Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NA 4000 - ISbildning  (läst 31419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #15 skrivet: 22 december 2008, 12:25:31 »
Har spolat Nordicen nu med hetvatten och kopplat in 5Mohm motståndet parallelt på R1-R2 i kopplingsdosan,får se om det har nån inverkan på avfrostningen. Jag uppmätte 22Kohm vid 5-.
Skulle vara kul att få läsa service medelandet från NAF, man blir ju knäpp på isproblemen Sc:,h
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #16 skrivet: 22 december 2008, 14:47:27 »
Svar till "Nordic Air".

Jag har mailat servicemeddelandet till docksta4, är det du ? I meddelandet framgår att motståndet vid -6 grader bör vara 17 kOhm.

Mvh Nils-Ã…ke

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #17 skrivet: 22 december 2008, 19:29:29 »
Tack NAF för service medelandet,vid koll på manualen så bör mitt värde på givaren vara rätt okej just vid 6-,skall mäta vid lägre tempraturer. Dock har jag 5Mohm inkopplat sen idag och den verkar fungera hyffsat nu vid 1- men har ej sett nån avfrostning än,men mindre frost än vanligt ;D
Skall öppna bakstycket och flytta termistorn enligt schemat och se om det blir bättre nån dag efter jul. tomte::
Kan lägga upp detta service schema här på forumet om det är okej NAF?
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #18 skrivet: 23 december 2008, 09:17:39 »
I mitt fall är det så att isbildning tycks ske när temperaturen ligger på några plusgrader då luftfuktigheten är hög. I natt när det varit minusgrader har ingen is bildats. Över +5 tycks också gå bra. Jag har lärt mig att köra på AC i 15-30 minuter för att få bort isen när så skett, men det går ju inte i längden t.ex när jag är bortrest.

Som jag skrev tidigare så klarar jag inte att lägga upp servicemeddelandet här på forumet. Jag skickar gärna över det till alla som ger mig mail-adress.

Mvh  Nils-Ã…ke

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #19 skrivet: 23 december 2008, 10:54:03 »
Svar till "Nordic Air"

Hej, vilken temperatur hade du när du mätte 22 kOhm ? Jag fick 2 kOhm vid +3 grader.

Jag har nyligen fått ett mycket intressant Servicemeddelande, som jag gärna kan vidarebefordra till dig. Skicka ett mail till mig så skall jag returnera med filen som bilaga.

Tyvärr lyckas jag inte lägga in filen här.

Mvh

Nils-Ã…ke






Varsågoda kanske kan det hjälpa er. Vi fick ut detta servicemedelande strax innan Strategetrade gick i KK

 


Själv så tror jag nog att det är programfel i styrkorten som gör att dom inte vill fungera och att man inte lyckades lösa detta utan att gå i KK är för mej helt otroligt med tanke på att man faktist hadde ett företag som omsatte 187 miljoner.

Med ett bättre styrkort så hadde man varit på banan igen.




mvh

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #20 skrivet: 26 december 2008, 17:02:24 »
Jag har nu flyttat termistorn i utedelen enligt service meddelandet jag fick av NAF.
Den går att flytta utan att ta bort bakstycket på utedelen om man pillrar lite med buntbandet.
Tag bort frontkåpan först,sen fläktens mutter,och slutligen plåten som är på höger sida mot kompressorn sitter med 3 skruvar.
Enligt manualen skall termistorn flyttas från sin plats i nedersta rörkröken och buntas ett steg uppåt mot rörkröken kallas trevägsrörkrök och isoleras med aluminiumfolie,jag tog vanligt matfolie+armaflexrör för att isolera värmestrålningen från kompressorn etc.
Nu är det 5+ ute så testet får visa sig vid kallare temperatur.

Vidare så har jag plockat ned innerdelens frontkåpa och studerat kretskortet m.m och har mätt vissa komponenter,men fann inga fel på kondensatorer relän odyl. Skulle ovanstående ej fungera så är nog styrkortet felande dvs.nån IC-krets som ej är mätbar.Har mailat en person här på forumet om att få köpa ett styrkort som reserv för att testa vidare.

Så det är bara att mecka vidare om problemen kvarstår,håller er uppdaterad om denna fantastiga värmepump >:D
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #21 skrivet: 29 december 2008, 12:24:15 »
Äntligen fungerar NA-4000 perfekt, provade mig fram och kom fram till följande.

