Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 387123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norvarm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1455 skrivet: 31 januari 2020, 19:26:50 »
Har ligget konstant pÃ¥ 68% siden april hos meg   :o

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1456 skrivet: 01 februari 2020, 15:55:21 »
Igår kväll så gjorde jag en fabriksåterställning och matade in alla parametrar manuellt på nytt. Direkt gick värmebärarpumpen ner på 85procent istället för 100 som innan.
Började misstänka att det blivit något konstigt vid uppgraderingen då menyn för flödesinställning klimatsystem visade andra parametrar än innan uppgraderingen. Efter att ha ändrat till manuellt inställd deltaT och kört så några dagar så ändrade jag tillbaka till förinställd, och då hade parametern ändrat namn.

Innan uppgradering så hade jag inställt DUT -17, efter uppgraderingen så var det helt plötsligt deltaT vid DUT -17 som visades på samma ställe. Efter att ha ändrat till manuell och sen tillbaka så var det igen DUT -17 som visades. Kändes helmysko så det fick bli fabriksåterställning, just nu känns det bättre och jag hoppas värmebärarpumpen fortsätter att sakta ner kommande dagarna.


Så ni som inte får ordning på gången med senaste programvaran, prova fabriksåterställning och mata in alla värden manuellt på nytt.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1457 skrivet: 07 februari 2020, 08:39:06 »
Men kort efter så är värmebärarpumpen uppe på full fart igen.
Trots att jag upplevde det som att värmen spred sig bra tidigare och vi hade jämn temperatur inne så känns det som att den nya programvaran 9172 vill hålla ett betydligt lägre deltaT än föregående programvara.
Jag har ökat flödet i golvvärmen för att minska deltaT på värmebäraren i förhoppning om att förstå vad programvaran eftersträvar för deltaT.

När man får ett deltaT där VB pumpen börjar sakta ner så borde man ju närma sig dom förhållandena som som pumpen numer eftersträvar tänker jag, eller är det fel?

Nu pÃ¥ morgonen var det ca -4grader ute och dÃ¥ hade jag ett  VB delta T pÃ¥ 4,2grader, framledning pÃ¥ 30grader. Kurva 5 minus 3. Ca 22grader inne.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1458 skrivet: 07 februari 2020, 09:08:35 »
Ny fråga/konstaterande/information/Felbeskrivning - ser gärna synpunkter.

Häromdagen hade vi våra kallaste dagar i år, ca -20 grader, och då noterade jag att kompressorfrekvensen låg på 49 HZ i ett par timmar med texten "Spärrband aktivt" synligt.
Jag har inte aktiverat något spärrband på min värmepump, och lyckas inte läsa mig till vad detta kan bero på.
När jag observerade detta var det ca -10 ute, och utgående KB var ca -4 grader, "larmgränsen" var satt till -10 grader, det har aldgi varit lägre än -4.99 grader.
Kan det vara temp på utgående KB som begränsar frekvensen även om den ligger 3 grader eller mer från den satta "larmgränsen"?
Eller kan det vara nåt annat?

Jag var tvungen att göra en "Norsk reset" för att komma tillrätta med detta, efter omstarten startade kompressorn, för att sedan stanna p.g.a. övertemp i huset - för mig ter det sig som att den låst sig på en för hög frekvens och det blivit för varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1459 skrivet: 07 februari 2020, 14:36:38 »
Installationsmanual:

Meny 5.1.7 - köldbärarlarminst.

min. köldbärare ut
Inställningsområde: -12 – 15 °C
Fabriksinställning: -8 °C

"Kompressorn varvas ned då köldbärartemperaturen närmar sig inställt minsta värde för köldbärartemperatur. Kompressorregleringen strävar efter att hålla köldbärare ut ca 2 ° högre än minsta inställda värde för köldbärare ut."

Vid fabriksinställning kan man alltså gissa att kompressorn varvar ner runt -6 grader, eller redan tidigare? Om larmgränsen är satt till -10, så borde den varva ner först vid -8. Men det står ju inte exakt så, utan när den "närmar sig". Det kan ju betyda lite vad som helst...
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1460 skrivet: 07 februari 2020, 18:56:33 »
Nu när jag kommer hem från jobbet så är det 0 grader ute, deltaT VB 2,5grader och VB pumpen fortfarande på 100procent.

