Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur  (läst 2060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« skrivet: 05 november 2020, 08:45:46 »
Hej!
Ny medlem här på forumet! Flyttade in i ett hus med bergvärme i slutet på förra året!

Det är en Nibe 1115-7 med ett 125M hål som har en Separat mantlad VVB 300/160.

Pumpen har gått 55000 tillslag samt 60000 starter, installerad 2004.

Detta kopplat till Radiatorer samt en mindre sektion golvvärme med separat shunt.

Först hade jag tryck 0,4 bar när pumpen ej gick samt 0,2 bar när pumpen går.

Systemet är slutet med expansionskärl.

Jag hade ganska hög temperaturdifferens på KB-Fram/Retur så jag rengjorde filtret som var ganska smutsigt, tror inte tidigare ägare gjort det på länge.

Nu fick jag 0 tryck och vid tillslag och sänkte farten på KB-pumpen till lägsta, var på mitten förut.

Nu sänks trycket med 0,2 bar igen vid tillslag. Jag tillsatte lite vatten för att höja trycket och har nu 0,6 bar samt 0,4 bar vid drift.

När pumpen går har jag ojämn skillnad mellan KBF samt KBR, oftast är det 2 grader men ibland 0-grader.

Om jag mäter på rören är det viss skillnad, har köpt mätare med två stycken thermistorer.

Har ni några tips på vad jag kan kolla på?

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 05 november 2020, 09:51:47 av Maxizor »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #1 skrivet: 05 november 2020, 08:50:29 »
DeltaT på KB med kompressorn i drift skall vara ca 3 grader.
Mindre än så indikerar onödigt högt flöde, dålig effekt på kompressorn eller felvisande tempgivare.
När kompressorn står still så skall även cirkpumpen stanna, och deltaT kan då bli lite vad som helst, till sist visar KB-givarna "rumstemp" om kompressorn får stå tillräckligt länge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #2 skrivet: 05 november 2020, 08:58:52 »
Det är väl standardfel att Kb givare dör pga kondens så lita inte blint på de.

Annars låter det utmanande att få systemet fritt från luft utan expansionskärl, det kan finnas luft i som ställer till problem.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #3 skrivet: 05 november 2020, 09:01:14 »
Just denna mening hade jag svårt att förstå?
"Systemet är slutet utan kärl med expansionskärl".

Antingen har man kärl eller inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #4 skrivet: 05 november 2020, 09:40:16 »
Just denna mening hade jag svårt att förstå?
"Systemet är slutet utan kärl med expansionskärl".

Antingen har man kärl eller inte.

Slutet system med expansionskärl ska det stå!

Okej, så tempgivarna är inte det "viktiga" så att säga.. Kan man byta ut dom?

Det "mindre" exp.kärlet är till KB!


Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #5 skrivet: 05 november 2020, 09:43:16 »
Det är väl standardfel att Kb givare dör pga kondens så lita inte blint på de.

Annars låter det utmanande att få systemet fritt från luft utan expansionskärl, det kan finnas luft i som ställer till problem.

// Magnus

De blir lite vad som helst när det stannar! Jag märker att pumpen stannar!

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #6 skrivet: 05 november 2020, 10:50:13 »
Frågan är om du inte skulle kontrollera förtrycket på expansionskärlet. Har du prylar för att kunna fylla på brine?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #7 skrivet: 05 november 2020, 11:25:51 »
Frågan är om du inte skulle kontrollera förtrycket på expansionskärlet. Har du prylar för att kunna fylla på brine?

Nej, har inte prylar för det. Jag använde vattentrycket för att höja, men har ingen "pump" för att kunna fylla brine.

Tänkte du att tömma och kolla förtrycket i blåsan?


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #8 skrivet: 05 november 2020, 11:48:16 »
Nej, har inte prylar för det. Jag använde vattentrycket för att höja, men har ingen "pump" för att kunna fylla brine.

Tänkte du att tömma och kolla förtrycket i blåsan?
Ja, jag tror det är dags. Trycket borde inte svaja så man ser skillnad på mätaren, någon gång i princip.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #9 skrivet: 05 november 2020, 12:33:00 »
Ja, jag tror det är dags. Trycket borde inte svaja så man ser skillnad på mätaren, någon gång i princip.

Det låter ju som det ja! Så tömma såpass att man kan kolla förtrycket med cykelpump eller motsvarande med manometer? Ska det vara 0,5 bar förtryck?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #10 skrivet: 05 november 2020, 16:57:11 »
Verkar ha blivit komplicerad process med tryck på köldbärarsidan. i enligt instruktionsböckerna håller jag säkerhetsventilen öppen på det transparenta expansionskärlet medan KB-pumpen går.
Stänger kortvarigt utgående kran från pannan för köldbäraren vilket medför att nivån i expansionskärlet sjunker ca 10cm eftersom pumpen suger.
Stänger säkerhetsventilen och därefter öppnar åter utgående ventil för köldbärare.
Fixat på 15 sekunder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #11 skrivet: 05 november 2020, 17:04:56 »
Bra tips, det skall jag prova nästa gÃ¥ng jag behöver öka trycket.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #12 skrivet: 05 november 2020, 18:37:38 »
Verkar ha blivit komplicerad process med tryck på köldbärarsidan. i enligt instruktionsböckerna håller jag säkerhetsventilen öppen på det transparenta expansionskärlet medan KB-pumpen går.
Stänger kortvarigt utgående kran från pannan för köldbäraren vilket medför att nivån i expansionskärlet sjunker ca 10cm eftersom pumpen suger.
Stänger säkerhetsventilen och därefter öppnar åter utgående ventil för köldbärare.
Fixat på 15 sekunder.

Låter som en bra idé om man har ett nivåkärl, tyvärr har ju jag inte det :/

Kollade iaf på expansionskärlet och det verkar vara något tryck i det iaf. Får vänta in helgen och lite assistans innan jag vill tömma / fylla och kolla.

Tyvärr är det väldigt när taket så måste fixa någon vinklad historia för att kolla tryck / fylla.

Kollade lite i VP och hittade att skruvarna för topplåten låg nere i VP samt lite övriga lösa skruvar... Någon som fixat tidigare har inte riktigt återställt!


Utloggad Maxizor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #13 skrivet: 08 november 2020, 19:15:55 »
Nu har jag gjort lite underhåll i helgen!

Lördag:

Gjort rent smutsfilter på radiatorsidan, rengjort och motionerat 3-vägsventilen som måste ha kärvat då jag tappade varmvatten fortare än vad jag borde, samt fyllde på förtrycket exp.tanken för radiatorsidan. Sedan fyllde upp hela systemet.

Söndag:

Anslöt min "extra" öppna kärl fast med lock på (Nibe som kommer med som jag har liggande) som jag anslöt till en av kopplet, släppte sedan ut trycket i denna tank, sedan fyllde på exp.kärlet till 0,5 bar.

FÃ¥r vi se hur det fungerar nu!

Har även höjt mina minutgrader till 100 istället för 60 då huset är ganska värmetrögt för att försöka minska antal starter!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1115-7 - Märklig KB-Fram / Retur
« Svar #14 skrivet: 09 november 2020, 06:05:03 »
Det kvittar vad givarna visar, så länge inte kbretur blir -8, för då stannar pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!