Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips: FTX aggregat med lÃ¥g elförbrukning  (läst 30401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Har beställt ett ftx aggregat med EC motorer, de drar ungefär halva effekten på fläktarna mot de med AC motorer, flexit har två modeller med EC motorer (samma modeller finns med AC motorer
så titta i rätt diagram):
http://ubh.homeip.net/bilder/S4R_SL4R_AC_EC.pdf
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 10:24:02 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad lano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2007, 21:24:41 »
Synd att detta inte fanns för ett års sedan när jag beställde...
Hur stor var prisskillnaden mellan den vanliga och EC modellen (gärna för S4R om du har det)?
Nibe 1230 8kw jordvärme (500m), FTX, 1,5 plansvilla 230 m2, 45 m2 vidbyggt garage, golvvärme i båda planen samt garaget.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2007, 10:38:39 »
Då var aggregatet igång, det blev en S4R EC.
Kör det bara pÃ¥ lägre fart i källar delen än, 50l/s frÃ¥nluft och 40l/s tilluft. DÃ¥ drar det ynka 40W.  Thumbsup

Kommer inte ihåg prisskillnaden men ca 3-4000kr har jag för mig. Det tjänar jag in på 4-5år i minskad elförbrukning.
« Senast ändrad: 23 augusti 2007, 11:14:04 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2007, 13:56:31 »
Vad är en EC motor för typ av motor?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2007, 21:47:47 »
Nu har det blivit kallare ute och rotorn för värmeväxling har startat. Den motorn lägger på ytterliggare 28W, måste vara en "törstig" AC motor. Totalt 68W nu alltså.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2008, 22:33:52 »
Hej

Skall byta ut ett gammal slitet Rexovent aggregat med korsströmsvx till ett roterande (om inte vankelmodet slÃ¥r över mot FLVP typ CZ  Sc:,h )

Räknar man lite på elförbrukning så tycks det på 5-10 års sikt med dagens energipris klart löna sig med lågenergimotorer (likstöms EC ?!).

Någon som har klart för sig vilka möjliga leverantörer är och priserna. Har kunna googla fram Enervent och Flexit samt Fresh (=FläktWoods).

Det är ju trevligt om man kan få till en flexibel styrning också varför Fresh faller bort då den tydligen bara kan justeras på maskinen (som i vårt fall står i ett förråd i källaren med dörr endast utfrån...).

Östbergs HERU är ett ut många synvinklar trevligt aggragat som verka välbyggt men så vitt jag förstår finns de ej med lågenerig motorer- nån som vet annorlunda?

150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2008, 22:19:36 »
Jag har frågat Östbergs om EC-fläktar för HERU och inget är planerat var svaret.

Har precis kikat på enevent och det verkar intressant. Måste jämföra priser, men är osäker på vad som ingår i ett enevent-agg jämfört med ett HERU-agg. Skall kolla med en ÅF imorgon och kanske även beställa.?

Det jag är ute efter är ett roterande FTX-agg med varmvattenbatteri. Syftet med varmvattenbatteriet är att stötta elementen i huset då jag har lite underdimensionerade element på nedervåningen i de rum där vi har till-luft.

Ett Heru 75 skall med 40 liter/sek kunna ge en till-luftstemp på +13 grader vid -20 utomhus och +20 inomhus. Då skulle batteriet "bara" behöva lyfta temperaturen 7-8 grader för att nå +20 på till-luften och det skall vara möjligt om framledningen till elementsystemet är över 43 grader med det varmvattenbatteri som jag har fått en offert på (tillverkare okänd)

Får se vad enervent kan göra?
« Senast ändrad: 03 februari 2008, 22:32:28 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2008, 16:39:35 »
Det blev ett enerventaggregat, LTR-3-EDW med 50mm isolering med sk EDA-styrning. Aggregatet är så pass nytt att jag fick vänta ett par dagar på manualen eftersom den inte var översatt till svenska.

 Dock verkar det passa vÃ¥ra syften perfekt. Kommer monteras de närmaste veckorna.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 08 september 2008, 22:54:29 »
Renovent heter ett ftx-aggr som Fresh har nordisk agentur för sedan mars i år.
Tillverkat i Nederländerna av http://www.brinkclimatesystems.nl/renovent-hr/1696 och har stor marknadsandel i Europa. Motströmsväxlare med återvinningsgrad > 90%.
2 EC-motorer på 2x58 w för minsta aggregatet 180 kubikm/timme och 2x 152 w för största 400 kbm/h. Det som vi troligen behöver har 2 x 78 w motorer.
Besökte Fresh idag och tittade på aggregatet som är litet, lättplacerat och där värmevxlaren är plastlameller. Filterbyte mkt enkelt och lampa som lyser när det är dags.
Man har sålt ganska många hundra i år. Kostnad ute i Europa ca 1500 euro.
Har inte fått offert på aggr + installation ännu.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 20 september 2008, 22:48:57 »
Sjönära, du har inte fått något svar än ?.

Är snart själv i behov att köpa ett ventilationssystem till nya huset som jag bygger om ca 250 kvm boyta, och känner mig helt vilse i ventilationsdjungeln.

