Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur en installation av tvÃ¥ Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode  (läst 33559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det tar lång tid men erfarenheten är att ett företag inte vill hamna där utan lösa problemet istället. Dvs redan när de fått reda på att ARN fått in en anmälan så kan de höra av sig.

Det finns dock en kategori företag som gör tvärt om och väntar på utslaget innan de gör någonting överhuvudtaget.

"Filar" på ett mail till Masanori Togawa, President och CEO för Daikin Japan. Lyckats att få tag på hans mail och även telefon faktiskt.

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan alltid reklamera till din leverantör, denne reklamerar till oss. Vi skickar alltid ut enheter som reklameras av våra återförsäljare, helt förutsättningslöst. Om vi begär in den reklamerade enheten från installatören för kontroll (det händer faktiskt, speciellt om hela enheter reklameras) så förbehåller vi oss rätten att neka garanti om kontroll hos oss visar att inget fel föreligger. Men vi nekar aldrig en återförsäljare rätten att reklamera och vi skickar alltid ut enhet om återförsäljaren kräver det. Någonting låter fel i din installatörs förklaring.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad mer ska jag göra då?
Min leverantör har pratat med er!
Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.
Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör  och genomföra ett "köp".
Men när det nu är problem saknas den goda viljan?
Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören?

Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!

Vad mer är det jag ska bevisa?

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad mer ska jag göra då?
Min leverantör har pratat med er!
Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.
Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör  och genomföra ett "köp".
Men när det nu är problem saknas den goda viljan?
Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören?

Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!

Vad mer är det jag ska bevisa?
Hej Thomas,

Jag vet inte med vem installatören har pratat. Vet ej heller vem som har rek. en installatör (jag ?)
Du skall inte behöva bevisa något, endast kräva att din enhet (inomhus?) byts ut. Din installatör reklamerar till oss och vi skickar en ny till honom. Din kommer i retur till oss. Vid godkänd reklamation så krediteras den till installatören.
Det är inte frÃ¥gan om att den goda viljan saknas utan det är frÃ¥gan om lagen och vem som har ansvaret. DÃ¥ installatören är vÃ¥r motpart och inte du, sÃ¥ kan vi inte skicka en ny enhet till dig och sedan kräva installatören pÃ¥ betalning om garantiansprÃ¥ket ej godkäns. Det skulle han bara bestrida.  Skicka ett PM till mig med installatörens namn (firmanamn) sÃ¥ skall jag be killarna att titta pÃ¥ detta imorgon.
/Daikin

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Thomas,

Jag vet inte med vem installatören har pratat. Vet ej heller vem som har rek. en installatör (jag ?)
Du skall inte behöva bevisa något, endast kräva att din enhet (inomhus?) byts ut. Din installatör reklamerar till oss och vi skickar en ny till honom. Din kommer i retur till oss. Vid godkänd reklamation så krediteras den till installatören.
Det är inte frÃ¥gan om att den goda viljan saknas utan det är frÃ¥gan om lagen och vem som har ansvaret. DÃ¥ installatören är vÃ¥r motpart och inte du, sÃ¥ kan vi inte skicka en ny enhet till dig och sedan kräva installatören pÃ¥ betalning om garantiansprÃ¥ket ej godkäns. Det skulle han bara bestrida.  Skicka ett PM till mig med installatörens namn (firmanamn) sÃ¥ skall jag be killarna att titta pÃ¥ detta imorgon.
/Daikin
Inläggen från Thomas som jag tolkat dom säger att han använt er sida för att begära offerter. Så på så sätt tror jag att han anser att det är ni som rekommenderat leverantören som svarade på hans förfrågan som gick via er sida.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad mer ska jag göra då?
Min leverantör har pratat med er!
Jag har försökt ringa Daikin men ni kan inte hjälpa mig.
Det gick bra att hjälpa mig och komma i kontakt med en installatör  och genomföra ett "köp".
Men när det nu är problem saknas den goda viljan?
Hur svårt kan det vara att hjälpa till när man ringer istället för att hela tiden hänvisa till installatören?

