Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: båkan
« skrivet: 19 maj 2008, 21:51:54 »

Jarlen, det ska räcka att montera en givare för pooltempen (GT16) och sedan aktivera Poolfunktionen i 9.nånting och sedan starta den i 8.4.4. Sedan jobbar pumpen på tills den når inställd pooltemp i 8.4.1.

Håkan
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 maj 2008, 12:55:44 »

Jag kan ingenting när det gäller poolstyrningen i 1230, men däremot skulle du kanske kunna göra som jag gjort, helt enkelt lura värmepumpen att tro att det är kallt ute, och att framledningstempen är låg genom att med hjälp av ett par fasta motstånd simulera värdena.

Så här är det gjort på min pump, och du kan visst strunta i trevägsventilen och istället manuellt lägga om till poolvärme när huset inte har nåt värmebehov längre.

www.nibeonline.com/pdf/M10120-2.pdf

Kanske skulle du kunna ringa Nibe:s support och fråga om det inte går att lösa billigare/enklare än deras POOL 11?
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 19 maj 2008, 02:13:02 »

Tack för ditt svar Rickard!

Tror du att det skulle kunna fungera med att man skippar trevägs-ventilen samt pump och relästyrningen? Man skulle då   endast montera termostaterna GT16 och GT11 enligt anvisning för pool 11 styrning. Man skulle då montera GT11 på något lämpligt ställe. Ex. efter avstängningsventilen 1 i din  skiss. Då skulle det indikeras att radiatorsystemet inte har behov av någon tillsatsvärme när man stängt ventilen. Man skulle då förhoppningsvis kunna konfigurera VP:n som om den hade en pool 11 styrning. Är det inte så, att VP:n  egentligen inte kan känna av om trevägs-ventilen och reläkortet är monterade eller ej? Eller tror du att det blir en konflikt i programmet om man inte monterar dessa komponenter? Man kan i sådana fall kanske montera endast reläkortet för att lura VP:n att dessa komponenter finns?

Min teori är att termostaten GT11 då skulle få en funktion så att VP:n inte jobbar med fel temperatur, utan temperaturen håller sig till det förinställda värdet för pool om man även har monterar termostaten GT16 enligt manualen för pool11.

Vad tror du Rickard?
Det kanske även finns andra på forumet som kan ha några synpunkter på mitt resonemang?

Mvh Jarlen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 maj 2008, 11:36:10 »

Beroende på hur kunnig man är kan man bygga styrningen själv, nu har jui jag en ädre pump, så jag vet inte om det går att överföra direkt till en 1230.
För instruktioner på hu rinkoppling sker på 1230 se http://iframe.nibe.se/epi/iframes/pool11_pro.asp#

Jag har inte gjort någon ritning på min styrning så jag kan inte redovisa hur jag gjort, men principen är den att man när det blir värmebehov i poolen "lurar" värmepumpen att det är -41°C ute och att framledningstempen bara är 23 grader, detta triggar en direkt start av värmepumpen och den värmer sedan så länge det finns värmebehov, när pooltermostaten slår ifrån fungerar värmepumpen åter som vanligt och kan värma huset om det behövs.

Tappvarmvattenvärmningen fungerar alltid eftersom den är prioriterad.

Jag använder själv en PT100 som tempgivare som jag satt i en tempficka precis före sandfiltret.
Givaren är kopplad till en indikator/larmenhet/ställbart kopplingsrelä från PR Electronics (ca 5000 kr - fick "tag" i den gratis) men en vanlig pooltermostat för ca 1500 kr borde fungera bra, den måste dock på något sätt styra ett relä som gör jobbet med att simulera låg utetemp och låg framledningstemp.

Jag har tillslaget ställt på 31°C och frånslaget ställt på 32°c, och min värmepump går i snitt ca 10 timmar/dygn (hela säsongen) under högsommaren räcker det med ca 4-6 timmar/dygn.

/Rickard
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 17 maj 2008, 15:42:07 »

Så här har jag gjort.

Hej Rickard!

Kan du även beskriva hur du styr värmen till poolen.

Hur känner poolen av vilken temperatur den behöver?

Hur är din givare till poolen inkopplad?

