Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)  (läst 9877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funderar på att såga av en smal "skiva" av min gamla oljetank och bygga om till acktank. Planerar två bypass funktioner för att kunna koppla bort acktanken alt. radiatorsystemet. (förbereder för golvvärme.)

Rördragningen kommer att innefatta 6 kulventiler, ett par meter 1" rör, diverse böjar och T-rör. Tänkte fixa detta själv så att röris står inför fullbordat faktum när han kommer för att installera pumpen senare i sommar.  ;D

Då är frågan: -Går det lika bra att dra rören i svart material som det gamla systemet till oljepannan är utfört i, eller finns det någon orsak till att de flesta nyinstallationer verkar vara gjorda i koppar?
Det verkar enklare för en amatör att handskas med lingarn och gängor, även om jag tror mig vara tillräckligt händig för att mjuklödning skulle vara ett alternativ.  :-\

Acktanken funderar jag på att förstärka utvändigt med fyrkantsprofiler för att motverka övertrycket i systemet. Då har jag även möjlighet att isolera den med cellplastskivor mellan profilerna och eventuellt blindnita fast täckplåtar för att få en fin utsida.

-Vad tror ni, är det en vansinnig idé!!?

-Kommer tanken att läcka för mycket värme för att fungera oisolerad i ett pannrum som tidigare värmts av en gammal oljepanna. Tänkte i första hand försöka klämma in den oisolerad (Dock isolering mot betonggolvet) i en nisch bakom skorstensstocken och som bonus få lite värme till den stackar´n med.
*grina*
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2005, 08:19:31 »
Jag skulle ha köpt en eller byggt en cylindrisk ack.

Om du går vidare med dina planer, provtryck din acktank med vatten (inte luft) upp till 3.0 bar, säkerhetsventilen för radiatorsystemet lyfter normalt på 1.5 bar.

Om du har acktanken i ett rum som skall vara varmt behöver du inte överdriva med isolering, ofta blir det för kallt i det rum den tidigare pannan stått, kanske skall du avvakta helt med isoleringen och se hur varmt det blir i pannrummet? (om nu oljetanken stått i pannrummet)

Vad gäller rören kan jag inte så mycket, men järnrör och koppar får aldrig kopplas ihop utan mellanliggande mässingskoppling.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2005, 17:35:24 »
Jag skulle ha köpt en eller byggt en cylindrisk ack.

Jo, det är naturligtvis lämpligast rent hållfasthetsmässigt, men nu tänkte jag försöka gömma undan acken i ett utrymme som är ca 30cm brett och 1m djupt mellan pannrumsväggen och murstocken. Oljetanken är 1,5x1x1,5m varför 20cm av den skulle ge en ackumulator med volymen: (2x10x15)dm3= 300liter.

Jag får nog dela den 1x1,5m plåt som ska bilda ny sida, i två delar. Då kommer jag åt att staga upp tanken invändigt i midjan, med plattjärn eller ett horisontellt skott mot befintlig vinkeljärnsförstärkning, innan jag svetsar fast den andra och sista delen.
 
Citera
Vad gäller rören kan jag inte så mycket, men järnrör och koppar får aldrig kopplas ihop utan mellanliggande mässingskoppling.
Efter att ha bläddrat i Rinkaby-katalogen har jag lagt märke till att rördelar i koppar är betydligt dyrare än motsvarande i svart material. Priset kan alltså inte vara motivet till att använda koppar i en installation.
Det skulle vara roligt att veta ifall en rördragning med kopparrör har några uppenbara fördelar.


                                                                  |        |    radiatorer
                                                                  X       X
             _ retur___________________________|_____|_____
            |                                                    |                |
            |                                                    |                X           
            |        __________________X ________|__________|
 Â     __ _|____|____                 |          |
     |                    |                 X         X
     |      VP           |            __ |______|__
                                        |                  |
                                        |    Ack         |__x
                                        |                  |__x  ansl. golvvärme

Tänkte försöka koppla enligt ovan, med bypassmöjligheter vid acktank och radiatorkrets. Förberett för golvvärme med en typ "Push15" shuntgrupp för 3 slingor med egen cirk.pump. Tillkommer expkärl, dykrör i tank m.m.

