Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ART
« skrivet: 12 januari 2005, 11:25:55 »


Hur mycket kostar det att först värma det med VP och sen i elberedaren efter att det svalnat av i kulverten?

Borde bli minst dubbelt så dyrt, men vad vet jag...

Mja, jag funderade lite på det där. Tänkte som du först. Sedan kom jag på att det i praktiken blir lite bättre.

Det vatten man tappar lite i sänder och med långa mellanrum (så att kulvertrören hinner kallna) kommer mycket riktigt att värmas två gånger, varav andra gången 'dyrt' i elberedaren. Men detta är de små vattenmängderna.

Tappar man mer än tio liter inom kortare tid än det tar kulvertrören att kallna kommer i praktiken detta vatten vara uppvärmt av VP, dvs när många duschar eller badkar fylls så använder man det 'billiga' VP-producerade varmvattnet.

Naturligtvis kostar det mer än att helt sonika tappa ut det kallnade vattnet, men inte så mycket mer. Tror jag.  ;D
Skrivet av: admin
« skrivet: 12 januari 2005, 10:29:01 »

Citera
Varmvatten som kyls i min kulvert 10l tappning ca 50ggr
per dag blir 500 l vv 50grader -10grader. = 500l/40gr

Min värmepump kan ge 500l 10grader under 1 timme.
= 4 tim extra per dygn vilket ger mig förbrukning av 2,3x4=9,2 kWh el till att betala + cirk pump effekt.

Kostar mig 365 dagar x 9,2=3358 kWh per år

Tycker du efter denna matematiska beräkningen det är bra lösning.

Hur mycket kostar det att först värma det med VP och sen i elberedaren efter att det svalnat av i kulverten?

Borde bli minst dubbelt så dyrt, men vad vet jag...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 januari 2005, 16:53:36 »

Citera
Jag vill ej göra det pgha energi kostnaden ökar..
Energikostnaden ökar om du spetsra med el-vvb, men med VP drift får du ju ut minst 3 ggr så mycket energi som du satsar. Så jag tror vp drift med vvc vore det billigaste och det ger högst komfort.
VVC körs oftast med tidur för att minimera energiförlusterna..
Jag föreslår luftledning  ;D ;D
1m3 varmvatten kostar mångdubbelt så mycket åtminstone producerat i en el vvb, men ie n vp då kanske du kan komma ned till en tia.

Ett tips till er andra  TOMRÖR massor av tomrör, det kostar nästan inget men kan va bra att ha!!!
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 10 januari 2005, 11:48:26 »

Jag lägger inga ekonomiska aspekter i detta.

VVC är inte en fråga om energiåtgång utan nästan alltid en fråga om komfort och bekvämlighet.

Det jag ville påvisa var att det kan finnas en lösning om man ser denna väntetid (eller vattenåtgång) som ett problem  ??? (vilket du själv skrev i ett av dina inlägg).

Där vi gjorde installationen handlade det dessutom om något helt annat. Polarn har ALLT avloppsvatten till sluten tank (krav från kommunen får ej ha infiltration). Tanken är på 6kbm och då blir ju 10l vatten vid varje VV tappning snabbt flera kbm vatten.

Dessutom har dom egen brunn med dålig tillrinning. Dom kan tex inte ha badkar för det räcker inte vattnet till. En duschning sen får dom vänta 10-15min  innan dom startar tvättmaskinen för att inte riskera torrkörning av pumpen.

Dom tömmer nu sin tank ungefär var femte vecka. Innan vi gjorde om och satte in VVC tömde dom tanken var tredje vecka.

Varje tömning kostar ca. 700:- så det var inte för vattenåtgången eller energiåtgångens skull vi gjorde denna ändring. Besparingen tror jag hamnade på 4-5000kr/år i minskade tömningskostnader.

/Johan
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 10 januari 2005, 11:27:26 »

Hej

Tack för svaret. Om jag gör det får jag inget kallvatten som du säger i Garaget.

När jag sen tvättar bilen var tar jag då kallvattren från?
Andra sidan Vad för lorar jag energimässigt på att låta vv rottera fram och tillbaka hela tiden.

Jag vill ej göra det pgha energi kostnaden ökar..

Andra sidan Kallvatten som jag måste tappa innan varmt vatten kommer är max 10 liter innan full temp kommer tillbaka.

Priset för den volymen kallvatten är försumbar 1 m3 kostar ca 10:- ? vad kostar 10 l ? ( 10 öre )

Varmvatten som kyls i min kulvert 10l tappning ca 50ggr
per dag blir 500 l vv 50grader -10grader. = 500l/40gr

Min värmepump kan ge 500l 10grader under 1 timme.
= 4 tim extra per dygn vilket ger mig förbrukning av 2,3x4=9,2 kWh el till att betala + cirk pump effekt.

