Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump eller fjärrvärme?  (läst 24118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #30 skrivet: 27 augusti 2006, 19:22:32 »
Som sagt, för min del var det inga kval alls när jag valde fjärrvärme, men allt beror ju pÃ¥ vilket kontrakt de erbjuder.  En gammal oljepanna som var över 25 Ã¥r gammal, med en brännare som man fick byta en kolv pÃ¥ titt och tätt, tills slut sÃ¥ spärrade servicefirman luftspjället i öppet läge när de tröttnade.

Fick ett kontrakt där de installerade för 70,000:- och tog bort den gamla pannan och tanken.  3 Ã¥rs prisbindning till 40 öre/kWh och därefter 20 öre/kWh rabatt mot deras ordinarie kWh-pris "för evigt".  En förbrukning pÃ¥ mer än 40,000 kWh/Ã¥r i uppvärmning och VV.  3 Ã¥rs med 40,0000 kWh ger totalt 120,000 kWh.  Elpriset dÃ¥ lÃ¥g runt 1:-/kWh och oljan pÃ¥ ungefär detsamma.  Det gav en besparing pÃ¥ 72,000:- pÃ¥ 3 Ã¥r, alltsÃ¥ mer än installationskostnaden, sÃ¥ även efter att ha betalat installationskostnaden sÃ¥ var jag garanterad en vinst jämfört med tidigare alternativ pÃ¥ 2000:- redan efter 3 Ã¥r.

Inga som helst risker med det och värmeanläggningen hade i vilket fall som helst behövt bytas.

Efter 3 Ã¥r hade jag alltsÃ¥ tjänat 2,000:- och kunnat välja precis vilket annat värmesystem som helst, utan att ha förlorat nÃ¥gonting ekonomiskt jämfört med att fortsätta att elda i den gamla pannan, förutom att jag inte hade nÃ¥gon oljetank längre.  Eftersom jag inte sÃ¥g olje-eldning som nÃ¥got av de alternativ jag hade kunnat tänka mig, sÃ¥ var det bara en fördel att bli av med den, speciellt som det började hotas med rengöring och inspektion...

Det var väl inget speciellt jobbigt alternativ?  Det värsta som hade kunnat hända vore att jag tjänat "bara" 2,000:- och stÃ¥tt inför nytt val av uppvärmningsalternativ.  Nu har jag ett kWh-pris pÃ¥ 51,5 öre/kWh och är fortfarande nöjd med det och fortsätter att tjäna pengar jämfört med tidigare uppvärmningssätt.

Varför skulle nu detta vara ett plÃ¥gsamt val?  Jag känner mig fri som fÃ¥geln att kasta in en värmepump och slänga ut fjärrvärmen när jag vill och har inga spillda pengar att grÃ¥ta över i sÃ¥ fall.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad snowman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #31 skrivet: 27 augusti 2006, 20:32:21 »
Hej !

Angående kalkylen Fjärvärme eller ytjordvärmepump.

Du nämnde 8000 kW/år. Detta är exakt denna siffra som IVT-återförsäljaren uppgivit i sin kalkyl för vårt hus som drar 3000 liter eldningsolja/år. Detta är då en IVT HT+C6 kW med kollektorslang på min 350 meter vilket är max vad min tomt klarar av (650 kvm inkl huset). För att lägga 400 meter måste man gå ned på c/c måttet 900 mm mellan slangarna vilket slangplöjaren vill men inte IVT-återförsäljaren. 400 meter skulle ge att man kan gå upp till en IVT HT+C7 kW, som kanske är mer rätt då vi har 89 kvm boendeplan + 89 kvm uppvärmd inredd källare samt ett uterum 22 kvm med vattenburen golvvärme. Enligt några värmepumpförsäljare bör vi ha en 7 kW med tanke på boendeytan med 6 kW skulle räcke med tanke på 3 kbm/år i oljeförbrukning.