Hur kommunicerar poolvärmen med VP:n

Ställer du om börvärdet för rumstemperaturen, eller har du någon form av poolstyrning?

Med andra ord. Hur reglerar du värmen till poolen?

Mvh Jarlen
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 06 maj 2008, 12:54:40 »

Poolsäsongen är igång igen!!!  Thumbsup

Vad kom Rickard fram till? 7 grader eller 10-15 graders Delta?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 juni 2007, 16:04:48 »

Jag har upptäckt att nu då det är varmare ute  22-25 gr så går min in i lägre effekt ( steg A ). Det ger mellan 4,8 - 5,5kW med in 1,3kW. Då kör jag med cirk pumpen LD i steg I flödet är då konstant 550l/h (annars går den i steg II med flöde 670l/h) .

Detta för att som Carl N öka diff över poolvärmeväxlaren. se kurvan.

Med kallare ute under 15 grader kör min VP i steg B och det kräver högre flöde för att avge all värme på bästa sätt.
Hetgasen varierar från start till stopp av Vp upp till 108,8 gr och det är broende av retur temp som kyler kondensorn och vilket flöde VP har som ger diff beroende vad VP ger i effekt. Normal diff hos mig är 6-7 grader i steg A och 10-11 grader i steg B.



Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 juni 2007, 07:24:11 »

Jag tycker nog också Nibes rekommendationer i de flesta fall är väl valda, rent teoretiskt så ska COP öka med ökad diff VB vid samma framledningstemp. Anledningen till att det rekommenderas ca 7-8 ºC diff VB på radiatorerna är att radiatorernas uteffekt minskar snabbare med högre diff än vad som vinns i bättre COP på VP:n vid samma framledningstemp.

Då värmen avges i en motströmsvärmeväxlare med vatten på båda sidor så borde COP kunna bli bättre med högre diff VB (större underkylning).  Sc:,h
Skrivet av: Digital
« skrivet: 07 juni 2007, 21:05:28 »

VARFÖR i allvärlden skriver då nibe att man ska ha en diff på 10-15gr. Hittar de på eller????::)

Skulle inte tro att bara för att Jannes anläggning funkar bättre med mindre delta-T att alla anläggningar gör det. Så klart ger Nibe rekomendationer som är allmänna och som funkar i de flesta fall.

Specialfall som jannes vp är lite annorlunda skulle jag tro..
Skrivet av: 24:an
« skrivet: 06 juni 2007, 17:40:24 »

VARFÖR i allvärlden skriver då nibe att man ska ha en diff på 10-15gr. Hittar de på eller????::)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 juni 2007, 21:14:30 »

Ny avläsning med RAD-POOLVÄRME

Skrivet av: Digital
« skrivet: 26 maj 2007, 20:58:03 »

Hej

Rickard - Digital Jag håller ej med Digital riktigt med att ha så stor diff över poolväxlare som 12-15 grader.

1..  mitt fall ha ett flöde på under 550l/h detta med instrypning över växlaren vilket ger denna diff över VP förångare VB anslutning FL/RL. Framl/returledning 54/42 med diff ca 12-13 grader.

2....får bättre upp värmning med större flöde viklet med min VP är optimalt med 650-700l/h. Då får jag mer uteffekt och lägre fram/returledning temp 44-36gr med diff ca 8grader.

Min automatik i SMO får snabbare upp tempen frän dess start temp 24- till stopp temp 25. Alltså mitt konstaterande ger mig att jag behåller diff 8-10 grader .

Citera

Alt.............2.................1

Ute T.........10,5.............10,5
förångn T....-2...............-0,2
sugas T......12,6............14,0
Vätskel T....32,8.............41,4
hetgas T.....94,5............107,7
retur T.......32,8.............40,1
diff T.........10,5.............12,1
framl T.......43,3.............52,2

Pool temp jämt 25 grader.


Annan sida om man av någon anledning får stopp på poolflödet vilket kyler värmeväxlaren sjunker så klart diff över Vp ner mot noll vilket ger mig HP stopp vilket man vill undvika.

Egen erfarenhet..

