Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det nÃ¥got konstigt med min Thermia Diplomat 8?  (läst 3366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #15 skrivet: 14 december 2021, 18:22:26 »
Är det täta varmvattenkörningar? Kanske något knas med växelventilen? Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #16 skrivet: 14 december 2021, 19:08:24 »
Slänger in en bonusbild, frågan är vad detta säjer expertisen? Hur lång tid är denna skalan på?

Normalt ska en sådan bild visa en varmvattenkörningar på ca 10 minuter (en varmvattenkörning som värmer vattnet 7 grader kräver mindre än 2 kWh) åtskilda av perioder på flera timmar då pumpen värmer huset alternativt står still. I det här fallet ser det ut att vara en varmvattenkörning gissningsvis var 20:e minut. Växelventilen behöver kontrolleras, det är troligen fel på den.

Blir problemet med varmvattenkörningarna löst tror jag resten av problemen också får sin lösning. Det verkar som om reglersystemet inte kan hantera den uppkomna situationen.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #17 skrivet: 14 december 2021, 19:45:31 »
Din framledning var 45(35) bild två. Detta var för en värmekörning. Hysteres kan möjligen bryta värmekörningen då, den kan vara inställt på 10 dvs 35+10=45. Temperaturen tyder på att många slingor är strypta och för varmt vatten kommer tillbaka. Kan ju även vara om växelventilen läcker så blir det konstiga värden. Jag har max 32 grader i framledning och runt 25 i retur vid -20 ute. Allt öppet.

Varmvatten menyn

Start 50(50), betyder att bottengivaren är 50 grader (det första av dessa 50). Toppgivaren är den varmvattentemperatur du ser i vanliga menyn temperatur VARMVATTEN 52 grader. Värdet inom parentesen är när en vv körning skall starta. Vill du att den skall starta med kallare vatten så minskar du på START till 45 t.ex.

Längst ner i Varmvatten menyn står Vikt vv temp 50. Det betyder att det viktade värdet mellan topp och botten givaren är just nu 50 dvs den skall starta för en vv körning

elpatron slår på tror jag för att den skall köra en legionella körning nu. Du har temperaturen för legionella 60 grader men den hinner aldrig upp i 60 grader för värmekörning kommer emellan och av någon orsak måste den vänta (startar om xxx minuter), möjligen pga hysteres och så kommer den igen då på att den skulle ju köra en legionella nu så håller den på.

Tror att om du går in i servicemenyn och installation och där på loggtid väljer 16 så kommer dina kurvor att visas för 24 timmar. Men det tar 24timmar innan du ser hela 24 timmar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #18 skrivet: 14 december 2021, 23:03:47 »
Okej, det verkar som mitt mission blir att felsöka eller rent av byta växelventil? Byter jag hela ventilen, motorn eller båda?

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #19 skrivet: 15 december 2021, 08:25:32 »
Jag tror du ska prova att sänka VV-start till 40, vilket är default från fabrik.
Har du den på 50 så kommer den att starta VV-laddning väldigt ofta.
Topptemperaturen efter VV-laddning är ju inte så mycket över 50 och startgivaren kommer aldrig att bli över
50, vilket innebär att den vill göra VV nästan hela tiden.

Att elpatronen går beror just på att den priotriterat VV och Integralen är nere på -700 ish
eftersom den aldrig får möjlighet att köra husvärme tillräckligt länge.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #20 skrivet: 15 december 2021, 23:20:21 »
Jag tror du ska prova att sänka VV-start till 40, vilket är default från fabrik.
Har du den på 50 så kommer den att starta VV-laddning väldigt ofta.
Topptemperaturen efter VV-laddning är ju inte så mycket över 50 och startgivaren kommer aldrig att bli över
50, vilket innebär att den vill göra VV nästan hela tiden.

Att elpatronen går beror just på att den priotriterat VV och Integralen är nere på -700 ish
eftersom den aldrig får möjlighet att köra husvärme tillräckligt länge.
Men vad innebär detta för varmvattentemperaturen? Den kommer starta göra varmvatten när den är nere i 40? Kommer jag få lägre varmvattentemoeratur ut i huset?

Utloggad Anders Hansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #21 skrivet: 15 december 2021, 23:50:42 »
Jag ändrade start till 44 grader och vips så visar ju displayen full VV beredare. Det har den aldrig gjort. Det måste betyda att nu fattar VP att den inte behöver göra varmvatten?
I somras när utetemp låg över värmestopp (17 grader) så gjorde VP VV i tid och otid trots att jag inte hade förbrukat något VV.

Kan det ha vart så enkelt?

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #22 skrivet: 16 december 2021, 08:27:46 »
Men vad innebär detta för varmvattentemperaturen? Den kommer starta göra varmvatten när den är nere i 40? Kommer jag få lägre varmvattentemoeratur ut i huset?

Nej det får du inte. När den laddat VV så är ju tanken "full" med den temperatur den klarar att göra. Sänkningen till 44 innebär bara att det dröjer längre tid innan den gör nästa VV-laddning. När du tappar VV så sjunker ju inte temperaturen i toppen lika fort som i botten, där det kalla vattnet fylls på. Det vatten du tappar tas ur toppen av tanken.

Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2024, 21:06:54 »
Slänger in en bonusbild, frågan är vad detta säjer expertisen? Hur lång tid är denna skalan på?
1 timme och 35 min på min Diplomat 8

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Är det något konstigt med min Thermia Diplomat 8?
« Svar #24 skrivet: 11 mars 2024, 10:20:42 »
Om du håller inne +tecknet så ser du.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!