Enligt min kalkyl på fjärvärme alt VP så skulle man göra en besparing enl följande:
Fjärvärme   ca 10.800:-/Ã¥r
VP             ca 17.300:-/Ã¥r

Det skulle betyda att fjärvärmeanläggningen skulle vara betald efter 4.5 år och VP efter 5 år. Efter drift i 15 år skulle man tjäna in/göra en besparing enl följande:
Fjärvärme  10,5 Ã¥r x 10.800:-/Ã¥r = 113.400:- (har skrivit 108.450:- vilket var feluträknat).
VP  10 Ã¥r x 17.300:-/Ã¥r = 173.000:-

Jämförelse 173.000:- - 113.400:- =59.600:- (billigare med VP)

Skulle då VP vara förbrukad och måste bytas vid 15 år skulle detta betyda man har denna 59.600:- till detta utbyte till ny anläggning. Nu har väl måga uppfattningen om att VP håller kanske 20 år men jag har en arbetskompis där denna IVT kompressor endast hållt 8 år men tack vare 10 års kompressorgaranti slapp han betala.

Nu blir det i och försig mer än 59.600:- i besparing på VP alt om man endast skulle förbruka 8000 kw/år som Du nämnt.

Men frågan är än då vilket alt som man skall välja ?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #32 skrivet: 27 augusti 2006, 20:53:49 »
Jag tror på jordvärmealternativet, 400 meter med cc 90 cm till en 7 kW VP med en VBX (frånluftsvärmeväxlare) är mitt förslag. Det är möjligt att investeringen hamnar uppåt 100 kkr men det blir bra mycket lönsammare i längden än fjärrvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #33 skrivet: 28 augusti 2006, 09:13:44 »
HÃ¥ller med Carl,
CC på 90 eller 100(?) cm spelar nog mindre roll.
Om man i bägge fallen täcker samma tomyta så torde väl mängden energi vara i stor densamma,
men lite mer uttag när man har 90 cm (eller egentligen, mer slang i backen.)

När du väl har en 'tillräckligt' stor pump så påverkas uttaget ur marken av
vad huset behöver och vilken COP som din maskin har.

Ser man det på lite längre sikt så är förmodligen nästa pump effektivare,
och tar mer ur backen, så längre slang är inte fel. ( Gärna 2st 100 m slingor )
Skulle du inte vara nöjd med uttaget ur marken finns ju solpaneler, frånlufts vp etc att ta till.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #34 skrivet: 28 augusti 2006, 10:50:24 »
Nu har jag gjort hela vp-installationen själv utom plöjning och kommit undan med 75000:-
Men... om man tittar på normala priser i min hemtrakt och ett ganska energislukande hus så skulle jag ställa upp en sådan här kalkyl:

Förutsättningar:
30000 kWh/Ã¥r
Elpris 1,10 kr/kWh
Fjärrvärmepris 0,65 kr/kWh
Räntestats 3%

OBS Vi bortser från spekulationer i höjningar& skatter, nuvärdesprinciper, restvärde, fasta/rörliga kostnadsdelar, service m m och förenklar hårt!


1. Värmepump med ytjord. Normal offert 110'000
----------------------------------------------
a) Driftkostnad per månad med COP 3,5 = 30000 / 3,5 * 1,20:- / 12 => 857:-
Antag att VP håller 20 år och markslingan 50 år och att VP är 80' och Slangen 30' av kostnaden...
b) Annuitetsfördelning av VP-del => 444:- månad
c) Annuitetsfördelning av kollektor => 97:- /månad

Värmepump total månadskostnad = 1398:-


2. Fjärrvärme. Normal offert 42'000
----------------------------------------------
a) Driftkostnad per månad = 30000*0,65:- / 12 => 1625:- /månad
Antag att aggregatet håller 20 år och gatuanslutningen 50 år och att aggregatet är 35' och servicen 7' av kostnaden...
b) Annuitetsfördelning av aggegat-del => 194:- månad
c) Annuitetsfördelning av servis => 23:- /månad

