Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Luft/vatten => Ämnet startat av: Randalf skrivet 29 april 2018, 00:16:34

Titel: Erfarenheter av Nibe organisation, support, service och kompetensnivå.
Skrivet av: Randalf skrivet 29 april 2018, 00:16:34
Hej alla med erfarenhet av Nibe
Jag har haft trassel med installation av en ny SMO20 styrcentral sedan mitten av januari 2018
till slut efter tjat och diskussion byttes den felande nya styrcentralen ut efter 3 månader... efter att bl.a. styrkretskortet på värmepumpen bytts 3 ggr.... Den första SMO20 larmade i tid  och otid c:a 30ggr på 2 månader och varje gång larmet går - ingen värme till huset (sommarhus - som tur var hade jag eget temp.larm i huset via sms - EJ NIBE,  så jag kunde ringa VVS firma som fick åka ut hur många ggr som helst för att slå av larmet på den nya SMO20). Så fick jag tillslut igår den felande nya SMO20 utbytt till ytterligare en ny SMO20 och.....inget varmvatten, kunde ej få hjälp med  UpLink som jag betalar för, motorn för växelventilen var ej monterad - glömde, elboxen till elpatron stod i manuellt läge - ska stå i autoläge, dessutom var varmvattenfunktionen ej påslagen, kan bara göras i service-läge dvs man håller in Returknappen 20 sek - endast till för serviceombuden - ej os amatörer....suck! 
Nibe support - minst 40-50min väntetid och de kan tydligen också läsa innantill i bruksanvisningen men inte så himla mycket mer.
Organisationen av serviceombud: två olika ombud ute i januari men ingen rapport fanns hos på serviceavdelningen hos Nibe - så servicechefen visste ingenting när jag till slut fick tag på honom i början på APRIL.  Alltså inget upplagt felärende..ännu.
Så finns det andra erfarenheter av Nibe´s produkter, support och service?
Titel: SV: Erfarenheter av Nibe organisation, support, service och kompetensnivå.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 29 april 2018, 09:45:17
Det är väl den som sålt/installerat anläggningen som ska se till att den fungerar och inte Nibe. Så vänd dig till installatören med dina klagomål.
Titel: SV: Erfarenheter av Nibe organisation, support, service och kompetensnivå.
Skrivet av: Snok skrivet 29 april 2018, 10:09:16
Känner inte igen det alls. Har bara mycket goda erfarenheter (både gällande tidigare bergvärmeanläggning i förra fastigheten och LVVP i nuvarande).

Det är installatören som i grunden är avgörande.
Titel: SV: Erfarenheter av Nibe organisation, support, service och kompetensnivå.
Skrivet av: kWhalp skrivet 29 april 2018, 10:20:12
Hej alla med erfarenhet av Nibe
Jag har haft trassel med installation av en ny SMO20 styrcentral sedan mitten av januari 2018
till slut efter tjat och diskussion byttes den felande nya styrcentralen ut efter 3 månader... efter att bl.a. styrkretskortet på värmepumpen bytts 3 ggr.... Den första SMO20 larmade i tid  och otid c:a 30ggr på 2 månader och varje gång larmet går - ingen värme till huset (sommarhus - som tur var hade jag eget temp.larm i huset via sms - EJ NIBE,  så jag kunde ringa VVS firma som fick åka ut hur många ggr som helst för att slå av larmet på den nya SMO20). Så fick jag tillslut igår den felande nya SMO20 utbytt till ytterligare en ny SMO20 och.....inget varmvatten, kunde ej få hjälp med  UpLink som jag betalar för, motorn för växelventilen var ej monterad - glömde, elboxen till elpatron stod i manuellt läge - ska stå i autoläge, dessutom var varmvattenfunktionen ej påslagen, kan bara göras i service-läge dvs man håller in Returknappen 20 sek - endast till för serviceombuden - ej os amatörer....suck! 
Nibe support - minst 40-50min väntetid och de kan tydligen också läsa innantill i bruksanvisningen men inte så himla mycket mer.
Organisationen av serviceombud: två olika ombud ute i januari men ingen rapport fanns hos på serviceavdelningen hos Nibe - så servicechefen visste ingenting när jag till slut fick tag på honom i början på APRIL.  Alltså inget upplagt felärende..ännu.
Så finns det andra erfarenheter av Nibe´s produkter, support och service?

Låter lite som om att du haft otur i kombination med att ha valt en stressad och Nibe-oerfaren firma för installation?

Har själv bara bra erfarenheter av Nibes support.
Sen är det klart att telefonsupporten inte förväntas kunna så mycket mer än det som står i produktblad, användar-/installatörsmanualer och service-PM.

Vad har du för värmepump?