Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ut med det gamla och in med det nya :)  (läst 14788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #30 skrivet: 29 juli 2015, 15:42:12 »
pratet med ctc. inneføler skal ikke brukes ved gulvarme som har egen styring med romtermostater... da blir det bare tull. Skal bare finne rett kurve basert på utetemperatur...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #31 skrivet: 30 juli 2015, 08:43:38 »
Den du talade med på CTC har helt fel.
Rumsgivaren skall vara aktiv på alla värmepumpar, och så få termostater som möjligt skall vara aktiva på radiatorer och/eller golvvärmeslingor.

Låt mig förklara.
Rumsgivaren har som uppgift att låta värmepumpen producera så låg temperatur som möjligt, för varje grad kallare vatten värmepumpen tillåts arbeta med så sparar man ytterligare 3% energi.
I moderna hus har man ofta en öppen planlösning, men ändå golvvärmezoner som ligger i samma öppna planlösning, det gör ofta att en slingas termostat kan stänga meden den andra är öppen, vilket resulterar i att en del av kök/vardagsrum (t.ex) har kalla golv och en annan har varma golv - det är oerhört svårt att ställa termostaterna för varje enskild slinga så att golvtemperaturerna hålls precis lika varma.

Man bör i princip alltid börja en intrimmning av värmepumpen med alla golvvärmetermostater fullt öppna och rumsgivaren avstängd, sedan justera man över tid parallellförskjutning och kurva så att man har nära optimal temperatur i alla rum när vädret är "normalt" (Varken väldigt soligt eller väldigt fuktigt och blåsigt), har man något rum som är för kallt kan man öka flödet på den slingan en aning, och på samma sätt, finns ett eller ett par rum som blir för varma så kan man strypa lite på de slingorna.
När man hittat inställningar som ger bra rumstemp oavsett väder/utetemp så skall man aktivera rumsgivaren med påverkan ca 2-3 grader/grad diff börvärde/ärvärde.
Man kan därefter låta rumstemostaterna stänga upp till max 30% av slingorna om övertemp trots allt skulle uppstå, t.ex. i kök eller rum som värms mycket av solinstrålning.

Då CTC har inbyggd arbetstank (för liten för att det skall fungera optimalt) så är de lite mindre beroende av dimensionerat flöde, men det är ALDRIG bra med för många slingor som stänger samtidigt, det ökar antalet start/stopp och sliter i onödan på kompressorn, elektronik, kontaktorer och den mekaniska konstruktionen i värmepumpen.

Sammanfattningsvis kan man säga att de råd som "CTC" gav dig var felaktiga, men ett enkelt sätt att slippa utbilda dig som kund på hur en värmepump fungerar och vad som krävs för att få så ekonomisk drift som möjligt.

Alla bäst hade varit om du aldrig satt in några termostater, de är i stort onödiga, och du hade troligen kunnat spara 10-15 000 kr på dessa tillbehör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #32 skrivet: 30 juli 2015, 18:41:04 »
oi, du kjenner ikke til mitt anlegg. og mitt hus ...som ikke akkurat er moderne, men rehab 70talls villa.. noe mere isolasjon, noen nye fønster.. Stue og kjøkken har åpen løsning, og 4 kurser deler en romtermostat..

Det stÃ¥r i CTC instruksjonsmanualen at romføleren er ikke nødvendig med gulvarmesystem med egen styring. Men kan evnt. brukes som alarm.  CTC i norge anbefaler ikke Ã¥ bruke den i mitt tilfelle, med den nye styringen i nye ecologic,
Men om det har vært slik før, det er full mulig. Men det kom helt ann på styresystem og hvordan ting er løst.

Jeg uponor DEM automatisk regulering av alle kurser..  da trenger jeg ikke strupe noen kurser, da skal alle være Ã¥pne maks, og den regulerer med actuatorene ...dette har den gjort perfekt med elpatron i 5 Ã¥r...  og det er laget for Ã¥ fungere bra ihop med vp.
Jeg  har to bad  som er i denne styringen satt som bypass hele Ã¥ret, hvis alle andre kurser er stengt, sÃ¥ Ã¥pner de uansett.
 Flisgulv og bad kan aldri bli for varme.. sÃ¥ 200liter tanken i i250 pluss de to burde da være mere  enn nok vannvolum til en 408

Jeg mÃ¥ ha minumum temp pÃ¥ 28-30 grader pÃ¥ tur/framlednings temperaturen , slik at min fru fÃ¥r sitt varme flisgulv pÃ¥ badet. Har ikke el varmekabler i tilegg. Hun vil at  hÃ¥ndklær skal tørke osv..  resten av huset trenger ikke mye varme om sommeren, bare litt om morgenen disse flotte sommer dagene.
Problemet mitt er rett og slett, bad som krever mye varme...eller fru som krever mye varme på bad..

