Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 juni 2010, 23:11:17 »

BANALA fiR:


 ;D
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 06 juni 2010, 22:16:57 »


Trådskaparen här!

Skall vi säga att ursprungsfrågan är rejält uttömd. Och jag förstår till fullo att radiatordimmensioneringen
bör ta hänsyn till att så låg framledningtemperatur som möjligt är det bästa för att få en så bra drift- och ekonomisituation som möjligt.

Ju lägre framledning (och större raddar) desto gynsammare driftsekonomi. Min UKV har inte ett dyft med dimmensioneringen av raddar att göra, utan fyller en helt annan funktion.

Jag är nöjd med de svar som framkommit. Och jag tycker att ni alla kan lägga ner stridyxan nu.
Det är ju trots allt bara så banala saker som värmepumpar vi pratar om, eller hur?

//JaGus
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 06 juni 2010, 11:28:42 »

om balansen i systemet inte ses över speciellt i ett 80/60 system 80 m2 eller 8000m2 så är inte den entrepanaden klar ..
och tyvär måste jag då skriva att kunden fick en påhoppare i pannrummet med bristande kunskaper inom vvs och och enda driftkunskap är genomgången hos en V-P tillverkare . (wannabe gänget)

Har skrivit det förut och gör det igen . Det finns massor med bra installationer i 80/60 system gjorda från norr till söder som fungerar .så det är inte ovanligt . 

Pris skilnnaden  för ett fungerande system mot en standardlösning   :)  kan till och med i vissa fall bli billigare i matrial anskaffningen men det blir då lite mer timmar i pannrummet så skillnaden är inte så stor att man baxnar .

principerna för ett fungerande system stort eller litet är dom samma . 6kw eller 2500kwh är dom storlekarna på effektbehov av termiska skal som jag lämnat och gjort med samma principer . vvs ingenjörerna runt om i landet gör ännu större konstruktioner och det är inte lättare vid en t.e.x full effekts dimensionering av ett stort system eller litet . Reglerdatorns huvud styr ser ungäfär likadan ut med dom parametrar som justerar är och börvärden  till och frånslag av spets eller vad man nu vill styra .   

slut citatet i detta ämne från mig blir Har villa ägaren ett högtempat system fråga efter referenser på tidigare installationer ,Fråga om hur dom tänkt lösa driftproblemen som kan uppstå .Kan den som är ute och offererar inte sänka sig till villa ägarens nivå och förklara så här gör vi för att skapa balansen så här gör vi med alla dom driftfall som uppstår .protokoll med flöden och ventiljusteringa m-m .och en enklare driftpärm , Välj en annan entrepenör .
cocacola
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 juni 2010, 10:32:04 »

Jag håller med Ville, rent generellt så säljs det mycket värmepumpar till villamarknaden som inte är lämpliga tillsammans med befintligt radiatorsystem, min bild är i vart fall att det är vanligare med dåligt balanserade anläggningar än med t.ex. maskiner med R134a i sig. (som bevisar att installatören i vart fall försökt komma runt problemet med högtempsystemet)
Ofta märker inte kunden av att värmepumpen blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute och kompressorn stannar, men de gånger de uppmärksammar problemen så byts det radiatorer, eller kompletteras med fläktradiatorer.

Många installatörer avråder kanske att sätta in en värmepump i den typen av hus, men en kund som kontaktar några installatörer hittar säkert till sist en som säger att "det funkar" och så är karusellen igång.

Och än en gång, jag säger inte att det inte GÅR sätta in värmepump som fungerar i högtempsystem, jag påstår bara att det är ovanligt.
Det är vanligare att man åtgärdar radiatorkretsen (Byter ut/kompletterar) än att man gör någon speciallösning på själva värmepumpen.

På fastighetssidan och i kommersiella lokaler är det säkert vanligare med med speciallösningar på själva värmepumpen, men då talar vi ju också om helt andra pengar.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 juni 2010, 21:17:32 »

vilket är inte så ?

menar du att alla högtempade system som fått värme pumpar installerade inte fungerar? då slänger du skit på i princip varenda firma som sysslar med såna installationer .

att alla som sysslar med beräkningar gör fel .Dom tjejer och killar som sitter runt om i landet och räknar på sånt här vvs ingenjör är deras benämning.att dom inte kan ett skit.  Dom är grymt duktiga . det är synd att min mentor inom det här inte är här och skriver
så ser det ut .
vilken del hänvisar du till  och vad grunnar du dina åsikter på och vilka är källerna till din kunskap som säger att det inte går för jag bemöter dom gärna .
c-c
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 04 juni 2010, 20:17:22 »


har du gjort några såna jobb Ville . du vet man får inte betalt om det inte fungerar .
coca cola  *vinkar*

Ja vore det så enkelt så.
Tyvärr ser det ju inte ut så :(
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 juni 2010, 20:08:54 »

Post of the year Thumbsup
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 juni 2010, 19:56:42 »

 ville  ;)  man kan utnytja befintlig rad yta som finns i ett 80/60 system .
vill du inte öppna ögonen för det och förstå att det går men att det inte är lika optimalt som ett låg tempat system kan jag inte göra något åt det .

läs inläggen och försök förstå vad som menas med balans i systemen . det är sånt som stora bostads bolag lägger hur mycket pengar på som helst på när dom trimmar sina anläggningar . samma principer gäller i ett litet hus .så en 50 eller 60 tals fastighet som utrustas med värmepump och har ett 80-60 system . tror du dom samtidigt byter samtliga radiatorer då ? nej då anpassas det efter förutsättningarna.

har du gjort några såna jobb Ville . du vet man får inte betalt om det inte fungerar .
coca cola  *vinkar*
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 04 juni 2010, 19:39:09 »

*roflmao* vi skriver om samma sak .Fast i olika meningar .
när senariot uppträder som Rickard skriver handlar det om hur mycket fel det är på balansen , en viss del går att styra bort men kommer man förbi den gränsen ja då blir det en anpassning av vvsen för att underlätta för styren och få systemet i balans ,  :)

c-c :)
Större radiatoreffekt ja, som alla utom 2 hela tiden har förespråkat.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 juni 2010, 12:06:03 »

 *roflmao* vi skriver om samma sak .Fast i olika meningar .
när senariot uppträder som Rickard skriver handlar det om hur mycket fel det är på balansen , en viss del går att styra bort men kommer man förbi den gränsen ja då blir det en anpassning av vvsen för att underlätta för styren och få systemet i balans ,  :)

c-c :)
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 04 juni 2010, 11:57:32 »

Ivt har styrt på returen och har inte haft gradminuter att leka med. Jag tycker den lösning funkat bättre, när man lärt sig jobba med den.
Men den är nog på väg bort, då de senaste maskiner har styrningar som har styrningen via framledningen.


