Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ut med det gamla och in med det nya :)  (läst 14730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ut med det gamla och in med det nya :)
« skrivet: 26 juni 2015, 12:32:19 »
Hoy!
Som rubriken säger så är det dags.
Min första tanke var på att ersätta den befintliga pellets anläggningen med bergvärme lösning.
Men efter ett flertal offerter och medel beräkningen vad grannar har haft för distans till berget ~50m så utdömdes detta.

Nu till min andra tanke är då en LVVP lösning,
Efter att jag har kollat och googlat och läst på detta forum så har jag kommit fram till två olika pumpar.
Tänker med detta inlägg att jag ska kunna nå ett beslut på en enhetslösning bland dessa två, så jag tar gärna emot egna erfarenheter av just dessa två pumpar.

Pump nummer 1 är Bosch Compress 6000AW + AWM
Mina tankar:
Tanken är i detta fall att överdimensionera pumpen då jag ogillar tanken att köra 9kw på en fas.
Jag har redan fel belastning på faserna i huset och detta skall åtgärdas dock är inte tanken att göra det innan
installation av LVVP. Osäker på om det är gynnsamt att överdimensionera till 13kw för att få 3fas maskin, men den har en inverter styrd kompressor.
Pumpen har en rotations kompressor, och kölmedium 410a.
Köldmediet har höga arbetstryck och hur håller det i längden?
Kollar man i manualen så har den ett hyffsat arbetstempraturs område.
Några vanliga återkommande fel?

Pump nummer 2,
CTC Eco air 408/410 samt EcoZenith i250L/H
Fördelarna med denna pump rent tekniskt är ju att det är 407c som arbetar under lite lägre tryck än 410a.
CTC pumpen har en scroll kompressor, vilket jag fattar det som är bättre än en rotations kompressor.
Denna pumpen är en ON/OFF samt vad jag har läst runtom denna pump är att den kräver lite extra inställningar
för att man ska få bort att elpatronen går in så tidigt.

Jag vill ju helst att pumpen ska klara köra de mesta av all uppvärmning utan extra tillskott förutom på de kalla vinterdagarna.

Jag är ingen kyltekniker, har basal kunskap om detta men ett intresse finns ju.

För övrigt så är huset på 103kvm boyta samt 103kvm biyta med inredd källare.
Dagens panna är en CTC Oljepanna från 1990, Pellets konverterad.
Bränner 7-8 pallar per år, då snålduschar vi. Vi är 2 vuxna och 3 barn.
Förnärvarande inga badkar utan enbart duschar (2st) Badkar är inplanerat i renoveringen av badrum/tvättstugan.
Just idag är den uppskattade elförbrukningen på ca 13k kwh, men då har elpatronen vart igång på pannan emellanåt när pannan har dött pga olika anledningar. Förra året var den på ca 8-9k kwh.

7 Pallar med pellets är typ standard förbrukning.

Jag får detta till att jag skulle behöva 8-9kw LVVP, men jag har också befintlig Akko tank på 500L.
Om den överdimensioneras lite så kan den med fördel kopplas på innedelen?

Jag är intresserad av era erfarenheter av respektive pumpar.
Samt om jag har kommit till rätt slutsats.






Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2015, 21:14:35 »
Inte för att vara otrevlig men jag tycker du i första hand skall satsa på något helt annat än en värmepump.
Nämligen bättre klimatskal på huset (vindsisolering,väggisolering och fönster) samt ditt distrubitions system (radiatorer och termostater)

Hur kan jag säga detta?

Jo du har en yta på 206m² som du värmer med 8pallar pellets
Vanligtvis är shablon på hushålls el 5000kWh och varmvattenshablon 5000kWh
http://www.energiradgivaren.se/2011/09/elforbrukning-i-en-genomsnittlig-villa-respektive-lagenhet/

förra årets HH el var 8000kWh
Ã¥rets 13000kWh
Skillnaden är 5000kWh eller likamycket som varmvatten shablonen är så vi kan då säga att elpatronen har värmt varmvattnet och vi behöver då inte räkna bort detta från pellets förbrukningen utan kan anta att all pellets går till värme.

Sen att HH elen är lite hög med sina 8000kWh spelar mindre roll.


Förbrukningen är
8 pallar pellets
Dessa väger ca 832kg styck

8*832 = 6656kg = 6,656Ton
Ett ton pellets har ett energi innehåll på ca 4000kWh (enligt energimyndigheten) men enligt deras eget test av pellets så är energiinnehållet ca4900kwh/ton. (vilket ger en felmarginal på på ca 18,3%, vi kan minnas detta och addera detta på slutsumman)

Vi räknar med det låga energiinnehållet och totalt ger då dessa ~6,5ton ca 26624kWh värme
Från denna siffra får man minska med pannverkningsgraden då en del värme helt enkelt försvinner ut genom skorstenen vilket är ca20% i förlust,Detta ger då 26624 * 0,8 = 21300kWh

21300kWh är vad du använder till att värma huset med
Delar vi 21300kWh med dina 206m² får vi värdet 103kWh/m² och år vilket är ganska högt.
(och om vi lägger till 18,3% blir det 25198kWh eller 122kWh/m² och år)

Om vi istället räknar ihop pellets och el så blir det 21300kWh + 13000kWh = 34300kWh/år (eller totalt 38198kWh med 18,3% påslag, 25198+13000=38198)

Visst skulle du få sänkt energiförbrukning med en värmepump men risken är stor att den inte kan leverera den värme du behöver.
Dels för att de pumpar du tittat på med nuvarande energiprestanda på huset är för små då de endast ger ca 5kW vid -15°C och dels för att dina radiatorer troligtvis inte klarar av att leverera tillräckligt med lågtempurerad effekt vid DVUT.

