Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 10 Problem med lÃ¥g fram- och returledningstemperatur  (läst 1795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er!

Jag har sedan början av oktober anat oråd med värmeproduktionen i vår villa (240 m², två plan).
Radiatorerna är i princip alltid kalla, några gånger per dag som bäst ljumna, men aldrig kontinuerligt varma.
Med kalla menar jag att det dagligen under senare delen av oktober - november mäter 14-16 grader inomhus! (Utetemperaturen har under motsvarande tid legat på ca 0-10 grader)
Med vintern halvt hängande över axeln och magkänslan att detta inte "löser sig av sig självt" så vänder jag mig nu till er för goda idéer och råd!

INDATA:

RUM: 21
KURVA:40
FRAM: 15-18
RETUR: 15-18
VV: 50-55
INTEGRAL: -695
BR. UT: 3-6
BR. IN: 2-4

GENOMFÖRD FELSÖKNING HITINTILLS:

-Luftning av radiatorer
-Tryck i systemet (~1.1 Bar)
-Kontroll av radiatorventiler/stift bakom termostater på diverse radiatorer i huset
-Test av diverse olika termostatinställningar på radiatorerna i huset (tex. stänga av hela övervåningen, etc.)
-Test att "boosta" rumsbörvärdet upp till 26 grader på värmepump
-Justering av värden i värmekurva; bl.a. minimivärde framledning, höjning av +5 kurvan.
-Omstart av värmepump
-Kontroll av växelventil/ insatsventil; rör sig smidigt och fint.

OBSERVATIONER UNDER FELSÖKNINGSPROCESS:

-Inga felkoder från VP
-Inget fel på utegivaren (utetemperatur stämmer mot verkligheten ~1-2 grader diff.)
-Inga fel på varmvattenproduktionen
-Framledningstemp generellt låg, med flertalet korta spikar under dygnet då den går upp till 50-53 grader under några minuter för att sedan falla tillbaka.
-Returledningstemp kontinuerligt låg, returflödet hinner nog inte komma upp i temp pga. för kort/ liten framledningstid enl. ovan.


Ovan fetmarkerat identifierar jag som problemet till varför vi inte får någon värme i huset, men vad det beror på förstår jag inte.

Vad tror ni? Har jag förbisett något? Finns det något ytterligare jag kan kontrollera?

Välkomnar alla synpunkter, tankar och förslag.

Tack på förhand!

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
BILAGOR:

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kanske värmebärarpumpen som inte mår bra? Sc:,h Har du kollat den? Äldre modeller brukar ha ett skruvlock i mitten och innanför det sitter motoraxeln som eventuellt kan hjälpstartas med en skruvmejsel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det sitter ett filter/sil på värmecirulationen och det kan behöva rensas, om cirkpumpen inte snurrar så borde inte varmvattnet bli hett. OM du inte har en extern cirkpump och tank för då kan den interna pumpen snurra medans den externa står still.
Sår pumpen på "DRIFT AUTO"
Några foton på anläggningen underlättar
« Senast ändrad: 07 november 2023, 15:48:08 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
I bilderna, går kompressorn? Vilket den knappast gör då fram-retur är lika.

Tillsats av?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för lite Ã¥terkoppling i min frÃ¥ga! Se nedan för svar. Tänkte börja med att försöka pilla lite pÃ¥ cirkulationspumpen och se över filtret/silen till värmesystemet. MÃ¥ste bara säkerställa att jag pillar pÃ¥ rätt grejer  .,;-

Josth:
-Är värmebärarpump samma sak som cirkulationspump? Har två cirkulationspumpar i VP (se bild), misstänker att det är den övre som kör värmesystemet, men inte säker. Har sett flera DIY-filmer på när folk lossar en skruv på cirkulationspumpen för att sedan med flatmejsel manuellt rotera impellern för att säkerställa avsedd funktion. Antar att jag kan pröva samma sak, men vill veta att jag är på rätt pump bara.

svenske kocken:
-Bifogar lite fler bilder här, kan ta fler om det behövs någon mer närgången i VP.
-Kan inte se var någonstans filtret sitter (vet inte riktigt vad jag letar efter). Kan du möjligtvis identifiera det på någon utav bilderna?
-VP står i driftläge auto.

