Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215-7, jordvärme  (läst 2791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bsdzip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nibe 1215-7, jordvärme
« skrivet: 28 november 2004, 11:02:11 »
Hej,

Pumpen blev installerad i veckan som gick.

Data:
Nibe Fighter 1215-7kW med mjukstart.
400m kollektorslang på mellan 90 - 120 cm djup i lång slinga (inte inpackat i en trädgård).
Dåligt isolerad 1/2 plans med källare i östra skåne.
Kurva: 9 och vredet står på -1 just nu.
Inga andra justeringar gjorda ännu.

Senste dygnet:
Gick från 23,5 till 22 i innetemp genom justering +2 -> -1 på vredet).
2 duchar ingår.
VB-fram håller sig på 36 - 41 (börvärde: 36 - 38)
Ute temp mellan +3 och +6
VB-r mellan 31 - 37
KB-f och KB-r stabilt på +3 och 0
Antal starter: 25st / 25h
VP-tid: 16h / 25h
El patr. tid: 0h / 25h
Elförbrukning inkl hushåll: 57kW

Det enda jag reagerar lite pÃ¥ är VP starter och VP-tid som jag skulle vilja ha lite mindre av  ;).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nibe 1215-7, jordvärme
« Svar #1 skrivet: 28 november 2004, 11:32:01 »
Citera
VP-tid: 16h / 25h
Den drar ca 2 kw/timme.. ca 30 kw/dygn vid nuvarande uttetemp. Rätt dåligt isolerat hus som sagt!?

Mindre starter finns det massor om här.

Pumpen startar normalt när gradminuterna nÃ¥tt -60 (fabriksinställning. Det brukar man höja rejält!!  testa kring -100, mÃ¥nga höjer till -150.
Det som kan hända är att tempen innen hinner sjunka lite innan den startar igen men det märker du ju.

En annan sak man bör kolla, det är att alla gradminuter "äts" upp om temepn fram till rad. blir för hög dÃ¥ nollas alla gradminuter och pumpen stannar, kolla vid pumpen när den startat sitt kvar tills den stannar  ;) hÃ¥ll koll sÃ¥ att gradminuterna äts upp ända till noll.  Det justerar man i meny 10, men du har väl skaplig volym i dina radiatorer?? sÃ¥ jag tror inte du behöver

Lite abstrakt eller hur, du får fråga mera om du inte förstår!!??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe 1215-7, jordvärme
« Svar #2 skrivet: 28 november 2004, 16:52:44 »
Antalet starter kan du påverka som bertil skriver, genom att öka gradminuterna och VB-diff-värdena.
Att minska antalet drifttimmar/dygn blir nog värre, ditt hus verkar helt enkelt kräva den energi som värmepumpen tillför.

Enda sättet att få färre driftstimmar /dygn är att få en lägre framledningstemp i systemet, vilket i sin tur leder till högre verkningsgrad, högre uteffekt och därför färre driftstimmar/dygn.

Det kan åstadkommas på två sätt:

1. Öppna alla termostater för fullt (om du inte redan har det), det ger dig övertemp i huset - den övertempen trimmas bort genom att sänka kurvan, vilket ger högre verkningsgrad i din anläggning.

2. Isolera. Störst effekt nås med isolering av vinden... Har du dragiga fönster och dörrar kan ett lass nya tätningslister ge en ganska god effekt - du får helt enkelt prova dig fram.

Lycka till!

/Rickard

Utloggad bsdzip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Nibe 1215-7, jordvärme
« Svar #3 skrivet: 29 november 2004, 16:24:53 »
Tackar för det.

Jo elementen har inga termostater, utan kranarna står fullt öppna. Stor volym då det från början varit självcirkulation.

Jag börjar nog med lite inställningar i pumpen och sen isolering på vinden. Idag har vi, utifrån och in - tegelpannor, hyvelspån (någon mm) och sen inner-takbrädorna (enkelt lager), resten är luft.
Enda fördelen är att det aldrig ligger snö pÃ¥ taket   :o

Är det pga. den generella isoleringen i området som värmekurvan ska vara högre i skåne än norrland enligt instruktionen?


admin

  • Gäst
admin
Re:Nibe 1215-7, jordvärme
« Svar #4 skrivet: 29 november 2004, 16:45:32 »
Ja det är det, känns helt ologiskt till en början, men när man fått kläm på att "era" kåkar där nere inte har nån isolering blir det lättare att begripa!

/rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nibe 1215-7, jordvärme
« Svar #5 skrivet: 29 november 2004, 20:15:34 »
Citera
Jag börjar nog med lite inställningar i pumpen och sen isolering på vinden. Idag har vi, utifrån och in - tegelpannor, hyvelspån (någon mm) och sen inner-takbrädorna (enkelt lager), resten är luft.

Här satsar vi pÃ¥ 400 mm isolering om det gÃ¥r  ;)

Citera
Är det pga. den generella isoleringen i området som värmekurvan ska vara högre i skåne än norrland enligt instruktionen?

En sak till också.. man använder olika dimensionerande uttetemperaturer för olika delar av landet.
Det bbetyder i korthet att om vi bÃ¥da har ett lÃ¥gtempsystem som dimensionerats riktigt.. dÃ¥ ska mitt klra -25 grader ute med en framledning pÃ¥ 55 grader, er dimesionerande utetemp kanske är -10 ????   NÃ¥n som vet??
Man klarar i praktiken lägre temp än så, oftast pga av att man tog till lite extra....
Men även dålig isolering gör sitt till naturligtvis!!
Jag ser det eftersom jag tilläggsisolerat källaryttervägg vägg och även övre bjälklaget, det behövs inte samma temp fram nu  ;D
Sätt pÃ¥ en mössa du ocksÃ¥ pÃ¥ huset för bövelen  ;D
Du får då bort en massa dyra tillskottstimmar!!!
Isolering av övre bjälklag är den enda isoleringsåtgärden som är lönsam!!!
Men kolla upp ventilation av vindan är viktig... den ska bibehållas...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!