Du kan eventuellt använda dig av acktanken och köpa en större värmepump men risken att du kommer att få mycket elpatronsdrift när det är riktigt kallt kvarstår.
Börja med att thermografera ditt hus invändigt och utvändigt så ser du var värmen tar vägen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2015, 00:58:31 »
Lmf, en fråga, för att se om jag fattat rätt.

Du gissar att den totala förbrukningen motsvara ca 34 000 kWh per år, varav ca 8 000 HH-el, för ett hus som är 206 m2. Det är ganska likt min situation – ca 36 000 kWh/ år, varav 6000 HH-el i ett hus som är 220 m2.

Min VP-installation, med de äldre versionerna av EcoAir och EcoEl, sparar ca 17000 kWh per år, vilket gör att investeringen är återbetald på 6-7 år.
Menar du att vindsisolering, 3-glasfönster och andra radiatorer hade gett en rimligt stor kostnadssänkning? Större radiatorer har man ju ingen nytta av om man inte samtidigt byter värmesystem, och termostater gör ju inte att det blir varmare inomhus.

Det enda frågetecknet som jag ser det, om man tänker sig CTC-lösningen, är väl att Nikco vill skaffa badkar. Jag vet inte exakt hur nya EcoAir med EcoZenith i250 funkar, men med vår EcoEl var det alltid halvt problematiskt att fixa badvatten. Flera duschar i följd har aldrig varit något problem, men när någon ville bada var den säkraste lösningen att värma extratanken genom att elda i kökspannan.

Bortsett frÃ¥n badkarsfrÃ¥gan sÃ¥ är jag övertygad om att EcoAir-EcoZenith skulle ge Nikco en rejäl sänkning av elförbrukningen, och ett system som är betydligt mer lättskött än en pelletsbrännare. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Nikco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2015, 11:01:25 »
Får be om ursäkt för att jag formulerar mig fel.

Vinden är isolerad, villan är inte tilläggsisolerad men givetvis är väggar isolerade och det hade varit gynnsamt att tilläggsisolera.
Utöver det är alla fönster utbytta till 3-glas förutom, toalett + badrum på övervåningen. Väldigt små utrymmen.
Sedan till det större missförståndet är att villan har 103kvm boyta, 103kvm inredd källare med öppen trappa ner.
(Gullringshus från 1969)

Faktisk förbrukning är 7 pallar pellets, sedan har elpatronen gått en del I vintras.
Jag förbrukar rätt mkt HH (Akvarium, Tvätt/Disk/ en del trefas maskiner som går )
Oavsett detta så går den delen att få ner.

Badkars delen är en tanke framåt i tiden och är inte aktuell ännu, skulle det vara så att pumpen inte pallar av detta så kommer det att åtgärdas då.
Men tillbaka till pump frågan.

Jag får det till att en 8-9kw pump bör duga, jag vill helst ha en tre-fas maskin.

Vilken hade ni valt samt gärna motivering till valet?

Då är pris skillnaden inte så intressant.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Nikco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2015, 12:16:53 »
Inte alls av intresse, tre anledningar. Rätt snarlik julas lvvp,  invest skit. samt att det är split och docka mot bef panna.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2015, 16:19:16 »
Hejsan. Att fylla ett rejält badkar med CTC I250 och EcoAir är inga bekymmer idag kan jag berätta med egen erfarenhet. Förra generationen krävde elspets om man skulle ha hög komfort på varmvattnet men där är I250 mycket bättre.


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2015, 13:12:47 »
Nej Lunk
Jag gissar inte
Jag räknar med att förbrukningen är minst 34300kWh/år

Och jag menar att en förbrukning på 34300kwh/år är mycket och då skall vi komma ihåg att detta är den "snälla" uträkningen.


Om man skall gå på energimyndighetens test resultat så pratar vi om 38200kWh/år till 206m².
Länken till testet utan att bädda in den i texten som i fåregående post
https://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Pelletskvalitet/

Med 38200kWh varav 13000kWh till varmvatten & HH-el har TS lika mycket bara i pelletsförbrukning som jag hade totalt (värme,Varmvatten och HH-el) innan jag monterade min värmepump och då har vi ganska lika hus eftersom jag värmer 216m² (88m² bostad + 88m² källare + 40m² garage) och att båda husen är byggda på 60-talet.