Zyberdude:
-Jag har ju varmvattenproduktion utan problem, och varmvatten som körs ut i radiatorerna i intervall på 20-30 minuter eller något sådant (spikarna i grafen på en av de tidigare bilderna). Så kompressorn måste väl därav vara OK, eller tänker jag fel?
-Driftläge auto, tillsatsen kickar dock in med jämna mellanrum under dagen.

Mvh, Mattias

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Cirkulationspumpar kan användas som t.ex. värmebärarpump och köldbärarpump. Köldbärarpumpen är något kraftigare och ser ut att sitta där nere medans värmebärarpumpen ser ut att sitta där uppe till vänster.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Josth:
Toppen, då ska jag kika närmare på denna.

Mvh,
Mattias

Utloggad Scrubber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du verkar ha noll flöde ut vid värmeproduktion. Blir framledningen varm när den producerar värme?

Skumt också att KB ut är varmare än KB in.

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Scrubber:
Ja framledningen blir varm när den sätter igång och producerar värme. kan även känna det ut i radiatorrören i huset, dock under korta stunder då den skickar ut i pulser enl. grafen på bild här ovan. Det hinner ju dock aldrig bli varmt på ytan på radiatorerna eller i rummen, eftersom VP bara skickar ut värme ett par minuter åt gången.

Några felsökningsidéer?

Mvh,
Mattias

Utloggad Scrubber

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Scrubber:
Ja framledningen blir varm när den sätter igång och producerar värme. kan även känna det ut i radiatorrören i huset, dock under korta stunder då den skickar ut i pulser enl. grafen på bild här ovan. Det hinner ju dock aldrig bli varmt på ytan på radiatorerna eller i rummen, eftersom VP bara skickar ut värme ett par minuter åt gången.

Några felsökningsidéer?

Mvh,
Mattias

Max värme ut är satt till 55 grader enligt bifogad bild. Helt normalt.
Pulserna du nämner är att VP startar och börjar producera men stannar nästan omedelbart pga 55 grader fram.
Därefter en väntetid på ca 10 min eller liknande, sen gör den ett nytt försök.
Det borde tyda på problem med flödet ut.
Som en första idé är att du manuellt testar att köra cirkpumpen på ett högt varvtal. Funkar allt som det skall borde du höra det brusa i ledningarna.

Beroende på årsmodell och system så,

Håll inne vänster pil i ca 5 sek.
GÃ¥ sen till manuell test.
Sätt manuell test till 1
Sen pila dig ner till cirkpump och stega upp varvtalet.

Gör detta dock när VP INTE är i körning.

Det är värt ett försök i varje fall.



Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
scrubber:
Hittade funktionen inne i servicemenyn, men hur vet jag att VP inte hoppar igång? Kan jag testköra den i standbyläge? Bara så jag inte sabbar något…

Finns det någon ventil som man skall stänga innan man öppnar skruven in till impellern på cirkulationspumpen?

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Körde testet nu och tycker mig höra att den går. Kunde bara välja mellan läge 0 och 1 dock (Av/på).

Antar att jag då inte behöver öppna skruven på pumphuset och testa rotera impellern manuellt?

Mvh Mattias

Utloggad Mattisborgen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som en första idé är att du manuellt testar att köra cirkpumpen på ett högt varvtal. Funkar allt som det skall borde du höra det brusa i ledningarna.

Kan ju inte säga att jag hörde det brusa i ledningarna dock…

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Brukar bara komma en skvätt vatten då man öppnar cp.

Testa på i servicemenyn bara.

Tyckte det var konstigt att det finns ett värmebehov, -600 något som gradminut och kompressorn gick inte (fram/retur samma temp)
Den borde startat vid -60 som standardinställning, så den ligger ju långt över det.

Värmen du känner på elementen är möjligen skvätten efter att den kört vv.

Men du säger att den gör värmekörning ibland?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!