Det verkar ju som att mjukvaran eftersträvar ett väldigt lågt deltaT av någon anledning.

Vad har ni andra för deltaT på VB med senaste mjukvaran vid olika temperaturer när ni kör auto och golvvärme?


Men kort efter så är värmebärarpumpen uppe på full fart igen.
Trots att jag upplevde det som att värmen spred sig bra tidigare och vi hade jämn temperatur inne så känns det som att den nya programvaran 9172 vill hålla ett betydligt lägre deltaT än föregående programvara.
Jag har ökat flödet i golvvärmen för att minska deltaT på värmebäraren i förhoppning om att förstå vad programvaran eftersträvar för deltaT.

När man får ett deltaT där VB pumpen börjar sakta ner så borde man ju närma sig dom förhållandena som som pumpen numer eftersträvar tänker jag, eller är det fel?

Nu pÃ¥ morgonen var det ca -4grader ute och dÃ¥ hade jag ett  VB delta T pÃ¥ 4,2grader, framledning pÃ¥ 30grader. Kurva 5 minus 3. Ca 22grader inne.
« Senast ändrad: 07 februari 2020, 18:58:33 av MantaTIC »
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1461 skrivet: 07 februari 2020, 19:27:24 »
Ny fråga/konstaterande/information/Felbeskrivning - ser gärna synpunkter.

Häromdagen hade vi våra kallaste dagar i år, ca -20 grader, och då noterade jag att kompressorfrekvensen låg på 49 HZ i ett par timmar med texten "Spärrband aktivt" synligt.
Jag har inte aktiverat något spärrband på min värmepump, och lyckas inte läsa mig till vad detta kan bero på.
När jag observerade detta var det ca -10 ute, och utgående KB var ca -4 grader, "larmgränsen" var satt till -10 grader, det har aldgi varit lägre än -4.99 grader.
Kan det vara temp på utgående KB som begränsar frekvensen även om den ligger 3 grader eller mer från den satta "larmgränsen"?
Eller kan det vara nåt annat?

Jag var tvungen att göra en "Norsk reset" för att komma tillrätta med detta, efter omstarten startade kompressorn, för att sedan stanna p.g.a. övertemp i huset - för mig ter det sig som att den låst sig på en för hög frekvens och det blivit för varmt inne.
Jag har för mig att spärrbandet är inlagt för att undvika resonans vid vissa frekvenser. Detta har mao med ljudupplevelsen att göra. 6an har tex ett spärrband mellan 55-64 hz och sedan finns ett par till högre upp i frekvensen. Dessa spärrband ligger fast och går inte att ändra.
« Senast ändrad: 10 februari 2020, 19:43:31 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1462 skrivet: 09 februari 2020, 20:12:29 »
Jag har för mig att spärrbandet är inlagt för att undvika resonans vid vissa frekvenser. Detta har mao med ljusupplevelsen att göra. 6an har tex ett spärrband mellan 55-64 hz och sedan finns ett par till högre upp i frekvensen. Dessa spärrband ligger fast och går inte att ändra.
På 1255-16 fick man iallafall tidigare välja själv
1. om man ville ha 0,1 eller 2 spärrband
2. vilka frekvenser som skulle spärras.

5.1.24
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1463 skrivet: 09 februari 2020, 22:53:52 »
Jag ser också info om aktivt spärrband ibland men har mest tänkt att det är en bugg i mjukvaran som gör att det syns för jag har inte något egendefinierat spärrband nu.

Men jag typ skiter i det, den får fjanta med det så länge den sköter jobbet bra och det gör den numera.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad bm350

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1464 skrivet: 10 februari 2020, 08:39:06 »
Nu när jag kommer hem från jobbet så är det 0 grader ute, deltaT VB 2,5grader och VB pumpen fortfarande på 100procent.

Det verkar ju som att mjukvaran eftersträvar ett väldigt lågt deltaT av någon anledning.

