Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög temperaturskillnad köldbärare E21 - svÃ¥r felsökning - hjälp med nästa steg  (läst 2951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kird3rf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vilket fantastiskt forum - jag håller tummarna att vi kan få hjälp här. Ursäkta om jag missar någon regel, detta är mitt första inlägg!

Vi har nyligen flyttat in i en äldre villa i Stockholm. Vi har en bergvärmepump IVT PremiumLine HQ E17 som installerades cirka år 2013 kopplat till två seriekopplade borrhål om cirka 190m djup vardera.

Mellan november 2021 och november 2022 stod pumpen helt stilla då vi gjorde en totalrenovering. Under vintern 2022/2023 satte vi igång pumpen igen och hade då stora problem med att pumpen larmade "hög temperaturskillnad köldbärare E21".

En duktig värmepumpstekniker har hjälpt oss felsöka ordentligt. Han har:
1) Rensat filtrena på köldbärarsidan - bara lite smutsigt första gången när den hade stått still ett år, därefter har filtrena sett fina ut
2) Provkört genom spoltunna och med manuella temperaturmätare och fått lika hög temperaturskillnad på köldbärare
3) Provbytt cirkulationspumpen inuti värmepumpen vilket inte avhjälpt problemet
4) Övertrycksatt köldslingan och då märkt att den tappar i tryck: typ 0,5-1 bar i månaden (i april pumpade vi upp den i 3,5bar, nu tidigt i juli var den nere på 1,5bar -- i dec ställde vi den på 2,5bar och när vi kikade i feb var trycket typ 0bar)
5) Vi har "luktat igenom" alla köldslingerör inuti källaren och inte känt någon "spritlukt"

På grund av tryckfallet tror värmepumpsteknikern att uteslingan kan ha klämts till nere i marken då vi hade byggställningar runt fasaden i samband med husrenoveringen och att det är på grund av denna klämning som vi har tryckfall, och att det finns en koppling mellan tryckfallet och larmet om hög temperaturskillnad köldbärare E21.

Värmepumpsteknikern föreslår följande åtgärdsplan:
A) Ringa dit grävaren och gräva upp gräsmattan för att försöka hitta någon klämning på slingan i marken, i så fall laga den och sedan provköra för att hoppas tryckfallet försvinner och larmet likaså
B) Installera ytterligare en cirkulationspump inne i källaren jämte värmepumpen för att på så vis få bättre flöde i slingan (med lite sämre energieffektivitet...)
C) Som alternativ till B, parallellkoppla borrhålen med hjälp av ventiler, vilket ev. skulle ge "enklare" flöde i köldslingan och därmed lägre temperaturskillnad

Jag fick tips av en hobbyist om att renspola värmeväxlaren - det har vi inte gjort. Är det logiskt att strunta i det eftersom vi ändå har tryckfall som kanske inte beror på smutsig värmeväxlare?

Finns det någon här som har några andra förslag på felsökning eller åtgärder?

Stort tack på förhand för hjälpen!

Vänligen,
Fredrik

Bild på larmmeddelandet: https://drive.google.com/file/d/1Z8nDRlAF2ZR-b2nlUbhq5n29i0uKCkaQ/view?usp=sharing
Bild på värden under drift en vinterdag: https://drive.google.com/file/d/16-7uN7Kwrqn-p5oSNUpq5ERp3BgWR0M9/view?usp=sharing
« Senast ändrad: 09 juli 2023, 10:39:01 av Kird3rf »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Jag skulle vilja mäta flödet och tryckfall före grävning i alla fall. Har ni provkört värmepumpen genom spoltunna och bedömt om det är striligt returflöde då?

Dubbelkollat så det inte är vara givarfel eller givare som sitter dåligt? (Tänker på den varma även om den ut känns lite kall på ett system som inte gått något nämnvärt)
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kird3rf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack för svar!

Vp-teknikern provkörde med spoltunna men jag kommer inte ihåg om han tyckte returflödet verkade striligt…

Vi har kört och mätt med manuella tempgivare och fått samma resultat så tror inte felet är pumpens givare.

Finns det fler sätt att mäta flöde och tryckfall?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom teknikern kört mot tunna så har du ett s.k. avluftkopplel/påfyllning , där går att sätta en vattenmätare för att se flödet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Att ställningen ska ha tryckt ihop slangen tror jag inte på.

Då måste du ju se stället som är nertryckt så då är det bara handgräva, och ligger slangen djupare än 30cm så behöver du inte gräva mer om det inte är i lös sand, men då är det lätt att gräva 1 meter fast då lär ingen ställning kunna trycka ihop slangen ändå.

Men att paralellkoppla slangarna hade jag gjort ändå!
Är du bomdsäker på att det ens finns 2 borror?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Vad är det för typ av köldbärarpump? Vad är det för diameter på köldbärarslangen, är det den vanliga som är 40 mm ytterdiameter?

Jag tycker det är rimligt med en köldbärardifferens på 6-7 grader för en 17 kW pump som är kopplad till slinga på 800 meter om det är 40 mm slang. Vid flöden över ca 0,5 L/s blir det turbulent strömning och då ökar tryckfallet markant. På basis av för tillfället tillgänglig information är jag mest förvånad över att det inte var en massa larm innan november 21.

Tror inte heller på klämd slang, den måste i så fall vara rejält hopklämd. Ligger slangen på rekommenderat djup ska det inte kunna hända.

Konstigt att slingorna är seriekopplade om det är 40 mm slang, det hade inte jag accepterat.
« Senast ändrad: 09 juli 2023, 13:54:45 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kird3rf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för goda svar!