Detta kan också ske om ens växelventil stular eller luft i system vilket jag hade vid återmontering av VP men vissa luftfickor i rad systemet kommer stötvis ut efter hand. även om jag avluftade elementen utan att luft kom fram. mitt råd i sådant fall värm upp systemet till full rad temp så försvinner all luft.. --/


Janne då jag ej kan ge erfarenhet av egen pooldrift är jag tyvärr tvungen att i detta läge säga som så:

Jag går på vad Nibe rekomenderar och tvivlar inte på att dom vet vad dom säger, kanske är det så att i vissa fall stämmer inte deras syn på saken.
Ska bli intressant å se vad Rickard kommer fram till efter han ändring..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 maj 2007, 19:56:54 »

Hej

Rickard - Digital Jag håller ej med Digital riktigt med att ha så stor diff över poolväxlare som 12-15 grader.

1..  mitt fall ha ett flöde på under 550l/h detta med instrypning över växlaren vilket ger denna diff över VP förångare VB anslutning FL/RL. Framl/returledning 54/42 med diff ca 12-13 grader.

2....får bättre upp värmning med större flöde viklet med min VP är optimalt med 650-700l/h. Då får jag mer uteffekt och lägre fram/returledning temp 44-36gr med diff ca 8grader.

Min automatik i SMO får snabbare upp tempen frän dess start temp 24- till stopp temp 25. Alltså mitt konstaterande ger mig att jag behåller diff 8-10 grader .

Citera

Alt.............2.................1

Ute T.........10,5.............10,5
förångn T....-2...............-0,2
sugas T......12,6............14,0
Vätskel T....32,8.............41,4
hetgas T.....94,5............107,7
retur T.......32,8.............40,1
diff T.........10,5.............12,1
framl T.......43,3.............52,2

Pool temp jämt 25 grader.


Annan sida om man av någon anledning får stopp på poolflödet vilket kyler värmeväxlaren sjunker så klart diff över Vp ner mot noll vilket ger mig HP stopp vilket man vill undvika.

Egen erfarenhet..

Detta kan också ske om ens växelventil stular eller luft i system vilket jag hade vid återmontering av VP men vissa luftfickor i rad systemet kommer stötvis ut efter hand. även om jag avluftade elementen utan att luft kom fram. mitt råd i sådant fall värm upp systemet till full rad temp så försvinner all luft.. --/

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 maj 2007, 11:30:22 »

Kl 10.15 idag startade jag frikylan i vardagsrummet (25 m2), det gav en märkbar höjning av uteffekten på värmepumpen, utgående KB-temp steg med 1.5 grader och framledningstempen steg med ca 0,6 grader!

Driveffekten ligger dock efter frikylans påslag på 2112 W, enbart beroende på den ökade energiförbrukningen som kompressorn drar. Frikylan är i övrigt inte inkopplad på elmätaren som mäter effekten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2007, 22:37:32 »

Jag kan ju även minska poolvattenflödet över vvx (bypassmonterad plattis) för att öka deltaT
Skrivet av: Digital
« skrivet: 20 maj 2007, 22:33:35 »

Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..

Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.

Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.

Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...
Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!

Visst är det så med cop men det är bara en faktor den andra faktorn som man ska bry sej om är att medeltemperaturen på växlaren blir lägre med lågt delta så enligt de experter jag pratat med på Nibe så blir värmningen trots högre framledning effektivare med högre delta på poolväxlare.
Annars så skulle dom inte rekomendera det.

Du som har logg testa med högre delta så lär du snart se om detta är fel..

Ställde om kl 22.00 http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm

sänkte farten på cirkpumpen (VB) till lägsta hastighet och deltaT ökade från 5 till 7 grader...
Effeken minskade med ca 10-12 W på driveffekten, från 2070 W till 2058 W
Ingen mätbar skillnad på in/ut KB eller till/från poolen.

Imorgon får jag testa stänga en av mina kulventiler för att få ytterligare strypning på flödet, men det lär bli lite chansartat, har en känsla av att jag måste stänga nästan helt innan det börjar strypa ytterligare...

