Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfuktare i krypgrundsfrÃ¥ga  (läst 1023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wousublat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avfuktare i krypgrundsfråga
« skrivet: 15 april 2024, 08:32:33 »
I min krypgrund satte folket som bodde här före oss en vanlig husavfuktare (Frigidaire, förmodligen 10+ år eller äldre). Det fungerade bra de första 5 åren vi bodde här, och det brann ut under helgen. Jag har ersatt den med en Whirlpool på rekommendation av personalen på min lokala Home Depot, eftersom det är en tillräckligt liten krypgrund för att den förmodligen inte behöver en enhet i industriell storlek.

Jag läste pÃ¥ nätet att eftersom vÃ¥r ugn ocksÃ¥ finns i det utrymmet sÃ¥ ska en avfuktare inte finnas där nere, eftersom avfuktaren innehÃ¥ller köldmedium och därmed skapar en brandrisk. Min VVS-kille har försäkrat mig om att det gÃ¥r bra att ha en avfuktare med köldmedium pÃ¥, eftersom VVS-systemet där nere har en köldmedieledning kopplad till sig. Är det verkligen säkert för mig att använda den här avfuktaren där nere, eller ska jag bita ihop och ringa "experter"  för att fÃ¥ dem att hitta en bättre lösning?
« Senast ändrad: 15 april 2024, 08:53:16 av Rickard »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Avfuktare i krypgrundsfråga
« Svar #1 skrivet: 15 april 2024, 08:47:16 »
Man ska inte tro på allt man läser på nätet om sådana saker. Följ istället vad som står i installationsanvisningarna för aktuell avfuktare samt vad som ev står i villkoren från ditt försäkringsbolag.

Det är ju inte alla köldmedier som är brännbara heller, man fÃ¥r inte dra dem över en kam. Och det bör stÃ¥ pÃ¥ avfuktarens typskylt vilken slags köldmedium den använder.  Mängden köldmedium i en avfuktare är ju ocksÃ¥ ganska försumbar, det brukar röra sig om nÃ¥gra tiotal gram. Brandbelastningen, om det nu skulle vara ett maximalt brännbart köldmedium som t ex R600a eller R290, är inte större än frÃ¥n drivgasen i en liten sprayburk.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfuktare i krypgrundsfråga
« Svar #2 skrivet: 15 april 2024, 08:56:39 »
Förstår att det är maskinöversatt (testa översättaren DEPL för bättre översättningar) men att det finns en ugn i krypgrunden låter märkligt.
Pratar du om en vanlig källare, inte en krypgrund?
I Sverige finns det begränsningar för t.ex. propan, att de får innehålla max 500 gram köldmedium inomhus.
En avfuktare har troligen avsevärt mindre gas i sig än så.
Reglerna kan säkert skilja sig mellan länder och olika typer av gaser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Avfuktare i krypgrundsfråga
« Svar #3 skrivet: 15 april 2024, 11:07:21 »
Känns lite USA över inlägget, funderar på om det syftar på gasvarmvattenberedare eller gasdriven centralvärme - furnace?

Köp en avfuktare med R134A, ingen brandrisk mer än elektriska fel som kan hända med allt som blir utslitet med åren.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!