Styrning på returen är bättre i vissa fall, t.ex. för att undvika onödig värme under vår/höst när värmebehovet är litet, men kan istället ge problem med långa ledtider i stora komplexa system, vilket inte sällan kan resultera i att eltillskottet triggas p.g.a de långa ledtiderna (om man inte är riktigt duktig på att trimma in hysteres och tidsfördröjningarna för tillskottet).
Grundproblemet med övertemp p.g.a. etillskottet resulterar dock med största sannorlikhet i samma resultat även i deras styrning, då jag förutsätter att även dom prioriterar att temperaturen på returen håller sig inom de gränser som sätts av hysteresvärdet, blir börvärdet så högt att tryck/temperatur bryter kompressorn så kommer eltillskottet att fortsätta stega in utan att ägaren uppmärksammas på detta, i vart fall om eltillskottet ger tillräcklig hög effekt för att på egen hand värma vbr till börvärde.

I vissa system, framförallt "tröga" måste man dra ner på diffen i styrningen för att komma ifrån fenomenet som du far efter. Säger inte att alla system kan behandlas lika utan man får se efter förutsättningarna. Men har man vant sig med ett styrsystem och vet vad man kan pilla på så finns det ibland möjligheter att lösa problem. Och givetvis titta på vad som händer ute i systemet.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 juni 2010, 11:29:10 »

 :)Fixaren .
Tycker du att det är tjat om man berättar för folk att det finns en lösning på deras drift problem .
konstruktion/installation/massor med felsökning och service inom vvs är vad jag jobbar med så det stämmer .
c-c *vinkar*
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 04 juni 2010, 08:47:22 »

som Rickard skrev kommer inte detta att uppstå i en Rätt kopplad anläggning dimensionerad och utförd av en riktig entrepenör.  :)
Har sytemet balans fungerar det . och det är i alla fal vad jag skrivit.

Så ni som upplever att ni har dessa problem med en värmepump som inte går bra i era system det finns lösningar och det går att fixa .
lösningen på problemet är inte bara ett svar utan flera allternativ beroende på hur det ser ut i pannrum m-m och man tar det enklast på plats ute hos kunden . Trolleri som det kallas för mellan vvsare och vvs kunskap är det riktiga ordet,

Det va ett bra förklarat inlägg på en felkälla som en del tyvär bygger in Rickard.

c-c

Det var ett himla tjat om mina och dina anläggningar. Sysslar du med service får du reda ut andras anläggningar. ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2010, 08:03:33 »

Ivt har styrt på returen och har inte haft gradminuter att leka med. Jag tycker den lösning funkat bättre, när man lärt sig jobba med den.
Men den är nog på väg bort, då de senaste maskiner har styrningar som har styrningen via framledningen.


Styrning på returen är bättre i vissa fall, t.ex. för att undvika onödig värme under vår/höst när värmebehovet är litet, men kan istället ge problem med långa ledtider i stora komplexa system, vilket inte sällan kan resultera i att eltillskottet triggas p.g.a de långa ledtiderna (om man inte är riktigt duktig på att trimma in hysteres och tidsfördröjningarna för tillskottet).
Grundproblemet med övertemp p.g.a. etillskottet resulterar dock med största sannorlikhet i samma resultat även i deras styrning, då jag förutsätter att även dom prioriterar att temperaturen på returen håller sig inom de gränser som sätts av hysteresvärdet, blir börvärdet så högt att tryck/temperatur bryter kompressorn så kommer eltillskottet att fortsätta stega in utan att ägaren uppmärksammas på detta, i vart fall om eltillskottet ger tillräcklig hög effekt för att på egen hand värma vbr till börvärde.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 juni 2010, 07:14:42 »

 som Rickard skrev kommer inte detta att uppstå i en Rätt kopplad anläggning dimensionerad och utförd av en riktig entrepenör.  :)
Har sytemet balans fungerar det . och det är i alla fal vad jag skrivit.

Så ni som upplever att ni har dessa problem med en värmepump som inte går bra i era system det finns lösningar och det går att fixa .
lösningen på problemet är inte bara ett svar utan flera allternativ beroende på hur det ser ut i pannrum m-m och man tar det enklast på plats ute hos kunden . Trolleri som det kallas för mellan vvsare och vvs kunskap är det riktiga ordet,

Det va ett bra förklarat inlägg på en felkälla som en del tyvär bygger in Rickard.

c-c
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 04 juni 2010, 06:44:46 »

Ivt har styrt på returen och har inte haft gradminuter att leka med. Jag tycker den lösning funkat bättre, när man lärt sig jobba med den.
Men den är nog på väg bort, då de senaste maskiner har styrningar som har styrningen via framledningen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2010, 06:00:04 »

Alla tillverkare har samma typ av styrning av eltillskottet.
Skälet är att de prioriterar att framledningstempen följer kurvans börvärde framför kravet att kompressorn alltid skall gå.

Om kompressoreffekten är för låg skall eltillskottet gå till i sitt första steg.
När eltillskottet går till så stiger direkt vbf, och efter 5-10 minuter även vbr.
Om radiatorsystemet redan innan var så klent, eller dåligt intrimmat, att kompressorn låg nära driftspressostatens/returtempens maxgräns så kommer kompressorn att stanna.
Gradminutunderskottet ökar nu gradvis då kompressorn inte kan återstarta inom x antal minuter efter att driftspressostat/returtemp har återfått OK läge.
Kom ihåg, att för en värmepumpskonstruktör är målet att vbf = börvärde högsta prio, man vill ju inte att kunden skall börja frysa.
Efter en tid startar kompressorn (efter 5-10 minuter) och eltillskott steg 2 går in (gradminutunderskottet har snabbt ökat under den tid kompressorn stog still) och vi tillför nu både kompressoreffekt och eltillsats i två steg.
Detta gör att efter en omsättning av radiatorsystemets volym (ca 5-10 minuter) så kommer returtempen att vara långt utöver den gräns som driftspressostat/max returtemp tillåter och kompressorn kommer att stanna (i bästa fall bara på driftspressostaten, men jag har även varit med om att den löst på HP-pressostaten p.g.a. den häftiga temperatörhöjning som kompressor + 2 elsteg tillsammans utecklar).
Vi kör nu med eltillsats i två steg, låt oss säga att effekten på eltillsatsen är 3 X 2 kW, så det innebär 4 kW eltillsats, istället för de 10 kW som kompressorn ensam bidrog med.
Gradminutunderskottet kommer att fortsätta öka under den tid kompressorn måste vila innan ny start får triggas av reglerdatorn, och så småningom kommer eltillsats steg 3 att triggas.
Även kompressorn får nu "tillstånd" att starta igen, så nu går det eltillsats i tre steg, 6 kW, + kompressoreffekten 10 kW, vilket gör att systemtemperaturen mycket snabbt stiger.
När returtempen än en gång når driftspressostatens/max returtemp kommer den att stanna igen.

6 kW eltillskott kommer inte ensamt att kunna värma vbf till den önskade framledningstemperaturen utan gradminutunderskottet kommer hela tiden att stiga, och kompressorn kommer hela tiden att starta och stoppa med de maxtryck/temperaturer som den styrs av.
Vi har nu hamnat i ett läge som tyvärr är rätt vanligt.