Fjärrvärme total månadskostnad = 1842:-

Ja, jag vet. Skruvar man på parametrarna förbrukning, elpris, en högre installationskostnad samt andra elpriser kan utfallet bli ett helt annat! Vidare kan faktorer jag bortsett från visa sig vara högst väsentliga.
Slutsatsen är ändå att VP alternativet slår fjärrvärme i min hemkommun och med de priser som råder där och för första villan i min signatur nedan.
« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 10:51:59 av maha6305 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #35 skrivet: 28 augusti 2006, 12:44:32 »
a) Driftkostnad per månad = 30000*0,65:- / 12 => 1625:- /månad
Antag att aggregatet håller 20 år och gatuanslutningen 50 år och att aggregatet är 35' och servicen 7' av kostnaden...
b) Annuitetsfördelning av aggegat-del => 194:- månad
c) Annuitetsfördelning av servis => 23:- /månad
Fjärrvärme total månadskostnad = 1842:-
Det där är ett totalt felaktigt antagande.  Jag vet inte ett enda fjärrvärmeföretag som lÃ¥ter gatuanslutningen vara kundens.  I alla (?) fjärrvärmeinstallationer är leveranspunkten fram till fjärrvärmecentralen och anslutningen före detta är alltsÃ¥ inte kundens ansvar.

FörstÃ¥r överhuvudtaget inte vad dina beräkningar i fjärrvärmefalllet grundar sig pÃ¥.  Är det ett totalt hypotetiskt fall med ett totalt hypotetiskt fjärrvärmeföretag som du räknar pÃ¥?  Vad grundar du dina parametrar pÃ¥?

Kan du jämföra detta verkliga fjärrvärmeerbjudande med en VP och förbrukning på 40,000 kWh/år?

Fjärrvärme installation: 130,000
kWh-pris: 35,5 öre
Underhåll inkl. allt (inkl. reservdelar/utbyte av central): 95 kr/mån.

Jämför med en 10 kW bergvärmepump med 200m hål och jämför också med en jordvärmeinstallation med 10 kW pump och lämplig slanglängd för denna effekt/förbrukning (ej "egengrävd").
« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 13:03:54 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #36 skrivet: 28 augusti 2006, 14:29:42 »
a) Driftkostnad per månad = 30000*0,65:- / 12 => 1625:- /månad
Antag att aggregatet håller 20 år och gatuanslutningen 50 år och att aggregatet är 35' och servicen 7' av kostnaden...
b) Annuitetsfördelning av aggegat-del => 194:- månad
c) Annuitetsfördelning av servis => 23:- /månad
Fjärrvärme total månadskostnad = 1842:-
Det där är ett totalt felaktigt antagande.  Jag vet inte ett enda fjärrvärmeföretag som lÃ¥ter gatuanslutningen vara kundens.  I alla (?) fjärrvärmeinstallationer är leveranspunkten fram till fjärrvärmecentralen och anslutningen före detta är alltsÃ¥ inte kundens ansvar.

FörstÃ¥r överhuvudtaget inte vad dina beräkningar i fjärrvärmefalllet grundar sig pÃ¥.  Är det ett totalt hypotetiskt fall med ett totalt hypotetiskt fjärrvärmeföretag som du räknar pÃ¥?  Vad grundar du dina parametrar pÃ¥?

Kan du jämföra detta verkliga fjärrvärmeerbjudande med en VP och förbrukning på 40,000 kWh/år?

Fjärrvärme installation: 130,000
kWh-pris: 35,5 öre
Underhåll inkl. allt (inkl. reservdelar/utbyte av central): 95 kr/mån.

Jämför med en 10 kW bergvärmepump med 200m hål och jämför också med en jordvärmeinstallation med 10 kW pump och lämplig slanglängd för denna effekt/förbrukning (ej "egengrävd").

