Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB inomhus, ledningsdragnig OK?  (läst 1940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
KB inomhus, ledningsdragnig OK?
« skrivet: 29 november 2011, 18:06:59 »
Så där, efter en månadslång installationstid är VP igång, äntligen! Jag bifogar några bilder som visar hur det var tänkt och hur installationen blev. Jag vill gärna ha synpunkter på hur avluftningen är ordnad, kommer att fungera/kommer inte att fungera?
Bilderna kom lite i oordning (första försöket med bilder). B, i första bilden som det var tänkt. A, som installationen gjordes.
« Senast ändrad: 29 november 2011, 18:39:24 av Megajool »
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: KB inomhus, ledningsdragnig OK?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2011, 18:27:24 »
Förslag!

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: KB inomhus, ledningsdragnig OK?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2011, 11:07:54 »
Lexus förslag: tyvärr kunde inte nivÃ¥flaskan placeras  sÃ¥ för det sitter ett fönster  alldeles ovanför väggenomföringarna (inte med pÃ¥ skissen. en miss av mig). Avluftningsröret: Kan det överhuvudtaget fungera med den placering som gjorts?
Det finns f ö många åsikter: en servicetekniker som reparerar värmepumpar sade bestämt att det inte behövs någon avluftning "för brinevätskan avluftas i flera timmar vid påfyllningen i samband med installationen och all luft försvinner då". Han ansåg också att nivåkärlen som NIBE och andra skickar med vp är mycket sämre än än expansionskärl"
Ja, vem kan man lita på, vem vet?
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB inomhus, ledningsdragnig OK?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2011, 14:20:09 »
Hej!
Hos mig sitter nivåkärlet på inkommande, troligen vill man fånga upp luften innan den når cirkpumpen.
Man brukar avlufta ordentligt vid fyllning/installation, men det kan ändå finnas lite luft kvar.
Normalt har man KB-systemet trycklöst och då duger nivåkärlen utmärkt, men ska man t ex ha frikyla och behöver trycksätta systemet så kan ett tryckexpansionskärl vara bättre.

Sen förstår jag inte vad fönstret har med placeringen att göra, man får helt enkelt se till att nivåkärlet placeras på högpunkten och att högpunkten blir där ett nivåkärl får plats, är detta omöjligt så bör man sätta en luftningsnippel på högpunkten.
« Senast ändrad: 30 november 2011, 14:22:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: KB inomhus, ledningsdragning OK?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2011, 12:08:56 »
Hej Carl N!
I mitt fall sitter också nivåkärlet på inkommande KB-ledning och anslutningen/röret för nivåkärlet är placerat på högsta punkten så det är väl helt OK. Lexus föreslog helt enkelt att nivåkärlet skulle flyttas en bit åt höger så att det placerades just där KB kom in genom väggen och den placeringen är inte möjlig för då skulle man inte komma åt fönstret men jag kan inte se att det skulle ha någon avgörande betydelse för nivåkärlets funktion. Andra delen av Lexus förslag har en poäng: avluftningsröret är placerat just där utgående KB strömmar uppåt och viker av i den horisontella delen av ledningen. Ev gasbubblor skulle då fortsätta rakt upp i avluftningsröret vilket skulle ge en effektiv avluftning. Med den placering som avluftningsröret fått (se fotot) har jag svårt att se varför de uppåtstigande gasbubblorna skulle "välja" att ta av till vänster in i avluftningsröret, jag tror helt enkelt inte att avluftningen på utgående KB blir effektiv med risk för att eventuella gasbubblor samlas högst upp i KB-ledningen!
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!