Satt i ett 6.6Kohm motstånd i serie på termistorn,lödde en hona+hane flatstift kontakt (mindre modellen) på var sin sida om motståndet,sen satte jag på en krympslang över allt,tog bort ena kontakten på utedelens el-plint märkt R1 och kopplade in motståndet,allt för att slippa klippa av termistorns kabel.

Sen kopplade jag om ena kabeln som satt på nr 4 på el-plinten,satt denna på nr 2 för att få permanent spänning till värmekabeln som igenom (kylaren som jag kallar den) på utedelen.

OBS: Att det gäller den nedersta raden på utedelens kopplings-plint,där under finns 2 mindre kablar för värmekabeln,en sitter på N den andra på 4 orginal,endast kabeln som satt på 4 flyttas till 2, Kabeln på N skall vara orörd.

Denna koppling innebär att värmekabeln är spänningssatt när kompressorn går,och kopplas ur då maskinen avfrostar.

När allt ovanstående var inkopplat så var min maskin full av is in och utvändigt vid -4 grader och jag körde i läget luftkondition 30-minuter först för att få bort all is,sen satt jag den i värmepumpläget,man får ju beakta att den spänningssatta värmekabeln inte förmår att tina upp en helt igenisad pump. Värmekabeln förhindrar att nån is bildas,och när den inbyggda avfrostningen slår till så fungerar det perfekt då den ej är igenisad.

Sammantaget så tror jag att det räcker för dom flesta att enbart flytta kabeln enligt ovanstående text för att uppnå en isfri maskin. motståndet styr ju bara avfrostnings förfarandet och ej värmekabeln. I mitt fall tror jag även att värmekabeln ej fungerade orginal pga:överbelastning/fel från styrkortet alt växelventilen,kanske är det detta som krånglat på en del värmepumpar då man varit tvungen att byta styrkort.

Har kört nu i 2 dygn med en utetemp om -4 till +1 och maskinen är helt isfri,avfrostar perfekt och ger en perfekt värme,dessutom kostade det ju ingenting a:gl

Fungerar allt detta nu i vinter så kommer jag att sätta i en timer som styr värmekabeln,alternativ koppla tillbaka kabeln till sin orginalplats i vår.

Lycka till med er modifiering *vinkar*


Glöm ej att stänga av strömmen till värmepumpen innan ni gör nått ingrepp.............
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #22 skrivet: 29 december 2008, 14:26:38 »
Grattis Nordic Air,

Själv sitter jag fortfarande fast i isproblemen.

Av någon anledning har ett inlägg från Nisse-72 den 26/12 försvunnit från forumet, liksom mitt svar på detta.
Nisse 72 rekommenderade ju att sätta ca 5 kOhm i serie med termistorn. Dessutom erbjöd han reservdelar bl a termistor till behövande. Min termistor är ju av allt att döma felaktig, visar endast 2 kOhm vid +3 grader. Jag har bett Nisse-72 (alias Anders) bekräfta att han kan leverera en sådan men han har inte svarat. Hoppas han läser detta.

Även signaturen Alfa lovade mig givare för en tid sedan, kanske den kommer ?

Jag har kontaktat försäkringsbolaget, som bekräftar att jag fÃ¥r ca. 7000 kronor om jag skrotar ut den gama apparaten. Jag drar mig emellertid för att göra detta om det bara beror pÃ¥ ett enkelt komponentfel. Om det inte hjälper med en ny termistor sÃ¥  fÃ¥r det snarast bli ett byte. Till vilket märke ??












Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #23 skrivet: 29 december 2008, 17:51:09 »
Har en fråga till NAF,hur mäter du termistorn? mäter du direkt på el-plinten parallelt med en ohm-mätare så får du värdet 5Kohm,man skall ta bort ena stiften på R1 eller R2 för att mäta korrekt ohm värde,kanske gör du så eller så har du inget fel på termistorn.

Prova som jag skrivit i mitt senaste inlägg att flytta den lilla kabeln från stiftrad 4 till nr 2,sen avfrostar du utedelen.

Fungerar kanon
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #24 skrivet: 29 december 2008, 18:20:49 »
Grattis Nordic Air,

Själv sitter jag fortfarande fast i isproblemen.