Jag har väl inte sagt att service-rören är kundens egendom? Däremot antar jag att om aggregatet går sönder efter 20 år, men dessa rör är hela, kommer det inte att bli samma kostnad som en total nyinstallation. Sedan om skillnaden är 3, 5, 7 eller 9 tusen det vet varken du eller jag.
Jag vet bara att jag fick betala pristillägg för grävning. Vidare att hus som inte ansluts direkt när kommunen gör sin "drive" får betala extra tillägg för själva anslutningen. Därav denna uppdelning. Samma princip brukar gälla även med el, vatten och avlopp.


Nu råkar jag ju ha fjärrvärme i ett av husen jag sköter om (se min pres) så det är inte hypotetiska siffror utan, med reservation för några smärre justeringar upp och ner, HELT realistiska siffror.

http://www.vaggerydsenergi.com/4.30ae41fdb3facb597fff6328.html

Vaggeryds Energi tar 0,43 + moms = 0,54 kr/kWh
Jag abonnerar på 10kW (vad det nu innebär egentligen) vilket ger en effektavgift på 3000:- + moms = 3750:- per år
Med exemplet 30000kWh så ger det en fördelad merkostnad på 0,125 :- kWh
Nu är vi uppe 0,66 kr/kWh... alltså ett öre mer än det jag angav som ursprungspremiss.

Anslutningens grundpris var 38000 + 5000 i tillägg om man inte anslöt sig under kampanjen. Mitt exempel på 42000 var något slags medelvärde av detta.

Du måste tänka på att din anläggning var ovanligt dyr i installationsskedet och ovanligt billig per kWh. Om du tittar runt på olika fjärrvärmebolag så kommer du att se detta.

En annan sak:
Dina 95:- månaden blir 22'800 för full service i 20 år. Det är väl inte billigt?
Med tanke på att ett helt villa-aggregat ligger på sådär 12000 i inköp från fabrik (grossistpriser) så har dom kammat hem 10 tusen för lite service under dessa år och kan ändå byta hela burken när den är slut.

« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 14:47:46 av maha6305 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #37 skrivet: 28 augusti 2006, 14:49:50 »
Jag har väl inte sagt att service-rören är kundens egendom? Däremot antar jag att om aggregatet går sönder efter 20 år, men dessa rör är hela, kommer det inte att bli samma kostnad som en total nyinstallation. Sedan om skillnaden är 3, 5, 7 eller 9 tusen det vet varken du eller jag.
Jag vet bara att jag fick betala pristillägg för grävning. Vidare att hus som inte ansluts direkt när kommunen gör sin "drive" får betala extra tillägg för själva anslutningen. Därav denna uppdelning. Samma princip brukar gälla även med el, vatten och avlopp.


Nu råkar jag ju ha fjärrvärme i ett av husen jag sköter om (se min pres) så det är inte hypotetiska siffror utan, med reservation för några smärre justeringar upp och ner, HELT realistiska siffror.

http://www.vaggerydsenergi.com/4.30ae41fdb3facb597fff6328.html

Vaggeryds Energi tar 0,43 + moms = 0,54 kr/kWh
Jag abonnerar på 10kW (vad det nu innebär egentligen) vilket ger en effektavgift på 3000:- + moms = 3750:- per år
Med exemplet 30000kWh så ger det en fördelad merkostnad på 0,125 :- kWh
Nu är vi uppe 0,66 kr/kWh... alltså ett öre mer än det jag angav som ursprungspremiss.

Anslutningens grundpris var 38000 + 5000 i tillägg om man inte anslöt sig under kampanjen. Mitt exempel på 42000 var något slags medelvärde av detta.


