storlek. Vad visar drifttidsmätarna för kompressor och tillsats? Det bör vara meny 7.1 och 7.3. Hur länge har ni bott i huset?

Väldigt konstigt resonemang. Fungerar pumpen effektivare kommer inte husets värmebehov att påverkas det minsta av det. En effektivare pump kommer att ta mer värme från borrhålet och förbruka mindre el. Att hävda att det därför går att installera en mindre pump är fel.

"högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål" tolkar jag som att man har påstått att en kraftigare pump inte kan ge så mycket mer värme då köldbärartemperaturen skulle sjunka så pass mycket att det kompenserar för den högre effekten. Det håller jag inte heller med om, huset kommer inte att behöva mer värme bara för att man installerar en kraftigare pump. Det är bara när det är kallare ute än vad gamla pumpen klarade utan elpatrontillsats som en kraftigare pump kommer att ta ut mer värme från borrhålet.

Under 7.1 står det 27863 och under 7.3 står det 3757. Värmepumpen är 17 år gammal. Tycker du att den har kört med el-patron ofta eller verkar det vara normalt med den åldern?
När det gäller resonemanget om borrhÃ¥lets kapacitet säger de att 150m kommer inte ge mer än 8 kw ändÃ¥ sÃ¥ det är meningslöst att installera en värmepump med högre styrka och riskera att överbelasta borrhÃ¥let. Som sagt finns det en del firmor som säger exakt tvärrtom  :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #10 skrivet: 09 april 2024, 19:37:37 »
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?
Där har du nog lite fel
Och vad menar du med att en inverter anpassar sig efter hÃ¥let. Blir KB kallare sÃ¥ blir det mindre värme med, det gÃ¥r inte att manipulera naturen med att sänka nägon fart pÃ¥ en VP, det mÃ¥ste finnas värme för att fÃ¥ värme och inte en massa minus pÃ¥ KB, som är förkastligt.  Och hÃ¥let kan fysa om det tas ut förmycket.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #11 skrivet: 09 april 2024, 19:45:18 »
Ojojoj, 30000 kWh/år är ju jättemycket i dagens läge. Så du menar att värme och varmvatten är 15000 kWh/år? Du måste verkligen kontrollera om er nuvarande värmepump fungerar eller bara står och låter?

Håller med. Under januari hamnade elförbrukningen på 3500kwh (varav 470kwh för el-bil laddning). Så det blir ca. 100 kwh per dag. Det är för högt tycker jag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #12 skrivet: 09 april 2024, 19:50:10 »
Det är möjligen inte ett minustecken framför 27863? Får inte siffrorna att gå ihop såvida inte pumpen har gått rätt mycket för att värma poolen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #13 skrivet: 09 april 2024, 20:13:19 »
Det är möjligen inte ett minustecken framför 27863? Får inte siffrorna att gå ihop såvida inte pumpen har gått rätt mycket för att värma poolen.

Det stämmer. Det står -27863. Poolen har sin egen separat värmepump (den är inte kopplad till bergvärme).
« Senast ändrad: 09 april 2024, 20:15:51 av Sanvi »

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #14 skrivet: 09 april 2024, 20:14:54 »
Där har du nog lite fel
Och vad menar du med att en inverter anpassar sig efter hÃ¥let. Blir KB kallare sÃ¥ blir det mindre värme med, det gÃ¥r inte att manipulera naturen med att sänka nägon fart pÃ¥ en VP, det mÃ¥ste finnas värme för att fÃ¥ värme och inte en massa minus pÃ¥ KB, som är förkastligt.  Och hÃ¥let kan fysa om det tas ut förmycket.

Menar du att det är bättre att inte använda en värmepump med högre effekt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!