Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hysteres och andra fel  (läst 150082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #570 skrivet: 09 januari 2012, 15:45:30 »
ja alltså det kommer ju bli utmärkt!

För som du ser gör du ju inte så mycket övertemp om vi utgår från det som pumpen använder som underlag för sin beräkning av integralen. Systemframledning.

lika roligt varje gång det visar sig att man måste ligga på en supportorganisation 3 gånger innan man får rätt svar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #571 skrivet: 09 januari 2012, 16:43:49 »
Du har naturligtvis rätt, men har man för högt kurva inställd (som jag antog då "Måle" menade att han fick ett värmeöverskott i huset, inte ett +värde på GM) så kommer problemen att accentueras ju kallare det blir ute.

Min slutsats grundade sig alltså på ett missförstånd när det gällde vad Måle kallade för värmeöverskott.

Man får aldrig ett reellt värmeöverskott om man har kurva och parallell rätt injusterat, däremot får man +värde på GM, men även detta beror på en massa variabler som t.ex. deltaT på varma sidan, vattenvolymen och systemflödet.
ett +värde på GM är bra, klipper man istället på hysteres och nollar överskottet så kommer kompressorn att starta tidigare efter stopp, och man kommer troligen inte att spara någon energi, bara få fler start och stopp.
När jag provade med framledningsgivaren efter knäpptanken så fick jag så mycket +gm så styrningen blev fel. På 1245 så räknar den till +100 gm sen stannar räknaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #572 skrivet: 09 januari 2012, 17:31:41 »
När jag provade med framledningsgivaren efter knäpptanken så fick jag så mycket +gm så styrningen blev fel. På 1245 så räknar den till +100 gm sen stannar räknaren.
Med tank, var skall man mäta framledningtempen?
(Hur) skiljer det mellan tanklösningar?
Skiljer det mellan VP leverantör/modell?
Mäter alla GM på framledningen?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #573 skrivet: 09 januari 2012, 17:39:05 »
Med tank, var skall man mäta framledningtempen?
(Hur) skiljer det mellan tanklösningar?
Skiljer det mellan VP leverantör/modell?
Mäter alla GM på framledningen?
Med bör nog mäta framledning före tanken om man har knäpptank men om man har arbetstank efter eller i tanken.
Vissa vp mäter på returen då tror jag man flyttar returgivaren till efter tanken.
Nibe och Thermia mäter gm på framledningen jag vet ingen som mäter gm på returen.
Det går säkert bra att mäta efter tanken även med knäpptank om den är liten men det finns egentligen ingen anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #574 skrivet: 09 januari 2012, 17:46:31 »
Håller helt med, att flytta framledningsgivaren om man har en ren volymförstorare är helt bortkastat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #575 skrivet: 09 januari 2012, 20:04:28 »
Anledningen till att jag flyttade min var att jag förvärmer vv i en slinga i knäpptanken och då stjäl jag lite värme från radiatorerna som inte vp märker men genom att flytta givaren skulle vp se rätt framledning. Nu visade det sig att det funkar alldeles utmärkt med original placeringen det märks inte på tempen inne och det är ju huvudsaken nu kanske innegivaren kompenserar lite också vad vet jag *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #576 skrivet: 09 januari 2012, 20:55:19 »
det går att sätta den lite var stans och har man bara koll på skillnaden mellan den faktiska framledningen direkt efter VP och systemframledningen, vart den nu sitter, så har man underlag för att trimma in maskinen om det behövs.

Men det skiljer lite beroende på tank, värmepump och syfte med installationen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #577 skrivet: 09 januari 2012, 21:01:50 »
Hur funkar det på Thermia kan den räkna +gm hur långt som helst Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #578 skrivet: 09 januari 2012, 21:09:04 »
Hur funkar det på Thermia kan den räkna +gm hur långt som helst Sc:,h
Nej. Max 100 där också. Min ligger på +100 i 90 minuter nu vid -5 ute. Jag ställer mig också frågande till hur exakt integralen blir då men det verkar fungera..?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #579 skrivet: 09 januari 2012, 21:11:45 »
Det var ju ungefär så det blev för mig med fast inte riktigt så länge som 90 minuter men gillade inte att regleringen inte funkade som det var tänkt fast kommer inte ihåg om jag upplevde några problem var nog mest ett icke problem *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #580 skrivet: 09 januari 2012, 22:13:32 »
Tänk så här.
Om du vid en viss utetemp, säg 0°C har värmekörningar på 15 minuter, börvärde 34°C och en stopptemp på vbf som ligger runt 40°C med givaren monterad före tanken.
Då skall du, om du vill flytta ut den till efter tanken, ställa in gradminuterna så att driftstiderna och maxtempen blir likvärdiga även efter flytten av givaren.
Det kan innebära att du måste ange typ -9 gradminuter som startvärde för kompressorn för att komma dit, men det går.

Eftersom värdet för start blir så litet så blir regleringen aningen "grövre", mindre exakt, men funktionen borde bli likadan som med givaren placerad på framledningen direkt efter vvx.
Och regleringen kompenserar för energiuttaget när du tappar varmvatten.

Fast än en gång, jag tror aldrig att du kommer märka av några problem p.g.a. din stöld av energi från tanken till varmvattenberedningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #581 skrivet: 09 januari 2012, 22:27:49 »
Visst skulle det funka men jag kör gm-150 i dag och när vp stannar blir det lite gm+ och jag har lagom med starter idag skulle jag ställa gm-9 skulle jag få mera starter och gm skulle hamna på +100 i alla fall en del av året Jag vet för jag har provat ;) men du har rätt i att min stöld märks inte fast vp kan hamna på ganska mycket gm- men det jobbar den ikapp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #582 skrivet: 09 januari 2012, 22:30:10 »
Nej. Max 100 där också. Min ligger på +100 i 90 minuter nu vid -5 ute. Jag ställer mig också frågande till hur exakt integralen blir då men det verkar fungera..?

om man ligger länge på 100 kan det vara en indikation på att man gör lite väl hög temp. men regleringen den ska fortfarande fungera hyfsat menar jag.

Visst skulle det egentligen vart längre att räkna ner.. men samtidigt går den ju sidledes på 100+ så helt fel kommer det inte bli.

Men detta om något är ju alla fall en indikation på att man tjänjer på gränserna. Vill man absolut få ner antalet start och samtidigt inte ligga och tuffa på 100+ så behöver man i många fall en tank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #583 skrivet: 09 januari 2012, 22:35:49 »
Om man inte har tank så sjunker ju framledningen 7-8 grader så fort kompressorn stannar ska nog vara mycket övertemp om det ska bli gm+100 utan tank men skulle det inträffa bör man nog kolla inställningarna eller skaffa en tank men däremot som jag provat en tank med felaktig placering av framledningsgivare då var det lätt att få+100 huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hysteres och andra fel
« Svar #584 skrivet: 09 januari 2012, 22:39:15 »
haha ja det har du ju rätt i smurf. Kanske går att få till på hösten. Har aldrig testat själv.

Nej men alltså personligen förespråkar jag så god kontakt mellan faktiskt VP fram och system fram som går att få (precis som de flesta verkar göra). I vissa specifika fall kan det vara läge att frångå den regeln beroende på vilka syften man har etc.

Just nu har jag faktiskt 0.2 grader högre på system fram än VP fram så min kalibrering måste nog justeras något

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!