Av någon anledning har ett inlägg från Nisse-72 den 26/12 försvunnit från forumet, liksom mitt svar på detta.
Nisse 72 rekommenderade ju att sätta ca 5 kOhm i serie med termistorn. Dessutom erbjöd han reservdelar bl a termistor till behövande. Min termistor är ju av allt att döma felaktig, visar endast 2 kOhm vid +3 grader. Jag har bett Nisse-72 (alias Anders) bekräfta att han kan leverera en sådan men han har inte svarat. Hoppas han läser detta.

Även signaturen Alfa lovade mig givare för en tid sedan, kanske den kommer ?

Jag har kontaktat försäkringsbolaget, som bekräftar att jag fÃ¥r ca. 7000 kronor om jag skrotar ut den gama apparaten. Jag drar mig emellertid för att göra detta om det bara beror pÃ¥ ett enkelt komponentfel. Om det inte hjälper med en ny termistor sÃ¥  fÃ¥r det snarast bli ett byte. Till vilket märke ??


Jag gav strax under 7000 kr för min Polo DC inverter (samma som FOMA 5600 ) så jag skulle (med risk för att verka taskig) inte tveka att kasta ut NA´n. Du får en grymt mycket bättre pump än
din befintliga NA om du lägger till några kronor till dessa 7000.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #25 skrivet: 29 december 2008, 23:52:55 »
Svar till Nordic Air: Jag har mätt korrekt när jag fick 2 kOhm, jag mätte också utan att koppla bort förbindelsen till innedelen men minns inte vilket värde jag fick då.

Fråga till Intruder-Klasse: En pump för under 7000 kr? Är det en sådan man skall installera själv, kan man verkligen göra det ? Behöver man inte efterfylla kylmedium t ex ?

Mvh  Nils-Ã…ke

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #26 skrivet: 30 december 2008, 11:35:05 »
Dom flesta luftvärmepumparna måste vaccumsugas och fyllas på med gas. Risken med att köpa en quick connect dvs:en som är färdigfylld från fabrik är oftas en billig pump av liknande kvalite som våra Nordicar tyvärr.

Visst kan man göra jobbet själv om man har kundskap och tid,i mitt fall så gjorde jag allt jobb själv,detta tog 1 dag. Lejer du för jobbet så kommer det kosta tusentals kronor.
Vill man ej göra jobbet själv föreslår jag att man köper en kvalite pump installerad och klart.
Nu beror ju allt på hur man bor och om man behöver en dyrare kvalitets pump,kanske finns möjligheten till stödvärme med vedeldning odyl. I mitt fall kanske vi byter till en Luft/Vatten pump i framtiden alt.pellets.

Har läst igenom forumet på alla märken av luft värmepumpar och tyvärr så drabbas även dom bättre pumparna av problem med avfrostning,lagerfel i fläktar o.s.v.
Dom flesta fel får ägarna åtgärdad på garantin.

Lämnar denna fingervisning till NAF, så försök att väcka liv i din Nordic så länge den går,byt din termistor först innan du kastar in handduken ;)

Till er andra som svär ve och fb över Nordic Air prova mina tips i mina inlägg. Jag fick min Nordic att fungera 100% ingen isbildning och avfostningen fungerar perfekt,värmer som sjutton ;D
Det krävs tålamod och tid med trilskna värmepumpar,en klapp på rumpan så går dom studs



1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #27 skrivet: 30 december 2008, 13:26:14 »
Visar lite bilder om modifieringen av Nordic Air ND-4000.
OBS:Så här kopplade jag den grå kabeln för värmekabeln.
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #28 skrivet: 30 december 2008, 13:49:23 »
Svar till Nordic Air: Jag har mätt korrekt när jag fick 2 kOhm, jag mätte också utan att koppla bort förbindelsen till innedelen men minns inte vilket värde jag fick då.

Fråga till Intruder-Klasse: En pump för under 7000 kr? Är det en sådan man skall installera själv, kan man verkligen göra det ? Behöver man inte efterfylla kylmedium t ex Nej, du behöver oftast inte efterfylla om den har installeras på rätt sätt.?

Mvh  Nils-Ã…ke

Jag har turen att känna en behörig kylsnubbe som kopplade/vakuumsög för en spottstyver.
QC i all ära men vem vet hur länge O-ringarna håller tätt.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad NAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: NA 4000 - ISbildning
« Svar #29 skrivet: 31 december 2008, 14:40:42 »
Svar till Nordic Air med flera,

Det verkar ju uppmuntrande att du fått igång pumpen till full belåtenhet. Själv kommer jag ju inte längre utan en ny termistor.

Mvh  Nils-Ã…ke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!