Min installatör och jag fick inte en så bra start om man säger så men han löste det och jag blev nöjd trots att jag gnällde på honom här i forumet, eloge till dem!

Vad mer är det jag ska bevisa?

Hej Thomas,

Idag så tog jag upp detta med ansvarig säljare som (du?) hade kontaktat också ?
Det klarnade upp lite i ärendet.
Visade sig att det hade fastnat hos säljaren (misskommunikation) efter att din installatör hade kontaktat honom.
Jag rek. att byta ut inomhusenheten så att ditt ärende kan få ett slut.

Hoppas att det löser sig nu.
Trevlig helg !
Mvh
Daikin

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
28 Juni installerades en ny enhet.  tummenupp
Har testat den genom att köra kyla en "stund", sedan växla till värme en "stund", tillbaka till kyla sedan värme igen, inget "tjut".  tummenupp
Även växlat till "värmepanelen" utan något "tjut" vilket kom nästan omgående med den gamla enheten.
Den nya beter sig helt annorlunda gentemot den gamla vad det gäller ljud/gångljud och reaktionen vid ändring av driftslägen (snabbare), känns tystare men det kan vara inbillning? dontknow :)
Vi fÃ¥r se vad som händer när kylan kommer men för nu verkar det jättebra, hÃ¥ller tummarna!  :)
Har bett om återkoppling för den gamla enheten, något måste ju vara galet med den?

Ha en go sommar!  wave

 
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Va skönt att höra! Kör nu kyla så mycket du orkar.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
28 Juni installerades en ny enhet.  tummenupp
Har testat den genom att köra kyla en "stund", sedan växla till värme en "stund", tillbaka till kyla sedan värme igen, inget "tjut".  tummenupp
Även växlat till "värmepanelen" utan något "tjut" vilket kom nästan omgående med den gamla enheten.
Den nya beter sig helt annorlunda gentemot den gamla vad det gäller ljud/gångljud och reaktionen vid ändring av driftslägen (snabbare), känns tystare men det kan vara inbillning? dontknow :)
Vi fÃ¥r se vad som händer när kylan kommer men för nu verkar det jättebra, hÃ¥ller tummarna!  :)
Har bett om återkoppling för den gamla enheten, något måste ju vara galet med den?

Ha en go sommar!  wave
tummenupp
Trevlig sommar!

Mvh
Daikin


Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grattis till att du/ni äntligen fått detta uppklarat!
Ha en god och svak sommar thomas.   a:gl
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack alla, wave kyla blir det!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej alla och god fortsättning pÃ¥ det nya Ã¥ret!  wave

God fortsättning är det tyvärr inte med min Nexura som börjat tjuta igen!  FiR
Samma beteende som den förra, har den inställd på 17-18 celcius, då håller den ca 21-23 celcius i källaren .
GÃ¥r ej att ha högre för dÃ¥ blir det bastu!  :) Den förra gjorde likadant, och ja!, ingÃ¥ngshÃ¥let för rören är tätat!  tummenupp
Skulle fÃ¥ Ã¥terkoppling pÃ¥ den förra enheten om det förelÃ¥g nÃ¥got fel med den men jag har ej hört nÃ¥got ännu?  dontknow

Kommer att lägga upp en video när jag "redigerat" klart den med flera klipp frÃ¥n olika dagar.  tummenupp

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har även kontaktat min installatör ska jag tillägga!  help  :)




« Senast ändrad: 07 januari 2019, 20:35:57 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Robin_89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Daikin XRH40
Har även kontaktat min installatör ska jag tillägga!  help  :)




Fyyy!!! Lider med dig, min xrh har ett liknande tjutande problem runt 0an oxå, får ej ngt svar från ÅF heller.. följer din tråd.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Fyyy!!! Lider med dig, min xrh har ett liknande tjutande problem runt 0an oxå, får ej ngt svar från ÅF heller.. följer din tråd.

Det kommer svar, jag är inte orolig!  :)
Min installatör a:gl har skött sig grymt bra efter en lite "dÃ¥lig start" som blev bra i slutänden!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!