Hade du läst manualen till poolstyren :,v( eller sett en ritning på poolkoppling då hade du sett den strypventil som skulle suttit på plats istället för de avstängningsventiler du har där nu ;) ::)
Skrivet av: Gla
« skrivet: 20 maj 2007, 22:25:17 »

Jag har en fläktradiator i rummet som jag byggde ut huset med förra året, FR, den har både kyla och värme därav VB och KB FR.

Mer begripligt?

Japp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2007, 22:20:39 »

Jag har en fläktradiator i rummet som jag byggde ut huset med förra året, FR, den har både kyla och värme därav VB och KB FR.

Mer begripligt?
Skrivet av: Gla
« skrivet: 20 maj 2007, 22:19:35 »

En fråga Rickard: Vad beyder VB fram FR i din loggning  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2007, 22:10:28 »

Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..

Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.

Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.

Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...
Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!

Visst är det så med cop men det är bara en faktor den andra faktorn som man ska bry sej om är att medeltemperaturen på växlaren blir lägre med lågt delta så enligt de experter jag pratat med på Nibe så blir värmningen trots högre framledning effektivare med högre delta på poolväxlare.
Annars så skulle dom inte rekomendera det.

Du som har logg testa med högre delta så lär du snart se om detta är fel..

Ställde om kl 22.00 http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm

sänkte farten på cirkpumpen (VB) till lägsta hastighet och deltaT ökade från 5 till 7 grader...
Effeken minskade med ca 10-12 W på driveffekten, från 2070 W till 2058 W
Ingen mätbar skillnad på in/ut KB eller till/från poolen.

Imorgon får jag testa stänga en av mina kulventiler för att få ytterligare strypning på flödet, men det lär bli lite chansartat, har en känsla av att jag måste stänga nästan helt innan det börjar strypa ytterligare...
Skrivet av: largu
« skrivet: 20 maj 2007, 19:47:41 »

Tack för svaren!
Intressant med de olika åsikterna när det gäller Delta över VVX.

Hur som helst har jag 20.5 grader i poolen just nu, så värmningen verkar ju fungera.
Det är ju utlovad värmebölja till nästa helg, så då kanske man har 30 både i pool och luft :-)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 maj 2007, 19:36:52 »

Det är olika skolor med 6-7 grader glide... Thumbsup

Då har jag rätt inställt om min framledning temp blir 54-55 gr
med kont drift till poolen över växlaren och har då diff 13,5 gr
med 560l/h. Det ger mig min bästa uppvärmning.

Hetgasen stiger då till 101 och förångningstemp 5,5 med 14 grader till suggastemp
nu med ute temp av 20 grader. Härlig vår dag. Pool temp nu 24 gr. Första doppet idag.

Obs! min diff är fortfarande så hög, men lägre än innan haveriet... ^-^
Skrivet av: Digital
« skrivet: 20 maj 2007, 19:14:18 »

Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..

Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.

Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.

Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...
Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!

Visst är det så med cop men det är bara en faktor den andra faktorn som man ska bry sej om är att medeltemperaturen på växlaren blir lägre med lågt delta så enligt de experter jag pratat med på Nibe så blir värmningen trots högre framledning effektivare med högre delta på poolväxlare.
Annars så skulle dom inte rekomendera det.

Du som har logg testa med högre delta så lär du snart se om detta är fel..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2007, 18:16:30 »

Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..

Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.

Intressant, kan du förklara varför, i min värld ger det betydligt sämre COP om man kör med så stor deltaT.

Ta mig t.ex., jag kör 30-31 grader i poolen, 15 grader deltaT över växlaren skulle innebära minst 45-46 grader VBf, idag har jag ca 41 grader...
Varje grad ger 2-3% sämre COP = 8-15% sämre COP!
Skrivet av: Digital
« skrivet: 20 maj 2007, 11:57:11 »

Vid poolvärmning skall man ha 10-15 graders delta över poolväxlaren.. detta för att man ska få en effektiv växling av värme mellan växlaren å poolvattnet..

Alltså inte 7 grader som vid vanlig värmedrift.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2007, 05:21:40 »

Man styr inte framledningstempen vid poolvärmedrift, värmepumpen går helt enkelt så länge det finns värmebehov i poolen.

