Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ACKUMULATORTANKAR  (läst 10487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NISSE2

  • Gäst
NISSE2
ACKUMULATORTANKAR
« skrivet: 18 november 2004, 16:18:46 »
Ackumulatortank, diverse funderingar

Fördelar:
·  Färre knäppningar
·  Färre starter
·  Möjlighet till lite större pump och ändÃ¥ färre starter.

En större pump ger färre kw-timmar tilläggsel.

En oisolerad tank blir därtill en billig första radiator, om lämpligt placerad.
En oisolerad tank på 300L kostar bara 2 200:- + frakt hos BORÖ.
3000kwh tilläggsel per år betalar snabbt av lite extra investeringar.
En större pump kostar ca 1 500:- per KW.

Säg att pumpen utan tank går 5 minuter och står stilla 20 min. Volym värmesidan 100L.
Med tank om 100 L borde pumpen gå i 10 min och stå stilla 40 minuter.
Med tank om 300 L borde pumpen gå i 20 minuter och stå stilla 80 minuter.

Nackdelar:
·  Om tanken är mycket stor, säg pÃ¥ 1 000L, fÃ¥r man alltför stor tröghet, dvs det blir för kallt den första timmen eller tvÃ¥ när det blir kallare ute och för varmt när solen börjar skina in om förmiddagen. DÃ¥ mÃ¥ste man sätta in en shunt + lite styrning.

admin

  • Gäst
admin
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #1 skrivet: 18 november 2004, 20:36:21 »
Jag misstänker att redan en 500 liters acktank kan göra systemet väl trögt för att det skall bli helt bra, om jag skulle sätta in en ack skulle jag nog välja en på 2-300 liter.

En större acktank kan dock vara en fördel om man tänkt köra golvvärme under sommaren i delar av huset. T.ex. badrum med klinkergolv.

Då kan den göra att värmepumpens driftsförhållande blir godtagbart trots att värmebehovet är litet.

Utloggad Nisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #2 skrivet: 16 december 2004, 12:33:58 »
139 har tittat på detta inlägg men bara en person har svarat på någon månads tid. Detta förvånar mig rejält.

* Beror detta pÃ¥ att alla fattar vitsen med  ackumulator-   tankar eller beror det pÃ¥ att man inte fattar vitsen
   med dom överhuvudtaget?

Utloggad JohanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #3 skrivet: 16 december 2004, 12:44:24 »
Det kan också bero på att det kommer in nya ämnen hela tiden så efter en dag eller två försvinner äldre från förstasidan. :)
Det kan också bero på att det finns en hel del ämnen om acktankar. Bara att söka. ;)
Själv tänkte jag stoppa in en till våren då pumpen går lite ofta och kort plus att jag har knäppningar som heter duga. Tänkte försöka få en smed att sätta ihop en med vettig formfaktor som får plats bredvid pumpen. Behöver en hög/smal på 200-300 liter.
226 kvm från 1963. Blandat gamla högtempkonvektorer med nya kompaktradiatorer. Villavent FTX med dubbla vattenbatterier. Thermia Diplomat 12 och 210m hål.

Mattias Malm

  • Gäst
Mattias Malm
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #4 skrivet: 16 december 2004, 13:16:04 »
Det kan också bero på att du inte ställt nån fråga ;)

Dina tankar verkar dock vara genomtänkta och rimliga. Tankarna i huvudet alltså. Om du har några tankar i pannrummet framgår inte av ditt inlägg.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #5 skrivet: 16 december 2004, 16:23:51 »
Rubriken till en tråd är högst avgörande, när det gäler att få folk att läsa.

en fördel som jag tycker är bra som inte näms är att en större vattenvolym gör så att det tar längre tid att värma vattnet, man kommer altså at arbeta med kallare vatten 8 man håler sin närmare börvärdet under uppvärmning) vilket leder timm bättre COP.