Vad har ni andra för deltaT på VB med senaste mjukvaran vid olika temperaturer när ni kör auto och golvvärme?
programvara 9172R2 prova att ändra till golvvärme och radiatorer  lÃ¥t den stÃ¥ sÃ¥ ett par dar.och se om vb pump reglerar bättere
« Senast ändrad: 10 februari 2020, 08:44:00 av bm350 »

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1465 skrivet: 10 februari 2020, 08:56:18 »
Hej

Jag hÃ¥ller pÃ¥ att bygga ett nytt hus och har precis fÃ¥tt min bergvärmepump installerad. Det blev en Nibe S1255 (3-12kW). Har aldrig haft en bergvärmepump tidigare sÃ¥ nu är jag som ett barn pÃ¥ julafton...nej, troligen ännu lyckligare  :)

Jag har ocksÃ¥ precis registrerat mig som medlem i detta forum sÃ¥ jag är rookie x 2 men det kommer troligen att dyka upp lite frÃ¥gor frÃ¥n mig den närmaste tiden. Underbart med denna typ av fortum tycker jag  :)

I vilket fall...bergvärmepumpen är installerat och den tuffar på bra. Just nu så är det "provisoriskt" installerad för att varken LK ICS mottagarenheten eller mina ICS.2 termostater är installerade ännu. Jag har alltså LK golvvärme i två plan...bägge ingjutna i betong. Huset är på 2x100m2 och har alltså en gjutet "valv" så att det är betonggolv även uppe.

Då huset fortfarande är en byggarbetsplats så vill jag ha svalt i huset. Just nu så styr jag faktiskt temporärt men en innetempgivare (inställd på 18 grader) samt kurva 3 (-1). Grejen är det att huset är sjukt bra isolerat. Tjocka väggar och massor av isolering i taket. Gör att max framledning ligger på 19-21 grader.

Min första fråga gäller hur många starter som anses som normalt eller lämpligt. Första dygnet så gick den på kurva och då med väldigt få startet. När jag anslöt innegivare och sänkte till 18 grader så blev det beydligt fler. Åtminstone 8-10 starter / dygn. Är det bra/normalt? När jag hade min framledning på 20 grader så blev det ännu värre. Gradminuterna tickade upp/ner snabbt. Nu har jag ändrat till min framledning 18 grader.

Funderar på att disabla innegivaren och köra med kurva igen men den måste i så fall vara " kall" för det verkar inte behövas mycket för att hålla 18 grader inomhus. Jag har jaft -8 till + 3 under den vecka som pumpen har varit igång.

MVH
Svansen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1466 skrivet: 10 februari 2020, 09:18:44 »
Du kan justera hur stor påverkan innegivaren har på kurvan när temperaturen misstämmer med vad du vill ha. Med så låg kurva kan du inte ha så stor påverkan utan att gradminuterna börjar räkna snabbt upp och ned.
Ställ rumsgivarpåverkan på 1 grad och prova så.
Du kan även öka gradminut-talet innan start av kompressor, jag har ställt mitt startvärde till 150 gradminuter som ett exempel.
Govvärmetermostaterna hade du kunnat skippa och spara tiotusen kronor, eller mer.
De kommer bara att störa regleringen och göra att vissa golv upplevs som kalla (när termostaterna stängt).
Bäst är att justera alla grundflöden för rätt temp i varje rum och låta utetemp och rumsgivare sköta regleringen, det säkerställer att du tillför värme i en jämn takt till alla golv i hela huset.
Finns det något eller några rum där det är svårt att hitta rätt kan du eventuellt aktivera termostater i dessa rum ,men helst så få som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1467 skrivet: 10 februari 2020, 09:55:43 »
Hej Rickard

Tack för svar. Där ser man...alltid lär man sig nåt. Hela golvvärmeanläggningen ingick i en byggoffert som jag fick men jag har hört fler som sagt som du säger...att dessa rumstermostater inte är helt nödvändiga.

Min pump är inställd att starta på -60 GM. Hittar inte när den stoppar men jag gissar att den stoppar vid 0 GM...eller? När solen låg på i helgen så såg jag att den gick upp till 100GM men stannade där. Måste ligga ett maxvärde på det.

Gällande befintlig innegivare så står det nåt påverkan eller nåt under menyn där jag aktivera inomhusgivare. Den är inställd på 2 grader iaf. Är det den jag borde ställa på 1 grad?