Framledningstmpen är en produkt av pooltemperaturen, värmeväxlarens kapacitet och värmepumpens uteffekt.
Skrivet av: largu
« skrivet: 19 maj 2007, 22:24:34 »

Tack för svaren.
Tyvärr kan jag ej avläsa framledningstempen till vvx(framledningstempen sitter nu monterad efter trevägsventil - mot vanliga radiatorsystemet) , returen visar 24 grader i Nibe-menyn.
Skulle gissa på 30 grader i framledning.
Hur styr man framledningstempen när man kör Nibes poolstyrning?
/Largu
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 maj 2007, 22:11:08 »

Ju lägre framledningstemp desto bättre, det ger värmepumpen högre verkningsgrad.
Se dock till att ha minst 5 graders deltaT mellan framledning och returledning, helst ca 7 grader, du styr det genom att sänka hastigheten på cirkpumpen eller genom att manuellt strypa flödet över vvx.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 maj 2007, 21:21:51 »

Kolla min inlägg.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13907.msg145524#msg145524

Räkna ej med mer än max 2 grader höjning per dygn beroende på om den poolen är inbyggd eller utom hus i mark.
Jag har som ni ser nästan full VP framlednings temp 50 grader och diff 10-12 grader över min värmeväxlare nu med 15 gr ute.
Skrivet av: largu
« skrivet: 19 maj 2007, 20:11:15 »

jag hakar på med mina 1230 + Pool 11 frågor:

Har skippat bypass och extra cirkpump (enligt samtal med NIBE support bör detta enbart ställa till bekymmer vid kall maj och kall september, får väl stänga av poolvärmen sådana år)

Hur fort kan man vänta sig höjning av pooltemp? (40 m3 vatten) startade för 30 timmar sedan, startvärde i poolen 12-13, nu 17 grader.
Jag tycker att framledningen är väl sval till vvx, vad kan man förvänta sig för framledningstemp?
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 19 maj 2007, 11:48:12 »

Beställde min pump med tillbehör i Torsdags  studs

Så fram tills den är inkopplad och klar så får jag nöja mig med 13 grader i poolen  :'(
Skrivet av: 24:an
« skrivet: 19 maj 2007, 06:49:14 »

Hi Hi 26gr i pool nu.F_n nu kan ju jag också snart bada ;D.Barnen badade i går(fredag), å då var det varmare i pölen än ute.Det här funkar ju sk_tbra ;D.(Och varmt å skönt inne).Nu ska det grillas i kväll,och kanske det blir ett dopp framåt småtimmarna ::).Men först ska barnen roa sig i byn med något som kallas örkelljungadagarna med karuseller, marknader å dyl.Och är pappa riktigt riktigt snäll ,får han kanske besöka öltältet lite grand,men bara lite *roflmao* *roflmao* Thumbsup Thumbsup.

Mvh vi alla på 24:an *vinkar* *vinkar*
Skrivet av: Digital
« skrivet: 17 maj 2007, 23:04:37 »

Jaha.. då var systemet igång.Ännu så länge funkar det kanon med både husvärme och poolvärme.poolen har nu ca:19.5gr efter 6timmars körning.(innan 16gr) :o.Jag rekomenderar att sätta dit både extern cp & bypass, ifall att det skulle bli kallt ute.(Är 8gr i skåne nu)Kör man i läget Vår/Höst, så sköter det ju sig själv.Endera husvärme å endera poolvärme.Å något högre elförbrukning p.g.a extra cp,det tror jag inte man ska gråta över :'(.Det är bara bra när det sköter sig själv.Å andra sidan när det är dax att gå över till sommar läge, så stannar ju den externa cp`n ändå ::). Jag följde digitals råd å det ångrar jag inte. studs studs *vinkar*


Mvh Vi alla på 24:an

Ännu en lycklig familj... *vinkar* Thumbsup Thumbsup
Skrivet av: 24:an
« skrivet: 16 maj 2007, 20:40:08 »

