Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hypotetisk frÃ¥ga - Dimensionering L/V?  (läst 8207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Hypotetisk fråga - Dimensionering L/V?
« Svar #30 skrivet: 25 augusti 2016, 12:00:42 »
Om du lyckas sänka framledningen med 10 grader i luft vatten alternativet så lämnar den bättre cop vid varmare än ca -5 grader om bergvärmen har 0 grader in vid samma framledning bättre cop från ca +5 grader ute om avfrostning ingår i luft vatten siffrorna Sc:,h I de flesta fall är det svårt att sänka framledningen så mycket men det är inte omöjligt. Undrar vad man får betala för en F2120 installerad med innedel tycker den verkar ganska dyr men har bra siffror.

Siffrorna är med avfrostning. F.ö. sker avfrostning över 0C "passivt", dvs fläkten varvar upp något och smälter av frost under full värmedrift genom värmen i överskottsluften. Smart trick när man har helt elektronisk styrning med magnetventiler istället för bulbreglering av expventilen. Tråget värms av gasen (helgjuten aluminium under hela förångaren) och även invertern kyls av köldmediet och kommer kylprocessen tillgodo. Bla därför man fått så bra scop-värden.

Prisjakt visar siffror på 25% lägre än listpris på tex vvsbutiken, 57.600 för 16kW. Vet inte vad installation kostar men eftersom man inte är i kylkretsen o pillar så får man ju installera själv (ex el).

Sen kan jag tycka att man ofta glömmer bort radiatorsidan när man jagar pengar. 20k mer där kan göra väldigt mycket mer där än 20k mer på VPn.
« Senast ändrad: 03 september 2016, 05:37:25 av stedevil »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hypotetisk fråga - Dimensionering L/V?
« Svar #31 skrivet: 25 augusti 2016, 12:11:48 »
Problemet på radiator sidan är nog inte främst kostnaden tjocka dubbla raddar kostar inte så mycket mera men vissa vill inte ha för stora radiatorer av nån konstig anledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Hypotetisk fråga - Dimensionering L/V?
« Svar #32 skrivet: 25 augusti 2016, 17:02:20 »
Problemet på radiator sidan är nog inte främst kostnaden tjocka dubbla raddar kostar inte så mycket mera men vissa vill inte ha för stora radiatorer av nån konstig anledning.

Skulle jag bygga nytt radsystem idag, i ett hus jag tänker bo i själv, så hade jag enbart byggt med trippelpanel, alt golvvärme och/eller fläktkonvektorer. På 50+år i untnyttjandetid så betalar investeringen tillbaka sig flera gånger om. Billigaelement.se tex har riktigt bra priser på 3-panelsraddar.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hypotetisk fråga - Dimensionering L/V?
« Svar #33 skrivet: 28 augusti 2016, 20:37:46 »
Spännande tankar. Ska prata med Nibe till veckan och se vad de säger. Sen ska frugan säga sitt om 33or också ;)
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hypotetisk fråga - Dimensionering L/V?
« Svar #34 skrivet: 28 augusti 2016, 20:39:36 »
33:or är ju inget självändamål i sig, vi har mest 22:or i vårt hus och behöver aldrig köra ut mer än 44 grader (vid ca -32 grader ute).
Rätt radiator pÃ¥ rätt plats.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hypotetisk fråga - Dimensionering L/V?
« Svar #35 skrivet: 28 augusti 2016, 22:48:36 »
Hej ZigZag
Vitsen med tjockare/större radiatorer är att de ska ge samma effekt som de befintliga men med en lägre framledningstemperatur, det ger ju ett bättre COP och därmed besparing.

Men man kan även tänka så här: jag vill sänka framledningstemperaturen så här mycket (så den matchar golvvärmen t.ex). Hur mycket effekt kommer det då att fattas med befintliga radiatorer? När du vet det så kan du lätt beräkna hur mycket du behöver sänka husets U-värde, dvs isolera för att kompensera för effektförlusten i raddarna. Du får med den metoden dubbel vinst, lägre total energi förbrukning och bättre COP.
Så gjorde jag själv, isoleringen gjorde jag invändigt, rum för rum, det störde inte speciellt mycket.
Här finns en graf på resultatet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62324.msg654500#newftp://
« Senast ändrad: 28 augusti 2016, 22:50:36 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!