Eltillskottet är för litet för att på egen hand kunna värma vbf till börvärde, och kompressorn stoppas av sina driftsgränser som sätts av driftspressostat eller värdet för max returtemp.
Resultatet är att det blir kallare i huset och värmepumpen är till största delen en elpanna.

I ett annat scenario, med en lägre kompressoreffekt, eller ett eltillskott med högre maxeffekt skulle samma scenario inträffa, men då skulle eltillskottet helt på egen hand kunna värma huset, och vi skulle då ha ett scenario där värmepumpen helt blir till en elpanna (Elpatronerna värmer själva returtempen så högt att max returtemp/driftspressostatens tryckbegränsning gör att kompressorn aldrig (eller under extremt korta intervaller) startar.
I detta scenario märker kunden aldrig att det är något problem med värmen, och man riskerar att värmepumpen går som elpanna under årets kallaste period.

För att kompressorn återigen skall kunna börja gå kontinuerligt måste det bli så varmt ute att eltillskottet på egen hand orkar beta av gradminutunderskottet till sina respektive gränser, problemet nu blir att när eltillskottets steg 3 går ur så kommer eltillskottet steg 2 att vara för lite för att fortsätta beta av underskottet helt - det måste bli MYCKET varmare ute för att vbf:s börvärde skall bli så lågt att eltillskott + kompressor (intermittent drift) skall kunna beta av allt gradminutunderskott.

Först när det åter är så varmt ute att både kompressor och eltillskott slås av för att allt gradminutunderskott är avbetat kommer regleringen att åter hitta hem, och kompressorn sköter all värmeproduktion.
Den tid som nu förlöpt kan vara allt från timmar, till dagar, till veckor - om man haft en lång köldknäpp.

Detta är vad som hänt i vinter, vi har haft en lång period med ovanligt kallt väder, och många värmepumpsägare har råkat ut för detta, bara för att värmepumpskonstruktörernas första prio är att kurvans framräknade börvärde skall följas, även om det innebär att kompressorn bara går under korta perioder när vbr är så låg att driftspressostat/max returtemp så tillåter.

I de hus som haft så låg tillskottseffekt att det inte räckt till för att på egen hand värma radiatorkretsen upp till kurvans börvärde har ägarna fått kallt i huset och klagat till sina vänner, mig, Bertil, i forumet och förhoppningsvis för sin installatör.
Tyvärr är det många som lider i det tysta, och finner sig i att det blir lite kallt inne, och märker aldrig ens att deras värmepump gått mer eller mindre som en elpanna under större delen av köldknäppen.

I de fall där eltillskottets effekt varit så hög att eltillskottet kunnat värma huset helt på egen hand har ägarna ofta inte alls märkt att deras värmepump varit till största delen en elpanna under köldknäppen - och den typen av anläggningar är det rätt gott om i detta land...

Min uppfattning är att det är mycket bättre att reglerdatorn aldrig tillåter kompressorn att stanna, driftspressostat/max returtemp skall alltid först stoppa eltillskottet, vilket innebär att eltillskottet och inte kompressorn kommer att gå intermittent upp till driftspressostatens/max returtempens brytpunkt.
Räcker inte detta för att hålla huset varmt/följa kurvans börvärde skall efter en tid ett larm triggas i värmepumpen som informerar ägaren att något i systemet gör så att kurvans börvärde inte kan följas.
I manualen kunde man då informera om vikten av att man har rätt kurva, och fullt öppna termostater på alla radiatorer.
Hjälper inte detta bör installatör tillkallas, för att utreda hur man kan bygga om systemet för att klara den utetemp som råder.
Tillfälligt, innan åtgärderna är genomförda kan man spetsa med direktverkande el via t.ex. fläktradiatorer, kupevärmare eller annan elektrisk stickproppsansluten värmekälla.
Det är även en fördel om man stänger av värmepumpens eltillskott helt då det i vart fall tillåter kompressorn att åter gå kontinuerligt för att värma radiatorkretsen till en hög nivå, men under brytpunkten för driftspressostat/max returtemp.

Att som vissa i denna tråd påstå att det inte är några problem att fixa en väl fungerande värmepumpsdrift även med enkelpanelsradiatorer, utan att veta något om husets isolering, effektbehov eller bostadsorten är helt fel och direkt olämpligt, speciellt när man vet att kunden redan köpt en värmepump optimerad för drift i ett 55/45-system.

OBS. I ett system där radiatorer/golvvärme är så väl dimensionerade att de kan göra av med den effekt som värmepumpen kan leverera inkl max eltillskott utan att vbr stiger så mycket att driftspressostatens eller max returtemperaturens brytpunkter överskids så fungerar anläggningen precis som den skall.
Detta är dock långt ifrån en regel, vilket jag, Bertil, Fixaren m.fl fått erfara under denna vinter.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 03 juni 2010, 22:20:52 »

Vet inte hur det är med Nibes bergmaskiner men deras frånluftare hade en rolig funktion. Ett maxtermostat bröt all manöver om tempen blev för hög. C-pump, kompressor, fläkt, elpatron och styrningen allt stannade. När tempen sjönk ett par grader startade allt upp igen  med de tidsfördröjningar som var inbyggt. Resultatet blev frusna missnöjda kunder när de bara hade velat ha lite varmare.
Det är några år sedan jag upptäckte fenomenet och trodde inte nån tillverkare kunde få till en sån smart lösning. ;) Om de byggt om har jag ingen aning om.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 22:13:40 »

Kommer ihåg att han hade lite problem i vintras ,ja.   Ska vi lägga ner detta eller?

Jag ger mig aldrig och det gör nog inte en seg norrlänning som du heller , eller hur ;D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 21:42:24 »

Min pump har aldrig stannat heller, går inte ens tillskott på den trots -30 grader.
Thermias och Nibes styr är i princip densamma, Thermia har lite smartare stopp av eltillskottet, men det hjälper inte om utetempen sjunker för mycket.
De flesta av Bertils patienter har varit Thermia.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 21:21:10 »

Inget som jag har märkt av Thumbsup
Allvarligt, om det nu är som du säger, och jag tror inte att du ljuger. Då verkar Nibe göra pissgrejer. Det ska ju inte vara så att elen stegar in och sen bara tokkör.  Thermias driftspressostat bryter bara om trycket blir 26,5 bar i 30 sek(tror jag det är)   Inte en enda av firmans 400+ installerade pumpar har det problemet.  Skulle gissa att kanske 4 har larmat på högretur, men efter lite trixande så funkar det fint.Elen hoppar in  och hoppar ur och allt funkar bra.