Sedan skriver jag ju till TS att
Citera
Visst skulle du få sänkt energiförbrukning med en värmepump

men jag anser att det finns viktigare saker att göra innan värmepumpen.
Dels för att en 8-9kW värmepump som det funderas på skulle bli för liten och dels för att det är bra att minimera energiförbrukningen innan man monterar värmepump.
Sedan så kan man med hjälp av tidigare förbrukning få en bild av hur radiatorer ser ut och med denna höga förbrukning så bör radiatorerna ses över.
Man kan faktiskt byta radiatorer INNAN man ändrar uppvärmningskälla finns inget som hindrar det.
Och termostater kan man faktiskt spara pengar på, de höjer inte värmen Lunk men jag kan tala om att termostater åldras och med åldern så reglerar de sämre vilket betyder över/undertemp i rummen vilket vid under temp kan betyda att man vrider på mer eftersom man fryser och vid övertemp måste vrida ner eller till och med öppna och vädra.


Citera
Menar du att vindsisolering, 3-glasfönster och andra radiatorer hade gett en rimligt stor kostnadssänkning?
Min vindsisolering gav nästan 6000kWh i minskat energi inköp, jag gick från 80-100mm till 600mm tjocklek på vinden.
Och denna besparing har jag år efter år då isoleringen inte "slits".
Att byta radiatorer har för mig betytt att min VP klarar ca -15°C innan den behöver hjälp av elpatron istället för -12°C, vad det blir i kWh/år vet jag inte men jag räkna någonstans runt 500-1000kWh/år och då skall jag byta 5 radiatorer till så jag kanske klara -17°C i framtiden.

3-glas fönster har jag inte bytt till ännu då besparingen för mig (efter alla andra energibesparingar jag gjort) blir för liten (enligt beräkning mindre 700kWh/år till en kostand på ca 100000:-)
Och TS har ju reda 3-glas annars är det bra att byta till detta innan då upp till 30% av värmen försvinner genom fönstrena.
https://www.energimyndigheten.se/Hushall/Din-uppvarmning/


Citera
villan har 103kvm boyta, 103kvm inredd källare med öppen trappa ner.
Är ytan uppvärmd över 10°C så skall den räknas in i A-temp.
Och hade du inte haft källaren uppvärmd så skulle din förbrukning varit helt otrolig.

Om du inte gör några förändringar innan värmepumpsköpet så tycker jag att du skall satsa på en maskin på minst 10-12kW som kan avge ganska varmt vatten (som tex en 11kW Daikin inverter)
eller ännu större värmepump (12-16kW) som du kopplar till acktanken för att sedan shunta ut värme därifrån, men då får du lösa varmvattnet med en varmvattenberedare istället.
« Senast ändrad: 28 juni 2015, 13:16:43 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2015, 14:35:10 »
@Lmf: Om termostater...

Med ett shuntat VP-system ska ju termostaterna liks vara helt öppna, sÃ¥ dÃ¥ vinner man ju inget pÃ¥ att först byta ut dom och sen installera VP.  :)

Jag hade valt CTC-lösningen, EcoAir 408 och EcoZenith i250, helt enkelt därför att den är en nyare version av det system jag redan har och som fungerar bra. De "inkörningsproblem" vi hade i början löstes enkelt tack vare bra support från CTC. Jag upplever det hela som ett robust och lättbegripligt system.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2015, 16:59:47 »
Spelar det nÃ¥gon roll om det är ett shuntat system eller inte  Sc:,h

Om bara värmepumpen är rätt inställd så skall termostarena vara helt öppna oavett system

MEN oavsett detta kan det likaväl förekomma övertemperatur i delar av ett hus (tex, en solig vårdag med massa minusgrader där värmepumpen gasar på efter utegivaren och solen gassar in genom fönstren i syd fasaden)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2015, 21:03:14 »
Det bör väl innegivaren känna av och justera ner börvärdet till rätt nivå framförallt i ett hus på 100 m2.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2015, 19:13:02 »
Hur många värmepumpstillverkare skickar med innegivare till sina pumpar?

Nibe,CTC,IVT och Bosch gör det inte kan jag säga med en gång
Du fick väl inte innegivare till din bergvärmepump heller utan har du en fick du väl pynta extra för den.

Mitsubishi tror jag har form av innegivare men då tar man loss panelen på pannan och flyttar runt

Och en innegivare kan ju vara placerad så att den inte känner övertempen i vissa rum.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2015, 21:12:45 »
Har ingen koll på vad som skickas med till luft vatten vp men det lär ju gå att köpa som tillbehör. Till min Nibe ingår innegivare liksom det gör till Ctc Bosch säljer den som tillbehör och antagligen Ivt också Daikin flyttar man panelen på och använder som innegivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2015, 21:46:09 »
Det är ju det jag skriver
Att det inte skickas med som standard utan är ett tillbehör.

Inte ens alla bergvärmepumpar skickar man med rumsgivare till
I vart fall inte till Nibe 1126 & 1226 där är det tillbehör.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2015, 21:53:04 »
Väljer man en vp där den inte följer med då får man köpa den som tillbehör och få en bra mycket bättre reglering framförallt i ett litet hus där givaren bör känna tempen hyffsat. Jag tycker att innegivare ska i princip alla ha oavsett om det följer med eller inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!