Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Direktverkande el för att värma KB-retur vid solöverskott  (läst 559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Läste om hybridpaneler som bÃ¥de ger el och möjlighet att värma köldbäraren och funderar nu om man kan "ladda" borran genom att värma köldbärare retur med tex. Golvärmekabel under solsäsongen(om man har solpaneler) dÃ¥ det finns överskott av el o därmed Ã¥terladda hÃ¥let?  dontknow
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Generellt ger det väl väldigt lite att försöka "ladda borran" med värme. Den försvinner snabbt ut i det omgivande berget och förs bort med grundvattnet. Möjligen om det är många borrhål på en mindre yta så kan det ha effekt. Men att ladda med el måste ge en ytterst låg verkningsgrad i det hela.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Det var detta som triggade min tanke
https://academy.dualsun.com/hc/sv-se/articles/11332151076508-Optimera-v%C3%A4rmepumpsdriften-och-r%C3%A4dda-kalla-borrh%C3%A5l-med-DualSun-hybridpaneler-PV-T där de pratar om 10m "extra hÃ¥l" per panel, det är kanske inte Ã¥terladdning utan mer kontinuelig värmning... Kanske ändÃ¥ är en ide o värma KB med el om elpriset är runt nollan? 😁
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Så här påstås det i artikel:
"En hybridpanel producerar lika mycket energi som ca 10 meter borrhål normalt kan leverera per år. Den återladdning och avlastning som solvärme bistår med kompletterar den naturliga återladdningen från omgivande berg. Detta ger ett underdimensionerat och/eller kallt borrhål möjlighet att återhämta sig och prestera som bäst när det behövs som mest under vintern."
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här påstås det i artikel:
"En hybridpanel producerar lika mycket energi som ca 10 meter borrhål normalt kan leverera per år. Den återladdning och avlastning som solvärme bistår med kompletterar den naturliga återladdningen från omgivande berg. Detta ger ett underdimensionerat och/eller kallt borrhål möjlighet att återhämta sig och prestera som bäst när det behövs som mest under vintern."
Ja du allt gÃ¥r att sälja med reklam. Även konserverad gröt. Hur ska det gÃ¥ till  fÃ¥ tillbaka en inventeringskostnad i den storleksklassen begriper jag inte. det gÃ¥r inte att gÃ¥ förbi naturlagarna, ev värme dra iväg pÃ¥ annat hÃ¥l, nÃ¥got fastnar nog. Men tro att det ska bli ett varmt magasin inför vintern är nog lite av utopi. Enligt reklam, inget är sÃ¥ bra som vÃ¥ra konsept, ta allt med en nypa salt hur perfekt det är. Är det ett hÃ¥l som är 100 % torrt och det inte finns en droppe vatten i, som fÃ¥r fyllas upp, sÃ¥ kan det gÃ¥, i övrigt inte.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
Hehe, jag vet att det med återhämtning är helt kass. Finns inget tecken på någon lagrad energi i november, utan det ser ut som vilket underdimensionerat hål som helst efter bara några veckor in i hårda säsongen.

Dra köldbäraren rakt igenom en rostfri elpatron mellan KB-in och borrhål skulle absolut kunna funka.
Ställ temperaturen så returen ut ur värmepumpen under full last blir markens naturliga värme så man återhämtar hålet, men inte värmer det och inte heller kastar energin. Resterande el är definitivt bättre att sälja eller använda. Eller lägga i stor ackumulatortank. Glöm inte att ett värmt hål har ingen fri energivandring längre. Ett kallt hål som inte används kortsiktigt energvandrar - försöker neutralisera värmeunderskottet. Ett övervärmt hål tappar energi.

Monteringsmässigt så kan det bli lokalt för hög temperatur nära värmeelementen i vattnet för etanolblandingen, tror inga försäkringar gäller om det blir problem. Men jag har sett det på en testrigg live. Men det problemet finns inte med värmekabelvarianten. Men det blir ofantligt mycket kabel och rent praktiskt så går det inte få dit så mycket kabel. Dyra kopplingar för genomföring också. En rostfri hydrofor fyllt med kabel kanske är ekonomiskt genomförbart jämfört med andra lösningar.

