I Eco plus har IVT satt 50% på kompressorn som begränsning, medan i läge komfort ( som jag har nu) tror jag 80% är gränsen.
Intressant info, Jag börjar tro att de som designar IVT blivit totalt knäppa i huvet?
Självklart drar kompressorn mindre effekt på 50 % än på 80 %, men totala mängden energi blir ju inte mindre bara för att man fesar på med lägre frekvens.
Förmeln för energi är effekt x tid och ökas effekten så minskar tiden motsvarande vid VV-laddning.
Det enda som påverkar totala mängden instoppad energi är hur högt i temp man kör på VVB, COP ökar med lägre temp så där finns en viss vinst att göra.
Sen finns en diskussion om vid vilken frekvens som själva kompressorn har bäst COP, och svaret brukar blir att en scrollkompressorn har minst intern förlust på hög last, dvs 50 % ger mer förlust än 80%.
Så nån i IVT verkar ha riktigt mycket otur i tankeverksamheten.