Mvh john
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 21 september 2008, 11:43:12 »
tyvärr fick jag ingen slutgiltig offert på ftx i tid.
Var tvungen att välja uppvärmning inför husbygget och har nu muntligt sagt ja till Comfort Zone CE65 L. Solfångare har jag redan bestämt ska vara basen i systemet med en ackumulatortank som hjärta.
Rörkillen som är ÅF för CZ har lovat att sätta sfinx solfångare på löpande räkning och det har varit svårt att få rörmokarofferter om man inte får sälja solfångarna själv...
Och jag är trots allt smålänning och vill inte betala vadsomhelst.
alltså har valt FLVP ist f FTX av en blandning av orsaker.
1. Man sparar mer energi per investerad krona. Iaf på kort sikt.
2. Installatörens villighet att installera även sol
3. Enkelheten i systemet. Med FLVP löses både ventilation och värme på samma gång.
Mitt alternativ var att kombinera ftx med sol och L/V-värmepump. Fördelen med L/V VP är ju att man kan få kyla sommartid med en mindre investering. I nuläget återstår att köpa en L/L VP
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 22 september 2008, 00:37:07 »
Hej Sjönära.

Ja, det här med värme och ventilation är enormt komplext, jag har samma situation som du d.v.s bygger nytt hus och jag har stora problem att välja värmekälla/vent
Har från början också varit helt inne på att köra en CZ för att få både värme och ventilation i ett, men har mer och mer börjat tveka.

1) CZ har "problem" med oljud & kan låta i hela huset och massa ljud är för helt otänkbart för mig. ( t.o.m fått privata mail av folk som ångrat att dom valde CZ pga ljud)

2) Väljer man en ren flvp så krävs spaltventiler i massa fönster, och just ventilerna släpper också in ljud. ( känns löjligt att sitta och välja extraisolerade fönster om db 32-35 när spaltventiler släpper i ljud utifrån som om fönstret nästan är öppet )

3) Spaltventiler ger alltid någon form av kallras, speciellt med golvvärme.

4) Ett nybyggt hus i dag byggs med mycket bra isoleringsvärde, så man behöver inte mycket effekt ens när det är riktigt kallt.

5) Jag tycker CZ är en för dyr och något osäker investering, när det finns så mycket att välja på och man inte vet vilka tekniker som finns i framtiden.

6) Ett riktigt bra FTX system  typ Renovent HR Large/Medium kan plockas ihop för runt 30.000 kr och har en billig drift med 90% Ã¥tervinning.
7) Rördragningen om man monterar ett FTX system kan alltid användas i framtiden när nya tekniker kommer, med ren flvp rörmontering kommer du inte långt, då du bara har tilluft.

Detta är 7 aspekter att tänka pÃ¥ men det finns ännu fler  ;).

Solfångare tror jag absolut är rätt att komplettera med och lika så med hyffsat stor acctank, men sen om man ska välja l/l, l/v, flvp eller berg/jord/grundvattenvärme det är frågan som man måste räkna fram ur ekonomisk aspekt, och ett system med l/l för 10.000 kr +ett solfångarsystem med acctank är det klart billigaste, och man har då inte heller lagt ut stora pengar, så man kan utan ekonomisk aspekt byta till ett framtida bättre system om det kommer.

Tror du kan bli nöjd med ditt val, men det kan bli en dyr resa totalt sett.

Mvh John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 22 september 2008, 15:59:21 »
1. oljud har jag tagit med i beräkningen. VP sitter därför i apparatrum i tillbyggnad intill uterum å carport. Långt från sovrum mm.
2. att spaltventiler ger buller utifrån har jag inte tänkt på ska erkännas
3. kallras säger några är problem, andra märker det inte, alternativt kan man stänga vissa ventiler som generar
4. att vi skulle slippa så stor effekt är ngt jag förstås hoppas på, men att behöva upptill 5-6 kw för 240 kvm uppvärmd yta kanske inte är orealistiskt om det är neråt 10-15 minus. Och då ska ju CZ räcka till.
5-7. CZ är dyr men jag har inte fått offert på FTX installerat, bara 30 tkr för hårdvaran. Tvungen ta beslut.
ngn säger att ventilationskanaler ska rengöras och även att de tar plats. Samt ibland väsnas.
 luft/luft vp + ack + solfÃ¥ngare är definitivt billigast men hustrun avskyr utseendet pÃ¥ bÃ¥de ute Ã¥ innedel...
Kompromisser är vad man får vänja sig vid när man bygger nytt.
Förra veckan kom vi på att vi vill flytta tvättmaskin+tork till motsatt vägg i tvättstugan. Bort från bostadsdelen. Eftersom grund och el och vvs är ritat och grund ska gjutas denna vecka kostar detta idag 5-10 tkr extra!!
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips: FTX aggregat med låg elförbrukning
« Svar #14 skrivet: 23 september 2008, 10:21:31 »
Jag har köpt ett Ilto X100 som har en kors ströms växlare samt EC motorer. Jag håller på att avsluta rör installationen så jag vet inte så mycket mer om ljud och sånt... Återkommer med rapport när den snurrar.
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!