Har jag fel?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #6 skrivet: 16 december 2004, 21:19:28 »
Car man... helt rätt.
Men det blir ungefär lika om man har mycket "stora2 radiatorer..
Då nå VP maxtemp men den är låg!! och när den startar är tempen i rad. nästan lika som rumstempen.
Men jag hÃ¥ller pÃ¥ hög volym OCH rejäla radiatorer  ;) 2 flugor pÃ¥ smällen  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2005, 19:37:37 »
Hej

Jag har till min Luft/vatten VP Nibe 2010 med SMO10 styrelktonik kopplad till Borö 500L med 2 VV slingor i serie. Dessa har varit kopplade vidare till toppup El beredare.

Det är bort kopplat nu pga det slösas energi att värma mitt VV först och främst med El i VVB.
Detta säger jag pga att under tiden inget VV behov finns har fungerar den som vilken som helst VVB El. När sen mindre tappning sker kommer det så småningom fram vv från ACC som förvämt vatten.

Min El nota minskade med ca 15 kWh per dygn när jag tar VV direkt från ACC. Skillnaden är att det måste tappas ca 5 liter vatten innan VV kommer fram, via
VV rören   isolerade ligger pÃ¥ 1,5 m djup utomhus. (10 m)
Volymen vatten i rören blir ju nerkylda när ingen tappning sker. I samma kulvert ligger Varma RAD rör.

Tillbaka till ACC tanken. Samma tank värmer Radiatorerna via shunt med Elpatron när VP ej får gå under ca -10 ute. Få dagar i Skåne.

Sommartid värmer ACC pool via en annan kulvertslinga i tanken. Den kopplas in med hjälp av VP styrningen när inget värmebehov finns.

Har man solvärme kan man även dÃ¥ koppla in den  och dumpa värme till ACC tank. Det harjag ej ännu.

Till värmepump drift mot ACC tank. Det är bra och dåligt.
Stor värmekapacitet när Vp klarar mer än man förbrukar.

Dålig pga det är reglermässigt mycket trögare än som man normalt gör vid dockning från en mindre VP.

Vanligen kopplar man in en Elberedare på 200l med elpanna då ej Vp går. Sen har man Växelventil växlar mellan beredare och rad krets. efter givna tids gränser. Period tid 20 min laddning max tid VV 10 min sen radiatorkrets. Detta styrs av givare i tanken på diff exvis 45-50 och periodvis med hjälp av el höjn till 55 gr.
pga ligonjär bakterier.

Jag å min sida får inga problem med bakterier pga där står aldrig något vatten i mina slingor stilla.

Därför behöver jag ej höja temperaturen till 55.

VV temp styrs av givare i nedre delen av tanken.
45-48 gr. I topp får vi då ca 2 grader högre.

Min växling sker det samma som vid mindre tanken.

Istället för 10 min vid VVladdning innom de givna diff, har vi körning i ca 25-40 min för att uppnå mina 50 gr i toppen av tanken. Under tiden växlar jag till rad kretsen.
ca 60/40 körning. Detta fungerar nu ner till minus 5 ute.

Sen får tillägs-el gå inn och stötta.


Detta är min beskrivning av reglering till ACC 500l med på byggd shunt och 2 st kopparslingor och elpatron 6Kw. VP är samma med 6-7kw uteffekt.

Fler frågor skicka mailvia forumet.

Janne

Skapa effektivt system med VP. Spara EL.



« Senast ändrad: 10 januari 2005, 21:16:22 av Jan 2010A »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2005, 01:49:44 »
Ok, det är möjligt att det är jag som är trög men jag får det hela till att VV värms genom att passera de två seriekopplade slingorna i acktanken? Då står det väl stilla där i slingan (vid låg temperatur) när det inte tappas, eller?

Den enda andra möjligheten synes mig vara att det är samma vatten som cirkulerar i radiatorerna som också vid behov tappas av som VV, vilket ju är så befängt att det måste vara omöjligt?

NÃ¥gon vänlig själ som kan förklara för mig sÃ¥ att jag förstÃ¥r?  ??? ;D
« Senast ändrad: 09 januari 2005, 01:50:33 av ART »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2005, 11:22:51 »
Hej

Som svar på dina frågor har du rätt i din uppfattning om hur vattnet VV värms. Kallvatten ca 7grader passerar in i botten via den undre slingan sen går det vidare i nästa slinga, så det blir uppvärmt till ACC tankens övre temp.