Kostar mig 365 dagar x 9,2=3358 kWh per år

Tycker du efter denna matematiska beräkningen det är bra lösning.

Janne
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 10 januari 2005, 11:06:26 »

Ligger KV matningen samma väg som övriga rör (dvs genom kulverten)?

Om så är fallet, skulle det inte vara möjligt att nytta den för retur av VVC? Skillnaden skulle i så fall bli att VV går i både VV ledning och det som nu är KV. Matningen av slingan skulle i så fall hamna i ditt boningshus.

Med en överkoppling mellan nuvarande VV och KV matning samt lite backventiler går det säkert att få det att fungera. Konsekvensen skulle i så fall bli att du inte får något KV i garaget   :(  Tänkt inte på det :-[

Vi gjorde för övrigt en liknande ändring hos en bekant. Skillnaden var att han hadde grövre VV slangar (tror 25mm PEX). Vi tillverkade sedan en "specialkoppling" av std rördelar som gjorde att vi kunde lägga VVC returen INUTI VV ledningen. VVC Returen bestod även den av PEX men i dimensionen 10mm.

Våra "specialkopplingar" bestod av vanliga T-rör där vi lät VVC returen gå rakt igenom och tog ut VV i avsticket.
För att täta VVC returen användes vanliga PEX klämring med stödhylsa. Vi borrade ur den kant som pexen normalt stödjer mot. Sen stack vi in slangen från "fel" håll och lät den sticka ut ca. 10cm på "rätt" sida. På stödhylsan tog vi bort flänsen och sköt in den till rätt djup i kopplingen. Sen var det bara att dra åt kopplingen.

Hoppas att någon begriper vad jag vill förklara   ;)

Fungerade klockrent.

/Johan
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 10 januari 2005, 08:16:23 »

Hej

Jag har ej förklarat riktigt hur mitt system ser ut för dig.

Jag har VP ACC i annan byggnad (Förråd o Garage)än bostaden.
Där imellan finns en Slang förbindelser:

3 pool slangar 40 mm
2 LK värmeslangar  20 mm isolerade till nu Golvvärme i poolhus, och radiator i min bostad. FRAM/RETUR
1 VV LK slang isolerade 20 mm.

KV leds in i min ACC i förrådet. Uppvärmt av acc tanken leds varmvatten ner i marken med hjälp ac LK ISOLERADE SLANGAR.


När mitt nya poolhus blev färdigt leds allt upp genom dess betongplatta från 1,5 m djup allt packat med grus makadamm stenmjöl.

Mellan byggnaderna är nu en inner gård som är maksten belagd.

Allstå nya rör mellan byggnaderna måste till stora ingrepp. Grävskopa,sten lägn rivn bila genom betong etc.

Det är därför ej försvarbart att skapa VV circ med sep pump.

Hälsn

Janne.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 januari 2005, 01:15:35 »

Hmm värmerör, vi talar väl om vv rör... returen kan du dra vart (hur) som helst, huvudsaken att du kan koppla in dig på en perifer punkt (alltså långt från vvb)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 januari 2005, 22:46:02 »

I varmvattensystem som ditt är det vanligt att man sätter in vv-cirk.


/Rickard

Jag kan ej göra detta nu pga mina värme rör ligger väl dolda under 1,5 m fyllnad, stenmjöl, stenplattor. Sista biten är aven ingjuten i betong sulan till mitt poolrum.

Annar har jag tänkt på detta nu i efterhand.

Janne
Skrivet av: admin
« skrivet: 09 januari 2005, 20:01:07 »

I varmvattensystem som ditt är det vanligt att man sätter in vv-cirk.

Dra ett rör från bad eller kök tillbaks till inkommande till vvb.
Sätt en liten liten cirkpump som får cirkulera vattnat mellan vvb-kök-vvb, på så sätt har du alltif varmt vatten vid tappstället - i och för sig så får du energiförluster i kulverten, men sätter du in en elberedare så kommer du oftast inte att tappa mer vv än att elberedaren fylls till största delen med "kallt" vv från kulverten.

Jag skulle satsa på vv-cirk istället för elberedare.

/Rickard
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 januari 2005, 14:17:06 »

Hej Rickard

Jag tror det är mindre risk att få farliga bakterier i slingor som aldrig har stillaliggande vatten passerar upptill 500 l/ dygn vi dessa slingor. Då är det mer farligt med beredare som ha volym med flera hundra liter. Det vattnet byts aldrig. Det fylls på efter hand som man tappar, det är riktigt, Om man ej kör upp VV temp
Enl rek 1 ggr per vecka tror jag ävendär är inga problem.