Puh.....hoppas alla streck och ventilkryss äntligen hamnat rätt på bilden. Har försökt kompensera avstånden så min arbetsbild har blivit som ett osammanhängande virrvarr av tecken och bokstäver. *roflmao*

Verkar ha blivit OK!  8)   Synpunkter på kopplingen och övrigt??
« Senast ändrad: 09 juni 2005, 17:44:28 av Rinda »
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Man kan bygga hela värmeanläggningen med svarta delar, det gjorde man förr.
Billigt är det också.

Men. vilken tid det tar, det är därför man använder koppar och plast numera eftersom saker o ting får inte ta tid längre.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2005, 22:09:06 »
Man kan bygga hela värmeanläggningen med svarta delar, det gjorde man förr.
Billigt är det också.

Men det e kul att jobba med det,blir stabilt och man måste tänka till ett par gånger innan man kapar och börjar gänga. Koppar o plast kan vilken klåpare som helst få och funka,men det krävs en hantverkare för att jobba med svarta delar ;)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2005, 22:41:18 »
Eftersom arbetstiden gärna drar iväg med svarta rör blir det väl även ett svart arbete

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2005, 00:43:19 »
Tiden alltså!! 
Misstänkte nästan något sådant.  ::)   Den ska alltid ha tummen i soppan...
-Fort ska det gå! -Gasa till det rasa!  Effektivitet, flexibilitet, konsumera, slit o släng, två för samma pris som en.
Rata hantverk med stil och kvalitet som vi alla egentligen gillar och köp nytt i morgon istället.   
 
Nää..fram för bohemerna och kärringarna mot strömmen, här ska gängas järnspiror.  ;D

Citera
Eftersom arbetstiden gärna drar iväg med svarta rör blir det väl även ett svart arbete
/Johan
Svart arbete...nej...nej, snarare tillfredsställande självhushållning i sitt anletes svett.  :D

Vad tyckte ni om flödesschemat förresten? Verkar det vettigt?

1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Man kan bygga hela värmeanläggningen med svarta delar, det gjorde man förr.
Billigt är det också.

Men det e kul att jobba med det,blir stabilt och man måste tänka till ett par gånger innan man kapar och börjar gänga. Koppar o plast kan vilken klåpare som helst få och funka,men det krävs en hantverkare för att jobba med svarta delar ;)

Sant.
Nu blir man riktigt glad när man äntligen får släpa fram trefoten. gasverk. och gängkloppan :)
Förr stöna man högt när man släpa gaskärran fram o tillbaka.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2005, 13:47:33 »
Vore roligt att få lite mer synpunkter på flödeschemat ovan, då den enda kunskapen jag har i ämnet är den jag snappat upp här på forumet. Något som i och för sig borde räcka ganska långt om jag inte har missuppfattat allt.  :'(

Något jag har glömt att tänka på? Något som kan göras bättre?

Jag tänker alltså använda acktanken som första radiator efter Diplomat8:an, med två extra uttag på sidan (ca 1/4 ner från toppen) för framtida golvvärme. Planerar ev. en push15 med egen cirk.pump och 3 slingor.
Avluftningsventil och bottenkran på tanken, samt några extra uttag i reserv. Möjlighet för bypasskoppling av både acktank och radiatorsystem.
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Jag skulle ha köpt en eller byggt en cylindrisk ack.

Jo, det är naturligtvis lämpligast rent hållfasthetsmässigt, men nu tänkte jag försöka gömma undan acken i ett utrymme som är ca 30cm brett och 1m djupt mellan pannrumsväggen och murstocken. Oljetanken är 1,5x1x1,5m varför 20cm av den skulle ge en ackumulator med volymen: (2x10x15)dm3= 300liter.

Jag får nog dela den 1x1,5m plåt som ska bilda ny sida, i två delar. Då kommer jag åt att staga upp tanken invändigt i midjan, med plattjärn eller ett horisontellt skott mot befintlig vinkeljärnsförstärkning, innan jag svetsar fast den andra och sista delen.
 
