Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sökes, trÃ¥dlös el-logger för mÃ¥nga olika källor  (läst 2524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har ett par värmepumpar (enfast) och lite andra saker som jag skulle vilja logga till en dator. Finns det någon enkelt trådlöst system där man kan ha olika källor?

Mvh NIklas

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Sökes, trådlös el-logger för många olika källor
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2010, 08:42:28 »
Hej,

Jag har ett par värmepumpar (enfast) och lite andra saker som jag skulle vilja logga till en dator. Finns det någon enkelt trådlöst system där man kan ha olika källor?

Mvh NIklas


Det finns 1-wire adaptrar med nätverksanslutning. En sådan + ett Wlan - ethernet adapter så är saken biff. Nackdel dyr.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad janikani

  • janikani
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MellanskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Clas Ohlson har en enkel trådlös, som jag tänker prova, vet ej om den kan anslutas till dator. Heter trådlös el-energimätare nr 36-4000 kostar 595 kr.
Ha en bra dag
Villa byggd -77, centrala Skåne, ej tilläggsisolerad, original fönster, källare+garage+gästrum delvis uppvärmt, totalt 318 kvm. Jan. - febr. 2010 bytt ut direktv. el till vattenburet med Nibe 2025-14 och EVP 500 i källaren + Nibe VVB Compact 300 l

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
GÃ¥r ej till dator..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Johan Adler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Den trådlösa mätare som CO säljer är en Efergy Elite. Samma tillverkare har en modell som heter Efergy e2 USB som kan kopplas till dator, men jag vet inte om det finns någon som säljer den i Sverige.

Strömsensorerna är samma som för Elite. Jag hittar nu inga uppgifter om vilken radiofrekvens som används för den trådlösa överföringen, men den finns inte så många fria band så det borde inte vara omöjligt för den som absolut vill att fixa en mottagare för givarens signal, kopplad till datorn eller en extern loggare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!