En annan sak:
Dina 95:- månaden blir 22'800 för full service i 20 år. Det är väl inte billigt?
Med tanke på att ett helt villa-aggregat ligger på sådär 12000 i inköp från fabrik (grossistpriser) så har dom kammat hem 10 tusen för lite service under dessa år och kan ändå byta hela burken när den är slut.
Jaha, men dÃ¥ service-rören är leverantörens ansvar, varför har du dÃ¥ räknat med en "livslängd" pÃ¥ 50 Ã¥r?  Du menar att det är ungefär den horisonten man kan ha max pÃ¥ en investering?  I sÃ¥ fall kan jag hänga med dig, bara du inte tror att man behöver betala för nya anslutningsrör efter 50 Ã¥r.

Om du nu själv är medveten om att en ny fjärrvärmecentral kostar 12,000:-, varför har du dÃ¥ räknat med en kostnad pÃ¥ 37,000:- för den i din driftskostnadskalkyl?  Om du nu anser att centralen kostar 12,000:- sÃ¥ blir anslutningsavgiften 30,000:- som du slÃ¥r ut pÃ¥ 50 Ã¥r (är det det du kallar "service" i ditt exempel)?  AlltsÃ¥ total kostnad:

Energi: 1625:-/månad
Investering: 50:-/månad + ränta
Drift/underhÃ¥ll: 50:-/mÃ¥nad  + ränta

Sedan när det gäller anslutningsavgift, sÃ¥ är det ju sÃ¥ att säkert över 90% av alla kunder som ansluter sig till fjärrvärme gör det i samband med utbyggnaden och inte efterÃ¥t.  Varför du dÃ¥ skall basera kostnadskalkylen pÃ¥ nÃ¥got genomsnitt mellan direktanslutning och efteranslutning verkar inte rätt.

När det gäller serviceavgiften pÃ¥ 95:-/mÃ¥nad, sÃ¥ fÃ¥r ju var och en tycka vad man vill om den.  Eftersom det är frivilligt, sÃ¥ kan du ju helt enkelt lÃ¥ta bli att betala den och göra service själv.  SÃ¥ har jag gjort.

Sedan är det gott och väl att du använder dina egna siffror som underlag för beräkningen, men dÃ¥ kan det ju framgÃ¥ att det är frÃ¥gan om det och inte nÃ¥got slags representativ typberäkning.  DÃ¥ kan du ju precis lika gärna utgÃ¥ frÃ¥n mina siffror...  Kan du inte nu göra en jämförelse mellan bergvärme och fjärrvärme enligt nedanstÃ¥ende parametrar (Göteborg Energi).

Fjärrvärme installation: 130,000
kWh-pris: 35,5 öre
Underhåll inkl. allt (inkl. reservdelar/utbyte av central): 95 kr/mån.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #38 skrivet: 28 augusti 2006, 15:26:19 »
Konsumentpriset för aggregatet är 30-40 tusen.
Inköpspriset en tredjedel - OBS fast då utan installation skall medges.

Det var alltså två olika infallsvinklar
1) Vad jag får betala vid installationen
2) Lite vad gbg energi kan kalkylera internt med när dom sätter det "attraktiva" priset 95:- mån


Du skall komma ihåg att varken dina eller mina siffror är mer representativa än den andres. Priserna varierar kraftigt beroende på leverantör.
Se energimarknadsinspektionens 2 år gamla siffror för lite jämförelse:
http://www.energimarknadsinspektionen.se/templates/Page____202.aspx
Tittar man på medelvärdet i landet så "vinner" fjärrvärme precis som du påstår, men då menar jag att en del leverantörer hade ovanligt låga energipriser och att kapitalkostnaden för en VP är för högt satt i deras kalkyl.


Mitt råd till alla är att göra såhär:
Tag förväntad livslängd och annuitetsfördela material- och installationskostnaden.
Tag ett realistist kWh pris och beräkna driftkostnaden.
Lägg till ev service på nån 50 lapp i månaden.

