Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bekämpa gräs och ogräs pÃ¥ grusuppfart  (läst 35526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej forumet, det var länge sen! Hur är det nu för tiden?  :)

Nej, allvarligt. Jag har en riktig fråga också:

Jag har hört att man kan bekämpa gräs och ogräs på en grusuppfart med salt - att man strör en massa salt som man
sen krattar ner i gruset.

Frågan är då - vad ska det vara för sorts salt? Måste det vara grovsalt eller går det med något som K-Rauta kallar "Tösalt"?

Fråga 2: Ska man eller ska man inte vattna efter saltning - åsikterna går isär.

Tack på förhand alla!

//Nique Nüfique
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2008, 10:08:34 »
Salt fungerar använd gärna grovsalt men det fungerar också med vanligt salt. Vattna behövs ej. Annars så kan du använda dig av Roundup vilket är mycket effektivt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2008, 10:51:41 »
Vilka mängder salt skall man använda?

Vi provade detta för många år sedan men vi tyckte inte det blev någon förbättring, kanske använde vi för lite?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2008, 11:27:56 »
Salt fungerar använd gärna grovsalt men det fungerar också med vanligt salt. Vattna behövs ej. Annars så kan du använda dig av Roundup vilket är mycket effektivt.

Tack för svaret boek, men vad menar du med "vanligt salt"? Betyder det att jag kan använda vilket salt som helst? Alltså även det som K-rauta kallar "Tösalt" eller ska jag gå till min lokala stormarknad och be om en skitstor säck med "vanligt salt"?
För övrigt tänkte jag mig använda salt hellre än roundup eftersom väl salt borde vara billigare.

Tack också heddan för en bra följdfråga - vad behöver man egentligen för mängd?

//Nicke
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2008, 11:37:11 »
Hej

Ska du använda "Roundup", så se till att få tag på koncentrerat och blanda själv (40ml per liter vatten, har jag för mig). Det blir betydligt billigare än färdigblandat, jag köpte koncentrerat på Lantmännen eller Granngården heter det väl nu.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2008, 12:50:58 »
Hej Ronnie!

Som sagt, jag hade inte tänkt använda Roundup - salt är väl både billigare och "vänligare".

//NickeNyfiken
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2008, 14:49:33 »
Hej Ronnie!

Som sagt, jag hade inte tänkt använda Roundup - salt är väl både billigare och "vänligare".

//NickeNyfiken

Som kemist ser jag lite annorlunda på det hela. Roundup bryts lätt ner till ofarlig ämnen: koldioxid, kväveföreningar och fosfater. Slutresultatet kan jämföras med att ha sprayat med utspädd köttbuljong. Saltet däremot förstörs inte utan hamnar i grundvattnet. Det gör väl ingen större skada där om inte alltför många saltar.

Det finns också möjligheten att vattna med ättiksyra men det verkar som om man måste borsta också för att få bra effekt och det är väl lite svårt när det är en grusuppfart.

http://www.miljo.goteborg.se/luftnet/Rapporter/2001/Rapport%202001-08%20-%20Utv%C3%A4rdering%20ogr%C3%A4sbek%C3%A4mpning.pdf


 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NickeNyfiken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2008, 15:58:10 »
Roland: Det visste jag inte om Roundup. Har bara hört dåliga saker om det men också att det har lite oförtjänt dåligt rykte så jag kanske ska tänka om?

I så fall - hur mycket Roundup tror du jag behöver för att göra en 150 kvm grusgång/uppfart "ren" och "fin" igen?

//NickeNyfiken
1 1/2 plans Myresjöhus från -94 om 203 kvm (117+86) som värms med direktverkande el (förbrukning beräknad till 25000 kwh/år). Öppen planlösning med 3-glas isolerfönster. Toshiba RAS-13-GKVP installerad 20/5 -08.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2008, 16:26:58 »
Hej

Roundup är baserat på det aktiva ämnet glyphosat, en molekyl, som uteslutande fungerar på växter, men inte på insekter, däggdjur eller människor.