Citera
Vad gäller rören kan jag inte så mycket, men järnrör och koppar får aldrig kopplas ihop utan mellanliggande mässingskoppling.
Efter att ha bläddrat i Rinkaby-katalogen har jag lagt märke till att rördelar i koppar är betydligt dyrare än motsvarande i svart material. Priset kan alltså inte vara motivet till att använda koppar i en installation.
Det skulle vara roligt att veta ifall en rördragning med kopparrör har några uppenbara fördelar.


                                                                  |        |    radiatorer
                                                                  X       X
             _ retur___________________________|_____|_____
            |                                                    |                |
            |                                                    |                X           
            |        __________________X ________|__________|
      __ _|____|____                 |          |
     |                    |                 X         X
     |      VP           |            __ |______|__
                                        |                  |
                                        |    Ack         |__x
                                        |                  |__x  ansl. golvvärme

Tänkte försöka koppla enligt ovan, med bypassmöjligheter vid acktank och radiatorkrets. Förberett för golvvärme med en typ "Push15" shuntgrupp för 3 slingor med egen cirk.pump. Tillkommer expkärl, dykrör i tank m.m.

Puh.....hoppas alla streck och ventilkryss äntligen hamnat rätt på bilden. Har försökt kompensera avstånden så min arbetsbild har blivit som ett osammanhängande virrvarr av tecken och bokstäver. *roflmao*

Verkar ha blivit OK!  8)   Synpunkter på kopplingen och övrigt??

Det verkar vara en utmaning att tillverka sin egen acktank. Följ då Rickards råd om provtryckning 3 bar . Normalt system tryck är mellan 0,5-1,5 Bar. Se till att där finns avlopp med god avrinning i anslutning till tanken.


Men om du gör det efter alla konstens regler men missa något och senare porer i exvis svets börjar läcka så hela ditt utrymme senare blir vattenfyllt så tror jag ej försäkringsbolag blir så glada att betala ut ersättning. Jag för min del tror det säkrare att köpa en typ godkänd tank av den anledning.

Jag själv använder hellre klämkopplingar till kopparrör än typ gängkopplingar. Jag tycker det är lättare att få det tätt för mig som är en glad amatör. Men varför inte köra med gammal teknik. När det är färdigt ser det stiligt anser jag.

Bra att förbereda koppling till framtida utvidgning som golvvärmesystem.

 
En annan sak som egentligen ej hör hemma här men jag vill berätta. Nu sommar tid med Cirkpump alltid till på mitt radsystem så ser jag en viss höjning på radiatorvattenet varje gång VP stoppar efter VV laddning och kanske tillräckligt vissa dagar då det är kallare ute. Laddnings pumpen växlar var gång över till radiatorkretsen. Den går då i 3 min sen stoppar den hos mig.

Det blir ett värmetåg genom mitt radiatorsystem som nu 6 ggr / dygn. Det är ju så länge kondensorn har värme att ge till rad systemet.

En fråga hur mycket värme kan det vara som ligger lagrad i kondensorn som då går ut?
NÃ¥gon som vet
« Senast ändrad: 12 juni 2005, 15:15:27 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2005, 02:49:50 »
Här trängs folk som klarat av allsköns installationer, rördragningar, dataprogrammering o.s.v. ....Och så denna rädsla och osäkerhet över en liten vattentank med en maxtemp. på runt 60grader.  ::)  ;)
Förvisso att beteckna som tryckkärl nu när mitt expansionskärl på vinden gjort sitt, men nog tycker jag det hade sin speciella charm att ha 2000 liter brännolja i samma rum också för den delen.

Nåja, ..får svetsa och provtrycka (med vatten och utomhus) så får vi se.  :-\

Citera
Men om du gör det efter alla konstens regler men missa något och senare porer i exvis svets börjar läcka så hela ditt utrymme senare blir vattenfyllt så tror jag ej försäkringsbolag blir så glada att betala ut ersättning. Jag för min del tror det säkrare att köpa en typ godkänd tank av den anledning.
Jag tillhör den utdöende sorten som är försedd men en äkta gammeldags källare med cementgolv, golvbrunnar och puts på väggarna. Vatten på golvet brukar jag ha minst en gång om året när tjälen går ur backen. Så har det varit i alla tider och något annat skulle få mig att börja misstänka klimatförändringar.

