Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan detta bara hända i norrland?  (läst 3988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut Kragballe

  • Gäst
Knut Kragballe
Kan detta bara hända i norrland?
« skrivet: 02 maj 2013, 19:19:37 »
Läste denna: http://www.expressen.se/nyheter/pantbluffade-for-11-000---akte-fast/

Är det inte ganska märkligt att ett sådant trick fungerar år 2013. Låter som något folk höll på med för 40 år sedan.....


Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2013, 19:34:21 »
Läste denna: http://www.expressen.se/nyheter/pantbluffade-for-11-000---akte-fast/

Är det inte ganska märkligt att ett sådant trick fungerar år 2013. Låter som något folk höll på med för 40 år sedan.....


Kanske är ett fenomen som är vanligt i Piteå trakten men vad vet jag dontknow. ::)
Som tur är kan vi nog få förstahandsinfo ifrån forumägaren? Iom viss ev lokalkännedom.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2013, 19:44:58 »
Jojo...borde loggas... ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2013, 20:19:15 »
Haha..  *roflmao* Får hoppas att de i alla fall använde en 2-kronors, lär ha blivit ganska många armhävningar annars!!

Känns lite märkligt också att det skulle fungera att göra på det viset? Streckkoden läses visserligen så gott som på en gång flaskan eller burken hamnar i inmatningen, men om konstruktören av maskinen inte är helt hjärndöd så räknas ju inte summan upp förrän burken/flaskan har passerat kompaktorn.

Butiken måste ha använt en antik eller väldigt udda konstruerad maskin? Jag skrotade för övrigt två pantmaskiner för burk och tog rätt på all elektronik, givare, ett par 14,4-modem, motorer, streckkodsläsare och annat kul förra veckan. :)
Verkade vara maskiner av årsmodell ca -95, och de blev enligt uppgift tagna ur bruk då den nya 1 kr-panten på burk kom för några år sen och ingen möjlighet till omprogrammering fanns.
Även på dessa relativt gamla maskiner så såg man tydigt att det inte skulle gå att fuska med ett snöre eller liknande..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2013, 20:42:27 »
Mmm..
Alltihop kanske bara är en anka?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2013, 21:18:01 »
Här är en till i Norrland som fuskat till sig 10 papp på pantfusk  http://helahalsingland.se/bollnas/bollnasc/1.5829403-pantbluff-gav-anstalld-boter   

Bästa fusket jag hört var den som kröp in till pantlagret via transportbandet där man pantar de röda backarna. Därefter öppnade han dörren och skickade ut hela lagret av läskbackar och pantade de igen.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2013, 21:20:21 »
Mmm..
Alltihop kanske bara är en anka?
Nja! Antagligen är de väldigt driftiga rent generellt i Piteå?
Eller väldigt duktiga på snabbt pimpelfiske.. ;)

Ev behövs det fler poliser i Piteå  dontknow... a:gl

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Knut Kragballe

  • Gäst
Knut Kragballe
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2013, 21:53:28 »
Nja! Antagligen är de väldigt driftiga rent generellt i Piteå?
Eller väldigt duktiga på snabbt pimpelfiske.. ;)

Ev behövs det fler poliser i Piteå  dontknow... a:gl

Tyke  :D

Åh fasiken. Trodde inte norrlänningar pantade sina flaskor utan behövde dem till annat... Fast vid närmare eftertanke använder de nog dunk.    tOOmten

Knut Kragballe

  • Gäst
Knut Kragballe
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2013, 21:55:14 »
Sorry. Föregående inlägg var menat att vara ett svar på Håkke's inlägg om fler fuskare

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2013, 22:00:05 »
Så hade jag oxå gjort, som liten grabb om jag vetat att det gått  ::)
Jag trodde faktiskt att streckkoden var unik för varje flaska och därmed bara gick att panta 1 gång så det största felet ligger väl egentligen där dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2013, 06:37:42 »
Vi är väl helt enkelt kreativa i Piteå, och så behöver vi förstås ha kvar våra tomflaskor till annat.
Jag tycker ändå att man borde få tillbaka panten på 20 flaskor om man köpt 20 flaskor, även om man återanvänder dem till annat helt på egen hand.
Det är väl ändå själva återvinningen/återanvändningen som är viktig.  dontknow  ;)

Det måste ju ha varit nåt fel på den maskinen, eller så var den "fixad" på något sätt av pimpelfiskaren, den typen av trick måste ju vara det första som konstruktörerna försöker sätta stopp för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Knut Kragballe

  • Gäst
Knut Kragballe
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2013, 07:59:32 »
Vi är väl helt enkelt kreativa i Piteå, och så behöver vi förstås ha kvar våra tomflaskor till annat.
Jag tycker ändå att man borde få tillbaka panten på 20 flaskor om man köpt 20 flaskor, även om man återanvänder dem till annat helt på egen hand.
Det är väl ändå själva återvinningen/återanvändningen som är viktig.  dontknow  ;)

Det måste ju ha varit nåt fel på den maskinen, eller så var den "fixad" på något sätt av pimpelfiskaren, den typen av trick måste ju vara det första som konstruktörerna försöker sätta stopp för.

Man kan ju tycka att konstruktörerna borde sätta stop för det. Eller så var maskinen designad för stockholm. Här finns det ingen risk att någon skulle få stå i lugn och ro och kunna pimpla i maskinen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2013, 08:49:03 »
I butiken hemma i byn hade dom en pantmaskin för några år sen av allra enklaste/billigaste modell - Liknande den på bilden i artikeln.
Streckkodsläsaren satt på ena sidan precis vid inkastet och man var tvungen att vända flaskan rätt och scanna koden manuellt innan man släppte ner den i röret. Var man skakig på handen så hände det att den läste koden två gånger och man fick dubbelt betalt. När ungdomarna i byn började 'pimpla' för mycket i maskinen så byttes den snabbt ut...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #13 skrivet: 03 maj 2013, 10:22:47 »
Så hade jag oxå gjort, som liten grabb om jag vetat att det gått  ::)
Jag trodde faktiskt att streckkoden var unik för varje flaska och därmed bara gick att panta 1 gång så det största felet ligger väl egentligen där dontknow

Oj, vad tror du det hade kostat att märka alla miljarder burkar o flaskor i Sverige bara, med en individuell streckkod...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan detta bara hända i norrland?
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2013, 16:13:03 »
Oj, vad tror du det hade kostat att märka alla miljarder burkar o flaskor i Sverige bara, med en individuell streckkod...?

Tja, priset är väl skitsamma bara det gör miljön en stor tjänst eller är det inte så man ska tänka när man ska va miljövänlig  ::)
Tex att det kostar runt 5000SEK för 2 pers att åka tåg T&R från Göteborg till Stockholm,
ett hutlöst pris men man kan ju trösta sig bland de andra 7 i vagnen att man är miljövänlig...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 432
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!