Bifogar här foton på cirkpumpen.

Utloggad Kird3rf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och här pÃ¥ övriga delar av systemet inomhus. 

Hur ser jag diametern på slangen när allt är täckt med isolering?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du ett skjutmått, sätt det över isolerigen och kläm till. det ger ca 3- 4 mm större. inte kanske lätt att se vad det är, men troligt är det 25 ( 1 tum ) eller 35 rör, anslutningarna på VP brukar vara 25 mm

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag skulle behöva typbeteckningen pÃ¥ pumpen. UtifrÃ¥n den gÃ¥r det förmodligen att hitta ett kapacitetsdiagram och dÃ¥ gÃ¥r det att bedöma vilket köldbärarflöde den ska kunna ge. Bilden är sÃ¥ suddig att det gÃ¥r inte att läsa vad som stÃ¥r etiketten. 

Det kan vara så att det inte finns någon sträcka slang inomhus utan övergången koppar/slang finns utanför huset. Köldbäraren räknas som brandfarlig vätska så det ska vara metallrör inomhus. Rören bör vara 35 mm med tanke på pumpens effekt.

Finns det inga dokument kvar från installationen av pumpen, offert eller beställning? Där bör det stå dimension på slang. 50 mm blir en hel del dyrare än 40 mm.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Räknat på 0,5 l/s vilket ger ett deltaT på ca: 6°, blir tryckfallet 150 Pa/m i 40 mm kollektor.

För två 190 meter seriekopplade borror ger det ett tryckfall på 114 kPa bara i bergkollektorn. Lägg till tryckfall i ledningar till och emellan borrhålen samt tryckfallet i värmepumpens förångare, filter och kopplingar.

Cirkulationspumpen klarar knappt tryckfallet i bergkollektorn vid 0,5 l/s. Önskvärt flöde är 1,05 l/s.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Diagrammet Lexus postade var precis vad som behövdes.

Jag får att tryckfallet vid 0,5 L/s blir 165 Pa/m men värdet beror på vilken viskositet hos köldbäraren man räknar med så det är i praktiken samma resultat. Enligt pumpdiagrammet kan det inte bli så högt köldbärarflöde att strömningen blir turbulent, tryckfallet ökar då kraftigt. Det betyder att om slangens ytterdiameter är 40 mm blir maximalt köldbärarflöde enligt min beräkning runt 0,45 L/s. Det ger ett deltaT på 6,5-7 grader vilket också stämmer med mätresultatet.

Nu är det sommar och köldbäraren är varm vilket betyder att pumpens effekt blir högre. Anledningen till att den inte larmade innan november 21 kan vara att dÃ¥ värmde pumpen ocksÃ¥ huset vilket betyder lägre köldbärartemperatur = lägre effekt = lägre köldbärardeltaT.  SÃ¥ pass mycket lägre deltaT att larmet inte utlöses.

Min åsikt är att det inte är något fel på anläggningen. Den fungerar som den ska göra när borrhålen är seriekopplade.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kird3rf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla! Stort tack igen för god hjälp och kloka synpunkter.

Gamla ägaren har lovat hjälpa mig leta fram gamla offerten/annan dokumentation. Tills vidare skickade han mig dessa foton över själva grävnings och borrningsarbetet från https://drive.google.com/file/d/1DsU7wh-KX6WSLBz65X65cW9GFxAJMONU/view?usp=sharing

Dessutom har jag detta protokoll från sista servicebesöket innan vi stängde av pumpen, ifall det kan vara intressant. Det var visst i december 2021: https://drive.google.com/file/d/1preEkUqTeqNCHiS1orhigSRSvLv58Yg0/view?usp=sharing.

Går det från bilderna ovan utläsa:
1) Är köldslingan seriekopplad?
2) Någonting om djupet på borrhålen? Finns det något register över borrhålsdjup hos kommunen som man kan lita på?
3) Vilken ytterdiameter har köldslingans slang?
4) Ifall vi vill parallellkoppla köldslingan, hur skulle ni rekommendera att det görs? Är det IVTs installatör som skulle göra denna omkoppling, eller någon annan typ av firma?

Jag återkommer så snart jag kan med bättre information om cirkulationspumpen i värmepumpen.

Vänligen,
Fredrik
« Senast ändrad: 11 juli 2023, 23:13:17 av Kird3rf »

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det går inte från bilderna att se om slingorna är kopplade parallellt eller i serie. På bild 9 syns de svarta slangarna som går ner i ett av borrhålen. Om foderrörets diameter var känd skulle det gå att uppskatta slangens diameter men jag vet inte vad det normalt är för dimension på foderrören.

SGU har ett brunnsregister dit alla borrhål ska anmälas men man missar det ibland (mitt borrhål finns inte med).

Serviceprotokollet var intressant. Enligt det var köldbärardifferensen 3,5 grader. Det ska vara omöjligt att uppnå med seriekopplade slingor. Det skulle kräva en cirkulationspump som kan höja trycket med ca 4 bar vid ett flöde på ca 0,9 l/s. En temperaturdifferens på 3,5 grader kräver parallellkopplade slingor. Det som talar mot parallellkopplade slingor är att då borde det finnas en brunn med ventiler för att justera in flödena genom slingorna men är slingorna lika långa kanske man hoppade över det.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kird3rf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bättre foto på cirkulationspumpen samt mer info om min IVT.



Vad är vår konklusion här? Att slingan nog inte är seriekopplad utan i) parallellkopplad utan ventiler eller ii) båda borrhålen kanske inte används?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!