Hur är det men antal starter på pumpen? Är 8-10 starter/dygn bra eller är det skadligt för pumpen? Denna är väl reglerbar mellan 3-12 kW och starterna känns väldigt skonsam. Knappt man hör denna pump faktiskt :-)


Du kan justera hur stor påverkan innegivaren har på kurvan när temperaturen misstämmer med vad du vill ha. Med så låg kurva kan du inte ha så stor påverkan utan att gradminuterna börjar räkna snabbt upp och ned.
Ställ rumsgivarpåverkan på 1 grad och prova så.
Du kan även öka gradminut-talet innan start av kompressor, jag har ställt mitt startvärde till 150 gradminuter som ett exempel.
Govvärmetermostaterna hade du kunnat skippa och spara tiotusen kronor, eller mer.
De kommer bara att störa regleringen och göra att vissa golv upplevs som kalla (när termostaterna stängt).
Bäst är att justera alla grundflöden för rätt temp i varje rum och låta utetemp och rumsgivare sköta regleringen, det säkerställer att du tillför värme i en jämn takt till alla golv i hela huset.
Finns det något eller några rum där det är svårt att hitta rätt kan du eventuellt aktivera termostater i dessa rum ,men helst så få som möjligt.
« Senast ändrad: 10 februari 2020, 10:49:28 av Svansen365 »

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1468 skrivet: 10 februari 2020, 19:46:52 »
På 1255-16 fick man iallafall tidigare välja själv
1. om man ville ha 0,1 eller 2 spärrband
2. vilka frekvenser som skulle spärras.

5.1.24
På 6an kan man också välja till 0,1 eller 2 spärrband. Dessa är utöver de fasta spärrbanden.


Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1469 skrivet: 11 februari 2020, 07:30:38 »
Hej Rickard

Tack för svar. Där ser man...alltid lär man sig nåt. Hela golvvärmeanläggningen ingick i en byggoffert som jag fick men jag har hört fler som sagt som du säger...att dessa rumstermostater inte är helt nödvändiga.

Min pump är inställd att starta på -60 GM. Hittar inte när den stoppar men jag gissar att den stoppar vid 0 GM...eller? När solen låg på i helgen så såg jag att den gick upp till 100GM men stannade där. Måste ligga ett maxvärde på det.

Gällande befintlig innegivare så står det nåt påverkan eller nåt under menyn där jag aktivera inomhusgivare. Den är inställd på 2 grader iaf. Är det den jag borde ställa på 1 grad?

Hur är det men antal starter på pumpen? Är 8-10 starter/dygn bra eller är det skadligt för pumpen? Denna är väl reglerbar mellan 3-12 kW och starterna känns väldigt skonsam. Knappt man hör denna pump faktiskt :-)

Du får som flest starter när effektbehovet är 50% av värmepumpens minimala uteffekt, du kan minska dem genom att öka gradminutvärdet från t.ex -60 till -150.
Fast som du säger så känns väl starterna iofs väldigt skonsamma, men hör ju inte ens om kompressorn går eller ej...
Jo, ändra från 2 till 1 grad så räknar gradminuterna mindre snabbt.
När allt är klart skall du egentligen justera in kurvan manuellt utan påverkan alls på rumsgivaren, och med alla termostater fullt öppna, sedan kan man aktivera rumsgivaren, och möjligen 1-3 termostater (t.ex. i rum som påverkas mycket av solen - om man tycker att det är OK med kalla golv i dessa rum).
Ett problem med golvvärmetermostater som stänger av värmen dagtid är att det tar tid att värma upp golvet igen, så det kan bli kyligt under natten/morgonen.
Men det där lär du dig väl troligen.
Enligt vissa skall det finnas krav på temperaturreglerande styrdon i varje rum, exakt hur man bedömer att en värmepumps reglering med stöd av en centralt placerad rumsgivare fungerar kan jag inte säga, men ett modernt värmesystem idag, om man har golvvärme, skall ju i princip inte styras av termostater eftersom de förstör regleringen, och försämrar driftsförutsättningarna för värmepumpen i många fall. (Man styper bort stora delar av det tillgängliga flödet över värmeväxlaren om flera termostater stänger)
Kanske är det så sjukt att det finns krav man inte kan strunta i - som i realiteten är negativa om man eftersträvar bästa möjliga komfort och ekonomi i sin anläggning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 353
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!