Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattentemp 37-41, hur höja?  (läst 9296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« skrivet: 03 januari 2017, 14:10:49 »
Hej
Precis köpt ett hus med ctc eco el kopplad till en eco air-pump. Huset har inga problem hållas varmt ca 20 grader men vi har inget varmvatten. Det är inte så att det tar slut utan det är helt enkelt kallt. Mätt upp det till mellan 37-41 grader aldrig över. Det känns lite kallt duscha i så hur justerar jag detta? Vet jag kan öka varmvattenmängden under tidider både manuellt och fasta inställningar men det är ju inte det som riktigt är problemet, jag vill ju kunna diska när som eller duscha. Jag är varannan vecka själv i hushållet och varannan med 2 barn som med rådande omständigheter inte duschar ens 10 min :) så det är inte så att det tar slut i slingan.

Skickar med lite bilder på display och annat och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Läst en massa men är inte van vid detta system så jag vet inte vad jag ska göra...

Mvh Petra

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2017, 14:54:36 »
Just vv är inte ecoels starka sida men läs den här tråden till att börja med har du fortfarande problem finns det säkert nån som hjälper dig mera.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2017, 17:09:39 »
Uppe vid taket sitter en blandningsventil, motionera den fram och tillbaka och ställ den sen på max?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2017, 17:26:26 »
Känn på röret före resp efter blandningsventilen tempen ska vara lika det kan gå att kugga om ratten på blandningsventilen om det behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2017, 19:33:44 »
Med 50 grader i tanken är det en lågoddsare att blandningsventilen spär ut varmvattnet till fisljummet.

Finns ju även blandare som kan ställas in för eco-läge så att man inte får full värme, men duschblandare med termostat ska ju gå till skalans ändläge.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2017, 09:06:04 »
Uppe vid taket sitter en blandningsventil, motionera den fram och tillbaka och ställ den sen på max?

Hej
Detta har jag gjort och märker ingen större skillnad. Det är samma temp på båda sidor om sjunten. Förstår den skulle kunna hänga sig, van vid en vedpanna där detta kunde hända :).

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2017, 09:08:17 »
Känn på röret före resp efter blandningsventilen tempen ska vara lika det kan gå att kugga om ratten på blandningsventilen om det behövs.
Vad menar du med att kugga om? Tempen är oförändrad på båda sidor om sjunten.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2017, 09:11:03 »
Du menar att mina blandare skulle vara nedställda. Så är inte fallet :)
Med 50 grader i tanken är det en lågoddsare att blandningsventilen spär ut varmvattnet till fisljummet.

Finns ju även blandare som kan ställas in för eco-läge så att man inte får full värme, men duschblandare med termostat ska ju gå till skalans ändläge.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2017, 09:14:41 »
Ett nytt dilemma som jag precis upptäckt. Huset är på 2 plan och det är nu kallt ute. På andra plan är det klart kallare men elementen är kalla... termostater är maxade, de är varma precis efter termostaten men sen är de kalla. Har luftat men det hjälper inte.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2017, 09:31:44 »
Precis köpt ett hus med ctc eco el kopplad till en eco air-pump. Huset har inga problem hållas varmt ca 20 grader men vi har inget varmvatten. Det är inte så att det tar slut utan det är helt enkelt kallt. Mätt upp det till mellan 37-41 grader aldrig över. Det känns lite kallt duscha i så hur justerar jag detta?

Det kan även vara nån blandare som läcker så att det blir kallt i dom andra. Är det runt 50 grader före och efter blandningsventilen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2017, 09:56:12 »
Det kan även vara nån blandare som läcker så att det blir kallt i dom andra. Är det runt 50 grader före och efter blandningsventilen?

De är samma före och efter sen om de är 50 får jag ju utgå fr. Finns inga blandare i huset som läcker synligt iaf.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2017, 09:59:37 »
Det är inget synligt läckage i så fall, utan internt läckage mellan varma och kalla vattnet. Man brukar kunna känna på rören till blandaren om dom blir varm när man tappar varmvatten i ett annat rum.
Om vattnet ut från blandningsventilen vid pannan är väsentligt varmare än vid tappstället så måste det ju ske nån utblandning på vägen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2017, 10:09:57 »
Om det finns ett tapptälle nära pannan utan termostat så prova där att spola VV max en stund och mät temperaturen?
Bäst är att skaffa en IR-termometer så kan du även mäta direkt på rören (med en bit svart tejp).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2017, 10:13:37 »
Om det är en blandare som läcker igenom sÃ¥ bör vv tempen vara ok vid nÃ¥n blandare i huset prova alla och se om det är lika lÃ¥g temp. Ctc använde sig av en slinga för att värma vv dvs det finns inget stillastÃ¥ende vv och med 50 grader i övre tanken kanske inte slingan överför värmen tillräckligt bra för att fÃ¥ mer än 41 grader pÃ¥ vv och det beror även pÃ¥ vad nedre tanken ligger pÃ¥ för temp men med radiatorer borde den ligga ganska högt. Det bör finnas nÃ¥gra Ctc kännare som har koll pÃ¥ hur bra slingan överför enrgin  Sc:,h Om raddarna är kall kan du prova höja farten pÃ¥ cirkpumpen men det kan ju även vara sÃ¥ enkelt som att det är luft där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad petra73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemp 37-41, hur höja?
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2017, 10:14:13 »
Det är inget synligt läckage i så fall, utan internt läckage mellan varma och kalla vattnet. Man brukar kunna känna på rören till blandaren om dom blir varm när man tappar varmvatten i ett annat rum.
Om vattnet ut från blandningsventilen vid pannan är väsentligt varmare än vid tappstället så måste det ju ske nån utblandning på vägen.

Förstår jag dig rätt, du menar att mina vattenledningar kan läcka i väggarna någonstans? Jag har helt nya ledningar till båda plan eftersom jag byggt om badrummen på båda plan. Borde jag inte se de? Alla ledningar går utanpå i källaren men i väggar upp genom betongvalvet och sen via en loftgång till ovanvåning. Kan väl bara läcka i skarvar...?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!