Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmisolering av vind  (läst 2901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmisolering av vind
« skrivet: 08 mars 2005, 22:42:32 »
Jag bor i en 145m2 villa byggd under den härliga byggperioden under tidigt -70-tal _/-
Då snedtaken på övervåningen innehåller 15cm isolering mot yttertaket och vi måste elda onödigt mycket däruppe för att nå anständig inomhustemperatur, skall vi projektera någon form av tilläggsisolering av fastigheten. Även sommartid är temperaturen ett gissel då övervåningen blir som en bastu. Att enbart isolera sidovindarna och den lilla toppvinden, t ex med lösull, är en relativt stor åtgärd som kostar drygt 10.000:- plus landgångar. De relativt stora snedtaken blir då inte tilläggsisolerade  :( och sidovindarna kan då inte användas till någonting praktiskt.

Om jag istället väljer att varmisolera samtliga vindsutrymmen genom att lägga cellplast på takpappen och kompletterar med mineralull i takbjälkarna som bl a rekommenderas av Thermisol:
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.tak.php
http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
kan mina bekymmer kanske komma till sin ända. Hela taket blir bättre isolerat och jag kan lägga ett enklare golv på sidovindarna för att använda dessa som förrådsutrymme eller breddning av något rum för placering av säng, etc.

Jag har av leverantören förstått att det finns olika skolor  b00k för huruvida man skall behålla luftspalten eller ej och metoden är relativt ny.

Har talat med två besiktningsmän och bägge saknar erfarenhet av detta förläggningssätt. Finns kunskap om utvändig cellplastisolering hos deltagare i detta forum?
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmisolering av vind
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2005, 23:42:48 »
Djupt skeptisk!! inte ett ord om bef. luftspalt.. om den är kvar gör en isolering på taket liten7ingen nytta....
Jag skulle aldrig använda det där det kan bli mycket snö och som ligger kvar på taket hela vintrarna här uppe då blir det istappar helt säkert.
Precis som ett svar sa smälpunkten hamnar uppe på taket, då blir det istappar. Dom påstår att det löses med isolering utifrån hmm kanske om det är lite snö på taket!

Vi åtgärdade ett litet tak egentligen en enté det var enorma istappar!!!!!! dessutom en skola så vi var tvugna... när vi rev upp saknades luftspalt helt.. höjdskillnad på dom olika taken! då blir det ofta ingen luftspalt det är för "jobbigt"
men det var ca 800 mm mineralull!!!   vad gjorde vi jo tog bort ca 100 mm fixade en luftning.. luftad stÃ¥ndskiva som gick upp 500 mm pÃ¥ väggen upp mot "nästa" tak.

resultatet inte ens tendena till istappar!

Men är det i södra trakterna av landet där det sällan är snö på taken då kan det gå, men man måste göra nåt åt luftspalten annars är det ingen idé att isolera.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!