En större värmeväxlare där köldbärarflödet går helt obehindrat igenom kanske känns som en naturlig väg, så kan man värma andra sidan med vanlig elpatron. Men om hålet drar upp minusgrader i januari och ingen energi att värme med, då spricker växlaren om man har vanligt vatten på elpatronssidan.

Istället kan man sätta växlaren med växelventil (stor!) och få bort växlaren när den ändå inte används.

Ett alternativ är en billigare växlare (liten) med liten pump på båda sidor. Men högre temperaturer istället (som späds till rätt/lagom i KB-ledningen). Elpatron på ena sidan och hämta-lämna-principen på KB-sidan. Inga flödesproblem genom värmepumpen. Backventil emellan avsticken om man vill värma hålet när värmepumpen står still. Annars backventil emellan avsticken. Så länge T-styckena med avsticket är i 90 grader vinkel till ordinarie flöde så blir det bra, annars blir det självcirkulation och kräver ventil för att stoppa oönskat flöde - frysrisken.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag satte in en 2kW elpatron i vår VVB och när ja exporterar mer än 3kW slås den på och när jag exporterar mindre än 0,5kW stängs den av.
Frun älskar att vi har riktigt varmt varmvatten när solen skiner.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

TÃ¥bro79

  • Gäst
TÃ¥bro79
SV: Direktverkande el för att värma KB-retur vid solöverskott
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2024, 18:19:53 »
Bara som upplysning så finns https://www.samster.se/ sedan flera år och numera i Kungsbacka. Har själv Luftvattenpump Nibe och solceller/batteri, så det funkar inte för mig. Kollade på det för flera år sedan, det är ju ett system för bergvärme.
Kollade även i allabolag och dom har ökat sin omsättning år från år.

Man kan ju ta kontakt med dom och se vad dom har för lösning...?


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Läste om hybridpaneler som bÃ¥de ger el och möjlighet att värma köldbäraren och funderar nu om man kan "ladda" borran genom att värma köldbärare retur med tex. Golvärmekabel under solsäsongen(om man har solpaneler) dÃ¥ det finns överskott av el o därmed Ã¥terladda hÃ¥let?  dontknow
Det såldes och gjordes reklam för en VP med solåterladdning av borrhål för ca 15-20 år sedan. Och det såldes några anläggningar men jag tror att intresset svalnade rätt kvickt och det är måååånga år sedan jag såg/hörde nått. Så jag är övertygad om att det är lite av ett önsketänkande. Och vissa kommer att köpa för oavsett så vill ju folk tro på osannolika saker bara dom tror att dom kan tjäna pengar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Jag satte in en 2kW elpatron i vår VVB och när ja exporterar mer än 3kW slås den på och när jag exporterar mindre än 0,5kW stängs den av.
Frun älskar att vi har riktigt varmt varmvatten när solen skiner.
Har samma tanke, har en UKV500 som jag tänker "maxa" till 70-80C när elen inte lönar sig att sälja, löser större delen av sommarens behov av värme
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Samster och andra som verkar i storstadsområden får nog inte sällan sina kunder från myndigheter, kommun eller region, de bryr sig inte om det kostar dubbelt så mycket och avkastar bara 10% mer - det är själva insatsen för klimatet som är det viktiga, pengarna har ingen som helst betydelse då det inte är de själva som betalar.
Nu spekulerar jag förstås bara, men den där typen av hittepå finns sällan ute i landet i alla fall.
Sen är det förstås så att en solcell är effektivare om den hålls kall, och ett borrhål som inte belastas fullt ut på sommaren kan säkert ge någon liten procent i besparing, men jag tror det mesta av besparingen skulle nås om man kunde använda värmen direkt till tappvarmvatten, så att värmepumpen helt enkelt inte suger värme ur berget på sommaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Har samma tanke, har en UKV500 som jag tänker "maxa" till 70-80C när elen inte lönar sig att sälja, löser större delen av sommarens behov av värme

UKV 500, är det en arbetstank, hur regleras sedan flödet till elementen?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
UKV 500, är det en arbetstank, hur regleras sedan flödet till elementen?
Har 2st ECS40 som shuntar ut rätt temp från tanken mot radiatorer och golvvärme
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!