Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering och val av VP  (läst 1957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering och val av VP
« skrivet: 02 februari 2019, 00:24:06 »
Hej. Är ny pÃ¥ forumet och skulle behöva hjälp med var jag bäst placerar innerdel och utedel. Samt vilken LLVP jag ska satsa pÃ¥? Det röda är tänkt utbyggnad och det svarta är som jag har idag. Utbyggnaden blir inom ett par Ã¥r. Stugan ligger i härjedalen pÃ¥ ca 760möh. Byggd pÃ¥ 60 talet sÃ¥ inte överdrivet isolerad. Stugan är pÃ¥ ca  45 kvm nu. Blir nog pÃ¥ ca 80kvm efter utbyggnad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering och val av VP
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2019, 10:38:35 »
Hej! Jag skulle sätta den på ytterväggen i vardagsrummet (motsatta sidan som altanen) eftersom där finns största luftvolymen att arbeta med och den väggen inte berörs av framtida byggplaner. Utedelen bör heller inte sitta direkt utanför ett sovrum. Låter som ett kyligare klimat och de nya värmepumparna med R32 har skapligt goda prestanda även vid -20 och -25 grader ute. Daikin Caldo, Mitsubishi Hero, Panasonic UKE, Toshiba Supreme etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering och val av VP
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2019, 17:45:23 »
Hej! Jag skulle sätta den på ytterväggen i vardagsrummet (motsatta sidan som altanen) eftersom där finns största luftvolymen att arbeta med och den väggen inte berörs av framtida byggplaner. Utedelen bör heller inte sitta direkt utanför ett sovrum. Låter som ett kyligare klimat och de nya värmepumparna med R32 har skapligt goda prestanda även vid -20 och -25 grader ute. Daikin Caldo, Mitsubishi Hero, Panasonic UKE, Toshiba Supreme etc.

Tack. Det värsta är bara att pÃ¥ den sida  blir det SÃ¥ groteskt med snö, brukar va ända upp till taket. Fler tips.

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering och val av VP
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2019, 01:29:11 »
Segt forum. Inte mycket tips man fick här, ingen som Har nå mer idéer.

Är detta en bra pump. Eller ska man satsa på 35:an
Mitsubishi Electric MSZ-FH25VE

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering och val av VP
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2019, 06:51:49 »
Med snö upp till taket funkar inte luftvärmepumpen nå vidare. Då finns det kanske någon annan sida av huset som det fungerar bättre på?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering och val av VP
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2019, 10:54:28 »
Finns det olika hinder för var ute eller innerdel ska/kan placeras är det nog bäst att din tilltänkta installatör kommer och kikar först så du kan få ett fast pris
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bluekobolt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar värmepumpar
    • Malmö Kyl & Värme Service AB
SV: Placering och val av VP
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2019, 11:56:31 »
Oavsett var du sätter en FH25 i din stuga så klarar den av att värma upp den. Köket (kortsidan) går oxå bra..då skjuter du ut luftvärmestrålen mot ditt nya tilltänkta utrymme..

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering och val av VP
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2019, 18:36:34 »
Oavsett var du sätter en FH25 i din stuga så klarar den av att värma upp den. Köket (kortsidan) går oxå bra..då skjuter du ut luftvärmestrålen mot ditt nya tilltänkta utrymme..

Så tänkte jag också. Där ligger ju solen på också på våren. Sovrummet i gamla delen då, tror ni det värmer dit också fast det är ett U dit?

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering och val av VP
« Svar #8 skrivet: 11 april 2019, 00:04:05 »
Hej igen. FÃ¥r inte plats men Luftvärmepump i köket. GÃ¥r det att placera den pÃ¥ väggen mot den (nya tilltänkta)  hallen. Luften kommer att riktas mot kaminen !!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering och val av VP
« Svar #9 skrivet: 11 april 2019, 10:18:13 »
Visst går det bra men det blir en lång rördragning som kostar extra till utedelen. Kondensvattenslangen får man kanske sätta fast på innerväggen och dra ner i en hink när det är dags för storrengöring av innerdelen. (Antar att det inte är aktuellt att köra kyla på sommaren med det läget på stugan).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sarrow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering och val av VP
« Svar #10 skrivet: 11 april 2019, 22:22:43 »
Visst går det bra men det blir en lång rördragning som kostar extra till utedelen. Kondensvattenslangen får man kanske sätta fast på innerväggen och dra ner i en hink när det är dags för storrengöring av innerdelen. (Antar att det inte är aktuellt att köra kyla på sommaren med det läget på stugan).

Det är väl ca 1.5m till ytterväggen där rörgenomföringen blir, är det nÃ¥t problem.? Man mÃ¥ste väl inte gÃ¥ rakt ut bakom innerdelen,  mÃ¥ste väl gÃ¥ att gÃ¥ Ã¥t sidan med rören ocksÃ¥?
Nej det blir bara värme på den.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering och val av VP
« Svar #11 skrivet: 12 april 2019, 09:47:17 »
Ja det går utmärkt att dra rören åt sidorna på väggen ut från innerdelen. Det jag tänkte på är att utedelen nog inte bör sitta på altanen och ta plats utan i så fall längre bort huset och helst ej utanför sovrum. Men det kanske inte spelar någon roll för er? Kondensvattenavlopp får man fixa på något sätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering och val av VP
« Svar #12 skrivet: 12 april 2019, 20:12:03 »
Ryms utedelen på väggen mellan ytterdörr och altan så kan du sätta innedelen på väggen ut mot alten i söderläge.
Dra kondensslangen rakt ned (ni kommer ändå aldrig att köra kyldrift) och rören ovanför altandörren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 636
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!