Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Starter?  (läst 2810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Starter?
« skrivet: 13 januari 2009, 22:32:55 »
Hej alla!
Har under 5 år funderat varför det blir ett antal starter vintertid med minusgrader
då pumpen borde gå jämt.
Detta sker vid avslutad vv produktion vad jag kan förstå.
Förslag på åtgärder från någon klok? (Vet att det finns många här på forumet)
Läckande växelventil? Ändra värden? (dock inte hyresvärden) hihi.

Tacksam för råd!
Ã…ke N





 
Nibe 1210-5 ~100 aktiv borra. 1,5 plan boyta
110 m2 +80 källare. Byggt 1964.
Dovre vedkamin för trivsel och extravärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Starter?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2009, 09:05:29 »
Nja, inte går den väl jämt?
I så fall är den riktigt underdimensionerad.

Vid köldknäppar då det blir riktigt kallt ute så ska den gå jämt och då ev stötta med lite elpatron om den är rätt dimensionerad. Men större delen av vintern så är det väl inte så kallt att du behöver elpatron för att hålla värmen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Starter?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2009, 18:17:36 »
5 årskalaset gick av stapeln i höstas och följande rapport lämnades av mig då:

"Firar 5 år i dag med niben och har äntligen slutat springa hysteriskt i pannrummet och sitta klistrad vid detta utmärkta forum utan har ett mer nyanserat förhållande till vp:n nu.
Antalet starter har varit 21842. Drifttid 20 077 och TS 474.
Årsförbrukning VP strax under 7000 kwh för värme och vv och ca 6000 för hh el ger en total förbrukning på ca 13000 kwh/år vilket var en halvering mot tidigare förbrukning.
Hålet är lite "klent" men stabilt och hade jag gjort detta i dag hade det blivit mera borra och kanske ett snäpp större pump."

Fortfarande så känns det lite onödigt att pumpen ska slå av efter vv produktion när värmebehov föreligger.

mvh Ã…ke N



Nibe 1210-5 ~100 aktiv borra. 1,5 plan boyta
110 m2 +80 källare. Byggt 1964.
Dovre vedkamin för trivsel och extravärme.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Starter?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2009, 18:52:48 »
Fortfarande så känns det lite onödigt att pumpen ska slå av efter vv produktion när värmebehov föreligger.

Vad menar du med "när värmebehov föreligger"?

Ditt behov, eller att GM understiger startvärde?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Starter?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2009, 21:00:01 »
Fortfarande så känns det lite onödigt att pumpen ska slå av efter vv produktion när värmebehov föreligger.

VP:n jobbar normalt så att om VV-temp ligger högst 2 ºC över VV-start så växlar den till VV-laddning då gradminutersräknaren nått noll. Alltså anser då VP:n att inget värmebehov föreligger.

Du kan alltid testa att inaktivera elpatron och skruva upp ratten pÃ¥ max för att se hur varmt det blir inne med kontinuerlig kompressordrift.  fiR:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Starter?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2009, 23:07:53 »
Min Thermia hade ett fel i styrdatorn (seriefel) som gjorde att den stannade varje gång den producerat varmvatten. Den löste ut pga av för hög returtemp, det skulle vara inaktiverat vid vv drift o några minuter efter.
Det löste man med som jag ser det fusk man flyttade ut returgivaren så den känner inte av returtemp vid vv produktion

Om DIN pump har ett värmeunderskott i huset efter vv produktion (gradminuterna under inställt startvärde) då skall pumpen växla över till värmeproduktion direkt UTAN stopp.

Men tvivlar iofs på att det är nåt sånt... vet du att den stannar trots att gradminuterna är så låga så den borde gå kontinuerligt!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Starter?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2009, 21:10:43 »
Hällo niben... Jag anar att jag förstår vad du menar så jag förklarar din frågeställning på mitt sätt... Jag har ochså ställt mig frågan hur i H-vitte kan den stanna efter tappvattenproduktion.