När ogräsplantan sprutas med Roundup, upptas glyphosatämnet genast genom plantans gröna delar - d.v.s. blad, blommor, stjälkor ock bark - och transporteras runt i hela växten och ner i rötterna.

Glyphosat förhindrar bildningar av vissa aminosyror som är nödvändiga för plantans växtlighet och överlevnad och plantan kommer därför vissna och dö inom 1-2 veckor.

Denna aminosyreprocess är helt speciell för växter och finns inte hos människor och djur. Roundup är därmed mycket giftig för alla växter, inte bara ogräs men har mycket låg giftighet gentemot människor och djur.

Det kan vara vissa mossor och enstaka växter som Roundup inte fungerar riktigt på. Effekten på för exempel åkerfräken är således begränsade på grund av växtens mycket höga innehåll av kisel.

Kommer Roundup på jorden när det sprutas kommer det strax binda sig direkt till jordpartiklarna och därefter brytas ned av jordens mikroorganismer till fosfat, koldioxid, nitrat och vatten - ämnen som redan förekommer naturligt i jorden.

Man behöver inte vara bekymrad för blomsterlök, som ligger nere i jorden. Roundup har ingen effekt i jorden, Roundup verkar genom de gröna bladen och stjälkarna.

1 liter utspädd på sprayflaska kostar cirka 130:- medan en liter koncentrerad kostar 300:-, vilket blir en kostnad på 12:- per liter utspädd blandning. En liter koncentrerad ger 25 liter utspädd blandning.


//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2008, 17:35:25 »
Här finns allt man behöver veta om Roundup

http://www.info-roundup.se/

I och med att man bara skall spraya på bladen går det inte åt mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2008, 20:09:08 »
Har för mig att Roundup i princip redan är förbjuden, det är visst någon detalj i juridiken med EU-gubbarna i Bryssel som fördröjt förbudet så att det fortfarande får säljas. Man kanske skulle köpa upp sig på ett lager - hur länge kan man lagra Roundup ?

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2008, 21:15:34 »
Har för mig att Roundup i princip redan är förbjuden, det är visst någon detalj i juridiken med EU-gubbarna i Bryssel som fördröjt förbudet så att det fortfarande får säljas. Man kanske skulle köpa upp sig på ett lager - hur länge kan man lagra Roundup ?



Tvärtom, blev tillåtet maj 2005 enlig länken i mitt förra inlägg. Det var förbud en kort period.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #12 skrivet: 29 juli 2008, 22:23:21 »
På Roundup-infosidan sägs att medlet inte är skadligt för insekter och däggdjur. Då blir man väldigt misstänksam. Varför denna begränsning? Hur är det med fåglar, grodor, maskar, sniglar, spindlar etc etc....
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2008, 22:42:01 »
På Roundup-infosidan sägs att medlet inte är skadligt för insekter och däggdjur. Då blir man väldigt misstänksam. Varför denna begränsning? Hur är det med fåglar, grodor, maskar, sniglar, spindlar etc etc....

Det jag skrivit ovan, är direkt kopierat från Roundup-sidan. Där står bland annat:

Glyphosat förhindrar bildningar av vissa aminosyror som är nödvändiga för plantans växtlighet och överlevnad och plantan kommer därför vissna och dö inom 1-2 veckor.

Denna aminosyreprocess är helt speciell för växter och finns inte hos människor och djur. Roundup är därmed mycket giftig för alla växter, inte bara ogräs men har mycket låg giftighet gentemot människor och djur.


Där görs inga undantag för några djur.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bekämpa gräs och ogräs på grusuppfart
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2008, 23:38:56 »
Eftersom ingen vet något om lagringstiden snokade jag runt lite och hittade följande rapport från Lunds universitet.
Roundup i sig själv ät inte toxist, men när den blandas ihop med andra ämnen i grundvatten kan det hända saker.
1gram koncentrerad Roundup kräver 10.000m3 vatten i utblandning för att uppfylla en norm som drickbart.....

http://www.gu.ekol.lu.se/BIOR52/Tillampade_uppdrag_2005/Borde_alla_fa_anvanda_glyfosat_i_Sverige-Hur_farligt_ar_de.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!