Jaha.. då var systemet igång.Ännu så länge funkar det kanon med både husvärme och poolvärme.poolen har nu ca:19.5gr efter 6timmars körning.(innan 16gr) :o.Jag rekomenderar att sätta dit både extern cp & bypass, ifall att det skulle bli kallt ute.(Är 8gr i skåne nu)Kör man i läget Vår/Höst, så sköter det ju sig själv.Endera husvärme å endera poolvärme.Å något högre elförbrukning p.g.a extra cp,det tror jag inte man ska gråta över :'(.Det är bara bra när det sköter sig själv.Å andra sidan när det är dax att gå över till sommar läge, så stannar ju den externa cp`n ändå ::). Jag följde digitals råd å det ångrar jag inte. studs studs *vinkar*


Mvh Vi alla på 24:an
Skrivet av: Henrik Hallebrand
« skrivet: 16 maj 2007, 20:06:43 »

Tack så mycket, nu förstår jag. Jag skippar bypass och CP för jag kommer till 99% inte att ha husvärme på när jag börjar/slutar värma poolen.

Än en gång ett bra forum och väldigt hjälpsamma personer här..

//Henrik
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 16 maj 2007, 02:49:46 »

Vid sommarläget så tillverkas enbart varmvatten. Har man tillbehöret Pool 11 påkopplad så värms även poolen. Men någon husvärme ska inte produceras vad jag vet.


En bild säger mer än 1000 ord :)
Såhär cirkulerar vattnet när man kör poolvärme. Det blåa är "bypassen". Det är den som behövs om man tänkt att värma poolen på vår/höst ev vinter om man har en inomhuspool t.ex. (tror jag ska jag tillägga  :) ) Detta för att gradminutrarna ska fortsätta att räkna när det tillverkas poolvärme. Vid 13 och allt till höger är ju din befintliga poolutrusting med CP och filter.




Inomhusvärme: Växelventil 19.2 kör uppvärmt vattnet från VP över elementen istället. Extra CP 35.1 stängs av. Vattnet körs nu runt med hjälp av den interna CP.
Skrivet av: Henrik Hallebrand
« skrivet: 13 maj 2007, 18:04:40 »

Aha, då förstår jag mera.
Du pratade om att slå av värmen i huset. På VP måste man ju ha vinter eller höst/vår läget för att kunna värma poolen eller?
Eller kan man få det att funka med sommarläget också?
För jag vill ju har poolvärmning men inte husvärmning, är det därför man sätter dit bypassen så att vattnet går runt där istället för runt till radiatorerna?

Skit va dålig man är på detta, men man lär sig..
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 13 maj 2007, 16:59:41 »

Bypassen som vi pratar om är vid 49 samt extra CP 35.1.
Skrivet av: Henrik Hallebrand
« skrivet: 13 maj 2007, 16:39:46 »

Lite följdfrågor från mig. Jag har en 1130 och enligt Pool11 manualen så finns det ingen bypass inritad och jag förstår inte dess syfte heller. Vattnet kommer ju att cirkulera runt genom värmeväxlaren eller via radiatorerna så man får ju flöde hela tiden??

Sedan så tycker ni och dom att man ska ha en till CP, vid nummer 13 är ju pumpen till poolen så varför ska man ha det?
Eller har jag fattat helt fel?

//Henrik
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 02 maj 2007, 17:47:04 »

Väntan på borraren var inte förgäves  :)



24 meter foderrör senare  studs bara 180 meter bergborrning kvar då...
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 02 maj 2007, 09:08:47 »

Ok, jag förstår.... Blandar ihop ditt system och det principschema som finns på Nibe sida.

Jag provar att skippa CP men sätter in unionskopplingar ifall den behövs. Om en CP behövs, ska den vara lika krafig som den som finns i Nibe 1250 eller räcker det med en mindre? Backventil och nån rörsnutt ska jag också kunna pilla dit utan att bli ruinerad  :) Återkommer väl med fler dumma frågor under resans gång  Sc:,h

Just nu sitter jag och väntar på borraren...spännande studs
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 maj 2007, 06:29:23 »

Ventilen 2 stängs när jag stänger av poolen på hösten, med den öppen skulle jag aldrig få något flöde i radiatorkretsen.
ventil 1 och 2 och "bypassen" skulle egentligen inte behövas, men i mitt fall gör den det, jag stänger nämligen av hela radiatorsystemet (Uppdelat i 3 slingor) när jag kör poolvärmen.

