Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bristande kvalitet och service frÃ¥n CTC  (läst 417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
Bristande kvalitet och service från CTC
« skrivet: 22 januari 2024, 21:35:48 »
Jag har en CTC Ecoheat 408 där kompressorn havererat 11 år efter installation. Tyvärr helt i onödan då CTC/Enertech och senare en servicefirma gjort fel och kommer kosta mig ca 50000:- istället för 0:-.

Tidslinjen kortfattat: 2013-installation, 2019-kontaktar CTC för pumpen upplevs leverera dåligt men de rekommenderar ingen åtgärd, 2022-pumpen servas pga kylmediet läckt ut, 2023 - kompressorhaveri.

Pumpen installeras hösten 2013 och tas i drift. Redan 2019 upplever jag att pumpen går väl mycket och kör mycket elspets. Jag kontaktar CTC/Enertech som konstaterar att hetgasen är ovanligt hög men de rekommenderar ingen åtgärd av detta. Jag litar på deras kompetens och gör därför inget.

Vintern 2021/2022 är det uppenbart att pumpen inte klarar av att värma huset. Den går nästan konstant och klarar inte av att hålla värmen i huset utan eltillsats. Då kontaktar jag en servicefirma som först hävdar att det är fel på temperatursensorn till hetgasen. Men efter tjat så går de med på att kolla pumpen bättre och då upptäcker de att kylmediet läckt ut i något t-stycke. enligt dem ett för CTC Ecoheat 408 mycket vanligt fel! De byter delen och fyller på och därefter, februari 2022, verkar pumpen fungera. Jag är väldigt tydlig med att problemet funnits under flera åt och frågar flera gånger om inte kompressorn kan ha tagit skada av att ha gått i flera år med för lite kylmedium. Men de ignorerar detta och menar att det inte är någon fara.

Nu före jul 2023 inser jag att det måste vara fel igen för jag har reagerat på att pumpen låter mycket mer än tidigare och den går mer eller mindre konstant redan från nollgradig utetemperatur. Kontaktar servicefirman igen som återigen vill byta hetgastemperatursensorn. Men när de väl tar bort plåtarna och hör hur kompressorn låter och inser att den dessutom är glödhet, så dömer de ut kompressorn.

Men den 10-åriga försäkringen har såklart gått ut och deras misstag och fel kommer kosta mig ca 50000:-, utöver att jag betalat alldeles för mycket för el under minst 5 års tid.

Vad säger ni andra? Är det verkligen rimligt att CTC/Enertech och även servicefirman inte tar något som helst ansvar när de gett mig felaktig hjälp? Kan jag reklamera/avkräva dem något ansvar eller är det bara att ösa mer pengar ur egen ficka på dessa företag? Jag har mail som bevisar en del av kontakterna med dem under 2019 och senare, men tyvärr inte allt.

PS. Om din Ecoheat mer än enstaka gånger går över 100 grader i hetgastemperatur så är det dags att få panik. Teknikern pratade till och med om att temperaturer över 80 grader också är ovanliga och så låga temperaturer har nog min aldrig haft i drift. DS.

PS2. När CTC Ecoheat går tillräckligt många timmar per dygn så fungerar inte längre informationen som visar hur många timmar/24h som pumpen går och hur många starter den haft. På min pump kunde jag se på elmätningsloggen att pumpen gick konstant men det kunde visas allt från ingenting till några enstaka timmar på pumpens display. DS2.

Hälsningar,

Tozem

Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bristande kvalitet och service från CTC
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2024, 09:58:37 »
Den enda chansen du har är att kontakta ARN, de hanterar numera värmepumpsreklamationer sen 2016.
Så skapa ett ärende där och skicka dit all information du har.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!