Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbortfall  (läst 3714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektbortfall
« skrivet: 04 juni 2016, 16:19:30 »
Hej
Efter en del strul med min anläggning (frusit under vintern)  har jag lyckats fÃ¥ igÃ¥ng cirkulationen men effekten är inte detsamma (fÃ¥r knappt 50 grader i vattnet). Anläggningen fungerat väl i nÃ¥gra Ã¥r. Just nu kör jag bara pÃ¥ rent vatten (jag var rädd för läckage). Nu har jag ett par frÃ¥gor.
1. Kan det bli så pass stor skillnad i temperatur (ca 20 grader) mellan vatten och glykol?
2. Kan cirkpumpen bli skadad och ha lägre effekt (är det inte så att den funkar eller inte funkar?)
3. Kan pumpen ha sämre effekt när det finns föroreningar i rören+

Tacksam för svar (och råd)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effektbortfall
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2016, 21:14:07 »
1. Rent vatten har högre specifik värme än glykolblandning så detta borde bara påverka effektiviteten till det bättre.
2. Ja, funkar den inte så blir ju effekten mycket sämre.
3. Föroreningar kan både påverka cirkulationen men också värmeöverföringen.

Men har du en fungerande IR-termometer så borde du kunna mäta dig fram till var problemet är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektbortfall
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2016, 22:19:29 »
Tack för det snabba svaret. Med strul menade jag att det fanns en sörja i ledningarna när jag tömde dem på den gamla glykolen. Drar slutsatsen att det kan finnas lite "skit" kvar och då blir cirkulationen lidande men borde det inte leda till överhettning? Jag spolade faktiskt rent rören med vatten och det hjälpte men som sagt jag kommer inte upp till mera än 50 grader. Hade nog för dåligt tryck (trädgårdsspruta). Får komma på nåt att rensa rören bättre.
Tack för din mommentar , det hjälpte i alla fall.
/Eugen

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektbortfall
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2016, 08:18:45 »
OM det är beläggningar eller annat skit och inte felande hårdvara så kontakta invekta green i Gällö, se om dom har någon i din närhet som kan rena din anläggning, väldigt bra grejor, rengjorde palmevapnet på sin tid när alla andra misslyckats.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektbortfall
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2016, 10:19:35 »
Tack för det snabba svaret. Med strul menade jag att det fanns en sörja i ledningarna när jag tömde dem på den gamla glykolen. Drar slutsatsen att det kan finnas lite "skit" kvar och då blir cirkulationen lidande men borde det inte leda till överhettning?
/Eugen

Kan du säga vad för slags "glykol" du hade i systemet?
Tecken på etylenglykol...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Effektbortfall
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2016, 11:36:42 »
är det inte så att att du har luft nånstans i systemet ? Vatten borde öka effekten , dålig pump borde ge högre temperaturer om flödet minskar (höga temperaturer är inte alltid önskvärda , hög temp lågt flöde kanske var situationen innan rengöring)
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Effektbortfall
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2016, 20:28:56 »
Hej
Efter en del strul med min anläggning (frusit under vintern)  har jag lyckats fÃ¥ igÃ¥ng cirkulationen men effekten är inte detsamma (fÃ¥r knappt 50 grader i vattnet). Anläggningen fungerat väl i nÃ¥gra Ã¥r. Just nu kör jag bara pÃ¥ rent vatten (jag var rädd för läckage). Nu har jag ett par frÃ¥gor.
1. Kan det bli så pass stor skillnad i temperatur (ca 20 grader) mellan vatten och glykol?
2. Kan cirkpumpen bli skadad och ha lägre effekt (är det inte så att den funkar eller inte funkar?)
3. Kan pumpen ha sämre effekt när det finns föroreningar i rören+

Tacksam för svar (och råd)

1. Rent vatten har andra tekniska egenskaper jämfört med en glykolblandning. Förutom den specifiska värmekapaciteten som Carl redan nämde är det t.ex. viskostiteten och värmeledningstalet som skiljer sig. Med vatten är det lättare att få turbulent flöde vilket har positiva effekter vid värmeöverföringen i solfångaren.

2. Cirkulationenpumpen blir inte skadad av vattnet. Däremot kan vissa (nyare) pumpar vara känsliga mot föroreningar i värmebäraren.

3. Ja, föroreningar minskar Effekten. För att få bort föroreningarna måste man spola hela anläggningen.

Antar att du sen vill fylla upp anläggningen med glykolblandning igen. Då är det viktigt att få bort allt vatten ur systemet för att undvika frysskador.
Vill man driva en anläggning enbart med vatten krävs det speciella lösningar respektive konstruktioner.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effektbortfall
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2016, 08:53:01 »
Om cirkpumpen ger lågt flöde så borde vattnet från solfångarna bli varmare, inte kallare.
Enda möjliga (som jag ser det) orsakerna till den lägre effekten är:

1. Du har flera parallellkopplade solfångare men får bara cirkulation i vissa dem.
2. Du har beläggning i solfångarna som gör att värmeöverföringen blir dålig.
3. Om du med "50°C" menar den temp det blir i tanken så skulle du kunna ha en SYR-ventil som läcker, eller någon tappvattenkran som läcker varmvatten så att du förbrukar energi kontinuerligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LImE755

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektbortfall
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2016, 18:55:06 »
1. Rent vatten har högre specifik värme än glykolblandning så detta borde bara påverka effektiviteten till det bättre.
2. Ja, funkar den inte så blir ju effekten mycket sämre.
3. Föroreningar kan både påverka cirkulationen men också värmeöverföringen.
Men har du en fungerande IR-termometer så borde du kunna mäta dig fram till var problemet är?

Bra tips! Tack för hjälpen!!! :)


___________
borra och bygga med geotronics är fantastiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!