PS din pump är heller ingen mall :)
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 03 juni 2010, 21:05:23 »

Kommentar till Ricards inlägg
Inget ovanligt som du är ensam om att hittat.   Thumbsup
Framför allt för de som tycker sig hittat en bra kurva som är på tok för brant. Med en vinter som har varit bitvis 10 grader kallare en de senaste
vintrarna. Måste vara något fel på maskinen, det har aldrig hänt tidigare är ingen ovanlig kommentar. ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 03 juni 2010, 20:34:52 »

Dom stryper väl flödet så att returen hinner bli svalare och stigen varmare
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 20:07:23 »

Hur din anläggning fungerar är ingen mall för hur andra fungerar.
Jag har nu skummat igenom Nibe 1245 maualen, och hittar inget alls skrivet om prioriteringen om driftstrycket blir för högt, så jag förutsätter att det är som tidigare.
Alltså en mjukvarumässig driftspressostat som stoppar kompressorn om fram/returtemp blir för hög.
Eltillskottet fortsätter stega upp, och till sist har man en ren elpanna.
Det kan ta dagar eller veckor innan kompressorn går kontinuerligt igen när de väl hamnar i den sitsen eftersom det då måste bli så varmt ute att eltillskottet på egen hand klarar av att beta av hela gradminutunderskottet, mer eller mindre utan hjälp av kompressorn.

Om någon vill kan jag försöka förklara exakt hur det går till när en värmepump blir till en elpanna, men det blir ett rätt långt inlägg, så jag vill verkligen att ni är på allvar intresserade, annars orkar jag inte bemöda mig att författa ett så långt inlägg.

Har talat med Bertil idag.
I vinter har han stött på runt 10 värmepumpar som hamnat i detta läge, kall vinter har aktualiserat detta problem, vilket också är min bild av det hela.
Konstigt att ni som jobbar med detta dagarna i ända inte ens verkar veta av problemet, eller i vart fall inte verkar ha råkat ut för det.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 19:53:05 »

Nibe har ju elsteg  2,4,6,9 och borde alltså kuaa reglera ännu bättre än thermia med sina 3,6,9. Det ska helt enkelt kuaa gå att fixa med den pumpen med. Jag har inte feta lågtemp raddar och min vp kör fram 65- 66 grader när det är 25 minus. Den gick dygnet runt i 3 månader i vintras men den stannade aldrig.  Dessutom har jag inte en modern VP utan min är 10 år gammal  och den dyngar i 6kw direkt. STD montering. Funkar
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 18:58:54 »

Jag hävdar inte alls att det inte fungerar.
Jag varnar för att det kanske inte kommer att fungera.
Varken du eller jag kan med säkerhet säga om det fungerar eller ej i detta specifika fall, vilket jag vill att vi håller oss till.

Än en gång, det gäller att vara relevant i det ämne som diskuteras.

Om du inte har ett extremt välisolerat hus bör du inte använda enkelpaneler, du riskerar då att värmepumpen inte kommer att fungera som du önskar, i västa fall riskerar du att den blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute. (Om framledningstempen måste upp över 55 grader stannar kompressorn, och anbert elpatron står för all värme.)
Det riktigt tragiska är dessutom att du får en elpanna på bara 6 kW istället för 10 kW värmepumpseffekt... Så du kommer att få kallt inne.

Du bör inte köpa radiatorer efter utseende och utrymme, utan efter de behov som finns, klarar du inte av det själv - ta hjälp.

Nej du Rickard här har du fel.  Man fixar lätt till så att VP gör det mesta men elen spetsar. Därav termen spets. :) Detta kan man lösa på flera sätt och är inga konstigheter

Mitt första inlägg och ditt första svar i tråden.

Förklara då för mig hur man fixar en Nibe som är byggd för 55/45 skulle kunna sättas ihop med ett gäng enkelpanelradiatorer och där elspetsen inte riskerar att släcka kompressorn vid hög framledningstemp.

Att alla värmepumpskonstruktörer tänkt fel (trots att de på ett sätt tänker rätt) är helt otroligt, men dessvärre sant.
Du kan inte utgå från att jag har fel bara för att det låter otroligt.

Om du ifrågasätter detta så får du faktiskt ta och visa mig på en manual där det framgår att eltillskottet stängs av innan kompressorn om driftstrycket blir för högt.

Tillverkarna prioriterar ENBART att framledningstempen skall följa kurvan, utan att ta hänsyn till att kompressorn i alla lägen skall gå.

JAG tycker att det vore bättre om ägarna fick kallt i huset och uppmärksammades på problemet med för hög kurva/framledningstemp.

Notera även att jag aldrig hävdat att man inte kan ha högtempererat system och värmepump.
Men för hundade gången, låt oss hålla oss till ämnet, frågeställaren har redan köpt en Nibe, och har alltså en värmepump byggd för ett lågtempsystem.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 16:14:47 »

Jag totalsågar inget. jag bara säger för 100:de gången att man MÅSTE inte ha lågtemp. Det är allt jag säger. Men du Rickard hävdar hela tiden att detta inte fungerar och att alla tillverkare av värmepumpar har konstruerat dem fel. Det är vad jag opponerar mig emot.

Högtemp är inte optimalt men det funkar också.  

Varför skulle man inte förklara det för en person som vill ha smala snygga radiatorer?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 juni 2010, 16:06:38 »

Idel glada miner...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2010, 16:03:09 »

ja det håller jag med  :) 55/45 . systemet  :)

men sen kom diskusionen om 80/60 och jag är dålig på att utrycka mig när man ska ha ner det på skrift.  :'(

men jag försöker . :)  så meningen med inläggen som är skrivna från mig är att påvisa att det går i befintliga system men det är inte optimalt .

Hoppas nu att allt är utrett :)
coca cola
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 15:47:55 »

är inte ett högtempat system relevant i diskussionen gällande radaitorers storlek mot beräkningstemperaturer. ?
när frågan är vad händer om dom blir för små .
vad ska man hänvisa till för jämförelse för att det ska bli lättare att förstå?



Det räcker väl bra att hänvisa till att värmepumpen riskerar bli en ren elpanna om han sätter in för klena radiatorer, vilket jag gjorde i mitt första inlägg - och som totalsågades av Oraklet.
Bättre att diskutera ett 55/45-system än ett 80/60 när hela tråden handlar om ett blivande 55/45-system, det tycker jag i alla fall.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2010, 15:23:08 »

är inte ett högtempat system relevant i diskussionen gällande radaitorers storlek mot beräkningstemperaturer. ?
när frågan är vad händer om dom blir för små .
vad ska man hänvisa till för jämförelse för att det ska bli lättare att förstå?

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 15:08:50 »

Om du inte har ett extremt välisolerat hus bör du inte använda enkelpaneler, du riskerar då att värmepumpen inte kommer att fungera som du önskar, i västa fall riskerar du att den blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute. (Om framledningstempen måste upp över 55 grader stannar kompressorn, och anbert elpatron står för all värme.)
Det riktigt tragiska är dessutom att du får en elpanna på bara 6 kW istället för 10 kW värmepumpseffekt... Så du kommer att få kallt inne.