Mitt problem är nu istället. Min acc tank är förbunden med mitt boningshus via markledning på 10-15 m. När ej tappning sker kyls vattnet ner i dessa rör..

Så varje morgon måste jag tappa upp till 10 l innan jag har full temp vid tappstället.

Det uppkommer ej om jag har VVB inne i bostaden. Jag kommer därför installera en mindre VVB ex NIbe 55 liters i mitt tvättrum. Det görs när jag renoverar tvättrumet och invest. inköp av nya tvätt, tork maskiner.

Se det finns tidigare komentarer angående beredare kontra sling värme uppvärming av VV.

De diskuteras i ämnet bakterie tillväxt. (Ingen vid 10-15 gr det "kan gro vid 45 gr " bakterier om de finns dödas vid 55 och uppåt)

Kommentera detta gärna.

Janne.
Skrivet av: admin
« skrivet: 09 januari 2005, 11:50:58 »

Risken för legionella i ditt fall föreligger nog till största delen i din kulvert, där varmvattnet är samlagt med vattnet till radiatorkretsen.

Om det finns beläggningar i dessa rör och ni inte tappar varmvatten som överstiger 50 grader kan det finnas viss risk för tillväxt och övelevnad av bakterier där.

Helst skulle du ha möjlighet att tappa varmvatten från slingan när du vet att toppningsfunktionen är aktiv och du har hög temp i acken.

Men jag är ju ingen expert, så du får ta det för vad det är - en synpunkt.

/Rickard
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 januari 2005, 11:22:51 »

Hej

Som svar på dina frågor har du rätt i din uppfattning om hur vattnet VV värms. Kallvatten ca 7grader passerar in i botten via den undre slingan sen går det vidare i nästa slinga, så det blir uppvärmt till ACC tankens övre temp.

Vid 50 gr i topp får jag ut ca 48 grader vid normat duschande.

Pga enfamilj förbrukar ca 500 l vv per dygn (Se vv förb på Nibe hemsida Varmvattenberedare) så står där ej längre tid något vatten stilla som kan medföra att bakterier frodas och gror. De dör vid högre temp, så för säkerhets skull värmer jag upp ACC med hjälp av elpatron till 55 var 14 dag.
Jag tror att det egentligen ej behövs.


Mer synpunkter emotses.

Janne
Skrivet av: ART
« skrivet: 09 januari 2005, 01:49:44 »

Ok, det är möjligt att det är jag som är trög men jag får det hela till att VV värms genom att passera de två seriekopplade slingorna i acktanken? Då står det väl stilla där i slingan (vid låg temperatur) när det inte tappas, eller?

Den enda andra möjligheten synes mig vara att det är samma vatten som cirkulerar i radiatorerna som också vid behov tappas av som VV, vilket ju är så befängt att det måste vara omöjligt?

Någon vänlig själ som kan förklara för mig så att jag förstår?  ??? ;D
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 januari 2005, 19:37:37 »

Hej

Jag har till min Luft/vatten VP Nibe 2010 med SMO10 styrelktonik kopplad till Borö 500L med 2 VV slingor i serie. Dessa har varit kopplade vidare till toppup El beredare.

Det är bort kopplat nu pga det slösas energi att värma mitt VV först och främst med El i VVB.
Detta säger jag pga att under tiden inget VV behov finns har fungerar den som vilken som helst VVB El. När sen mindre tappning sker kommer det så småningom fram vv från ACC som förvämt vatten.

Min El nota minskade med ca 15 kWh per dygn när jag tar VV direkt från ACC. Skillnaden är att det måste tappas ca 5 liter vatten innan VV kommer fram, via
VV rören   isolerade ligger på 1,5 m djup utomhus. (10 m)
Volymen vatten i rören blir ju nerkylda när ingen tappning sker. I samma kulvert ligger Varma RAD rör.

Tillbaka till ACC tanken. Samma tank värmer Radiatorerna via shunt med Elpatron när VP ej får gå under ca -10 ute. Få dagar i Skåne.

Sommartid värmer ACC pool via en annan kulvertslinga i tanken. Den kopplas in med hjälp av VP styrningen när inget värmebehov finns.

Har man solvärme kan man även då koppla in den  och dumpa värme till ACC tank. Det harjag ej ännu.

Till värmepump drift mot ACC tank. Det är bra och dåligt.
Stor värmekapacitet när Vp klarar mer än man förbrukar.

Dålig pga det är reglermässigt mycket trögare än som man normalt gör vid dockning från en mindre VP.

Vanligen kopplar man in en Elberedare på 200l med elpanna då ej Vp går. Sen har man Växelventil växlar mellan beredare och rad krets. efter givna tids gränser. Period tid 20 min laddning max tid VV 10 min sen radiatorkrets. Detta styrs av givare i tanken på diff exvis 45-50 och periodvis med hjälp av el höjn till 55 gr.
pga ligonjär bakterier.