Jag har min nibe 12-10 7kw ute i garaget och lever lite spartanskt i huset med hinkspolning på toa och ett badkar mitt i det 50 kvadratmeter stora garaget. Varmvattenbehovet är inte så stort så jag har 30 grader som tillslag för tappvatten allt som oftast. Men innan ett bad (i det pampiga badrummet) så hissar jag upp beredaren till max genom att tillfälligt höjja starttempen. Ofta så timar jag in detta då pumpen redan är i gång och efter en höjning så återgår pumpen till att producera värme till huset (som den borde) Men om tempen varit nära 30 grader (typ 35) så sjunker tempen fort i beredaren så efter en stund 20-30 min husvärmeproduktion så tvingar jag igång tappvattenproduktion en gång till, Vid 43-46 grader som tillslag och då efter denna tappvattenvärmning så slår oftast pumpen av helt, för att sedan återstarta innom 2-4 minuter och avsluta gradminutsunderskottet som den lika gärna kunde ha betat av direkt efter sista tappvattenproduktionen. Detta kan röra sig om 20-60 gradminuter i underskott.

SÃ¥ efter en tappvattenproduktion sÃ¥ fortsätter pumpen som den logiskt ska göra. Men inte efter 2 tappvattenproduktioner, dÃ¥ stannar den helt i nÃ¥gra fjuttiga minuter innan den betar av de sista gradminuterna..  Att den är inställd pÃ¥ minimum 20 minuter mellan starterna spelar ingen roll. Den startar om efter nÃ¥gra min i alla fall.

Lite irriterande för dÃ¥ blir badandet till ljudet av pumpen och grundvattenvärmen som sjuder genom plattväxlare.   Antar att ditt problem är liknande mitt, för om din pump stannar varenda gÃ¥ng tappvattenproduktionen avslutats sÃ¥ är din pump sjukare än min, Haha!! 
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Niben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Starter?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 23:12:04 »
Min allra högst personliga teori är att röret då givaren för framledningen sitter blir väldigt varm under vv beredningen och att detta fenomen påverkar styren i vp:n.
Ã…ke
Nibe 1210-5 ~100 aktiv borra. 1,5 plan boyta
110 m2 +80 källare. Byggt 1964.
Dovre vedkamin för trivsel och extravärme.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Starter?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2009, 00:33:29 »
NAAAHH!!  Inte pÃ¥ min 1210'a i alla fall, För dÃ¥ skulle den slÃ¥ av efter varenda tappvattenproduktion. Eller menar du att din VP slÃ¥r ifrÃ¥n en stund efter alla tappvattenproduktioner? Jag har lusläst min manual för att se om det är nÃ¥gra parametrar som är fel, men inget av det jag läst överensstämmer med mina stopp. wwb produktion i max 45 minuter finns det nÃ¥got som heter, och sedan 15 min värme till huset innan wwb produktion kan startas pÃ¥ nytt... Men där stÃ¥r inget om ett stopp av pumpen för betänketid.

Sedan stÃ¥r det i manualen att Varmvattenproduktionen prioriteras och styrs med hjälp av temperaturgivare i vattenvärmaren och driftpressostat.  Inte en enda gÃ¥ng har jag hittat nÃ¥got om att VP'en behöver stanna till och fundera nÃ¥gra minuter utan allt ska kunna flyta pÃ¥ utan driftsstopp... SÃ¥ nÃ¥got är fel. Men vad.. Tror inte pÃ¥ teorin om felplacerad tempgivare, för dÃ¥ skulle min stanna varenda gÃ¥ng den slutfört wwb produktion eftersom sluttempen i yttermanteln alltid är den samma..55 grader.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Starter?
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2009, 10:06:13 »
Min allra högst personliga teori är att röret då givaren för framledningen sitter blir väldigt varm under vv beredningen och att detta fenomen påverkar styren i vp:n.
Ã…ke

Prova i så fall att öka på VB diff VP till minst uppåt 16-17 ºC, kanske 20 ºC.
« Senast ändrad: 18 januari 2009, 10:14:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!