SÃ¥ pumpen er nÃ¥ innstilt pÃ¥ mintemp pÃ¥ 28 grader og maks 50   ...28 grader tur  ville ført til drepende hete  i resten av huset uansett innstruping  pÃ¥ f.eks kjøkken og stue.. soverum osv..   Men som du sier, stille inn pumpen med romføler kan være lurt for best besparelse.. men det finnes knapt noe sted jeg kan sette den som blir bra.. huset mitt har sÃ¥ ekstremt forskjellig nivÃ¥ fra sone til sone.. og hvis jeg struper inn kurser i henhold til den, sÃ¥  mÃ¥ jeg skru av den automatisk reguleringen... og det føler jeg ikke helt for.

F.eks om sommeren trenger mine bad mest varme, om vinteren, min stue og kjøkken... så derfor passer den automatiske regulering til uponor perfekt.. den føler seg fram, åpner og lukker kurser etter behov utover kun det termostatene sier.. den balanserer anlegget.


Men skal høre med han som har jobbet på ctc i 20år... han har ferie, se om han er enig... ikke noe problem å montere den, hvis det trengs

Takk for forklaring Rikard... Jeg ser poenget, fullt mulig du vet mere enn de på ctc..de har tatt noen feil allerede hehe... så jeg ser hva jeg gjør.. sommer er ikke tiden å justere kurver særlig uansett.

men uansett, jeg vil ikke kutte ut romtermostatene, men mulig jeg kan gjøre kurvene bedre for å spare mere...
men her er det komfort før innsparing :P

Nå skal jeg uansett bare få varmet opp badegulvene, etter null varme i 14 dager...det er så kaldt på flisgulvet at vi trår på håndkleder.. og 20 grader på badet er litt chill
 



« Senast ändrad: 30 juli 2015, 19:38:58 av woodbear »

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #33 skrivet: 30 juli 2015, 21:12:54 »
Men hvordan jeg stiller inn anlegget, er litt avsporing av denne tråden..
Jeg stiller uansett inn for maks comfort, ikke max besparing

Vil nevne at menyene og touch screen er bra
Og at utedelen er meget stillegÃ¥ende  :)

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #34 skrivet: 30 juli 2015, 23:39:22 »
En ting, jeg kjenner flere med vp, vi i norge liker å kunne steke egg og bacon på våre badgulv.. Og de som kjører balansert har alle klaget på ikke varme nok bad.. Løsningen har vært å sette på romtermostater så man kan kjøre en høyere varmekurve.. Mest lønnsomt, nei.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #35 skrivet: 31 juli 2015, 07:03:24 »
Som sagt, på CTC som har en inbyggd arbetstank är det inte lika skadligt att ställa in en hög kurva som på värmepumpar utan arbetstank - där det kan vara direkt förödande, med livsländer så korta som några få år i värsta fall.

Ja, ni är lite lustiga i Norge, sover i kalla sovrum med mössa pÃ¥, och golven i toaletten skall vara varma...  ;)

Inställningarna av värmepumpen sker bäst när det börjar vara minusgrader ute.
Bäst kurvlutning får man när det är som kallast ute, sen kan man behöva knäcka kurvan en aning om tempen inte blir komfortabel runt 0 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #36 skrivet: 03 augusti 2015, 08:57:16 »

Så pumpen er nå innstilt på mintemp på 28 grader og maks 50

Vad är standardvärdena på 408? Knappast 28/50? Det är väl snarare 40/65 eller nåt sånt?
Är det inte i250 och EcoAir som ska leverera varmvatten för dusch? Då kan du ju inte ha mintemp på värmepumpen på 28 för då värmer du ju duschvatten med elpatron istället för att låta EcoAir göra det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #37 skrivet: 03 augusti 2015, 12:26:19 »
det er temp til  tur/returer radiatorsystem 1. regner med at det blir 28-45 pluss 3 seinere..  mÃ¥ justere nÃ¥r det blir kaldere.

selveste tank temp er 58 grader øvre og 40 grader nede, som er standard...ikke rørt det enda.
« Senast ändrad: 03 augusti 2015, 12:40:09 av woodbear »