Närmare sanningen än så kommer ingen



« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 15:32:20 av maha6305 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #39 skrivet: 28 augusti 2006, 19:20:47 »
Konsumentpriset för aggregatet är 30-40 tusen.
Inköpspriset en tredjedel - OBS fast då utan installation skall medges.
Du kan som slutkund köpa en komplett Danfoss fjärrvärmecentral INKLUSIVE installation och moms för under 25,000:-.  Googla sÃ¥ fÃ¥r du se.
Citera
Du skall komma ihåg att varken dina eller mina siffror är mer representativa än den andres.
Eftersom jag antar att Göteborg Energi är en _nÃ¥got_ större fjärrvärmeleverantör än Vaggeryds Energi, sÃ¥ är visst mina siffror mer representativa.  Men det var inte det som var poängen.  Du tycktes ställa upp nÃ¥gon slags kalkyl där man kunde jämföra fjärrvärme med VP.  Eftersom du hade enbart Vaggeryds Energi som bakgrundsmaterial till fjärrvärmen, sÃ¥ var denna kalkyl inte speciellt allmängiltig utan specifik enbart för Vaggeryd Energis kunder.  Du hade precis lika gärna kunnat använda de siffror som jag pekade pÃ¥ i Göteborg Energis fjärrvärmeprislista, men de siffrorna passade kanske inte ditt syfte lika bra???
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #40 skrivet: 28 augusti 2006, 21:07:42 »
Tagga ner lite är du snäll. Du är rätt tyken och det kommer du ingenstans med varken med mig eller andra läsare  :-[

Varför skulle jag räkna på Göteborgs energi:s siffror? Det har ju du redan gjort i början på tråden...

Om du atuderar 2004 års sverigemedelvärde i en av länkarna jag gav dig så ser du att genomsnittet då var 61,1 öre / kWh för fjärrvärme (och det lär inte vara lägre idag).
Vaggeryds energis siffror råkar alltså ligga väldigt representativt.

Att du har ett sÃ¥ otroligt bra avtal vad gäller löpande kostnader kan jag bara gratulera till...  Thumbsup Säg inte upp det för guds skull!

Sen har vi lite olika infallsvinklar pÃ¥ kapitalkostnader och här finns inte mer att orda. Vi vet egentligen inte  hur länge vÃ¥ra pumpar, aggregat och dess delkomponenter hÃ¥ller. Och mÃ¥nga andra osäkerhetsfaktorer finns ocksÃ¥ med i bilden.
Skulle det finnas en stensäker kalkyl vore valet lätt och alla energirådgivare skulle direkt bli arbetslösa.

« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 21:17:21 av maha6305 »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #41 skrivet: 28 augusti 2006, 21:45:52 »
Om du bemödar dig med att titta på 2004 års sverigemedelvärde i en av länkarna jag gav dig så ser du att sverigegenomsnittet då var 61,1 öre / kWh för fjärrvärme (och det lär inte vara lägre idag).
Vaggeryds energis siffror råkar alltså ligga väldigt representativt.
Den där tabellen är totalt intetsägande.  För att fÃ¥ ut ett medelvärde över kWh-priset för fjärrvärme mÃ¥ste du veta hur mycket fjärrvärme som varje leverantör levererar, annars blir det meningslöst.  Anta att den billigaste fjärrvärmeleverantören helt plötsligt skulle dela upp sig i 20 olika företag, sÃ¥ skulle helt plötsligt genomsnittsfjärrvärmepriset sjunka, trots att alla kunder betalar lika mycket som tidigare???

Dessutom är de priser som anges enbart de priser som gäller vid lägsta möjliga investering vid anslutningen.  Eftersom  anslutningskostnaderna, finansieringsupplägget och kWh-priset skiljer sig mycket Ã¥t beroende pÃ¥ detta, sÃ¥ är priserna inbördes inte ens jämförbara.  Man vet ingenting om fasta kostnader eller liknande.