Nää... skulle tanken börja läcka rinner vattnet till en golvbrunn 3m bort. Då stänger jag in-& utlopps ventilerna till tanken, öppnar bypass-ventilen så cirkulationen passerar förbi, skyndar på tömningen med bottenkranen, för att sedan lätta på unionkopplingarna och ta ut tanken för reparation.  Vore nästan roligt om den skulle få för sig att läcka. ;D

Försäkringsbolagen ja, ..det är väl snart billigare att vara sitt eget försäkringsbolag efter alla chockhöjningar av premier och självrisker de senaste åren. Försäkringsbolagen, försäkringsbedragarna och USA (11sept) gör väl sitt bästa för att få största delen av våran kaka. Till min gamla bil räcker det i alla fall med trafikförsäkring. >:D
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2005, 08:52:37 »
Inga problem, kör på, det är klart du skall göra den själv med dessa förutsättningar. Du behöver inte ens provtrycka den utomhus.

Håller helt med om försäkringarna, funderar på att starta ett litet ideelt försäkringsbolag i byn, det finns ca 200 hushåll, det borde funka fint.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2005, 21:41:41 »
Tiden alltsÃ¥!! 
Misstänkte nästan nÃ¥got sÃ¥dant.  ::)   Den ska alltid ha tummen i soppan...
-Fort ska det gÃ¥! -Gasa till det rasa!  Effektivitet, flexibilitet, konsumera, slit o släng, tvÃ¥ för samma pris som en.
Rata hantverk med stil och kvalitet som vi alla egentligen gillar och köp nytt i morgon istället.   
 
Nää..fram för bohemerna och kärringarna mot strömmen, här ska gängas järnspiror.  ;D

Citera
Eftersom arbetstiden gärna drar iväg med svarta rör blir det väl även ett svart arbete
/Johan
Svart arbete...nej...nej, snarare tillfredsställande självhushÃ¥llning i sitt anletes svett.  :D

Vad tyckte ni om flödesschemat förresten? Verkar det vettigt?
Gänga??? nä ska det va riktigt gjort ska det vara följebockade svetsade rör å linade skarvar med linolja... då kan vi prata om rörmokeri som kommer hålla i evighet... men det finns ett men... inte många kan eller orkar utföra detta längre tyvärr..


Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2005, 02:05:36 »
Citera
Gänga??? nä ska det va riktigt gjort ska det vara följebockade svetsade rör å linade skarvar med linolja... då kan vi prata om rörmokeri som kommer hålla i evighet... men det finns ett men... inte många kan eller orkar utföra detta längre tyvärr..

Som oljerören (tur & retur) mellan panna och tank som jag just rivit ut. Höll på att trassla in mig fullständigt i dem trots att jag delade dem på mitten.
6m långa rör med 5st 90graders svängar uppe under taket mellan värmerör och vattenledningar, avslutade med varsin svetsad skarv ovanför oljetanken istället för unionkopplingar.
Tanken har slagit mig att man kanske har byggt huset runt oljerören.  Sc:,h  Känns nästan hemskt att riva. :'(
« Senast ändrad: 14 juni 2005, 02:08:06 av Rinda »
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Fördelar: Koppar-/ järnrör (till VP-acktank.)
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2005, 22:35:18 »
Det är betydligt vanskligare med hållfastheten på fyrkantiga tryckkärl än det förefaller för den som inte är insatt i hållfasthetsberäkningar. Problemen ökar dramatiskt med storleken på de tryckutsatta ytorna.

Det är knappast mödan värt att ens försöka staga burken så att den håller för 3 bar. Skulle krävas oproportionerligt mycket tvärstag och förstyvningar. Det är lätt att underskatta problemen med trycket och de ogynnsamma belastningsfall som uppstår. Takplåten måste också bytas eftersom den vanligtvis brukar vara av bara 2 mm plåt på oljetankar. Sista plåten kommer du bara åt att svetsa från utsidan. Det blir alltså den som först ryker. Gissar att det blir svårt få den att hålla för 3 bar.

Det totala trycket på den största sidan 1 x 1,5 m blir med 3 bar 45 ton. Det du…
Att provtrycka den med tryckluft skulle vara ytterligt livsfarligt. Som väl är finns det ofarliga provtryckningsmediet vatten, lättillgängligt.

/Knut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!