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #38 skrivet: 06 augusti 2015, 13:44:39 »
Jo i250 leverer naturligvis dusjvatten!
Men det går fra i250, inn til en vanlig 200l før det går til kranene i huset.
Dette er fordi jeg hadde den fra før, og ikke vil ha problemer med nok varmt vann.
Men den bruker ca 4 kwh el per døgn  for Ã¥ ta vannet fra 58 grader til 65  og holde det der. Brukte ca 15-20 kwh før vp tar forvarmingen
Så det er vel en lux kost å betale det.. Tror det er bedt økonomi , ialefall sommerstid å tatt varmtvannet rett fra i250.. Men ctc norge anbefalte oss vann sløsende nordmenn å ha en vv tank i serie med vp.. Og sette vp /i250 i øknonomi setting på varmtvatten

Usikker på om det er noe vits med i250..




Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #39 skrivet: 07 augusti 2015, 17:29:34 »
Min EcoEl (föregÃ¥ngaren till i250) förbrukar 2 kW per dygn för att ge oss duschvatten och annat varmvatten sommartid.  "love"
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #40 skrivet: 08 augusti 2015, 13:30:15 »
Min ecoair 408 og i250 har brukt 7 kwh totalt siden oppstart 30. Juli
Det til varmtvann som står på standard, og oppvarming av to baderums gulv.
Og mulig noen flere rom de dagene det har vært nede i 7-8 grader omm natta..
Under 1 kwh døgnet.

Jeg skal prate med ctc på mandag om hvordan i250 skal stilles inn for best økonomi på dusjvann når jeg har en bereder også. Nå har jeg den på standard, men tror jeg må stille om litt.

Bereder seriekoblet gir enormt mye ekstra varmtvann, men satt måler på den, den trekker 5kwh i døgnet for å ettervarme fea 58-65 grader ig holde varmen i den 200l
Den trakk da 15-18 kwh før, så det spares på å ha forvarmet vann fra i250, men tror det mest økonomiske er å ta dusjvann rett fra i250 og heller leve med at man kan få kaldere dusjer hvis man står lenge i dusjen..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #41 skrivet: 09 augusti 2015, 13:49:38 »
Det vore konstigt om inte din nya anläggning sparade mer el än min som är en äldre generation. tummenupp

Det du kanske borde ändra är temperaturen i övre pannan, så inte elpatronen börjar värma när det blir riktigt kallt ute. På din i250 kan EcoAir värma direkt i övre pannan men det kan vara värt att hålla ögonen på när elpatronen kopplas in när det är riktigt kallt ute.

En ändring som jag gjort i mitt system och som sparar en hel del el är att jag ändrat temp.diffen på start/stopp från 5 grader till 7 grader. På sommaren gör det att den går lite längre men mer sällan. Men det är på vintern när det är minusgrader som jag har den stora vinsten.

Ändringen gör att EcoAir nästan aldrig hinner nå börvärdet innan det blir avfrostning, så den går kontinuerligt (bortsett från avfrostningen) när det är 5-6 minus eller kallare. När det var 5 graders diff så nådde den börvärdet, stannade, fortsatte cirkulera vatten från EcoEl ut genom EcoAir (för att det inte ska frysa) och sänkte då temperaturen ganska fort i nedre tanken. Men eftersom kompressorn stannat så var det ju 10 min startfördröjning innan den fick starta igen, så temperaturen hann sjunka ganska mycket. Då måste radiatorerna ta varmvatten från övre tanken, som då måste värmas med elpatron medan EcoAir fick försöka värma nedre tanken igen, osv.

Så totalt på ett dygn så var det kanske 20 starter och om man räknade ihop tiden så stod EcoAir bara still 20 * 10 min, alltså startfördröjningen, och elpatronen gick en hel del. Efter ändringen har den oftast bara 0, 1 eller 2 starter och går alltså i stort sett dygnet runt. Och elpatronen går in mycket mindre.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #42 skrivet: 09 augusti 2015, 21:15:05 »
Takk for tips :-) nå går den vel ca 10 min3 ganger i døgnet..
skal se litt på innstillingene, skal få anbefalte innstillinger for bereder i serie av ctc imorgen.
Men skal se litt pÃ¥ hva slags verdier det er satt pÃ¥  mitt software , i forhold til dine forslag

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #43 skrivet: 09 augusti 2015, 21:20:08 »
Min står faktisk på 7 grader differeanse :-)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #44 skrivet: 10 augusti 2015, 00:11:20 »
CTC kanske har lärt av oss pÃ¥ forumet?  :D
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!