Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passar denna koppling till 17 mm järnrör övergÃ¥ng till 15 mm kopparör  (läst 3490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janne67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag ska byta ut elementen hemma nu för vi har blivit med bergvärme och våra gamla är enkelpaneler för högtemp. Jag ska gå från ca 17 mm ytterdiameter järnrör till 15 mm kopparrör. De nya elementen ansluts ca 82 mm cc från vägg mot idag 27-30 mm. kopplet blir matat från sidan. Så här har tänkte jag göra jag kapar det övre röret så kort som möjligt och in i kopplet och det nedre röret kapas så kort som möjligt och in i en klämringskoppling (med stödhylsor). Översta bilden.

Järnrören kapar jag av och använder superblue 3/8 https://www.evbutiken.se/vvs/3-kopparror-rordelar/klamringskopplingar-vsh/klamring-super-blue-d1282 i en klämringskoppling 18x15 mm https://www.evbutiken.se/vvs/3-kopparror-rordelar/klamringskopplingar-vsh/rak-koppling-d1401-gul-forminskad. Så här ser det ut idag järnrören ä ca 17 mm i ytterdiameter. Enligt rinkabyrör måttabell (nedersta bilden) så är det 10R som motsvarar 17 mm har jag fattat rätt? Är G10 det samma som 10R?

Har även dessa anslutningar som jag ska gå på direkt på gamla gängen och de verkar också vara17 mm. Där tänkte jag mig dessa kopplingar 15xG10 https://www.evbutiken.se/vvs/3-kopparror-rordelar/klamringskopplingar-vsh/rak-koppling-d1404-gul-slatanda-x-invandig-ganga. Har jag tänkte rätt här med dimensioner och lösning?

« Senast ändrad: 04 april 2015, 09:05:53 av janne67 »

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Ja, G10 är samma dimension som R10, men de är gängade på olika sätt, den ena är rak, den andra lite konisk, jag kommer aldrig ihåg vilken som är vilken, men tror G är rak.
Dimensionerna stämmer och det fungerar, men det blir kanske lite dyra kopplingar om du har många. En rörmokare skulle kanske kapa en bit över golvet och göra gängor och sedan dra nya rör upp.

Utloggad janne67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Passar G10 med 10R?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
Tänk på att radiatorkopplingar och liknande inte nödvändigtvis har vanliga rörgängor. Rörgängorna används dels då man gängar stålrör vid montaget och dels på alla slags rördelar som kan tänkas behöva skruvas ihop med sådana rör.

Om de kallas R eller G beror inte bara på om det är rak eller konisk gänga utan även på vilken standard man går efter. Svensk officiell standard, svenska branschstandarder, utländska nationella standarder, EN och ISO är inte riktigt överens på den punkten och det har också ändrats en del fram och tillbaks under årens lopp. Man får alltså vara beredd på att vilken gänga som helst KAN kallas antingen R eller G. Extremfallen är att enligt äldre svensk standard (fram till 1970- eller 80-talet) så talade man om R för både rak och konisk gänga, medan båda kallades G i äldre fransk standard. Det finns många envisa och kompromisslösa gängnördar som kan gå över lik för att få igenom sin egen ståndpunkt om de råkar hamna i en beslutsfattande position.

Egentligen är det märkligt att rörgängorna, som egentligen är måttsatta i tum, fortfarande finns kvar. Inom elinstallationsbranschen har man ju under de senaste 10 åren faktiskt lyckats ersätta de s k pansarrörsgängorna (Pr), som var måttsatta med diametern i millimeter och gängstigningen i tum, med metriska fingängor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!