Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur varmt kan man ha i brineledning?  (läst 1191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur varmt kan man ha i brineledning?
« skrivet: 23 april 2019, 19:50:29 »
Har frågat i annan tråd men inte fått svar.
Så jag försöker med egen tråd.

Hur varmt kan man ha i brineledning?
Frågan kommer sig av att jag funderar på att använda samma rör för värme och frikyla till vattenbatteri (Fast när man kör värme så går brine i en sluten krets och värms av en värmeväxlare).

Ska snart beställa ny pump med tillhörande rörjobb och skulle gärna få allt gjort samtidigt. Så lite angelägen...

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Hur varmt kan man ha i brineledning?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2019, 19:55:20 »
Vad som är okej enligt någon teori, bbrregel eller annat vet jag ej men jag kör som du tänkt och det fungerar bra. Har kanske 40grader som varmast.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur varmt kan man ha i brineledning?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2019, 20:04:00 »
Vanligast är nog att man kör andra vägen dvs vatten till kylbatteriet som kyls av brine via värmeväxlare men vill man ha max kyla är nog brine mot kylbatteriet bättre men då kan det vara krav på metall ledningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur varmt kan man ha i brineledning?
« Svar #3 skrivet: 24 april 2019, 07:36:23 »
Tack för svar!

Det jag mest är intresserad av är om det finns några faror med att värma upp en vatten/spritblandning annat än att det kanske expanderar mer än vatten.
Och så klart om det finns några regler runt värme i brineledning (Jag gissar att det är OK men då jag inte kan reglerna så skulle jag önska få veta vad det står där. Någon som vet?).

Bra synpunkt om brine och kyla. Jag har också hellre brine på vinden (Där FTX-aggregatet står) p.g.a. frysrisk om det skulle bli stillestånd i ledningen på vintern.
Och kopparrör och armaflex står på inköpslistan.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur varmt kan man ha i brineledning?
« Svar #4 skrivet: 24 april 2019, 08:52:16 »
Jag kör ju etanol-blandning i min konvektor och det kan bli uppåt 25 C i huset (och då i konvektorn) innan jag kör igång frikylan.
Misstänker att det funkar uppåt 85 C innan blandningen börjar koka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!