Min bypass finns där alltså inte för att säkerställa flöde i radiatorkretsen som på Nibes kretschema, utan tvärt om, för att förhindra flöde i radiatorena men säkerställa flöde när varken poolvärme eller tappvarmvatten-behov finns.

Om jag ritade upp hela systemet skulle ni kanske lättare förstå, men det gör jag inte.
Det fungerar i alla fall bra och är billigt i drift, men förutsätter som sagt att huset inte har något värmebehov.

Skulle det behövas lite värme i huset första vårveckan sedan vi startat poolen lägger jag manuellt om ventilerna för att värma huset några timmar.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 01 maj 2007, 22:09:01 »

Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.

Behövs bypassen ändå? Funderar på en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frågor (Få se nu hur det går  :) ) Jobbigaste biten blir nog hålet i berget med Hiltin  :D

En bypass tycker jag att du kan göra, men den externa cirkpumpen som de ritat in tycker jag att du skall skippa om du (som jag) inte tänkt värma huset och poolen samtidigt, en extra extern cirkpump kommer att kosta klöver i drift i all evinnerlig tid, det blir hundringar/år och helt onödigt.

Skulle du få problem med att framledningsgivaren tiggar "husvärme" så är det bara att ställa ned förskjutningen under sommarhalvåret.

Varför bypass om du inte har extern cirkpump...när den gör varmvatten har den ingen funktion och vid poolvärme heller ingen funktion eller?? Sc:,h
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 01 maj 2007, 21:09:02 »

Gör 2:an någon nytta då? Blir det självcirkulation på nått skummert vis?  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 maj 2007, 17:05:22 »

Så här har jag gjort.
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 01 maj 2007, 14:06:02 »

Ok, skippar nog CP men sätter in unionskopplingar för säkerhets skull.

När ni säger bypass, menar ni då den delen med backventilen enbart? Gör den någon nytta utan CP?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 maj 2007, 10:04:41 »

Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.

Behövs bypassen ändå? Funderar på en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frågor (Få se nu hur det går  :) ) Jobbigaste biten blir nog hålet i berget med Hiltin  :D

En bypass tycker jag att du kan göra, men den externa cirkpumpen som de ritat in tycker jag att du skall skippa om du (som jag) inte tänkt värma huset och poolen samtidigt, en extra extern cirkpump kommer att kosta klöver i drift i all evinnerlig tid, det blir hundringar/år och helt onödigt.

Skulle du få problem med att framledningsgivaren tiggar "husvärme" så är det bara att ställa ned förskjutningen under sommarhalvåret.
Skrivet av: 24:an
« skrivet: 01 maj 2007, 07:25:43 »

Är inte vp`n installerad ännu, så ser jag ingen anledning att inte göra som det står i manualen.
Bypassen skall ju vara där,Det kostar så lite med extra rör. + Att det blir rätt från början.Sen kan man ju alltid sova lite bättre om natten när man vet att allt är OK.

(Ps Jag hade nog försökt att trimma hiltin lite,men bara lite ;D 


M.V.H Vi på 24àn
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 30 april 2007, 18:49:17 »

Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.

Behövs bypassen ändå? Funderar på en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frågor (Få se nu hur det går  :) ) Jobbigaste biten blir nog hålet i berget med Hiltin  :D
Skrivet av: Digital
« skrivet: 29 april 2007, 22:21:58 »

Dutti Å Dutti....Men!!!!! det står faktiskt att man ska hava en cp innan poolgivaren.Om det behvövs eller ej, vet jag inte. men jag har i allafall satt dit en för säkeretenskull.F-n vet va som händer annars.Digital sa att det var den som räknade ner gradminutrarna.
Så jag följer kärringen mot strömmen . killen vet ju säkert vad han pratar om.

Till skillnad från 1115/1215 som man egentligen lurar när man kör mot pool så har 11/1230 en riktig poolstyr..
Det programmet räknar gradminuter även när den värmer poolen och för att detta ska funka MÅSTE en yttre cirkpump finnas samt en bypass detta för att cirkulation skall finnas. Detta förutsätter även flytt av den inre framledningsgivaren som då sätts på värmesystemet som det ständigt är cirkulation i..

Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!