Du bör inte köpa radiatorer efter utseende och utrymme, utan efter de behov som finns, klarar du inte av det själv - ta hjälp.


och sen va diskussionen igång . det jag gjort i mina inlägg är att försöka förklara vad den sen ledde till i 80-60 system . ditt senario med styren är vi överens om .

det händer när funktionen man styr och övervakar ej är i balans .Är vi överens om det?
c-c

Jag har aldrig förstått varför du skall blanda in 80/60 i en tråd som handlar om en nibe, som inte är anpassad för ett sånt system, och när kunden frågar om han kan sätta in klena radiatorer.
Jag anser att mitt inlägg som du citerar ovan är helt riktigt, och att du och Oraklet sedan har ägnat timmar åt att att hävda att så inte är fallet.
Självklart är vi eniga om att man måste anpassa radiatorerna efter värmepumpen (i detta fall).
Allt skriveri om 80/60 från din/er sida är inte relevant i tråden, och de inläggen har jag inte kommenterat vidare av den anledningen.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2010, 14:34:34 »

Om du inte har ett extremt välisolerat hus bör du inte använda enkelpaneler, du riskerar då att värmepumpen inte kommer att fungera som du önskar, i västa fall riskerar du att den blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute. (Om framledningstempen måste upp över 55 grader stannar kompressorn, och anbert elpatron står för all värme.)
Det riktigt tragiska är dessutom att du får en elpanna på bara 6 kW istället för 10 kW värmepumpseffekt... Så du kommer att få kallt inne.

Du bör inte köpa radiatorer efter utseende och utrymme, utan efter de behov som finns, klarar du inte av det själv - ta hjälp.


och sen va diskussionen igång . det jag gjort i mina inlägg är att försöka förklara vad den sen ledde till i 80-60 system . ditt senario med styren är vi överens om .

det händer när funktionen man styr och övervakar ej är i balans .Är vi överens om det?
c-c
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2010, 14:24:11 »

  *roflmao* 40-30 är ett räkne exempel på vad som händer i dimensionerings programmet mot radiatorenas  storlek . det har också med inlägget att göra . fritt för var och en som håller på att mata in dom uppgifter i programmen man använder vid dimensionering .

det va i all väl mening till det inlägg som va innan där carl skrev (som också är riktigt) ta så feta som möjligt. då trådskaparen vill ha riktigt små i samband med konvertering .
vem tog upp risken med att få värmepumpen till en elpanna ?gjorde inte du det Rickard ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 14:16:32 »

coca-cola
Klart att storleken påverkar vatten innehållet . Men huvudsyftet är rätt radiator efter yta och beräkningstemperatur.
sen kommer man till stridigheterna med platsen . Storleken på radiatorn blir grymt stor när man börjar sänka beräkningstempen från tex 55-45 till 40 -30.
frun i huset brukar säga ifrån här . :)
c-c

Citera
vad är felet med detta inlägg rickard  . det kom som som nummer 3 tror jag i denna tråden
dom andra inläggen kom efter ELPANNE diskusionen  som någon tog upp i den här tråden  ::)
Det har du fått svar på HUR VAD NÄR och Varför det  inte ska bli så när det är balans ,
jag är fortfarande  Sc:,h  konfunderad

Fel och fel...
Den som startade tråden undrade om vattenmängden i systemet med en extra volymtank gjorde att han kunde sätta in klena radiatorer eller ej.

Citera
Jag har beställt en Nibe 1245 -10kW med en 100liters UKV. Har den ökade vattenvolymen i systemet
någon inverkan på om jag behöver välja stora eller små radiatorer?
Vill helst ha så tunna som möjligt (enkelradiga) av möblerings skäl.
Har jag blandat ihop detta? Har det ingen koppling till radiatorernas storlek om vattenmängen ökar?

Svaret på detta är att vattenvolymen i acktanken inte gör att man kan sätta in radiatorer med lägre uteffekt, ditt svar var "Klart att storleken påverkar vatten innehållet" vilket inte var svar på den fråga han ställde. förmodligen har du missuppfattat hans fråga, och risken finns ju att han missuppfattar ditt svar som om du anser att det påverkar på så sätt att han kan välja klena radiatorer. Nu skrev du ju även att det var viktigt med radiatorns storlek, men ändå...

Man dimensionerar ett radiatorsystem efter husets toppeffektbehov, och har man värmepump dimensionerar man det för max 55/45 vid DUT.
Att dimensionera systemet till 40/30 i just detta fall, där kunden vill sätta in så små radiatorer som möjligt för att det skall bli snyggt är inte relevant - även om jag inte oponerat mig mot just det inlägget.



hård nackat nej, :) jag har bara velat försöka förklar vart beräknade temperaturer ska hamna när det är rätt gjort. Hoppas ingen tar illa vid sig .
om tempen på rad retur blir för hög är det av 2 orsaker för högt flöde eller avsaknad av termisk avspeglingsbar yta (för  lite radiatorer) mot beräknad effekt behov på det termiska skal man jobbar emot . Är det fel här någonstans ja då spelar egntligen inte styren någon roll eftersom förutsättningarna för den är borta och kontentan av det är att det blir en el panna . så det resonemanget är jag med på till 100%  men orsaken till det är vvs tekniskt och man löser det efter ett besök på plats  :)

coca cola  *vinkar*


Vad gör jag för fel berätta jag lyssnar gärna.
och du svara inte på om vi skulle ha diskussionen om vad som är en vvsare , dom som kan det jag lärt mig efter att ha varit uppvuxen i en rörverkstad . eller någon med lite kunskaper bakom sig inom fastighets skötsel eller något annat . Ber om ursäkt till tråd skaparen då jag lånar tråden för denna fråga
c-c

Detta inlägg kommer i ett senare skede då vi diskuterar "elpannesyndromet", och du hävdar att styren inte spelar någon roll om förutsättningarna för en bra funktion inte finns.
Jag hävdar att det spelar roll, eftersom det bevisligen finns rätt många sådana anläggningar i drift.
Anledningen till detta kan vara att man har för lite radiatorer, som du skriver, eller felaktigt inställd kurvlutning och strypande radiatortermostater.
Oavsett vad problemen beror på så borde man inte släcka kompressorn om eltillsatsen får driftspressostaten att lösa ut, men borde först koppla ur eltillskottet, och först om trycket stiger till en högre nivå (HT-vakten, max returtemp eller driftspressostat 2) koppla bort kompressorn.
Jag anser alltså att ditt förringande av dessa problem, som bevisligen finns, är att nonchalera problemet, även om du i princip har rätt - i ett perfekt dimensionerat och intrimmat system skall eltillskottet inte kunna släcka kompressorn.
Sanningen är dock långt ifrån perfekt, och jag tycker att man som kontrukör av värmepumpar borde ta detta i beaktande.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 13:54:41 »

Du vacklar rickard Thumbsup  Säg att jag har rätt nu så glömmer vi allt detta. :-*
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2010, 13:21:34 »

