Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför startar min inverter (GSi 616) pÃ¥ 50hz?  (läst 4141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #15 skrivet: 24 september 2023, 22:40:51 »
Det låter som att ditt värmesystem (efter pump) funkar inte alls bra. Standardfrågorna, öppna termostater? Om ja, har du temperaturskillnader i olika rum? Kallt längst bort från värmepumpen? Känn på alla returslingor om vissa blir varma fort, i så fall, stryp dem tills alla rum håller samma temperatur med vidöppna termostater. Om det blir för varmt inne, justera förskjutning eller värmekurva.

Jag tror ju att systemet är väl intrimmat i alla fall. Har hållt på att trimma under år med gamla Nibe F2025 och VVM 300. Vad är det du letar efter när du tror att så inte är fallet? Under körningen där jag satte framledning till 32 grader så hamnade delta till slut på ca 7 grader och höll sig där när den körde på 20 rps med 35 graders framledning och 28 på retur under en bra lång stund. Alla element kändes jämnvarma.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #16 skrivet: 24 september 2023, 22:53:40 »
Jag tror ju att systemet är väl intrimmat i alla fall. Har hållt på att trimma under år med gamla Nibe F2025 och VVM 300. Vad är det du letar efter när du tror att så inte är fallet? Under körningen där jag satte framledning till 32 grader så hamnade delta till slut på ca 7 grader och höll sig där när den körde på 20 rps med 35 graders framledning och 28 på retur under en bra lång stund. Alla element kändes jämnvarma.

Detta:

Problemet är att den inte vill jobba tillbaka gradminuterna. Antingen är det så att den stoppar för att returtempen är lika hög som framledningen, eller så är det för att diffen mellan fram/retur är för stor. Oavsett vad så stoppar den i detta läge efter 4 minuters körning.
Hur går den om du kör den manuellt, fullt ös uppvärmning?

Kan du hjälpa automatisk drift med fast hastighet på cirkulationspumpen? Har du någon tank som bråkar?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #17 skrivet: 24 september 2023, 23:06:43 »
Detta:
Hur går den om du kör den manuellt, fullt ös uppvärmning?

Kan du hjälpa automatisk drift med fast hastighet på cirkulationspumpen? Har du någon tank som bråkar?

Om du kollar det senaste diagrammet jag postade lite längre upp så ser du att den sista körningen så drog jag upp kurvlutningen en mängd grader så istället för 25 grader börvärde blev det 32 grader. Då hade den inga problem med att både hinna varva ner från startfrekvensen ner till lägsta frekvens och körde där tills gradminutrarna var uppnådda. Jag har grönmarkerat när jag drog upp kurvlutningen i diagrammet nedan.

Cirkulationspumpen (värme) är ställd default på 60%. Jag kan tillägga att när den kör korta intervall på bara 4 minuter hinner vissa element knappt få någon värme i sig.



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #18 skrivet: 25 september 2023, 06:16:47 »
Finns det ingen auto på cirkulationspumpen? För det där är ju inte bra. En inverter ska eller måste ha variabel hastighet. Alternativt köra för hög hela tiden som kompromiss. Har inte knappat på just VB-pumpen på någon GSi ännu, men knappat på lite annat iaf.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #19 skrivet: 25 september 2023, 07:28:30 »
Jag tror den stoppar för att skillnaden mellan börvärdet och ärvärdet blir för stor när den går med 50% effekt första tiden.
Har ögnat igenom manualen och kan inte se att det värdet går justera, det jag tror skulle kunna fungera är om de ställer cirkpumpen på 100% under de tider på året när värmebehovet är så litet att detta problem uppstår.
Enda nackdelen kan var att det kan susa lite i radiatorerna, i vart fall i vissa rum.

Testa det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #20 skrivet: 25 september 2023, 07:44:55 »
Jag tror den stoppar för att skillnaden mellan börvärdet och ärvärdet blir för stor när den går med 50% effekt första tiden.
Har ögnat igenom manualen och kan inte se att det värdet går justera, det jag tror skulle kunna fungera är om de ställer cirkpumpen på 100% under de tider på året när värmebehovet är så litet att detta problem uppstår.
Enda nackdelen kan var att det kan susa lite i radiatorerna, i vart fall i vissa rum.

Testa det.

Jag kan testa ställa upp cirkpumpen men undrar om ni kan hjälpa mig med följande först. Vad i % motsvarar min gamla laddpump som satt i VVM300 som var satt på högsta läget (steg 3)?