Vid 50 gr i topp får jag ut ca 48 grader vid normat duschande.

Pga enfamilj förbrukar ca 500 l vv per dygn (Se vv förb på Nibe hemsida Varmvattenberedare) så står där ej längre tid något vatten stilla som kan medföra att bakterier frodas och gror. De dör vid högre temp, så för säkerhets skull värmer jag upp ACC med hjälp av elpatron till 55 var 14 dag.
Jag tror att det egentligen ej behövs.


Mer synpunkter emotses.

Janne
« Senast ändrad: 05 juli 2005, 20:02:45 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2005, 11:50:58 »
Risken för legionella i ditt fall föreligger nog till största delen i din kulvert, där varmvattnet är samlagt med vattnet till radiatorkretsen.

Om det finns beläggningar i dessa rör och ni inte tappar varmvatten som överstiger 50 grader kan det finnas viss risk för tillväxt och övelevnad av bakterier där.

Helst skulle du ha möjlighet att tappa varmvatten från slingan när du vet att toppningsfunktionen är aktiv och du har hög temp i acken.

Men jag är ju ingen expert, så du får ta det för vad det är - en synpunkt.

/Rickard

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2005, 14:17:06 »
Hej Rickard

Jag tror det är mindre risk att få farliga bakterier i slingor som aldrig har stillaliggande vatten passerar upptill 500 l/ dygn vi dessa slingor. Då är det mer farligt med beredare som ha volym med flera hundra liter. Det vattnet byts aldrig. Det fylls på efter hand som man tappar, det är riktigt, Om man ej kör upp VV temp
Enl rek 1 ggr per vecka tror jag ävendär är inga problem.

Mitt problem är nu istället. Min acc tank är förbunden med mitt boningshus via markledning på 10-15 m. När ej tappning sker kyls vattnet ner i dessa rör..

Så varje morgon måste jag tappa upp till 10 l innan jag har full temp vid tappstället.

Det uppkommer ej om jag har VVB inne i bostaden. Jag kommer därför installera en mindre VVB ex NIbe 55 liters i mitt tvättrum. Det görs när jag renoverar tvättrumet och invest. inköp av nya tvätt, tork maskiner.

Se det finns tidigare komentarer angående beredare kontra sling värme uppvärming av VV.

De diskuteras i ämnet bakterie tillväxt. (Ingen vid 10-15 gr det "kan gro vid 45 gr " bakterier om de finns dödas vid 55 och uppåt)

Kommentera detta gärna.

Janne.
« Senast ändrad: 09 januari 2005, 22:41:53 av Jan 2010A »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2005, 20:01:07 »
I varmvattensystem som ditt är det vanligt att man sätter in vv-cirk.

Dra ett rör från bad eller kök tillbaks till inkommande till vvb.
Sätt en liten liten cirkpump som får cirkulera vattnat mellan vvb-kök-vvb, på så sätt har du alltif varmt vatten vid tappstället - i och för sig så får du energiförluster i kulverten, men sätter du in en elberedare så kommer du oftast inte att tappa mer vv än att elberedaren fylls till största delen med "kallt" vv från kulverten.

Jag skulle satsa på vv-cirk istället för elberedare.

/Rickard

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2005, 22:46:02 »
I varmvattensystem som ditt är det vanligt att man sätter in vv-cirk.


/Rickard

Jag kan ej göra detta nu pga mina värme rör ligger väl dolda under 1,5 m fyllnad, stenmjöl, stenplattor. Sista biten är aven ingjuten i betong sulan till mitt poolrum.

Annar har jag tänkt på detta nu i efterhand.

Janne
« Senast ändrad: 10 januari 2005, 21:22:08 av Jan 2010A »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ACKUMULATORTANKAR
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2005, 01:15:35 »
Hmm värmerör, vi talar väl om vv rör... returen kan du dra vart (hur) som helst, huvudsaken att du kan koppla in dig på en perifer punkt (alltså långt från vvb)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!