Klart att storleken påverkar vatten innehållet . Men huvudsyftet är rätt radiator efter yta och beräkningstemperatur.
sen kommer man till stridigheterna med platsen . Storleken på radiatorn blir grymt stor när man börjar sänka beräkningstempen från tex 55-45 till 40 -30.
frun i huset brukar säga ifrån här . :)
c-c

vad är felet med detta inlägg rickard  . det kom som som nummer 3 tror jag i denna tråden
dom andra inläggen kom efter ELPANNE diskusionen  som någon tog upp i den här tråden  ::)
Det har du fått svar på HUR VAD NÄR och Varför det  inte ska bli så när det är balans ,
jag är fortfarande  Sc:,h  konfunderad ,
hård nackat nej, :) jag har bara velat försöka förklar vart beräknade temperaturer ska hamna när det är rätt gjort. Hoppas ingen tar illa vid sig .

om tempen på rad retur blir för hög är det av 2 orsaker för högt flöde eller avsaknad av termisk avspeglingsbar yta (för  lite radiatorer) mot beräknad effekt behov på det termiska skal man jobbar emot . Är det fel här någonstans ja då spelar egntligen inte styren någon roll eftersom förutsättningarna för den är borta och kontentan av det är att det blir en el panna . så det resonemanget är jag med på till 100%  men orsaken till det är vvs tekniskt och man löser det efter ett besök på plats  :)

coca cola  *vinkar*


Vad gör jag för fel berätta jag lyssnar gärna.
och du svara inte på om vi skulle ha diskussionen om vad som är en vvsare , dom som kan det jag lärt mig efter att ha varit uppvuxen i en rörverkstad . eller någon med lite kunskaper bakom sig inom fastighets skötsel eller något annat . Ber om ursäkt till tråd skaparen då jag lånar tråden för denna fråga
c-c
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 13:02:43 »

Klena radiatorer kan fungera, men inte för klena - det är ju själva kärnan i att kalla nåt FÖR klent, att de inte fungerar.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 12:49:30 »

Det går visst Thumbsup  Kanske är det så att din Nibe pump inte fixar att fungera på det sätt som jag vet att mina pumpar fungerar. Det kan jag inte svara på även om jag är 100% säker på att jag skulle fixa så att även en nibe eller IVT pump går som jag vill.

Har man inga radiatorer så sätter man in lågtemp.

VILL man ha högtemp så går det med.

LÅGTEMP ÄR BÄTTERE ÄN HÖGTEMP.

Klena snygga radiatorer funkar också, inte lika bra men de funkar, tror du annat har du fel helt enkelt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 11:06:52 »

Om trådskaparen missat vi också förordar lågtemp, ja då vet jag inte. Vi säger att han inte måste ha det inte ens med hans VP. Vi säger bara att det går det finns lösningar allra helst eftersom hans system inte är byggt

Det finns inga billigare sätt att lösa det än att sätta in tillräckligt stora radiatorer.
Jag uppfattar att trådstartaren tänkt bygga ett billigt system då han köpt prylarna på egen hand, kanske har jag fel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 11:04:38 »

Rickard.  Jag får känslan av att du inte gillar mig :'(   Varför skulle jag sitta här ock snacka BULLSHIT?  Jag vet att detta funkar. Jag låtsas ingenting. Vad är det som säger att du är en expert bara för att du har en pump och driver ett forum? Fixa ngn som vill ha ett högtemp system så ska jag bygga det gratis så kan du ge honom en logger så får vi se hur det går. Antingen får jag skämmas eller så får du det.   

Än en gång, ni svarar på fel frågor.
Kunden har redan köpt en pump, och vill sätta in klena, snygga radiatorer - det funkar inte!

Nåt annat har jag aldrig ifrågasatt, även om du av någon anledning vill få det att se om som om jag gjort det.
Jag har fullt förtroende för att du skulle kunna offerera kunden ifråga en värmepump och radiatorer som fungerar på ett bra sätt och ser snyggt ut, men det är för sent för det i detta fall när värmepumpen redan är köpt, och kunden uppenbarligen tänkt köpa radiatorerna också på egen hand.

Antingen läser du inte vad jag skriver, eller så vill du på något sätt försöka få folk att tappa sitt förtroende för mig och den (begränsade kunskap) jag besitter, och missförstår därför medvetet det jag skriver.

Märk väl att jag aldrig kallat mig expert, även om du antyder att jag skulle hävda det.
Dock ser jag ingen anledning att vika ned mig när jag ser felaktiga uppgifter publiceras av de som hävdar att de vet hur det fungerar, det har inget (eller i vart fall väldigt lite) med mitt ego att göra, utan är främst för att de som läser tråden inte skall luras att tro att de på egen hand kan köpa en billig värmepump och "snygga" radiatorer, och sedan skall en duktig installatör kunna komma och justera några flöden för att få det hela att fungera.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 10:56:58 »

Om trådskaparen missat vi också förordar lågtemp, ja då vet jag inte. Vi säger att han inte måste ha det inte ens med hans VP. Vi säger bara att det går det finns lösningar allra helst eftersom hans system inte är byggt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 10:53:15 »

Har du vaknat på fel sida Rickard . Det jag försöker förklara är varför det blir en el panna i ditt senario du beskriver och vad man gör åt det för att få det att fungerar .  
läste du detta inlägg innan du skrev ditt sista ?

Felkällerna är som jag skrivit i detta inlägg som infogas .
hård nackat nej, :) jag har bara velat försöka förklar vart beräknade temperaturer ska hamna när det är rätt gjort. Hoppas ingen tar illa vid sig .

om tempen på rad retur blir för hög är det av 2 orsaker för högt flöde eller avsaknad av termisk avspeglingsbar yta (för  lite radiatorer) mot beräknad effekt behov på det termiska skal man jobbar emot . Är det fel här någonstans ja då spelar egntligen inte styren någon roll eftersom förutsättningarna för den är borta och kontentan av det är att det blir en el panna . så det resonemanget är jag med på till 100%  men orsaken till det är vvs tekniskt och man löser det efter ett besök på plats  :)

coca cola  *vinkar*



det va väll du som tog upp El panne diskussionen   i inlägget  och det är det som jag svarat på varför det inte ska bli så. Är det fel ? Sc:,h
Iså fall får du förklara varför det är fel .

