Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.  (läst 3174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« skrivet: 19 mars 2015, 17:09:09 »
Startar en ny tråd då det blir delvis annorlunda diskussion. (om det är ok)
Jag fick massor av hjälp och råd i den här tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56914.0
Men fick idag avslag mer eller mindre, dom skulle diskutera det en sista gÃ¥ng men verkar negativt. AlltsÃ¥ avslag att förlägga jordvärme pÃ¥ min tomt ö h t. Tomten ligger pÃ¥ yttre vattenskyddsomrÃ¥de och jag har blivit rekommenderad /tvingad till att borra bergvärme(som om det skulle vara nÃ¥got bättre).  :'(

Tanke 1: Hur många meter borrhål kan jag tänkas behöva för för att klara mig bra med en Nibe 1255 4-16kw? Huset skall enligt energibalansberäkning "bara" ha ett effektbehov på runt 5,0kw vid -18,3 grader. Hur mycket det går åt att värma garaget på 132kvadrat/340cm takhöjd till 15-16 grader vid den utetempen vet jag inte, men lär ju gå åt som huset minst iallafall.
Kan det funka med bara ett så djupt borrhål som möjligt, eller är det två som gäller?
Är en 4-16kw optimalt för mig? Är inte helt låst vid det.

Tanke 2: Luft-vatten pump, skit i borrhål. Energibalansberäkningen spricker men det löser sig väl. Jag är väldigt dåligt påläst men läser febrilt. Kan det vara något för mig? och vad skall man isåfall sikta in sig på för några grejer? Behöver inbyggd varmvattenberedare också.

Nära med samrådsmöte/startbesked nu så vägled mig gärna, hur hade ni värmt upp liknande hus och garage?
« Senast ändrad: 19 mars 2015, 17:42:37 av Theo »
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2015, 22:08:31 »
Om man tittar på Rickards kalkyl i andra tråden så ska en 8 kW värmepump + 160 m borra funka fint.
Vill du köra utan tillskott så ta en 10 kW värmepump 200 m borra + en 200 liters arbetstank.
Det funkar säkert med en inverter + 200 m borra också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2015, 17:06:28 »
Om man tittar på Rickards kalkyl i andra tråden så ska en 8 kW värmepump + 160 m borra funka fint.
Vill du köra utan tillskott så ta en 10 kW värmepump 200 m borra + en 200 liters arbetstank.
Det funkar säkert med en inverter + 200 m borra också.
Ja det låter ju bra. Hur mycket mer effekt per meter kan man ta ut ur berget än jordvärmen ungefär? För mig känns inverter bättre, för jag slipper gärna arbetstank. Hade visserligen Nibe 1245-10 i gamla huset utan arbetstank och det funkade ok det med.

Har snackat med en gubbe som borrar och han kommer inom kort och kollar och räknar fram ett pris på borrning borrhål och borrning dricksvatten. Har inte klart för mig hur djupt han borrar men klarar han mer än 200m är det väl lika bra? Eller skall man vara noga med Nibes rekommendation på max 400m per slinga?
Det kan vara något kortare ner till berg än jag först blivit informerad om, knappt 10 meter är senaste budet (grannen borrade för dricksvatten 50 meter bort.)
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2015, 17:38:51 »
LÃ¥ter OK med 10 m till berg.
En tumregel är att man kan ta ut 3 ggr mer effekt ur en borra jämfört med jordvärme, detta beror dock på bergart samt respektive jordart och geografi.
Jag tror 200 m är väl tilltaget.
Ska huset ha golvvärme och att du vill ha lite komfortvärme på vissa golv under sommaren så behövs nog en arbetstank i vilket fall, annars så kvittar det säkert.
Du kan ju också fundera över frikyla när du ändå bygger nytt, jag skulle överväga ett takaggregat typ detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2015, 18:00:35 »
Okej, 3ggr mer altså, isåfall låter det ju som det kan räcka. Huset skall ha golvvärme nere och radiatorer upp, samt golvvärme i garaget. På sommaren skulle jag nog kunna skippa komfortvärme.. Är det volymen vatten som är bra om den blir större i o m en arbetstank altså? Känns synd på något vis att hålla på med det.
Frikyla... mycket saker finns det, lär läsa på. tummenupp

LÃ¥ter OK med 10 m till berg.
En tumregel är att man kan ta ut 3 ggr mer effekt ur en borra jämfört med jordvärme, detta beror dock på bergart samt respektive jordart och geografi.
Jag tror 200 m är väl tilltaget.
Ska huset ha golvvärme och att du vill ha lite komfortvärme på vissa golv under sommaren så behövs nog en arbetstank i vilket fall, annars så kvittar det säkert.
Du kan ju också fundera över frikyla när du ändå bygger nytt, jag skulle överväga ett takaggregat typ detta.
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2019, 08:19:58 »
Vet att det är en gamal tråd, men jag bor också i yttre vattenskyddsområde utanför uppsala och funderar på bergvärme.
Min fundering till Theo är om det fanns några vilkor för frikyla, tätning av hålet eller återladdning i ditt borrtillstånd?
Enligt en handläggare jag pratade med så borde det inte vara några problem att borra, men det skulle ev. Kunna begränsas till att inte ta ut kyla eller återladda.
Dessutom kan de kräva tätning av hålet vilket borde fördyra borrningen.



Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2019, 20:06:44 »
Vi bor i Gamla Uppsala, vilket är skyddsområde. Det var inga problem att borra 2004, men det kan ju ha ändrats sedan dess. Jag begriper inte vad frikylan skall spela för roll? Jag har frikyla, men jag kollade aldrig med kommunen för den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tvingad att tänka om, behöver er hjälp.
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2019, 22:29:21 »
Tydligen kan höjd temp i borrhålet öka risken för bakterietillväxt. Något som man inte vill ska sprida sig med grundvattnet.
Hittade en skrivelse från Jönköpings kommun ang. skyddsområde för vatten, där det nämns att frikyla måste tas med i beslut.
Pratade ocksÃ¥ med en kvinna pÃ¥ miljökontoret i Uppsala  som sa att det mÃ¥ste tas med i beräkningen.
Också därför som det ibland krävs tätning av borrhålet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 791
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!