Jag å min sida får inga problem med bakterier pga där står aldrig något vatten i mina slingor stilla.

Därför behöver jag ej höja temperaturen till 55.

VV temp styrs av givare i nedre delen av tanken.
45-48 gr. I topp får vi då ca 2 grader högre.

Min växling sker det samma som vid mindre tanken.

Istället för 10 min vid VVladdning innom de givna diff, har vi körning i ca 25-40 min för att uppnå mina 50 gr i toppen av tanken. Under tiden växlar jag till rad kretsen.
ca 60/40 körning. Detta fungerar nu ner till minus 5 ute.

Sen får tillägs-el gå inn och stötta.


Detta är min beskrivning av reglering till ACC 500l med på byggd shunt och 2 st kopparslingor och elpatron 6Kw. VP är samma med 6-7kw uteffekt.

Fler frågor skicka mailvia forumet.

Janne

Skapa effektivt system med VP. Spara EL.



Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 december 2004, 21:19:28 »

Car man... helt rätt.
Men det blir ungefär lika om man har mycket "stora2 radiatorer..
Då nå VP maxtemp men den är låg!! och när den startar är tempen i rad. nästan lika som rumstempen.
Men jag håller på hög volym OCH rejäla radiatorer  ;) 2 flugor på smällen  ;D
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 december 2004, 16:23:51 »

Rubriken till en tråd är högst avgörande, när det gäler att få folk att läsa.

en fördel som jag tycker är bra som inte näms är att en större vattenvolym gör så att det tar längre tid att värma vattnet, man kommer altså at arbeta med kallare vatten 8 man håler sin närmare börvärdet under uppvärmning) vilket leder timm bättre COP.

Har jag fel?
Skrivet av: Mattias Malm
« skrivet: 16 december 2004, 13:16:04 »

Det kan också bero på att du inte ställt nån fråga ;)

Dina tankar verkar dock vara genomtänkta och rimliga. Tankarna i huvudet alltså. Om du har några tankar i pannrummet framgår inte av ditt inlägg.
Skrivet av: JohanH
« skrivet: 16 december 2004, 12:44:24 »

Det kan också bero på att det kommer in nya ämnen hela tiden så efter en dag eller två försvinner äldre från förstasidan. :)
Det kan också bero på att det finns en hel del ämnen om acktankar. Bara att söka. ;)
Själv tänkte jag stoppa in en till våren då pumpen går lite ofta och kort plus att jag har knäppningar som heter duga. Tänkte försöka få en smed att sätta ihop en med vettig formfaktor som får plats bredvid pumpen. Behöver en hög/smal på 200-300 liter.
Skrivet av: Nisse
« skrivet: 16 december 2004, 12:33:58 »

139 har tittat på detta inlägg men bara en person har svarat på någon månads tid. Detta förvånar mig rejält.

* Beror detta på att alla fattar vitsen med  ackumulator-   tankar eller beror det på att man inte fattar vitsen
   med dom överhuvudtaget?
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 november 2004, 20:36:21 »

Jag misstänker att redan en 500 liters acktank kan göra systemet väl trögt för att det skall bli helt bra, om jag skulle sätta in en ack skulle jag nog välja en på 2-300 liter.

En större acktank kan dock vara en fördel om man tänkt köra golvvärme under sommaren i delar av huset. T.ex. badrum med klinkergolv.

Då kan den göra att värmepumpens driftsförhållande blir godtagbart trots att värmebehovet är litet.
Skrivet av: NISSE2
« skrivet: 18 november 2004, 16:18:46 »

Ackumulatortank, diverse funderingar

Fördelar:
·  Färre knäppningar
·  Färre starter
·  Möjlighet till lite större pump och ändå färre starter.

En större pump ger färre kw-timmar tilläggsel.

En oisolerad tank blir därtill en billig första radiator, om lämpligt placerad.
En oisolerad tank på 300L kostar bara 2 200:- + frakt hos BORÖ.
3000kwh tilläggsel per år betalar snabbt av lite extra investeringar.
En större pump kostar ca 1 500:- per KW.

Säg att pumpen utan tank går 5 minuter och står stilla 20 min. Volym värmesidan 100L.
Med tank om 100 L borde pumpen gå i 10 min och stå stilla 40 minuter.
Med tank om 300 L borde pumpen gå i 20 minuter och stå stilla 80 minuter.

Nackdelar:
·  Om tanken är mycket stor, säg på 1 000L, får man alltför stor tröghet, dvs det blir för kallt den första timmen eller två när det blir kallare ute och för varmt när solen börjar skina in om förmiddagen. Då måste man sätta in en shunt + lite styrning.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!