Så tipsen i inläggen borde räcka till för dom som stöter på problemen med att värme pumpen stanar och det blir en elpanna som du säger .Balansen mellan systemen är felaktiga .
Ja Rickard Att kunna trolla är ett begrepp inom vvs som egentligen innebär VVS KUNSKAP . allt ska tydligen skrivas på exakt akadeimisk svenska . Trolla innebär att att varje installation egentligen blir unik efter platsen i pannrummet och vilka behov kunden har . Ingen standard Nibe lösning som passar ungefär efter dom förutsättningar som finns . (och det kan naturligtvis ingen fabrikant ställa upp med att ta fram en lösning som är 100% anpassad).
Har man bara tillgängligt flöde i rad krets att jobba mot och över dimensionerar blir det problem .
Uppriktigt sagt vill du inte veta skriver du Rickard .Hur ska det tolkas ? är du en sån snarstucken Människa som inte tål att ifråga sättas ? om jag kommer med ett inlägg i en fråga och någon vänlig själ berättar att så kanske det inte är c-c så här är det inte går jag loss som du gör jag tackar för rättelsen lär mig och går vidare .
Tänker du börja med diskussionen om kunskapen hos en vvsare igen ?  ELLER  vad någon kunnig klara att prestera ?  jag vill inte vara oförskämd och det tycker jag inte du heller ska vara och nu är det gränsfall Rickard . Berätta för mig vad du stör dig på så ska jag svara på om jag står för det eller om det är en misstolkning från dig p,g,a mina dåliga akademiska kunskaper
Coca cola

Förklaringen till varför det är fel har jag gett flera gånger:
Kunden har redan köpt en värmepump och vill nu sätta in små snygga radiatorer, kunden har uppenbarligen ingen koll på vad som krävs för att ge pumpen bra driftsförutsättningar.
Jag varnar honom för att köpa för klena radiatorer, för att han riskerar att kompressorn stoppar på driftspressostaten om radiatorerna är för klena.
Sen kommer du och Oraklet med era beräkningar och påståenden om att FLÖDET i systemet skulle kunna avhälpa de felen, och det stämmer ju inte om problemet är att kunden köpt för klena radiatorer helt på egen hand, utan inblandning av någon installatör.

Anledningen till att jag inte vill veta hur du skulle lösa det hela i detta fall är att det är irrelevant i denna tråd, kunden har redan köpt en värmepump, och skall nu uppenbarligen på egen hand köpa radiatorer, så även om du skulle beskriva exakt hur du skulle gå tillväga för att bygga en kundanpassad lösning så saknar det relevans i just denna tråd.
Vill du dela med dig av dina kunskaper i trådar där det finns en sådan frågeställning så blir ingen gladare än jag, i just detta fall är det dock viktigast att kunden får klart för sig att han till den pump han köpt inte kan sätta in för klena radiatorer.

Det enda jag stör mig på i detta fall är att du och Oraklet diskuterar om nåt helt annat än vad alla andra gör, jag har aldrig ifrågasatt att det går att bygga ett kundanpassat system som fungerar bra i ett högtempsystem, men det är inte fallet i denna tråd.
Att varken du eller Oraklet har kunnat/velat förstå detta, trots att jag skrivit det flera gånger, har gjort mig både lite irriterad, men främst frustrerad.
Jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka det bättre än så, ni har svarat på fel frågor, ej relevant i denna tråd.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 juni 2010, 10:20:22 »

PURJO om du ringer till mig och vill he en VP, du har ett högtemp system och jag säger att du har 2 alternativ.

1 Vi konverterar till lågtemp   kostnad 200000.
2 Vi tar en annan pump och kör på det sättet.  Kostnad 10000
Hål och allt annat blir det samma.
Vad väljer du? betala 200000 och få COP 3,5
Spara 190000 och få COP 3

Nu var det ju trådskaparens frågor jag försökte svara på. Eftersom det verkar som att han ändå skall installera radiatorer så är det ju inte frågan om några 200000 extra för att få lågtemp istället för högtemp.
Om man ändå skall in med nytt radiatorsystem så är det ju lika bra att göra rätt från början - Då får man ett system som lämpar sig för en 'billig' standardinstallation av VP och som ger låg driftkostnad och lång livslängd...

Diskussionen huruvida det är lätt/svårt, bra/dåligt, osv att låta VP jobba i ett system med höga temperaturer tycker jag vi diskuterar i en separat tråd. Forumet är ju till för att hjälpa folk. Jag tror att trådskaparen har fått fler frågor än svar svar i den här tråden...
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 juni 2010, 09:43:08 »

NÄR SA JAG ELLER C-C ATT HAN SKULLE KÖPA HÖGTEMPAT.
Jag ville bara belysa att man inte måste ha enorm radiatorer. Själklart är det det bästa INGET SNACK. Men om han absolut inte vill ha det så måste han inte. Det är ju upp till hans inst att upplysa om detta.
PURJO om du ringer till mig och vill he en VP, du har ett högtemp system och jag säger att du har 2 alternativ.

1 Vi konverterar till lågtemp   kostnad 200000.
2 Vi tar en annan pump och kör på det sättet.  Kostnad 10000
Hål och allt annat blir det samma.
Vad väljer du? betala 200000 och få COP 3,5
Spara 190000 och få COP 3

Rickard.  Jag får känslan av att du inte gillar mig :'(   Varför skulle jag sitta här ock snacka BULLSHIT?  Jag vet att detta funkar. Jag låtsas ingenting. Vad är det som säger att du är en expert bara för att du har en pump och driver ett forum? Fixa ngn som vill ha ett högtemp system så ska jag bygga det gratis så kan du ge honom en logger så får vi se hur det går. Antingen får jag skämmas eller så får du det.   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 juni 2010, 08:26:29 »

Nu skall ni inte bli bittra grabbar...

Jag förstår Rickards resonemang - En standardinstallation av VP klarar inte av för hög temp och för små radiatorer.
Jag förstår också de gängse VVS'arnas resonemang - Man kan lösa det genom en bättre kundanpassad installation av VP'n (och eventuellt annat styrsystem).
Men, då borde man (tycker jag) istället lägga dom extra pengarna på fungerande radiatorer eftersom det ger längre livslängd och lägre driftkostnad för VP'n.

Eftersom trådskaparen tydligen skall skaffa nya radiatorer så måste svaret på den ursprungliga frågan bli:

Skaffa radiatorer som kan avge tillräcklig värmeeffekt!

Detta behöver inte nödvändigtvis innebära stora radiatorer, men att enbart välja utifrån estetiska aspekter kommer att straffa sig. Hur snygg är en hög elräkning, eller en kompressor som lägger av efter 7 år pga för hårda driftförhållanden?  :,v(
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 juni 2010, 07:27:59 »

Har du vaknat på fel sida Rickard . Det jag försöker förklara är varför det blir en el panna i ditt senario du beskriver och vad man gör åt det för att få det att fungerar . 
läste du detta inlägg innan du skrev ditt sista ?

Felkällerna är som jag skrivit i detta inlägg som infogas .
hård nackat nej, :) jag har bara velat försöka förklar vart beräknade temperaturer ska hamna när det är rätt gjort. Hoppas ingen tar illa vid sig .

om tempen på rad retur blir för hög är det av 2 orsaker för högt flöde eller avsaknad av termisk avspeglingsbar yta (för  lite radiatorer) mot beräknad effekt behov på det termiska skal man jobbar emot . Är det fel här någonstans ja då spelar egntligen inte styren någon roll eftersom förutsättningarna för den är borta och kontentan av det är att det blir en el panna . så det resonemanget är jag med på till 100%  men orsaken till det är vvs tekniskt och man löser det efter ett besök på plats  :)

coca cola  *vinkar*



det va väll du som tog upp El panne diskussionen   i inlägget  och det är det som jag svarat på varför det inte ska bli så. Är det fel ? Sc:,h
Iså fall får du förklara varför det är fel .