Som exempel redovisar Göteborg Energi ett kWh-pris pÃ¥ 62,3 öre.  Om nu Göteborg Energi bara hade erbjudit fjärrvärme med maxinvestering (130,000), sÃ¥ hade Göteborg Energi plötsligt ha redovisat ett pris pÃ¥ 35,5 öre i denna tabell, helt utan att det satts i sitt sammanhang.

Den tabell du hänvisar till är alltsÃ¥ intetsägande som statistiskt underlag och sÃ¥ledes vet du inte vad ett genomsnittligt fjärrvärmepris ligger pÃ¥. 

Citera
Att du sen har ett sÃ¥ otroligt bra avtal vad gäller löpande kostnader kan jag bara gratulera till...  Thumbsup
Och detta otroligt bra avtal kan vem som helst som kan ansluta sig till Göteborg Energis fjärrvärmenät i Göteborg fÃ¥.  DÃ¥ kan vi alltsÃ¥ i alla fall komma överens om att alla som funderar mellan VP eller fjärrvärme i Göteborg, kan fundera bÃ¥de en och tvÃ¥ gÃ¥nger utan att komma till den självklara slutsatsen att VP skulle vara det billigaste i längden (vilket alla som är i det här forumet tycks tro).

Citera
Sen har vi lite olika infallsvinklar pÃ¥ kapitalkostnader och här finns inte mer att orda. Vi vet egentligen inte  hur länge vÃ¥ra pumpar, aggregat och dess delkomponenter hÃ¥ller. Och mÃ¥nga andra osäkerhetsfaktorer finns ocksÃ¥ med i bilden.
Vad är det för olika infallsvinklar?  Hur mÃ¥nga sätt kan man räkna pÃ¥?  Om jag räknar pÃ¥ Göteborg Energi's maxinvesteringsavtal sÃ¥ kostar det 130,000 i anslutning.  Vi kan väl bÃ¥da vara överens om att en bergvärmeanläggning i Göteborg pÃ¥ 7-10 kW skulle ligga runt 130,000 om man hÃ¥ller sig till nÃ¥gon av de mer kända märkena?  AlltsÃ¥ samma investeringskostnad.

Vi kan väl ocksÃ¥ komma överens om att kWh-priset för VP skulle hamna ganska nära 35,5 öre (aningen mer eller mindre beroende pÃ¥ vilket elavtal man har och vilken COP man lyckas fÃ¥ pÃ¥ sin anläggning).  AlltsÃ¥ ocksÃ¥ lika mellan GE fjärrvärme4 och VP.

DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r underhÃ¥llskostnaderna.  En ny Danfoss fjärrvärmecentral kan man alltsÃ¥ fÃ¥ inkl. installation för 25,000:-.  En ny VP (frÃ¥n nÃ¥gon av de ledande leverantörerna) fÃ¥r man inte under 55,000:- inkl. installation.  Om fjärrvärmecentralen enbart skulle hÃ¥lla hälften sÃ¥ länge som VPn, sÃ¥ skulle fortfarande fjärrvärmen vara billigare.  Det finns inte heller nÃ¥got som talar för att fjärrvärmecentralen skulle behöva bytas ut dubbelt sÃ¥ ofta som VPn.

Var och en mÃ¥ste ju räkna efter de villkor som gäller för den anslutning som han kan fÃ¥.  SÃ¥ det är ganska meningslöst att en massa VP-fans räknar med pÃ¥hittade siffror och rekommenderar det ena eller det andra.  Det enda man kan göra är att framhÃ¥lla de för/nackdelar och risker som finns med resp. alternativ.  För en ekonomisk kalkyl mÃ¥ste man ha ett komplett anslutningserbjudande att ta ställning till.  Jag har varken rekommenderat VP eller fjärrvärme i den här trÃ¥den.  Jag anser att bÃ¥da alternativ har sina för och nackdelar och risker.


Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #42 skrivet: 28 augusti 2006, 21:51:30 »
Läser vidare... Fortum Värme AB i Stockholm 73,4 öre kWh.
Men dom levererar väl bara en bråkdel av vad Göteborgs energi gör, så dom påverkar väl
genomsnittet lika marginellt som Vaggeryd  ::)
Förresten sperar det inte mig nån roll om Vaggeryds Energi har 1 eller 100000 kunder. kWh priset är ju det jag får betala i vilket fall, och måste kalkylera med.

Nej nu låter vi Götebogs siffror bli de-facto standard som norm för alla energikalkyler i hela Sverige... Nöjd så?
"Over and out"
« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 22:26:45 av maha6305 »

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #43 skrivet: 28 augusti 2006, 23:58:08 »
Men om man tar dessa siffror så blir det ju helt andra värden http://www.eon.se/upload/eon.se/dokument/privatkund/produkter_priser/fjarrvarme/prislistor/timra.pdf vad är det som säger att inte göteborgs energi beslutar sig för att sälja till någon som vill göra en större vinst? vad ska du göra då bytta fjärvärmeleverantör?? ;D Nej då är det bara betala och se glad ut!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Värmepump eller fjärrvärme?
« Svar #44 skrivet: 29 augusti 2006, 08:41:15 »
Men om man tar dessa siffror så blir det ju helt andra värden http://www.eon.se/upload/eon.se/dokument/privatkund/produkter_priser/fjarrvarme/prislistor/timra.pdf vad är det som säger att inte göteborgs energi beslutar sig för att sälja till någon som vill göra en större vinst? vad ska du göra då bytta fjärvärmeleverantör?? ;D Nej då är det bara betala och se glad ut!
Vad är det för hemskt med 57 öre/kWh (om de skulle överta mina leveranser skulle jag helt plötsligt fÃ¥ ett fjärrvärmepris pÃ¥ 37 öre/kWh istället för 51.5 öre/kWh eftersom jag är garanterad 20 öre rabatt... mums...)?  Men som sagt tidigare, jag är väl inte livegen bara för att jag har fjärrvärme?  Har ju redan tjänat in investeringen med rÃ¥ge, sÃ¥ det är inga problem att byta till nÃ¥got annat.  Vad är det som gör att folk tycks tro att man blir livegen bara för att man har fjärrvärme?  Jag kan ha andra värmekällor samtidigt precis som med andra alternativ och jag kan kasta ut fjärrvärmecentralen om jag skulle vilja det ocksÃ¥!  Vad är det för övrigt som säger att elbolagen inte vill ha ännu högre vinst?  DÃ¥ är det bara för oss VP-ägare att betala och se glada ut.  VP-ägare är precis lika bundna till elbolagens godtycke som fjärrvärmekunden är till fjärrvärmeleverantören.  Dessutom kan jag ju binda mitt fjärrvärmepris i 5 Ã¥r om jag skulle vilja det.

maha:  Fortum i Stockholm har ett kWh-pris pÃ¥ 56,5 öre/kWh inkl. moms.  Vet inte hur stora de är (min gissning är att de är betydligt mindre än Göteborg Energi pÃ¥ fjärrvärme, men har ingen aning och det spelar ingen roll eftersom de ju inte har det kWh-pris du angav), men du kanske skulle titta pÃ¥ företagens hemsidor istället för nÃ¥gon tabell (som kanske har andra beräkningssätt än du vet om)?  För övrigt är Södertörns fjärrvärme en av de större fjärrvärmeleverantörerna i StockholmsomrÃ¥det (de har ett kWh-pris pÃ¥ 49,375 öre inkl. moms).

Men det är klart...  Vaggeryds energi mÃ¥ste ju vara otroligt viktiga och stora, eftersom deras pris skall vara riktmärke.  Att de stora leverantörerna i Stockholm och Göteborg har ett mycket lägre pris, det struntar vi helt i?  Kan man ens tala om fjärrvärme i Vaggeryd?  Kanske skulle kalla det grannsamverkan istället???  *roflmao*
« Senast ändrad: 29 augusti 2006, 09:19:59 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!