Första bilden är vvm300, andra är den som sitter i GSi 616.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #21 skrivet: 25 september 2023, 08:02:59 »
100% på den gamla borde motsvara ca 40% på den nya, om flödet låg på runt 1000 l/h med gamla pumpen.
SÃ¥ tolkar jag det i alla fall.
Drygt 40 kPa vid 1000L/h
« Senast ändrad: 25 september 2023, 08:05:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #22 skrivet: 25 september 2023, 08:21:52 »
100% på den gamla borde motsvara ca 40% på den nya, om flödet låg på runt 1000 l/h med gamla pumpen.
SÃ¥ tolkar jag det i alla fall.
Drygt 40 kPa vid 1000L/h

Jag är lite halvt orolig att den är lite för kraftig för systemet om jag sätter den till 100%, men vi är nog något på spåren här i alla fall. Jag höjde laddpumpen till 85% och skruvade upp golvvärmepumparna lite granna och den toppade på 33 graders framledning med önskat börvärde på 26 grader. Jag trodde den skulle beta av gradminutrarna men den stoppade ändå. Stor skillnad på 33 graders framledning och 37-38 dock vid uppstart.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #23 skrivet: 25 september 2023, 08:31:47 »
Här är grafen. De två sista körningarna så ställde jag upp laddpumpen för värmebäraren till 85% från 60%. Den sista körningen höjde jag cirkpumpen till en 50m2 slinga och fick ner framledningstempen ytterligare en grad.

Antingen är jag precis på gränsen för att den ska tycka att diff mellan fram/retur är för stor, eller så är det ett stort sammanträffande att den alltid stoppar när returledningen nått upp till börvärdet. I det här fallet 26 grader.

(kurvan i mitten var en varmvattenkörning)
« Senast ändrad: 25 september 2023, 08:33:18 av JockeHX »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #24 skrivet: 25 september 2023, 09:28:37 »
Hmm, kan det vara att den styr mot returledningen på nåt sätt, det kanske inte är omöjligt?
Ivt körde ju så en gång i tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #25 skrivet: 25 september 2023, 09:54:58 »
Hmm, kan det vara att den styr mot returledningen på nåt sätt, det kanske inte är omöjligt?
Ivt körde ju så en gång i tiden.

När jag tittar tillbaka i statistiken så den natten jag först upptäckte detta var det 6 grader ute, börvärde 28 grader men jag kan i statistiken inte se att returtempen steg över 26-27 grader förutom en gång då den hoppade upp på 28. Antingen kanske statistiken laggade och returtempen hoppade upp på 28, eller så är min teori felaktig.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #26 skrivet: 25 september 2023, 10:21:09 »
Här är grafen. De två sista körningarna så ställde jag upp laddpumpen för värmebäraren till 85% från 60%. Den sista körningen höjde jag cirkpumpen till en 50m2 slinga och fick ner framledningstempen ytterligare en grad.

Antingen är jag precis på gränsen för att den ska tycka att diff mellan fram/retur är för stor, eller så är det ett stort sammanträffande att den alltid stoppar när returledningen nått upp till börvärdet. I det här fallet 26 grader.

(kurvan i mitten var en varmvattenkörning)

Jag jämför min kurva med din.

-Ditt Delta stiger mycket snabbt
-Din Retur temp börjar öka på mycket kortare tid
-Din Retur ökar mycket snabbare

Relativa flödet och volymen skiljer.
Vad är normalt och bra, någon?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #27 skrivet: 25 september 2023, 10:55:58 »
Jag jämför min kurva med din.

-Ditt Delta stiger mycket snabbt
-Din Retur temp börjar öka på mycket kortare tid
-Din Retur ökar mycket snabbare

Relativa flödet och volymen skiljer.
Vad är normalt och bra, någon?

Fråga inte mig :)

Men jag har ca 8 grader på KB-in så när GSi 616, som är en 4-16kW pump, startar på 50rps så kommer den avge 12-13kW, så att delta stiger snabbt är kanske inte så konstigt.

Jag har ett element i pannrummet som står nästan bredvid pumpen, den har ett eget avstick direkt och just nu är den rätt strypt eftersom den får värme tämligen omedelbart. Och eftersom det är ungefär hälften så stort som mina stora radiatorer har jag varit rädd för att det annars skulle kortsluta annat. Men det kanske är fel tänkt, så nu har jag öppnat upp returen på det en del så att det inte ska skicka tillbaka framledningen direkt.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #28 skrivet: 25 september 2023, 16:02:29 »
Har fått igång en dialog med CTC:s support nu. Har uppgraderat till senaste firmware som skulle ha bättre gradminutstyrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför startar min inverter (GSi 616) på 50hz?
« Svar #29 skrivet: 26 september 2023, 07:47:19 »
Den lilla radiatorn i pannrummet ska vara hårt strypt, eller avstängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!