Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?  (läst 1535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kyl-ner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« skrivet: 09 juni 2019, 23:56:23 »
Hej gott folk.

Vi har flyttat till en kåk på 330 kvm fördelat på två våningar á 165 kvm. Har en IVT Premiumline bergvärmepump i dagsläget men ingen kyla. Har FTX-ventilation kan även tilläggas. Pumpen ligger i ett garage beläget ca 10-15 meter från huset. Den driver även en pool om det är till relevans för val av kylsystem. Där vi bodde förut hade vi LLVP som kylde och jag är så bortskämd att ha svalt och skönt inne. Nu är det redan olidligt varmt inomhus. Dessutom har vår son väldigt varmt i sitt rum vilket inte är så bra. Alla sovrum finns på övervåningen och sonens och vårat ligger såklart i varsin ände av övervåningen. Tilläggas bör även att huset är från 2014 och välisolerat.

Har vridit och vänt och läst och satt mig in i men vet inte vad jag ska välja för lösning. Det står mellan dessa utan inbördes ordning:

1. Frikyla via bergvärmepumpen
2. LLVP (split med så få utedelar som möjligt helst om det funkar)
3. Kyla via FTX

Min fru önskar så lite estetiska ingrepp i huset som möjligt och jag vill såklart ha det svalt. Så får försöka hitta en kompromiss som funkar.

Hur resonerar ni? Vilken lösning bör man gå på och varför?

Jag tusen tackar på förhand och kommer såklart att följa upp sen hur det blev och nöjdhet :)
« Senast ändrad: 09 juni 2019, 23:58:36 av Kyl-ner »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2019, 07:13:00 »
Snabbt enkelt och prisvärt: https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/multi-split-varmepump/
Billigast driftkostnad blir det ju med frikyla, och den återladdar dessutom borrhålet så det kan t.o.m vara LÖNSAMT att kyla huset med frikyla när du värmer poolen.
Att dra isolerade stammar/ledningar för frikylan kan vara allt från jätteenkelt (t.ex. på vind eller i en krypgrund) eller komplicerat och bli fult (om du måste göra det synligt inomhus).
Långsiktigt borde frikyla vara bättre, men jag tror knappast det blir billigare.
FTX fungerar också, men du kan inte ha så stor kyleffekt utan att du riskerar få kondens i vent-rören, och de bör dessutom vara isolerade med tanke på detta, är de det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2019, 07:30:21 »
Om det estetiska står högt i kurs så skulle jag börja med att fundera på var och hur rördragning skulle gå till för de olika lösningarna. Med en split blir det ju inte så enkelt som bara ett hål i väggen utan det blir rördragning någonstans. Med krav på var utomhusdelen skämmer ut huset minst blir det samma sak.

I vårt fall stod också det estetiska högt i kurs tillsammans med god grannsämja. Ett hål i väggen skulle inneburit en utomhusdel riktad mot grannens uteplats.

Det blev mycket jobb - det hade det blivit hursomhelst. Betonghåltagning på över en halvmeter, byggande av nish inklusive socklar och taklister i samma utförande som förut och så vidare. Men jag är mycket nöjd. Det faktiska rörmokeriet var en mindre del.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2019, 14:22:02 »
Egentligen är Kyla via FTX och frikyla kompatibelt . Du kan ha bÃ¥da . Jag har inte FTX men planerar för värmet Ã¥tervinning via  FLM och har dragit  ett "nätverk" för frikyla till vind, övervÃ¥ning,  bottenvÃ¥ning  och kylförÃ¥d . Hitills finns bara frikylan pÃ¥ övervÃ¥ningen  där det varit störst problem. Hela  systemet är pÃ¥ 22 mm men borde kanske haft 28 mm kopparrör i stammarna- för att slippa ljud ifrÃ¥n pump och minska energiÃ¥tgÃ¥ng
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Kyl-ner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2019, 19:26:57 »
Pen, ni valde LLVP?

Rickard, vet inte om rören är isolerade. Skulle utgå att så inte är fallet. Ja alltså om man måste gräva upp trädgården från garaget blir det ju lite mer komplicerat.

Hastings, hur har du dragit rören? Är det in- eller utvändigt?

Så llvp är smidigast, men frikyl/FTX blir ju billigast i längden och bäst för bergvärmen i och med återförande av värme till borrhålet om jag förstått rätt.

Svårt detta, det börjar bli lite brådis.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2019, 20:00:00 »
Nej, vi valde frikyla.

Det hade blivit ungefär lika jobbigt att få det bra i båda fallen givet att vi inte kunde placera en LLVP med utedel nära innedelen och inte ville ha långa rördragningar på utsidan av huset.

Men det är svårt att råda andra. Jag tycker att det delvis beror på värderingar och förutsättningar.

Pen
« Senast ändrad: 14 juni 2019, 20:05:05 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vilken typ av kyla rekommenderar ni?
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2019, 10:26:38 »
Pen, ni valde LLVP?

Rickard, vet inte om rören är isolerade. Skulle utgå att så inte är fallet. Ja alltså om man måste gräva upp trädgården från garaget blir det ju lite mer komplicerat.

Hastings, hur har du dragit rören? Är det in- eller utvändigt? Jag har  kunnat utnyttja  slitsar och fasta garderober upp till vinden och övervÃ¥ning.

Så llvp är smidigast, men frikyl/FTX blir ju billigast i längden och bäst för bergvärmen i och med återförande av värme till borrhålet om jag förstått rätt.

Svårt detta, det börjar bli lite brådis.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!