Så tipsen i inläggen borde räcka till för dom som stöter på problemen med att värme pumpen stanar och det blir en elpanna som du säger .Balansen mellan systemen är felaktiga .
Ja Rickard Att kunna trolla är ett begrepp inom vvs som egentligen innebär VVS KUNSKAP . allt ska tydligen skrivas på exakt akadeimisk svenska . Trolla innebär att att varje installation egentligen blir unik efter platsen i pannrummet och vilka behov kunden har . Ingen standard Nibe lösning som passar ungefär efter dom förutsättningar som finns . (och det kan naturligtvis ingen fabrikant ställa upp med att ta fram en lösning som är 100% anpassad).
Har man bara tillgängligt flöde i rad krets att jobba mot och över dimensionerar blir det problem .
Uppriktigt sagt vill du inte veta skriver du Rickard .Hur ska det tolkas ? är du en sån snarstucken Människa som inte tål att ifråga sättas ? om jag kommer med ett inlägg i en fråga och någon vänlig själ berättar att så kanske det inte är c-c så här är det inte går jag loss som du gör jag tackar för rättelsen lär mig och går vidare .
Tänker du börja med diskussionen om kunskapen hos en vvsare igen ?  ELLER  vad någon kunnig klara att prestera ?  jag vill inte vara oförskämd och det tycker jag inte du heller ska vara och nu är det gränsfall Rickard . Berätta för mig vad du stör dig på så ska jag svara på om jag står för det eller om det är en misstolkning från dig p,g,a mina dåliga akademiska kunskaper
Coca cola
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 juni 2010, 06:43:06 »

Bäste herr ville Vessla.  Jag bara tog några siffror för att belysa den funktion som jag menade gick att uppnå om ett korrekt monterings förfarande efterföljts. Men det går ju helt enkelt inte att skriva något på detta forum om det inte är uträknat på decimalen. För då sätter häxjakten igång. Fortsätt du att koppla dina pumpar på ditt sätt så gör jag på mitt sätt.

ORAKLET

Vill börja med att påminna om ursprungsfrågan som var upprinningen till hela diskussionen:


Hej,

Jag har beställt en Nibe 1245 -10kW med en 100liters UKV. Har den ökade vattenvolymen i systemet
någon inverkan på om jag behöver välja stora eller små radiatorer?

Vill helst ha så tunna som möjligt (enkelradiga) av möblerings skäl.
Har jag blandat ihop detta? Har det ingen koppling till radiatorernas storlek om vattenmängen ökar?

Innebär tunna raddar bara att jag får snyggare (mindre skrymmande) men dock mindre värme i rummen?

//JaGus



Hela problemet är ju att du och Coca-cola i detta fall svarat på frågor och förklarat förfaringssätt som inte har med diskussionen att göra.
Det vet väl alla som "låtsas" förstå sig på detta att man kan/skall/bör/gör dimensionera radiatorkretsen så att värmepumpen inte stannar på driftspressostaten - inte ens om max eltillskott kopplas på, ingen har heller ifrågasatt detta.

Det jag och övriga som blandat sig i vill få er att förstå är att man inte kan trolla bort eltillskottets temperaturhöjning i ett redan befintligt, väl intrimmat system, utan att bygga om.
Ligger värmepumpen redan innan eltillskottet triggas på gränsen att lösa ut så kommer den att lösa ut, och värmepumpen blir i stort sett en elpanna.
I just denna diskussion har vi en kund som redan beställt en värmepump, och nu vill köpa klena radiatorer för att det skall bli snyggt.
Jag har varnat för att hans värmepump riskerar att bli till en ren elpanna när det blir kallt ute om han sätter in förklena radiatorer.
Du och coca-cola har envist hävdat att flödet är kungen som skall kunna lösa alla problem, men det är ju rent bullshit i det fall som här diskuteras.
En nibe värmepump tillsammans med enkelpanaelsradiatorer är inget man kan rekommendera utan att ha sett huset och gjort en beräkning på systemet, vilket vi inte fått underlag nog för att kunna göra utan att arbeta med påhittade temperaturer volymer och flöden.

Ni har dessutom ifrågasatt hur styrningen av eltillskottet sker, och hur detta prioriteras, trots att ni bevisligen inte haft detta klart för er.

Nu verkar det ju som att c-c kan trolla, men inte vill berätta, och uppriktigt sagt vill jag inte veta, då jag inte tror på trolleri.

Det är rätt enkel fysik, att tillföra mer effekt i ett system resulterar garanterat i en högre systemtemp om man inte bygger om innan man tillför den ytterligare effekten...

Lika naturligt är det att man kan trixa sig förbi det hela genom att byta driftspressostat, eller justera upp den, men det har heller inte varit med i diskussionen, förutom i dina inlägg.

Jag anser att coca-cola säkert kan göra en kundanpassad lösning som fungerar bra, även i ett högtempsystem, men detta har heller aldrig varit diskussionen i denna tråd.
För övrigt hävdar ju coca-cola själv att i princip alla andra VVS-are kan göra allt som han kan, så nåt trolleri kan det väl inte vara?

Det vi diskuterat är ju huruvida man i ett system där radiatorerna precis klarar av att avge värmepumpens effekt utan att lösa på driftspressostaten skall kunna tillföra eltillskott utan att den "blir en elpanna".
Det går naturligvis om man bygger om, men inte annars, och jag hoppas av vi kan komma till koncensus om detta så att kommande läsare förstår vikten av att inte på egen hand chansa och köpa radiatorer som är för klena för att kunna avge både kompressorns och eltillskottets effekt utan att driftspressostatens maxtemp/tryck överskrids, vilket senare kan stå dem dyrt med stor elförbrukning eller krav på ombyggnad, utbyte av pump eller omjustering av driftspressostat, vilket i sin tur sannorlikt kommer att försämra anläggningens livslängd.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 juni 2010, 20:44:51 »

Bäste herr ville Vessla.  Jag bara tog några siffror för att belysa den funktion som jag menade gick att uppnå om ett korrekt monterings förfarande efterföljts. Men det går ju helt enkelt inte att skriva något på detta forum om det inte är uträknat på decimalen. För då sätter häxjakten igång. Fortsätt du att koppla dina pumpar på ditt sätt så gör jag på mitt sätt.

ORAKLET

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 02 juni 2010, 20:18:23 »

Ville lille. Jag bara höftade siffror. Trodde du skulle va med på noterna men tydligen inte

Jaha??
Det gör ju all diskussion meningslös.
När till och med C-C håller med mig så blir dom bara höftade?
Jag börjar också undra nu om du faktiskt bara försöker reta upp folk.
Är siffror så höftade att dom är långt utanför fysikens lagar så kan jag nog inte tro annat, men iom att du började med "Ville lille" så tillåter jag mig att sjunka så djupt och ber även om ursäkt för det med.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!